sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Kirjan kuvitus -1500         

Lamina magica - Taikalaatta

618-906:  Kiinassa T'ang-dynastian aikana buddhalaisia tekstejä varustetaan joko käsin maalatuin tai painetuin kuvin.
700-luvun alku:  Kiinassa Tun-Huangista löytyneissä teksteissä on leimattuja Buddhan kuvia.  Tämä tapa siirtyy Japaniin.
764-1590:  Japanissa munkit painavat lähes sata kuvitettua teosta.  Kuvat on melkein aina kopioitu kiinalaisista painokuvista.  Munkit Kukai ja Saicho opiskelevat 800-luvun alussa Kiinassa, mutta heidän töitään ei ole säilynyt.
868:  Kiinalaiset painavat Timanttisutraan otsikkokuvan.
1160:  Kirjuri Eadwine esiintyy kirjan kuvituksessa.  Teoksia kopioivan kirjurin esittäminen kuuluisimpien oppineiden tapaan on poikkeuksellista, mutta osoittaa, kuinka tärkeitä he ovat tiedon välittymisessä.
1162:  Japanissa varhaisin päivätty leimattu kuva esiintyy tekstissä.  Leimattu Buddha - imbutsu painetaan sinetillä tai leimasimella.  Leimattu pagoda on into.  Pagodan sisällä on kirjoitettu tai painettu merkki, mutta suuren pagodan sisällä neljä merkkiä.  Puulaatalla ja tussilla painettu Buddha on suributsu.  Seuraava tunnettu päivätty leimattu kuva on vuodelta 1170.
1187:  Japanilainen Butsumyo-kyo - Buddhasutran tuhat nimeä sisältää tuhat Maitreya Buddhan kuvaa.  Kolme tuhatta nimeä käsittää kolme tuhatta kuvaa.
1239:  Japanissa Uenon maakunnassa painetaan Suramgama-sutra - Shuryogon-gyo - Daibutcho shuryogon-gyo.  Se sisältää varhaisimman tunnetun painetun kuvituksen, joka on suunniteltu painettua tekstiä varten.  Kuvitus on kiinalaisesta kappaleesta.
1383:  Japanissa Narassa painetaan Daihannya-haramitta-kyo.  Siinä on otsikkokuva, joka esittää kiinalaista munkkia Hsüan-tsang tapaamassa Buddhaa vastaanottaakseen Tripitakan eli buddhalaisen kaanonin.  Munkki käänsi buddhalaiset kirjoitukset sanskritista.  Buddhalainen teos Bussetsu-daiho-bumo-onju-gyo sisältää 20 kuvaa, joista 12 on kokosivun kuvia ja kahdeksan 2/3-sivun kuvia.  Viimeinen kuva buddhalainen helvetti on luultavasti kopioitu korealaisesta kappaleesta.
1400-luku:  Vanhin kohopainomenetelmä on puupiirros, jota käytettiin 900-luvulla kankaiden painamiseen.  Euroopassa sitä aletaan käyttää kuvien painamiseen.  Venäläiset valmistavat taitavia puupiirroksia.  Venäjällä tunnetaan saksalaista ja hollantilaista alkuperää oleva kuparipiirros.  Piirroksia käytetään käsikirjoitusten kuvitukseen.  Kuparipiirrosten valmistus alkaa Venäjällä runsas sata vuotta myöhemmin.  Puupiirroksen leikkaaja leikkaa erilaisilla veitsillä ja taltoilla puun pois viivojen välistä, jotka hän tai muu puupiirtäjä on piirtänyt.  Puupiirrokseen käytetään omena-, päärynä-, puksi- ja jopa vaahterapuuta.  Mitä pienemmät puunsyyt ovat, ja mitä sileämmäksi puulaatta kiilloitetaan, sitä yksityiskohdiltaan hienompi puupiirros voidaan kaivertaa.  Puupiirros leikataan tavallisesti puunsyiden suuntaan.  Puulaatalta eli blokilta painetaan hankaamalla värjätyn laatan päälle asetettua paperia.  Tällaisia painatteita ovat puulaatta- eli blokkikirjat.  1400-luvun lopulla puupiirroksella painetaan kuvat yhdessä tekstin kanssa painokoneessa.  Puulaatan paksuuden tulee olla sama kuin kirjakekorkeus.  Painoväri levitetään nahkapallolla.  Tela tulee 1810-20 käyttöön värinlevityksessä ensin Englannissa.  1400-luvun lopulla valmistetaan kohopainolaattoja myös metallista.  Kaivertaja poistaa metallin painamattomista kohdista punsseilla ja kaiverrustyökaluilla, joita hopea- ja kultasepät käyttävät.  Kaiverrettu metallilevy kiinnitetään puulaattaan, ja sillä painetaan kuten puupiirroksella.  Painamattomat kohdat voidaan myös syövyttää pois kuten William Blake tekee 1790-luvulla.  1800-luvulla metallilevy päällystetään kipsillä, johon taiteilija piirtää kuvan kipsin läpi metallilevyyn asti.  Piirrosta käytetään painolaatan valamiseen.  1700-luvun loppupuolella Thomas Bewick huomaa, että kun puulaatta sahataan poikkisyyhyn, niin puulaatan voi kaivertaa kuten metallilaatan.
1400-luku:  Neitsyt Maria ja yksisarvinen on kuvattu puupiirroksessa.
1414:  Yuzu-nembutsu-engi on varhaisin tunnettu painettu kirja, jossa on japanilainen kuvitus, ei kopioitu muualta.  Kirjakäärö kertoo munkin Ryonin (1072-1132) elämästä.  Tekstin painatus on 1389-90, mutta kuvituksen painatus 1391-1414 tai -1417.  Kahden kirjakäärön - maki korkeus on 28 senttimetriä ja pituus lähes 23 metriä.  Jotkut 20 kuvasta ovat yli metrin pituisia.  Kuvat on painamisen jälkeen maalattu käsin.
1418:  Varhaisin tunnettu päivätty puupiirros on Maria lapsen kanssa eli brysseliläinen madonna.
1460-luku:  Saksalainen kuparipiirtäjä ja maalari Martin Schongauer (1445-91) hallitsee alansa mestarillisesti.
1460:  Bambergilainen Albrecht Pfister (-1466) jättää painamattoman tilan, johon hän toisella painokerralla  painaa kaiverretulla puulaatalla kuvia.  Kuvitettuja kirjoja ovat Johannes von Teplin (von Saaz) Der Ackermann aus Böhmen, joka on saksankielinen proosaruno 1401, berniläisen Ulrich Bonerin Edelstein 1349 (painettu 1461), Biblia pauperum saksaksi ja latinaksi.  Nämä ovat ensimmäisiä saksankielisiä ja kuvitettuja kirjoja.  Puupiirrokset ovat kulmikkaita ääriviivakuvia, jotka on tarkoitus painamisen jälkeen värittää.  Illuminaattorin tehtävä on nyt painettujen puupiirrosten värittäminen muistuttamaan käsikirjoitusten miniatyyrimaalauksia.
1467:  Italiassa strassburgilainen Ulrich Hahn painaa ensimmäisen kuvitetun kirjan saksalaisilla laatoilla.
1470-luku:  Günther Zainer tuottaa ensimmäisen suuren kuvitetun kirjan Jacobus de Voraginen Legenda aurea, jonka kahdessa volyymissä on 131 puupiirrosta.  Hän käyttää ensimmäisenä erityisesti suunniteltuja alkukirjaimia.
1472:  Robertus Valturiuksen (Roberto Valturio) kuvitettu teos De re militari käsittelee sodankäynnin taitoa ja on ensimmäinen tekniikan alan ja toinen italialaisin puupiirroksin painettu kirja.  Siinä on yli sata puupiirrosta erilaisista laitteista: härän rattaat, joissa on veitsillä varustetut pyörät, haarniska, rynnäkkötikapuut, katapultteja, panssaroituja laivoja ja kääntyviä torneja.  Kirjanpainaja on Johannes Nicola Alvise Veronassa.
1475:  Tuntematon puupiirtäjä julkaisee irvikuvan juutalaisista.  Sika kuvataan heidän ravitsijakseen.
1476:  Colard Mansionin ranskalainen laitos Boccaccion De casibus virorum illustrium - De la ruine des nobles hommes et femmes julkaistaan Brugesissa.  Se on ensimmäinen kirja, joka on kuvitettu kuparipiirroksin.  Kuvat painetaan erikseen ja lehdet sijoitetaan kunkin luvun alkuun.  Kuitenkin vasta 1500-luvun lopulla kuparikaiverrus korvaa osittain puupiirroksen.
1477:  Dominicus de Lapis painaa Bolognassa Ptolemaioksen Cosmographian, jossa kartat ovat kuparipiirroksia.  Niiden tekijä on Taddeo Crivelli.
1477:  Firenzeläinen kirjanpainaja Nicolo di Lorenzo käyttää kuparipiirroskuvitusta.
1478:  Ensimmäinen kuvitettu ranskalainen kirja Guidon de Cyrurgie - Kirurgian opas ilmestyy Lyonissa.  Painaja on Barthélemy Buyer.  Puupiirrokset esittävät kirurgisia välineitä.
1478:  Martin Huss painaa baselilaisilla Richelin kirjakkeilla Lyonin ensimmäisen kuvitetun kirjan Le Mirouer de la Rédemption de l'umain lignaige - Ihmissuvun lunastuksen peili.  Siinä on 257 puupiirrosta, joita Bernhard Richel käytti 1476 saksalaisessa painoksessa.  Kääntäjä on Julien Macho.  Kirjasta otetaan useita painoksia.
1479:  Ensimmäinen kirja, jossa on tekijän kuva, on Paulus Florentinus (Paolo Attavanti), Quadragesimale de reditu peccatoris ad Deum.  Painajat ovat Uldericus Scinzenzeler ja Leonardus Pachel Milanosta.
1480:  Johannes Prüss vanhempi painaa sankarieepoksen Hie fahet an der helden buch, das man nennet den Wolfdietrich.  Väritettyjä puupiirroksia on 230 kuvaa.  Kirja perustuu strasburgilaiseen kuvakäsikirjoitukseen, joka valmistuu Diebold Laubersin työpajassa.
1480:  Lyonissa Gaspard Ortuin ja Peter Schenck julkaisevat kuvitetun klassikon Roman de la Rose, joka sisältää 86 puupiirrosta.  Uusia painoksia julkaistaan.
1480:  Goudalainen Gerard Leeu alkaa painajan uransa kuvitetulla kirjalla Dialogus creaturarum, jossa on 121 puupiirrosta.
1481:  Nicolaus Laurentii Alemannus julkaisee Firenzessä metallileikkauksin koristetun kirjan Dante Alighieri, La Divina Commedia Lorenzo de Medicin tilauksesta.  Baldini kaivertaa laatat Botticellin piirroksista.
1482:  Erhardt Ratdolt painaa tähtitieteellisiä kuvia jopa nelivärisinä.  Nämä ovat ensimmäisiä saksalaisia neliväripainatuksia.  Hän painaa 1485 eräässä breviaarissa Augsburgin piispan vaakunan mustalla, keltaisella ja punaisella.
1482:  Venetsiassa painetaan ensimmäinen kirja, jossa matemaattiset kuviot ovat puuhun leikatut.
1483:  Espanjassa Zamorassa Antonio de Centenera painaa Villenan teoksen Los trabajos de Hércules - Herkuleen teot, joka on kuvitettu 11 puupiirroksella.
1483:  Ensimmäinen painettu maailman kartta on keskiaikainen piktogrammi, joka sisältyy Sevillan Isidoren teokseen Etymologia.  Sen painaa Peter Löselein Venetsiassa.
1483:  Johann Snell painaa Tukholmassa teoksen Maynus de Mayneriis, Dyalogus creaturarum, jonka puupiirrokset on kopioitu peilikuvana Gerhard Leeun kuvista Goudassa 1480.  Kuvalaattojen kopiointi leviää nopeasti kirjanpainajien keskuudessa.
1484:  Jean Du Pré painaa Pariisissa ensimmäisen kuvitetun kirjan Ranskassa Boccaccio, Des cas et ruynes des nobles hommes et femmes infortunés.
1485:   Grenoblessa ilmestyy Guy Marchandin 17 piirroksella kuvitettu Danse macabre, jossa on ranskalainen puupiirroskuvitus.  Hän painaa sen uudelleen Pariisissa ja 1491 Danse macabre des femmes.
1485:  Francesco del Tuppo painaa Napolissa kuvitetun kirjan Aisopos, Vita et fabulae.  Siinä on 87 suurta puupiirrosta.
1487:  Saksalaiset Henrik Institor ja Jakob Sprenger julkaisevat teoksen Malleus maleficarum - Hexenhammer - Noitien vasara. jonka paavi Innocentius VIII laaditutti.  Kirja saa Kölnin jumaluusopillisen tiedekunnan hyväksymisen, ja teos on myös luterilaisen kirkon oppaana noitia kuulusteltaessa, kidutettaessa ja poltettaessa.
1487:  Erhardt Ratdolt painaa Augsburgissa kirjan Obsequiale piispalle Friedrich von Hohenzollern.  Siinä on piispan muotokuva puupiirroksena ja painettuna mustalla, punaisella, keltaisella ja oliivinruskealla.
1488:  Michel Topié ja Jacques Heremberck painavat Lyonissa ensimmäisinä Ranskassa kirjan, jossa on kuparipiirroskuvitus.
1491:  Saksalainen maalari ja puunleikkaustaidon uranuurtaja Michael Wolgemut (1434-1519) kuvittaa teoksen Stephan Fridolin, Schatzbehalter der wahren Reichthümer des Heils und der ewigen Seligkeit ja 1493 teoksen Hartmann Schedel, Die Weltchronik 1809 piirroksella.  Tämä ilmestyy ensin latinaksi ja 1494 saksaksi.  Työtoverina näiden puuleikkausten valmistamisessa on Wilhelm Pleydenwurff.  Dürer on Wolgemutin oppilas.
1491:  Saksalainen puupiirtäjä Hans Burgkmair (1473-1531) alkaa työskennellä Augsburgissa.  Hän on 1508 alkaen keisarin Maximilian palveluksessa.  Burgkmairia ja hänen puunleikkaajaansa Jost de Neckar pidetään chiaroscuro-puupiirroksen eli valosta varjoon siirtymisen keksijänä.  Chiaroscuro muistuttaa kaukaa katsottuna sävykuvaa.
1491:  Jacob Meydenbach painaa Mainzissa latinaksi kirjan Hortus Sanitatis.  Siinä on yli tuhat puupiirrosta kasveista, eläimistä, linnuista, kaloista ja kivistä.  Kirja on laajennettu latinannos teoksesta Gart der Gesundheyt 1485.
1492:  Jacobus Philippus kirjoittaa latinalaisen kronikan, jossa on muun muassa kuva Rooman kaupungista.  Kirja painetaan Venetsiassa.
1492:  Kölnissä painetussa seurakuntapappien käsikirjassa on kuva oppitunnista.
1493:  Saksalaisella Anton Kobergerilla on yli 2000 puupiirrosta, joita käytetään Hartmann Schedelin Liber chronicorum mundi-teoksen painamisessa Nürnbergissä.  Se tunnetaan paremmin nimellä Nürnbergin kronikka.  Se julkaistaan latinaksi ja sitten saksaksi, ja sitä myydään Ranskaan, Italiaan, Krakovaan ja Budaan.  Saksankielisen painoksen suuruudeksi arvioidaan 1000 ja latinankielisen 1500 kappaletta.  Kobergerin kuvittajia ovat Michael Wolgemut (1434-1519), Wilhelm Pleydenwurff (1460-94) ja oppipoika Albrecht Dürer (1471-1528).  Teoksessa kuvalla ja sanalla on yhtä tärkeä osuus.  Kuvituksesta vastaavat yhdessä kustantaja, painaja, taiteilijat ja tekstin kirjoittaja.  Teoksessa samaa kuvalaattaa käytetään kuvittamaan eri kaupunkeja kuten esimerkiksi Verona ja Mantua.  Eri henkilöiden, myös kuninkaiden ja paavien, kuvitukseen käytetään samoja kuvalaattoja.  Tällaisia tapauksia ovat Baldus ja Laurentius vallensis (Lorenzo Valla) sekä Bernardus copostella (painovirhe, pitää olla compostella) ja Johann (Jean) Gerson.  Lukijalle annetaan tietty aihe eikä tarkkaa kuvaa.  Eräässä kuvassa joukko juutalaisia poltetaan elävältä roviolla Kölnissä mustan surman levittämisestä epäiltyinä.  Erilaisia puupiirroksia on 645 kappaletta, mutta kuvia 1809.  Schönsperger kopioi Augsburgissa kronikan 1496, 1497 ja 1500.
1494:  Japanilaisessa Santaishin Gozan-ban -laitoksessa on painettu kartta.
1494:  Baselissa ilmestyy Sebastian Brantin teos Das Narrenschiff - Hullujen laiva tai Narrien laiva, jossa ensi kertaa käytetään tarkoituksella koomista kuvitusta tukemaan satiirista teosta.  Siinä on 114 puupiirrosta.  Albrecht Dürer oleskelee 1492-94 Baselissa, ja ilmeisesti hänen piirtämiään on yli 70 puupiirrosta narreista.  Loput kuvat ovat tuntemattomien taiteilijoiden.  Kirjassa lienevät varhaisimmat kirjalliset viittaukset Kolumbuksen Amerikan matkaan.  Teos palvelee pariisilaisten (1497) ja lyonilaisten (1498) puupiirtäjien mallina.  Taitavat puupiirtäjät työskentelevät useille painajille.
1494:  Johannes ja Gregorius de Gregoriis painavat Venetsiassa Herodotoksen teoksen Historia.  Sen nimiölehti on Italian renesanssin mestariesimerkki.  Samat painajat tuottavat 1495 Johannes de Kethamin kuvitetun lääkärikirjan Fascicolo di medicina.
1494:  Espanjassa Zaragosassa Paul Hurus painaa kuvitetun kirjan espanjaksi Giovanni Boccaccio, Mujeres illustres - De Claris Mulieribus - Kuuluisia naisia.
1497:  Italiassa Ferrarassa ilmestyy kuvitettu kirja Giovanni Boccaccio, De Claris Mulieribus, joka sisältää 172 muotokuvaa historian ja tarinoiden kuuluisista naisista.  Monia kuvalaattoja käytetään esittämään useampia kuin yhtä henkilöä.
1498:  Apocalypsis cum figuris - Kuvitettu ilmestyskirja ilmestyy saksan- ja latinankielisenä Anton Kobergerin painamana.  Se on kirjankuvituksen kuuluisimpia esimerkkejä.  Siinä on 15 kokosivun puupiirroskuvalehteä.  Piirtäjä on Albrecht Dürer (1471-1528), jonka puupiirroskirja on maailman ensimmäinen taiteilijan omakustanne.  Dürer luottaa Kobergerin ja Wohlgemuthin valmistamiin markkinoihin.  Hänen isänsä on Nürnbergiin muuttanut unkarilainen kultaseppä ja kummisetänsä Anton Koberger.  Hänen kuvituksensa voidaan jakaa kolmeen luokkaan: uskonnolliset aiheet, keisarin Maximilian I hovijulkaisut ja tieteelliset tutkielmat.
1499:  Mathieu Huszin (Matthias Huss) esitys La grat danse macabre Lyonissa on vanhin tunnettu latomon, kirjapainon ja kirjavaraston kuva.  Koelhoffin teoksessa Kölnin kronikka on toiseksi vanhin tunnettu painokoneen kuva.
1499:  Francesco Colonnan Hypnerotomachia Poliphili - Poliphiluksen rakkauskiista unessa on eräs hienoimpia kirjoja, mitä koskaan on tuotettu.  Siinä on tuntemattoman kuvittajan 170 puupiirrosta.  Colonna kirjoittaa latinan ja italian sekakieltä.  Teos kertoo rakastavaisten Poliphilus ja Polia unenomaisesta elämästä.  Colonna haluaa osoittaa musiikin ja kuvataiteiden samankaltaisuuden.  Kirjan julkaisee Aldus Manutius Venetsiassa.
1500 mennessä:  Saksankielisissä kirjoissa on noin 25 000 erilaista puupiirrosta.

Kirjaan liittyvää sanastoa: antiquarii - kalligrafian mestarit, kirjoittajat, (vanhat) kirjoitukset; rubricatores - alkukirjaimen maalaajat; illuminatores - kuvien, näkymien, maisemien maalaajat kirjaan; miniatores - marginaalin eli tekstin reunojen kuvittajat; stationarii - kirjanlainaajat, kirjakauppiaat ja librarii - kirjakauppiaat, kirjoittaja- ja kopioijaorjat.