Hyvä kirjavalikoima on ja pysyy mielen
parhaana aarteena. Se on mielen paras
lääke. Demokritos
Kirjat ovat viisaan ja toimeliaan miehen
parhaita ystäviä. Oma kirjasto on
hänelle nautinnon ja mietiskelyn tyyssija, lyhyesti: hänen ajatustensa
pyhättö. Cicero
Kreikan sana biblion tarkoittaa kirjoitettua
lehteä tai kirjaa ja theke varastoa.
Papyrusrullia säilytetään ruukuissa bibliotheke. Papyrusrullan tunnussana on latinaksi
titulus.
3000 eaa:
Mesopotamian Erachissa on Punaisen temppelin kirjasto, jossa on
piktografikirjoitusta sisältäviä savitauluja.
2900-2850:
Faraon palatsissa on arkisto ja kanslia.
2600:
Thebassa on kuninkaan Khufu aikana kirjasto Kirjoitusten talo.
2500:
Sumerilaisilla on koulukirjastoja.
Koulukirjoja löydetään 1902-03 vanhasta kaupungista Shuruppak.
2462-2426:
Egyptissä Neferirkaran hallitessa työskennelleen virkamiehen haudassa
kirjoitus viittaa häneen: Kirjojen talon kirjuri. Tämä lienee ensimmäinen kerta, kun viitataan
erikoiseen kirjavarastohuoneeseen tai -rakennukseen.
2400-2250:
Eblan palatsissa Syyriassa kootaan 17 000 savitaulua eri aloilta:
talous, rahoitus, sanakirja, historiallinen kirjallisuus ja maanviljely. Vanhalla ajalla ei tehdä eroa arkiston ja
kirjaston välillä.
2350:
Mesopotamiassa Tellossa on kirjasto, jossa on noin 30 000 savitalua.
2300:
Nippurin (nykyään Niffer) temppelikirjastossa Irakissa on 23 000
savitaulua.
2100:
Sumerilaisissa ja akkadilaisissa arkistokirjastoissa on
arkistointijärjestelmä.
2100:
Mesopotamiassa Urissa on suuri Savitaulutalo.
2050:
Sumerin ja Akkadin kuninkaalta Ur-Nammu on säilynyt tähän mennessä
vanhin tunnettu lakikokoelma.
1813-1781:
Assyrian kuninkaan Shamsi-Adad aikana aletaan Marissa kerätä kirjastoa,
jossa savitaulut on luokiteltu ja säilytetään eri huoneissa niiden sisällön
mukaan.
1635:
Babylonian Tell ed-Derissä kerätään yksityinen lähes 3000 savitaulun
kirjasto.
1600-1200:
Tuntematon hallitsija kerää heettiläisten pääkaupunkiin Hattusas eli
Boghasköi Pohjois-Turkissa 30 000 savitaulun kirjaston, joka on kahdeksankielinen. Siellä on muun muassa kaksikielinen
kansainvälinen sopimuskirja.
1500-1200:
Syyrian Ugaritin palatsissa kootaan arkistoa. Savitauluina on diplomaattista
kirjeenvaihtoa, lakeja, historiaa, kauppatekstejä ja sanakirjoja.
1450:
Palestiinassa Taanachissa on kirjasto, jossa on babyloniankielisiä
savitauluja.
1400-1350:
Faraoiden Amenofis (Amenhetep) III Nebmaatran ja (Niphururija-) Amenofis
IV Neferkheperuran (Akhenaten, Ekhnaton) aikana kootaan Egyptin Tell
el-Amarnaan diplomaattinen arkisto, joka on babylonian kielellä. Kirjeenvaihtoa on Babylonian kuninkaiden,
Syyrian ja Palestiinan ruhtinaiden, heettiläisten kuninkaiden ja Kyproksen
saaren valtiaiden kanssa. Ajan diplomaattikieli
on keskibabyloniaa, joka on barbaarista ja täynnä vieraita egyptiläisiä,
hurrilaisia, kanaanilaisia ja muita lainasanoja.
1400:
Amenofis III käyttää exlibristä, latinassa ex libris - kirjoista,
kirjakokoelmasta, kirjastosta. Se on
vaaleansininen fajanssilaatta, jossa on tummansininen kirjoitus. Laatan yläosassa on omistajien nimet:
Amenofis III ja hänen kuninkaallinen puolisonsa Tii. Alaosassa on kirjan nimi. Laatta pantiin faraon papyruskääröarkkuihin.
1300-luku:
Egyptissä Tel-el-Amarnassa kootaan noin 300
nuolenpääkirjoitussavitaulua.
1200-luku:
Egyptissä Thebassa farao Osymandyas - Ramesses II - Usermaatra Setepenra
(1290-24) rakennuttaa kirjaston nimellä Sielun huoltola eli parantola, jossa on
noin 20 000 kääröä.
1200-luku:
Heettien pääkaupungissa Hattusha on viisi kirjastoa, joissa on yhteensä
30 000 savitaulua muun muassa sopimukset muiden valtioiden kanssa.
1250:
Assyrian kuningas Salmanassar (1274-1245) perustaa Kalhun (nyt Nimrud),
jossa on savitaulukirjasto.
1115-1077:
Assyriassa Tiglath-Pileser I kokoaa kirjaston Ashuriin.
700-luku:
Assyrian Kalakhissa on kirjasto.
669-627:
Assyrian kuningas Ashurbanipal (Sardanapalos) kokoaa Niniveen 100 000
savitaulun arkiston järjestelmällisesti valtakuntansa temppeleistä. Hän jäljennyttää vanhoja babylonialaisia
kirjoituksia 1800-1600 ja merkityttää savitauluihinsa exlibrisleiman: Ashurbanipalin, maailman kuninkaan, Assyrian
kuninkaan oma. Savitauluissa uhataan
jumalien kirouksella henkilöitä, jotka hävittävät tai turmelevat kirjoja, mutta
toivotaan siunausta ja menestystä niille, jotka kirjoja oikein käsittelevät. Teksteissä on jokapäiväisiä talousasioita,
kirjanpitoa ja tilejä. On runsaasti
jumaltaruja, legendoja, eepillisiä runoja, loitsuja, hymnejä, (Hammurapin)
lakitekstejä, lääkeopillista, filosofista ja historiallista kirjallisuutta,
kauppa- ja asioimiskirjeitä, diplomaattista kirjeenvaihtoa, oikeudenpäätöksiä
sekä kielioppia ja matematiikkaa. Jotkut
tekstit käsittelevät geometriaa ja astrologiaa, joissa astrologian asema
yhteiskunnassa ilmenee.
Luomiskertomuksessa maailmankaikkeuden alku kuvataan: Kun taivaalla
korkeudessa ei ole nimeä, ja kun maalla alhaalla ei ole nimeä. Ashurbanipalin kirjasto antaa Aleksanteri
Suurelle ajatuksen koota suuri yleiskirjasto.
500-luku:
Samoksen Polykrateella (-522) on julkinen kirjakokoelma.
500-luku:
Intian Taxilaan (nyt Pakistanissa) perustetaan kirjasto, joka on
yliopistokeskuksessa. Se toimii 450 jaa
saakka.
540:
Peisistratos (Pisistratus) (560-527) perustaa yleisen käsityksen mukaan
maailman ensimmäisen julkisen papyruskirjaston Ateenaan. Pojat Hippias ja Hipparchos jatkavat
toimintaa. Kserkses vie 484 Ateenan
kirjaston sotasaaliina Persiaan, josta Syyrian kuningas Seleukos I Nikator
pelastaa ja palauttaa sen. Toisaalta
väitetään, että Seleukos polttaisi kaikki Babyloniasta löytyvät kirjat.
520:
Persepoliksessa on valtionarkisto.
400-luku:
Näytelmäkirjailijalla Euripides (484-406) on varhaisimpia tunnettuja
yksityiskirjastoja.
300-luku:
Filosofian koulut perustavat Ateenaan suuria kirjastoja, joissa
harrastetaan runsaasti kopiointia.
Kreikan temppeleillä on kirjastoja tai arkistoja. Aristoteleen perustamalla peripateetikkojen
koululla Lyceum on kuuluisin kokoelma, joka on luokiteltu. Platonin ja epikurolaisten koululla on kirjasto.
300-luku:
Platonilla (427-347) on yksityiskirjasto. Satiirikko Timon (320-230) syyttää Platonia,
että tämä oli tuhlannut suuren summan pythagoralaiseen tutkielmaan. Platonin mielestä lasten tulisi opiskella
ensin kirjallisuutta ja sitten musiikkia.
300-luku:
Aristoteles (384-322) omistaa kuuluisan yksityiskirjaston. Hän alkaa 334 kerätä näytelmiä.
300-luku:
Theophrastus (370-287) kerää kirjastoonsa omien ja Aristoteleelta
perimiensä kirjojensa lisäksi monenlaisia lähdekirjoja. Neleus perii kirjaston.
365:
Bithnyan hallitsija Clearchus perustaa julkisen kirjaston Heracleaan.
350:
Kreikan ensimmäinen julkinen kirjasto avataan, mutta julkiset kirjastot
alkavat yleistyä myöhemmin.
332:
Aristoteles testamenttaa kirjastonsa Vähä-Aasian Skepsiksestä kotoisin
olleelle oppilaalleen Neleus, joka vie kirjat kotipaikkakunnalleen.
200-luku:
Kyproksen Citiumista kotoisin olevalla Zenonilla on kirjasto Ateenassa.
200-luku:
Jokaisessa suuressa kreikkalaisessa kaupungissa on kirjasto.
200-luku:
Vähän-Aasian Mylasaan perustetaan kirjasto.
200-luku:
Farao Ptolemaios II Filadelfos (308-246) perustaa Aleksandrian kirjaston
perustamansa Mouseionin temppeliin kuninkaalliseen palatsiin. Mouseion on Ateenan lounaispuolinen kukkula,
jonka nimi saattaa viitata tarunomaiseen runoilijaan Musaios, joka tarun mukaan
on haudattu kukkulan laelle, ja muusien pyhäkkö. Museossa eli yliopistossa, tutkimus- ja
opetuslaitoksessa kunnioitetaan kirjallisuuden ja taiteen jumalattaria. Sinne kootaan arviolta 500 000-700 000
(jopa 900 000) kirjakääröä pyrkimyksenä kerätä kaikki sen ajan maailman kirjat
ja tieto. Asiamiehet hankkivat
suurkaupungeista kirjoja. Kaikkien
kirjastojen on lainattava kokoelmansa Bibliotheca Alexandrinalle, jossa ne
kopioidaan ja käännetään alueen pääkielille.
Kopio palautetaan lainan antajalle ja alkuperäinen teos liitetään
Aleksandrian kirjaston kokoelmiin.
Tarvittaessa kirja takavarikoidaan kopioitavaksi. Kirjasto on avoin kaikille oppineille. Kirjaston keräämisen järjestää ja luokittelee
Aristoteleen oppilas Phaleronin Demetrios (Demetrius Phalereus), joka on
paennut 297 poliittisista syistä Ateenasta ja tuntee Ateenan kirjaston. Aleksandrian kirjastoon kootaan
käytännöllisesti katsoen kaikki kreikkalaisten kirjailijoiden tuotteet, eri
tieteenalojen tärkeimmät tutkimukset, aiempien sivistyskielten merkkiteokset,
itämaista viisautta ja muuta kuten keittokirjoja. Kirjaston johtaja filologi Zenodotos
Efesoksesta jakaa teokset kertomakirjallisuuteen, runouteen ja tieteellisiin
kirjoituksiin. Hän aakkostaa teokset
tekijän nimen ensimmäisen kirjaimen mukaan.
Luokittelulla kysyjä ohjataan oikean huoneen oikealle hyllylle. Kirjaston johtaja Kallimakhos (300-) (aulicus
regius bibliothecarius - kuninkaallinen kirjastonhoitaja) luetteloi ja
luokittelee pienempiin kategorioihin kriittisin reunamerkinnöin kirjallisuuden
500 000 papyruskääröä, joiden keskipituus on seitsemän metriä. Hän erottelee draaman tragediaan ja komediaan
sekä tietoteokset filosofiaan, historiaan, ennustuksiin, biologiaan,
lääketieteeseen ja niin edelleen. Luokka
sekalaiset käsittää muun muassa keittokirjat.
Luettelohakemistot pinakes (taulut, kilvet) vaatii ainakin 120
rullaa. Niissä on aakkosjärjestyksessä
kirjailijat henkilötietoineen ja teoksineen sekä huone- ja
hyllymerkintöineen. Kirjaston
henkilökuntaan kuuluu kirjailijoita, runoilijoita, kieliopin tutkijoita,
filosofeja ja astronomeja. Siellä
työskentelevät Eukleides, Heron, Hypatia, Hipparkhos, Hippokrates, Galenos ja
Arkhimedes. Sekä museo että kirjasto on
jaettu tiedekuntiin: tähtitiede, fysiikka, matematiikka, lääketiede, biologia,
maantiede, kirjallisuus, filosofia ja insinööritieteet. Kirjaston kustantamo levittää tutkimuksen
tulokset Välimeren alueelle.
256-247:
Ptolemaios II Filadelfoksen (285-247) talousministerin Apollonios
tilanhoitaja Zenon kokoaa suuren papyrusarkiston isäntänsä suurilla maatiloilla
Arsinoiten Faijumissa. Arkistosta saa
kuvan maatilojen kokeiluista. Arkisto
löytyy salakaivauksissa 1914-15, ja sen osia on eri museoissa ja kirjastoissa.
237:
Egyptissä aletaan rakentaa Edfuun (Tbot) Horuksen temppeliä. Sinne tulee pieni kirjastohuone. Temppeli valmistuu 57. Seinään on piirretty luettelo pyhistä
kirjoista.
235:
Kirjallisuuden suosija Ptolemaios III Euergetes perustaa Aleksandrian
tytärkirjaston Serapeionin (Serapeumin tai Serapiin) temppeliin läheiselle
kukkulalle. Siellä on noin 43 000
kääröä kertomakirjallisuutta ja lyriikkaa.
Aphthoniuksen mukaan kirjasto toimii vielä 300-luvulla jaa.
220-160:
Vähä-Aasian Pergamumiin (Pergamon) kootaan hallitsijoiden Attalus I
Soter ja Eumenes II aikana kirjasto, joka kilpailee Aleksandrian kirjaston
kanssa. Legendan mukaan pergamentti -
charta pergamena kehitetään täällä, kun Ptolemaios II kieltää papyruksen
viennin Egyptistä. Pergamenttia on
käytetty jo aikaisemmin, mutta sen käyttö lisääntyy runsaasti. Kirjasto ja Pergamum testamentataan 133
Rooman kansalle. Plutarkos väittää, että
Markus Antonius antaa kirjaston 200 000 teosta Kleopatralle, joten niistä tulee
osa Aleksandrian kirjastoa.
213:
Kiinassa maan ensimmäinen hallitsija suvaitsematon keisari Qin
Shihuangdi (Ch'in Shih Huang-ti) (260-210) poltattaa perimätiedon mukaan
sopimattomaksi katsomiaan kirjoja, joissa ei kerrota lääketieteestä,
maanviljelystä tai ennustamisesta, Qin- (Chin-) dynastian aikana ja säilyttää
vain yhden teoksen. Erään tiedon mukaan
polttaminen tapahtuu 245. Keisari
tuomitsee hävitettäväksi kaikki kirjoitukset, joissa hänen nimeään ei ylistetä,
jotta historia näyttäisi alkaneen hänen dynastiastaan. Kiinan kirjoitusjärjestelmä yhdenmukaistetaan
ja uudet tekstit tulee kirjoittaa pienellä sinettikirjoituksella.
206:
Kiinan Qin-dynastian pääkaupungin keisarillinen kirjasto poltetaan sodan
aikana, kun kapinalliset valtaavat pääkaupungin, ja yli tuhatvuotisen
kirjallisen kulttuurin merkkiteokset leviävät tuhkana tuuleen. Säilyneistä teoksista toimitettiin uudelleen
ja vakiintui viisi klassikkoa uudella Han-dynastian kaudella: 1) Muutosten
kirja - Yi jing (I ching),
ennustustekstejä ja filosofiaa 800 luvulta lähtien, 2) Historian tai
kirjoitusten kirja - Shu jing (Shu ching eli Shang shu), historiatekstejä
700-luvulta lähtien, 3) Laulujen kirja - Shi jing (Shih ching), jonka vanhimmat
tekstit lienevät 1050-1000 väliltä, runoantologia toimitetaan 600-luvulla, 4)
Rituaalien kirja - Li ji (Li chi) toimitetaan 200-luvulla ja 5) Kevättä ja
syksyä - Chun qiu (Ch’un ch’iu), historiateksti vuosilta 722-481. Teoksista tulee virkamieskoulutuksen
perusta. Han-dynastian aikana
kirjallisuuden kirjoittamista rohkaistaan, ja kirjojen luokittelukaavioita
kehitetään. Seitsenosaiseen luokitteluun
sisältyvät Konfutsen klassikot, filosofia, proosa ja runous, sotaproosa,
tieteelliset ja okkulttiset kirjoitukset, yhteenvedot ja lääketiede. Saksalainen matemaatikko, loogikko,
ensyklopedisti ja mystikko Gottfried Leibniz (1646-1716) tutkii 1666 kiinalaisen
Muutoksen kirjan binääri- eli kaksijärjestelmää.
200-175:
Hyvin toimeentulevat kansalaiset perustavat koulukirjaston Kreikan
Kosiin. He ylläpitävät kirjojen
hankintarahastoa tai lahjoittavat kirjoja.
100-luku:
Kuningas Eukratides perustaa kirjaston Ai Khanoumin palatsiin
Afganistanista koilliseen muinaisessa Baktriassa. Se on Aleksanteri Suuren valloitusten peruja.
100-luku:
Pergamonin Acropolikseen perustetaan kirjasto.
100-luku:
Makedonian hovissa Perseus (212-165) omistaa kirjaston.
100-luku:
Jordanian Ammaniin perustetaan Philadelphian kirjasto.
100-luku:
Ptolemaioksen kouluun perustetaan kirjasto. Oppilaat lahjoittavat valmistumisensa
kunniaksi kirjoja kirjastoon.
100-luku:
Kreikassa huomattavilla kouluilla on oma kirjasto.
100-luku:
Eumenes II (197-159) kerää
käsikirjoituksia Pergamonin kirjastoon, jossa on pian 200 000
papyrusrullaa. Esimiehenä toimii
kreikkalainen Krates. Myöhemmin
Efesoksessa on suuri kirjasto.
168:
Pydnan taistelun jälkeen roomalaiset veivät Kreikasta kokonaisia kirjastoja
Roomaan kuten Aemilius Paullus Makedonian kuninkaiden kirjaston pojilleen.
155:
Kiinassa kootaan varhaisia kirjoituksia muun muassa taolaisia
käsikirjoituksia.
146:
Roomalaisten hävittäessä Karthagon (foinikiaksi Qart Hadasht -
Uusikaupunki) kirjakokoelmia tuhoutuu liekeissä. Joitain käsikirjoituksia säilyy, ja Scipio
Aemilianus esittelee ne Afrikan provinssin hallitsijan Massinissa pojalle. Agronomin Mago teoksen Tutkielma
maanviljelystä 28 osaa säilyy. Agronomi
Columella pitää Magoa maanviljelystieteen isänä. Rooman senaatti käännättää teokset latinaksi,
ja ne käännetään myöhemmin kreikaksi.
100:
Kiinassa yleisestä historiasta ja vakiintuneista uskonnollisista
kirjoituksista laaditaan kokoelma ja kirjallisuudesta luettelo. Luokittelu on nelijakoinen: klassikot,
historia, filosofia ja muut teokset.
1-luku:
Ateenalainen Teoksen Apellicon (-86) ostaa Scepsiksen Neleuksen
jälkeläisiltä Aristoteleen ja Theophrastuksen kirjastot, jotka ovat huonossa
kunnossa. Ne sisältävät luultavasti
ainoat säilyneet Aristoteleen työt.
Sanotaan, että Apellicon julkaisee niitä korjauksin ja liittein
varustettuna.
1-luku:
Roomalaiset oppivat kreikkalaisilta käyttämään kirjastoa oppineiden
tutkimusvälineenä.
1-luku:
Roomalainen Marcus Tullius Cicero (106-43) kerää kirjoja
kaupunkiasuntoonsa Palatinuksella ja huviloihinsa Tusculumissa ja
Antiumissa. Publius Clodius Pulcher
ajattaa hänet maanpakoon ja hävityttää palatsin ja huvilat. Palattuaan vuoden kuluttua Cicero huomaa
paljon pelastuneen ja keskittää kirjat Antiumiin, jossa kreikkalainen oppinut
Tyrannion järjestää ne. Rikkaalla
roomalaisella on talossaan kirjasto, josta arkkitehti Vitruvius antaa
kirjassaan ohjeita. Huoneen pitää olla
itään päin, sillä etelään ja länteen päin olevat kirjastohuoneet kärsivät
kosteudesta ja toukista. Cicero hankkii
vuonna 60 oppineen tekstieditoijan Servius Clodius kirjaston. Cicero käyttää kirjeenvaihdossaa Atticuksen
kanssa kirjastoistaan nimityksiä gymnasium - voimistelupaikka, palaestra -
paini- ja miekkailupaikka, xystus - kävely- tai urheilupaikka, academia ja
bibliotheca.
86:
Roomalainen sotapäällikkö Lucius Cornelius Sulla (138-78) tuo
valloitetun Ateenan kirjastoista tekstejä muun muassa Aristoteleen ja tapetun
Apelliconin kirjaston Roomaan sekä Vähä-Aasian Skepsiksestä Neleuksen
Aristoteleelta perimän kirjaston. Siellä
Rhodoksen Andronikos ja Amisuksen Tyrannion (hänellä on 30 000 rullan kirjasto)
saavat 60 pelastettua Aristoteleen kirjaston tekstit. Kirjoja joutuu myöhemmin Cicerolle, joka
omistaa kirjaston Roomassa ja Tusculumissa.
78:
Konsuli Q Lutatius Catulus rakennuttaa Roomaan arkistorakennuksen
tabularium (latinassa tabula - kirjoitustaulu).
66:
Lucius Licinius Lucullus Ponticus (110-56) perustaa kirjaston Rooman
kalleimmalle paikalle Pincioon. Kirjat
ovat sotasaalista Vähästä-Aasiasta.
Suurin osa kirjoista on kreikankielisiä.
Kirjasto on avoin Luculluksen ystäville ja sukulaisille sekä Roomassa
asuville kreikkalaisille.
48:
Caesar (100-44) taistelee Kleopatran aviomiestä ja veljeä Ptolemaios
XIII vastaan, ja sodan tuoksinnassa Aleksandrian kirjaston (Ptolemaiosten
palatsin Mouseion-rakennuksessa) tulipalossa palaa osa kokoelmista. Rantaan ajautunut palava egyptiläinen laiva
sytyttää satamamakasiinit. Luultavasti
satamassa tuhoutuu Roomaan siirrettäväksi aiottu osa kirjastoa. Kirjasto rakennetaan uudelleen. Caesarin murhan 44 jälkeen Markus Antonius
lahjoittaa Kleopatralle korvauksena tulipalosta kirjastoon Välimeren seudun
toiseksi suurimman Pergamonin kirjaston kokoelmat 200 000 papyruskääröä. Kääröt haurastuvat vähitellen, ja 200-luvulla
jaa niitä korvataan lokero lokerolta käsikirjoitusarkeilla, jotka sidotaan puu-
tai nahkakansiin.
40-30:
Antoniuksen ja Kleopatran palveluksessa oleva fyysikko Dioscorides
kirjoittaa, että mustetta valmistetaan lampunnoesta ja öljystä.
39:
Julius Caesar (100-44) suunnitteli julkisen kirjaston perustamista
niiden laitosten joukossa, jotka hyvän hallinnon tuli tarjota
kansalaisille. Hän keksi kaksikielisen kirjaston ajatuksen ja
antoi tehtävän oppineelle kirjailijalle Markus Terentius Varrolle (116-27),
joka on kadonneen kirjastotutkielman De bibliothecis tekijä. Caesarin kuoleman jälkeen Gaius Asinius
Pollio (76-4) rakentaa Rooman ensimmäisen julkisen kirjaston Atrium Libertatiksen
yhteyteen Aventinumin kukkulalle.
Kirjaston ytimenä on Scipio Aemilianuksen kirjasto. Kirjastossa on kreikan- ja latinankielinen
osasto. Plinius kuvailee sen perustamista
Luonnonhistoriassaan: ingenia hominum rem publicam fecit - hän saattoi ihmisen
kyvyt julkiseen omistukseen. Keisarien
kuten Tiberius, Vespasianus ja Trajanus sekä muiden perustaessa kirjastoja
niitä on 350-luvulla jaa lopulta 28 Rooman valtakunnassa. Rooman tuhon jälkeen kestää tuhat vuotta,
ennen kuin ajatus yleisölle avoimista kirjastoista jälleen syntyy.
36-28:
Keisari Augustus perustaa kirjaston Apollon temppeliin Palatinukselle:
Bybliotheca Latina Apollinis ja Bybliotheca Graeca Apollinis. Kreikkalainen runoilija Gnaeus Pompeius Macer
järjestää kirjaston. Augustuksen
vapautettu orja Gaius Julius Hyginus (60-10 jaa) toimii Augustuksen perustaman
julkisen kirjaston hoitajana. Hyginus
kirjoittaa teoksia eri aloilta.
30:
Väitetään, että Roomassa kreikkalaisella orjalla Tyrannios on 30 000
kirjakääröä.
22:
Italian Dertonaan perustetaan kirjasto.
12 eaa:
Augustus rakennuttaa sisarelleen Octavia kaksikielisen kirjaston -
diplobibliotheke muistoksi pojalleen Marcellus, joka kuoli 23. Ensimmäinen kirjastonhoitaja on Caius
Melissus. Kirjasto toimii noin sata
vuotta, kunnes tuli tuhoaa 80 jaa sen.
Domitianus rakennuttaa sen uudelleen.
1-luku jaa:
Tietosanakirjan kirjoittajalla Aulus Cornelius Celsus (30 eaa-50 jaa) on
laaja kirjasto Efesoksessa.
1-luku:
Satiirikko Aulus Persius Flaccus (34-62) omistaa 700 kirjarullaa, jotka
vastaavat ehkä sataa teosta. Ne vievät
tilaa vähintään kaksinkertaisesti koodekseihin verrattuna.
1-luku:
Kreikkalainen grammaatikko Epaphroditos omistaa 30 000 kirjaa.
1-luku:
Latinalainen runoilija Decinus Junius Juvenalis (55-138) kertoo
kolmannessa satiirissaan köyhästä Codruksesta.
Hän asuu vuokrakasarmissa, omistaa laukullisen kreikkalaisia kirjoja
kallisarvoisimpana omaisuutenaan, mutta menettää ne tulipalossa.
1-luku:
Roomalainen kirjailija Gaius Petronius Arbiter (alkujaan Titus Petronius
Niger) (20-66) kuvaa teoksensa Satyricon osassa Cena Trimalchionis - Trimalkion
pidot rikasta Trimalkiota, jolla on kaksi kirjastoa, toinen kreikkalaisille ja
toinen roomalaisille kirjoille.
1-luku:
Filosofi Seneca Nuorempi (4 eaa-65 jaa) sanoo Rooman kylpyläkirjastojen
käyttäjistä: "He eivät varustaudu tieteelliseen työhön, vaan ulkonaisen
itsensä näyttelemiseen. Niin kuin sangen
usein oppineisuuden rasituksesta mitään tietämättömille ihmisille eivät kirjat
ole heille opinvälineitä, vaan pitojen kaunistuksia. Niinpä kaikista laiskimpien edessä saatat
nähdä kaikkea, mikä koskee kaunopuheisuutta ja historiaa, kattoon asti
ulottuvilla kirjahyllyillä. Yksinpä
saunojen ja kylpylöiden läheisyyteen sovitetaan myös kirjasto niin kuin jokin
koriste."
1-luku:
Tiberius rakennuttaa kirjaston Bibliotheca Templi Augusti Basilica
Julian lähelle Forum Romanomille. Sen
vihkii Caligula, mutta kirjasto palaa 79.
Domitianus rakennuttaa sen uudelleen.
1-luku:
Titus Flavius Pantaenus antaa ateenalaisille kirjaston.
27:
Antiokian kirjasto palaa kaupungin mukana.
75:
Vespasianus rakennuttaa kirjaston Bibliotheca Pacis Rooman
kirjakauppojen alueelle. Siellä on
roomalaisten valloittamasta Jerusalemista tuotuja kirjoja. Se on Rauhan temppelissä, joka kirjastoineen
palaa 191, mutta ne rakennetaan uudestaan Septimus Severuksen aikana.
79:
Caesarin appiukon Piso rakennuttama Herculaneumin rannalla sijaitseva
kartano kirjastoineen tuhoutuu Vesuviuksen purkauksessa. 1700-luvun puolessa välissä kirjastoa aletaan
kaivaa esiin Papyrusten huvilasta - Villa dei Papiri. Löytyneistä 1814 hiiltyneestä papyrysrullasta
vain kolmannes on avattu. Avatuista noin
puolet on luettavissa. Luultavasti
Lucius Calpurnius Pison kirjasto on löytynyt.
Purkauksessa menehtyneellä Plinius vanhemmalla oli laaja kirjasto. Kaivaukset Herculaneumissa ja Roomassa
osoittavat, että kodeissa on kirjastoja.
Roomalaisella valtiomiehellä ja kenraalilla Lucius Licinius Lucullus on
valtava kirjasto. Papyrologit toivovat,
että vielä löydettäisiin Filodemuksen, Enniuksen, Ciceron, Lucretiuksen, Vergiliuksen
ja Horatiuksen tekstejä. Pompejin
piirtokirjoitukset, kiveen tai muuhun kovaan materiaaliin hakatut, maalatut tai
kaiverretut kirjoitukset kertovat tavallisten ihmisten jokapäiväisestä
elämästä. Kirjoitukset vaihtelevat
hautakirjoituksista seinäraapustuksiin.
Eräässä seinämaalauksessa nuori mies lukee papyrusrullaa. Siitä tehdään 1700-luvulla
kuparipiirros. Huutokauppameklarin Caecilius
Iucundus arkistossa on yli 150 vahataulua.
1-luvun loppu:
C Caecilius Secundus eli Plinius Nuorempi (61-113) lahjoittaa
kotikaupungilleen Comum eli Como kirjaston.
100-luku:
Pergamonin lähellä on roomalaisen Flavius Melitenen kirjasto.
100-luku:
Rhodoksella on kirjasto luultavasti yliopistossa. Aakkosellinen luettelo on aiheen mukainen.
100-luku:
Hadrianus perustaa Tiburin villaansa kirjaston. Hän antaa ateenalaisille kirjaston.
109:
Trajanuksen kylpylä kirjastoineen avataan. Kaksikielisessä kirjastossa voi harrastaa
kirjallisuutta ruumiin kulttuurin lisäksi.
110-117:
Celsuksen kirjasto rakennetaan Efesoksessa. Sen pystyttää poikansa kuvernööri Tiberius
Julius Aquila Polemaeanus. Kirjastossa
säilytetään 12 000 kääröä. Kirjasto
viimeistellään 135.
112:
Trajanuksen forum otetaan käyttöön.
Trajanus perustaa kreikan- ja latinankieliset kirjastot Bibliothecae
Divi Traiani eli Bibliotheca Ulpia, joka on myös Rooman julkinen arkisto. Se avataan 113 tai 114 tai vasta 123
Hadrianuksen aikana, ja se toimii 455 asti.
125-70:
Essealaiset kirjoittavat tekstejä, jotka kätketään Khirbet Qumranin
luoliin Kuolleen meren lähellä.
132:
Pergamonin Asklepieioniin perustetaan kirjasto.
170:
Kreikkalainen satiirinen runoilija Lukianos (129-85) sepittää rikkaasta
mutta sivistymättömästä kirjojen keräilijästä häväistyskirjoituksen Narrimainen
kirjankeräilijä. Teoksessa annetaan
tietoja antiikin kirjakulttuurista.
193:
Persian Susaan perustetaan kirjasto.
100-luvun loppu: Roomalainen kielimies Sextus Pompeius Festus
sanoo, että kreikkalaiset ja roomalaiset käyttävät sanaa bibliotheca sekä
suuresta kirjamäärästä että rakennuksesta, jossa kirjat säilytetään.
200-luku:
Runoilija Serenius Sammonicus omistaa 62 000 kirjaa. Hän peri ne isältään ja testamenttaa
oppilaalleen keisarille Gordianus II.
200-luku:
Jerusalemiin perustetaan kirjasto Aelia Capitolina.
200-luku:
Quintianus Rogatianus lahjoittaa rahaa kirjaston perustamiseen Karthagon
(nyt Algeria) Thamugadiin eli Timgadiin.
200-luku:
Origenes perustaa Kesareaan kirjaston.
Persialaiset tuhoavat 614 sen.
200:
Roomassa lienee seurakunnan kirjastoja.
200:
Kiinassa Lo-yangin kirjasto poltetaan.
212:
Roomassa Caracallan kylpylän kirjasto avataan.
221-589:
Kiinassa Hopeissa rakennetaan luolakirjasto. Tekstit kaiverretaan kiveen.
273:
Arvellaan, että keisari Aurelianuksen sotilaat polttavat sodassa Palmyran
kuningatarta Zenobia vastaan Aleksandrian kirjaston, jossa on 490 000
papyruskääröä.
280:
Aleksandrian kirjastossa lienee 280 000 kääröä.
300-luku:
Roomassa on ainakin 28 julkista kirjastoa.
300-luku:
Rooman keisari Flavius Claudius Julianus (331-63), jota kristityt
kutsuvat nimella Apostata - Luopio, on bibliomaani. Kun Aleksandrian piispa Georgios surmataan
361 uskovaisten välienselvittelyssä, Julianus kiirehtii takavarikoimaan hänen
suuren kirjastonsa.
300-luku:
Roomalainen runoilija Decimus Magnus Ausonius (310-95) pilkkaa
kirjankeräilijää: “Olet ostanut kirjoja ja täyttänyt hyllysi, oi muusien
rakastaja. Merkinneekö se, että olet nyt
oppinut? Jos ostat tänään kielisoittimia,
arveletko huomenna hallitsevasi musiikin valtakuntaa?”
300-luku:
Luostareita aletaan perustaa.
Kirjat ja kirjasto kuuluvat niihin olennaisena osana. Skriptoriassa kopioidaan
käsikirjoituksia. Luostarit lainaavat
kirjoja toisille luostareille ja harvoin jopa maalliselle yleisölle. Luostarissa on tavallisesti kolme kirjastoa:
kirkon pääkirjasto, arkisto ja munkkien omat yksityiskirjastot.
300-400-luvut:
Antiikin suuret kirjastot häviävät sotien, kiihkokristittyjen ja kirkon
hävitysvimman seurauksena.
300-500-luvut:
Taka-Kaukaasiaan ja Keski-Aasiaan syntyy kirjastoja.
330-36:
Keisari Konstantinus Suuri (274-337) perustaa Konstantinopoliin
patriarkallisen kirjaston. Siellä
säilytetään Homeroksen runoja, jotka on kultakirjaimin kirjoitettu 36 metrin
pituiseen käärmeennahkaiseen kääröön.
Keisarin kuollessa noin 7000 kirjaa on kirjastossa. Julianuksen (331-363) aikana
Konstantinopoliin aletaan koota Bysantin valtion ja yksityisiin kirjastoihin
suuria kokoelmia.
334:
Bysantin keisarinna Helena rakennuttaa Pyhän Katariinan kappelin
Siinaille. Pyhän Katariinan luostari valmistuu
565. Sinne muodostuu Vatikaanin jälkeen
tärkein kirjasto: 4000 käsikirjoitusta ja 5000 painettua kirjaa.
357:
Konstantius II perustaa Konstantinopoliin kirjaston. Scriptoriumissa Platonin ja Aristoteleen
teoksia pelastetaan kopioimalla papyrusrullia pergamentille.
361-63:
Flavius Claudius Julianus (331-63) on ensimmäinen Bysantin keisari,
jolla on oma kirjasto.
389:
Kristityt ryöstävät Aleksandrian kirjaston.
391:
Aleksandrian patriarkka Theofilos kiihottaa keisari Teodosiuksen luvalla
kristityt hävittämään ja polttamaan mellakoissa Serapeionin eli Serapiksen
temppelin kirjastoineen ja sen pakanalliset kirjat, joita on noin 43 000
papyruskääröä. Aleksandrian kirjaston
tytärkirjasto on Serapis-jumalan temppelin yhteydessä.
300-luvun loppupuoli: Paavi Damasus I (304-84) perustaa kirjaston
(aluksi arkisto) Roomaan San Lorenzon kirkkoon.
400-luku:
Theodosius II perustaa Konstantinopoliin akatemian kirjaston. 700-luvun alussa kuvainraastajat tuhoavat
kuvitettuja kirjoja.
415:
Jos Aleksandrian Mouseionin kirjastosta on jotain jäljellä, nekin kirjat
tuhoaa Theofiloksen veljenpoika patriarkka Kyrillos. Pakanaopiskelijat puolustavat kirjastoja
filosofin Olympios johdolla. Toisten
tietojen mukaan nyt hävitetään Serapeumin kirjasto, jonka tuhon huippuna on
filosofin Hypatia murha.
420:
Konstantinopolissa Akoimetoin luostarissa on arkistokokoelma, josta on
varmaa tietoa. Syyrialaisten perustama
luostari on kreikan-, latinan- ja syyriankielinen.
450:
Kristinuskon tulo merkitsee mullistusta julkisissa kirjastoissa. Ainoana jäljellä on Trajanuksen kirjasto
Roomassa.
485:
Nestorialaiset perustavat kirjaston Persian Nisibikseen. Muslimit kääntävät 700-luvulta lähtien monia
kirjoja arabiaksi.
529:
Monte Cassinon luostarin kirjasto perustetaan.
538:
Flavius Magnus Aurelius Cassiodorus Senator (490-583) perustaa kirjaston
ja koulun luostariinsa Vivarium Etelä-Italian Scyllaceumissa eli
Squillacessa. Hän velvoittaa munkit
kopioimaan käsikirjoituksia. Kirjastossa
on 15 kreikankielistä käsikirjoitusta.
Cassiodoruksen kuoleman jälkeen luostari lakkaa 630 ja kirjat häviävät.
500-luvun loppu: Pekingin kirjastossa on yli 37 000 kirjaa.
500-luvun loppu: Euroopassa luovutaan kaksikielisestä
kirjastosta, ja kreikan taito rappeutuu.
Roomassa ei osata 600 mennessä enää lukea kreikkaa. Paavi Gregorius Suuri ei osaa kreikkaa,
vaikka oli Konstantinopolissa paavin nuntiuksena.
612:
Irlantilainen munkki Columban perustaa Pohjois-Italiaan luostarin
Bobbio. Siellä on kirjaston lisäksi
merkittävä skriptorium.
613:
Luostari perustetaan Sveitsin St Galleniin ja Elsassin Weissenburgiin,
myöhemmin St Emmeran Regensburgiin, luostari Fuldaan ja Lorchiin. Niiden kirjastojen aarteita kopioidaan, mutta
varsinaista kirjakauppaa ei ole.
Huonoina aikoina kirjoja pantataan tai myydään.
618-906:
Tang-dynastian aikana Pekingin kirjastoon kootaan lisää 16 000 nidosta.
627-49:
Kiinassa Tai Tsungin alaisuudessa kootaan pääkaupungin kirjastoon noin
54 000 kääröä.
632:
Muhammedin (570-632) kuoleman jälkeen hänen seuraajansa alkavat
kirjoittaa hänen tekstejään papyruskoodeksiin.
Perustetaan pyhien kirjoitusten kirjastoja. Niitä on erityisesti moskeijoissa kuten
al-Aqsa Jerusalemissa 634 ja suuri moskeija Umayyad Damaskoksessa 721. Kalifi Muawiyah I järjestää uudelleen kirjastonsa
600-luvun lopulla. Tätä hänen
seuraajansa parantavat ja laajentavat.
642:
Kristittyjen levittämän tarinan mukaan kalifi Omar määrää
sotapäällikkönsä emiirin 'Amr ibn al-'Ac (Amrou Ben Al-As) tuhoamaan
Aleksandrian kirjaston arabien Aleksandrian valloituksen jälkeen. Väitetään, että kaupungin 4000 kylpylää
lämmitetään puoli vuotta polttamalla kirjoja.
Tarina on perätön.
649:
Zaragozan luostarin abotti Taio neuvoo paavia Gregorius Suuri kirjaston
järjestämisessä, koska kirjasto on niin sekaisin, ettei paavi löydä sieltä
kirjoja. Tämä on Vatikaanin kirjaston
ydin tai alku.
682:
Northumbrialainen aatelismies Benedictus Episcopus ryhtyy munkiksi ja
perustaa Jarrowiin luostarin. Hän tuo
sinne pari kolme sataa Etelä-Italiasta hankkimaansa kirjaa. Näihin aikoihin oli piispa Acca kerännyt
Hexhamiin kirjaston.
600-luvun loppu: Syyrian Damaskokseen perustetaan
kuninkaallinen kirjasto. Arkisto
erotetaan 690 muusta kirjallisuudesta ja sijoitetaan arkistotaloon. Kirjasto on auki oppineille ja opiskelijoille.
700-luku:
Frankkien kuninkaalla Pipin Pieni (714-68) on käsikirjoituskokoelma.
700-luku:
Sogdilainen hallitsija Divashti kerää arkiston Mug-vuorelle Zarafshanin
etelärannalle.
700-1000-luvut: Bysantissa perustetaan luostareita, joissa on
kirjasto. Niistä on peräisin suurin osa
noin 30 000 säilyneestä Bysantin kirjasta.
Monen kirjaston yhteydessä on skriptorium.
705-715:
Kalifi al-Walid nimittää virkaan ensimmäisen kirjojen hoitajan - sahib
al-masahif. Kirjastokokoelmat käsittävät
satoja teoksia astrologiaa, alkemiaa, lääketiedettä ja sotataitoa. Muita islamin maailman kirjastoja on
Bagdadissa (Harun ar-Rashid ja 800-luvulla kalifi al-Mamun), Kairossa
(1000-luvulla kalifi al-Mustansir), Alexandriassa sekä Córdobassa, Toledossa ja
Granadassa. Arabien teokset alkavat
saavuttaa länsimaiset oppineet 1100-luvulla eli samoihin aikoihin kuin
kreikkalaiset teokset leviävät Konstantinopolista länteen.
734:
Tunisin suuri yliopistomoskeija Zituna perustetaan. Siihen kuuluu kirjasto. Zitunan yhteyteen perustetaan medersa
Shammaiya, johon kuuluu kirjasto.
Zitunan kirjasto saa 1450 täydennykseksi kuvitettuja teoksia
1400-luvulta.
760: St
Gallenin luostarin ensimmäinen kopioija Winithar aloittaa käsikirjoitusten
valmistamisen. Myöhemmin ryhmässä on 14
muuta kirjuria. Kopioijia on 800-luvulla
sata, joita johtaa kalligrafi Wolcoz.
Ainakin 70 käsikirjoitusta on säilynyt.
Luostarin tulipalosta 937 kirjasto pelastuu. Käsikirjoituksia kerätään pari tuhatta ja
painettuja kirjoja 30 000, joista yli 1650 inkunabelia.
780:
Kaarle Suuri (742-814) perustaa kirjastonsa. Tästä lähtien uusia kirjastoja aletaan avata
ja perustaa skriptoriumeja. Luostarien
kirjastot ja skriptoriumit säilyttävät klassisia teoksia, välittävät
käsikirjoituksen kirjoittamisen ja kuvittamisen taidon sekä yleensä
kirjatuotannon tekniikan.
Luostarikirjastot ovat yleisöltä suljettuja, eivätkä ne lainaa
arvokkaita käsikirjoituksiaan. Kaarle
Suuren poika ja seuraaja Louis Debonair eli Ludvig Hurskas jatkaa
käsikirjoitusten keräämistä. Hän teettää
parhailla kalligrafeilla kopioita.
Munkki Gerward on 829-40 kirjastonhoitaja palatii bibliothecarius.
700-luvun loppu: Islamilaisissa maissa aletaan perustaa
kirjastoja. Monet hallitsijat tukevat
kirjailijoita ja tiedemiehiä, kutsuvat säännöllisesti hoviinsa keskustelemaan,
käännättävät kirjallisuutta ja perustavat hovikirjastoja. Suurkaupunkien päämoskeijoiden yhteyteen
karttuu suuria kirjastoja ja muiden pieniä.
Yksityiskirjastoissa on filosofian, logiikan, geometrian, tähtitieteen,
musiikin, lääketieteen ja luonnontieteen kirjoja.
800-luku:
Byzantionissa apotti Theodoros antaa määräyksiä Studius- tai
Studion-luostarin kirjoituskammion ja kirjaston hoidosta.
800-luku:
Leo Matemaatikolla tai Filosofilla on kirjasto Konstantinopolissa.
800-luku: Photios (807-) määrätään keisarin sihteeristön
pääksi protasecretes Konstantinopolissa.
Hän kirjoittaa teoksen Lukemieni kirjojen inventaario ja numerointi ...,
joka saa myöhemmin nimen Myriobiblos ja Bibliotheca. Photioksella on laaja kirjasto. J Praetorius painaa 1601 Bibliothecan
Augsburgissa.
800-luku:
Tunisian Kairouanissa on kirjastoja.
800:
Kaarle Suuri määrää, että abottien, piispojen ja kreivien täytyy
jatkuvasti työllistää kirjoittajia, jotka kopioivat kirjoja. Kopiot sidotaan kirjoiksi, jotka säilytetään
scriptoriumeissa. Niistä kehittyy
kirjastoja.
830:
Bagdadiin perustetaan Viisauden talo, jonka yhteydessä on laaja
kirjasto. Perustaja abbasidikalifi
al-Ma’mun nimittää nestoriolaisen lääkärin Hunain ibn Ishaq (-873) hovikirjastonsa
yli-intendentiksi johtamaan tieteellisen kirjallisuuden kääntämistä. Hunain kääntää muun muassa Dioskorideen
teoksen Materia medica. Se käännetään
952 uudestaan arabiaksi Córdobassa.
Hunainin kääntämä Galenoksen seitsenosainen Anatomia on säilynyt vain
käännöksenä.
869:
Al-Dzahiz kuolee yli 90-vuotiaana kirjahyllyn romahdettua hänen
päälleen. Tähän aikaan vanhoilliset
suhtautuvat kirjanoppineisuuteen epäluuloisesti. Tiedon pitäisi siirtyä vain suoran ja
suullisen opettaja-oppilas -suhteen välityksellä. Al-Dzahizin teos Kirjojen ylistys ja kehotus
kerätä niitä on suomennettu.
900-luku:
Islamilaisissa maissa suurissa yksityiskirjastoissa on vakinainen
henkilökunta. Omistajat myöntävät
apurahoja niissä työskenteleville tutkijoille.
Kirjastoissa pidetään luentoja, tieteellisiä kokouksia sekä keskustelu-
ja väittelytilaisuuksia.
900-luku:
Córdobassa on kirjastoja.
Córdoban kalifi umaijadi Abd al-Rahman III (Abderrahman) (hallitsee
912-61) kerää kuninkaalliseen kirjastoon kirjoja. Kalifi al-Hakam II (hallitsee 961-76) on
bibliofiili ja lähettää hankkijat ostamaan kirjoja Aleksandrian, Damaskoksen ja
Bagdadin kirjakaupoista. Hänen
kirjastossaan on eräiden historioitsijoiden mukaan 400 000 nidettä. Tähän aikaan eurooppalaista luostarikirjastoa
pidetään suurena sadan niteen kokoelmalla.
Córdobassa julkaistaan 60 000 yksittäistä kirjakopiota ja sidotaan 70-80
000 kirjaa vuosittain. Oppineet ja
munkit lähetetään usein Córdobaan tiedustelemaan uusia teoksia.
900-luku:
Persian Rayyin kirjastossa on 400 kamelikuormaa luetteloituja
käsikirjoituksia.
900-luku:
Arethas (850-) pitää kirjastossaan skriptoriumia, jossa työskentelevät
Johannes Kalligrafi ja Baanes. Osa
kirjoista menee Arethaan omaan hyllyyn, osa kopioidaan tilauksesta ja osa
pidetään myyntihyllyssä yleisöä varten.
Platonin teoksen kopiointiin menee 424 arkkia pergamenttia, jonka osuus
on 40 prosenttia, ja kopioinnin osuus 60 prosenttia kirjan hinnasta. Hinta vastaa käsityöläisen kahden vuoden
ansiota.
900-luku:
Japanissa painetaan irrallinen exlibrismerkki.
900-luvun alku: Keisari Konstantinos VII Porphyrogennetos
(hallitsee 913-59) perustaa palatsiinsa Konstantinopoliin kirjaston.
906:
Pekingin kirjastossa on 53 000 kirjaa.
970:
Kairoon valmistuu Fatima ez-Zahran moskeija, jonne myöhemmin lisätään
kirjastoja ja muita tiloja. Moskeijasta
tulee El-Azhar eli loistava moskeija ja yliopisto.
980-luku:
Jerusalemilainen maantieteilijä al-Muqaddasi kertoo, että Shirazin
kirjasto on puutarhojen ja vesialtaiden ympäröimä 360-huoneinen rakennus. Kirjasto on kupolisalissa, josta avautuvat
ovet eri osastoihin. Kirjat ovat
ovellisissa hyllyissä, lattioita peittävät matot, ja joka osastolla on
erillinen luettelohylly. Joissain
osastoissa on ilmastointi.
900-luvun loppu: Bibliografi al-Nadim (-995) luettelee
kirjastoluettelossaan al-Fihrist monia satu- ja tarinakokoelmia, joista suuri
osa katoaa.
900-luvun loppu: Kalifien kirjastossa Kairossa on 150 000
nidosta.
900-1000-lukujen vaihde: Kiinalainen runoilija K'ou Chun eli K'ou
P'ing-chung (961-1023) toimii Chi-hsien kirjaston johtajana.
1000-1200-luvut: Venäjälle syntyy kirjastoja.
1000-luvun alku: Kairossa fatimidien palatsin kirjastossa
sanotaan olevan 200 000 kirjaa tai 600 000 (al-Maqrizi) tahi jopa kaksi
miljoonaa (Abu Shama). Joukossa on
tuhansia arvokkaita käsikirjoituksia ja 2400 loisteliasta Koraania. Tärkeitä kirjoja on kymmeniä kappaleita. Nidemäärinä al-Tabarin teoksia on 1200 ja Ibn
Duraidin Jamhara-teosta satakunta.
1060-luvun katovuosien jälkeisissä sekasortoisissa oloissa sotajoukot
ryöstävät puolet kirjoista: ne ovat hyviä nuotion sytykkeitä ja nahkakansista
saa paikkalappuja kenkiin. Sata vuotta
myöhemmin Saladin jakaa osan jäljelle jääneistä kirjoista sotilailleen. Osa kirjoista päätyy toisiin kokoelmiin.
1000-luku:
Kiinalainen valtiomies Wang An-shih eli Chieh-fu (1021-) toimii uransa
alussa Chi-hsien kirjastossa.
1005:
Kairoon perustetaan tieteellinen kirjasto Dar al-ilm.
1035:
Kiinan Lop Norissa piilotetaan umpeenmuuraamalla Tuhannen Buddhan
temppelissä Tung-Huanin kirjasto.
Kammiossa on noin 15 000 kirjoitusrullaa 400-luvulta lähtien. Vanhin kirjoitus on vuodelta 406. Sen on kirjoittanut munkki Te-Yu
buddhalaisuuden opeista. Kokoelman
avulla voidaan seurata paperin, kirjoituksen ja kuvituksen kehitysvaiheita.
1093:
Pyhä Christodoulos (-1093) testamenttaa kirjansa Pyhän Johanneksen
luostarille Patmoksella. Kirjoja on
kuutisen sataa. Luostarin arkisto
perustettiin 1088.
1100-luvulta alkaen: Yliopistojen perustamisen jälkeen henkinen
elämä aktivoituu, ja käsikirjoitusten virta kasvaa. Käsikirjoituksia kopioidaan, lainataan ja
myydään.
1100-luku:
Ruotsissa Sigtunan ja Vadstenan luostarikirjastot ovat ensimmäisiä sekä
Skaran tuomiokirkon kirjasto.
1100-1500-luvut: Timbuktussa Sankoren yliopistomoskeijassa
kootaan käsikirjoituksia. Teoksista noin
15 000 on Unescon suojeluksessa.
Arvellaan, että jopa 80 000 käsikirjoitusta on vielä löytämättä arkuissa
ja ullakoilla Timbuktun eri puolilla.
Käsikirjoitusten tuotanto liittyy islamin leviämiseen. Sankoressa on 1400-luvulla 25 000
opiskelijaa. Muslimioppineet ulema
luennoivat, kirjurit merkitsevät heidän sanansa muistiin kaarnalle, kamelin- ja
lampaannahalle, papyrukselle tai idästä ja myöhemmin Italiasta tuodulle
paperille. Kokoelmassa on filosofisia,
lainopillisia ja uskonnollisia kirjoituksia.
On tietoa planeettojen sijainnista, soittimien tonaalisuudesta,
tekstiilien ja kolapähkinöiden hinnoista.
1130:
Kiinalainen naisrunoilija Li I-an kertoo kirjoituksessaan Jälkilause pronssi-
ja kivipiirtokirjoituskokoelman luetteloon, kuinka hänen aviomiehensä Tefu
keräsi kalligrafia- ja antikviteettikokoelman.
Sodan aikana 1126 kymmenkunta huoneentäyttä harvinaisuuksia poltettiin
talon mukana. Jäljellä olevista 20 000
kirjaniteestä ja 2000 piirtokirjoituskopiosta kapinalliset joukot ryöstävät
1130 melkein kaiken. Seitsemästä
korillisesta kirjoja ja kopioita murtovaras vie viisi koria.
1140-luvun alku: Kiinalainen runoilija Chu Tun-ju eli Hsi-chen
kutsutaan virkaan Keisarilliseen kirjastoon.
1143:
Prahaan perustetaan Strahovin luostari.
Tulipalo tuhoaa 1259 luostarin.
Uutta taloa aletaan 1586 rakentaa.
Ruotsin armeija kuljettaa 19 isoa laatikkoa kirjoja pois luostarista, ja
suomalaiset sotilaat vievät kirjoja Turkuun ennen 30-vuotisen sodan loppua
1648. Kirjastohuone valmistuu 1671, ja
1678 kirjoja on 5564 kappaletta.
Luostari saa lahjoituksina kirjoja, ja 1756 niitä on 12 000 kappaletta. Kirjojen kerääjän Jan Clauser kirjasto
hankitaan 1775 ja 1780 valtiovarainministerin Jan Heidl kirjasto. Uusi kirjastorakennus valmistuu 1783-94. Kreikan- ja latinankielinen kokoelma
hankitaan 1792 Josef von Rieggeriltä, ja 1798 Prahan observatorion johtajan
Antonin Strnad kirjasto.
Kirjastonhoitaja Bohumír Jan Dlabac alkaa kerätä sanoma- ja
aikakauslehtiä. Lahjoitukset laajentavat
1800-luvulla kirjastoa, jossa 1950 on noin 130 000 teosta, joista 3000
käsikirjoituskoodeksia ja 2500 inkunabelia.
1149:
Böömiin perustetaan Zhelivin luostari.
Sen kirjastorakennus on 1600-luvulta.
1157:
Pariisissa Sorbonnen yliopiston yhteyteen kehittyy eri kollegioille
kullekin oma kirjastonsa, joita myös opiskelijat voivat käyttää.
1193:
Teplán luostari perustetaan Böömiin.
Sen kirjastoon kertyy noin 100 000 teosta.
1100-luvun loppu: Kiinalainen runoilija Yang Wan-li eli Yang
T'ing-hsiu (1124-1206) toimii Keisarillisen kirjaston virkamiehenä. Hän kirjoittaa kommentaarin Muutosten kirjaan
- I-ching.
1200-luku:
Bolognassa on useita kirjastoja: Stazionari, uskonnollisten järjestöjen,
Capitolium ja Collegio Gregoriano.
1200- ja 1300-luvut: Yliopistoissa toimii pecia-järjestelmä, joka
on opettajien ja ylioppilaiden oppikirjojen kopioinnin
rationalisointijärjestelmä. Yliopiston kirjakauppiaat - stationarii lainaavat
tai oikeastaan vuokraavat tariffin mukaista maksua vastaan opettajille ja
opiskelijoille käsinkirjoitettujen tarkistettujen kurssikirjojen
mallikappaleiden sitomattomia vihkoja kopioitavaksi. Opiskelija joko kopioi sen itse tai antaa
virallisen kirjoittajan kopioitavaksi.
Usein lainataan monta osaa (peciae) kerrallaan, jotta useat kopioijat
voivat jäljentää käsikirjoitusta saman aikaisesti. Tämä nopeuttaa teosten levikkiä.
1200-luku:
Ranskan kuninkaalla Ludvig IX (hallitsee 1226-70) on kirjastohuone.
1200-luvulta alkaen: Pääkirjastoissa - libraria magna on ketjuilla
lukupulpetteihin kiinnitettyjä ketjukirjoja - libri cattenati. Libro cattenato pysyy järjestyksessä eikä
sitä varasteta. Lainakirjastoissa -
libraria parva on kaksoiskappaleita ja vähempiarvoisia kirjoja.
1200-luku:
Mauritaniaan perustetaan kaupunki Chinguetti. Sen kirjastoon kerätään käsikirjoituksia muun
muassa islamin vanhimpia.
1200-luku:
Suomessa Turun tuomiokirkossa on kokoelma liturgista kirjallisuutta.
1200-luvun alku: Piispa Tuomas (-1248) on Suomen aikaisin
tunnettu kirjojen omistaja.
1216-18:
Arabimaantieteilijä Yaqut oleskelee Persian Mervissä ja kertoo, että
kaupungissa on kymmenen suurta kirjastoa, kaksi päämoskeijassa ja loput
madrasoissa. Hän saa ilman panttia
kotilainaksi 200 teosta. Usein vaaditaan
pantti, sillä käsikirjoituksen hinta voi ylittää kirjastonhoitajan vuosipalkan.
1222-54:
Nikean keisari Johannes III Doukas Vatatzes parantaa koulutusta
perustamalla kirjastoja ja kouluja moniin kaupunkeihin. Nikephoros Blemmydes (1197-) käy luetteloimassa
luostareiden kirjoja ja tilaa kopioita.
1248:
Turun piispan Tuomas (-1248) yksityiskirjasto on Suomen vanhin. Hän joutuu lähettämään käsikirjoituksia
syntiensä sovitukseksi Sigtunan luostarille.
1254-58:
Nikean keisari Theodoros II Laskaris perustaa julkisia kirjastoja ja
kouluja. Hänellä on oma kirjasto.
1259:
Bolognan lakikoulun säännöt määräävät käsikirjoitusten lainaamisesta ja
monistamisesta kopioiden. Sääntö
vuodelta 1289 määrää, että käsikirjoitusten lainaajilla ja kauppiailla (stationarii)
täytyy olla virheettömiä kappaleita.
1268-87:
Konstantinopolissa Xiphilinos-suvun tuntematon kirjojen keräilijä pitää
luetteloa kirjoista, jotka hän lainaa toisille.
Nämä ovat oppineita.
1270:
Konstantinopolissa luostarissa Christos Akataleptos toimii yliopisto
hyvän kirjaston turvin. Siellä opettaa
Georgios Akropolites, jolla itsellään on kirjasto.
1275:
Pariisin yliopiston stationarii ja librarii vannovat joka toinen vuosi
uskollisuuden ja rehellisyyden valan.
Vuoden 1316 säännöksen mukaan stationarii ovat käsikirjoitusten
lainaajia. Lisäksi on valantehneitä
yliopistokirjakauppiaita.
1283-89:
Kyproksen Yrjö eli Konstantinopolin patriarkka Gregorios (Georgios) II
on philobiblos eli kirjanystävä. Hän
antaa kopioida itselleen runsaasti kirjoja.
Hänen rippilapsellaan Theodora Raoulaina on käsikirjoituskokoelma ja
luultavasti skriptorium perustamassaan luostarissa Hagios Andreas
Konstantinopolissa.
1290:
Sorbonnen kirjasto on kasvanut monien lahjoitusten ansiosta Pariisin
suurimmaksi ja erääksi Euroopan parhaimmista kirjakokoelmista.
1299:
Maximos Planoudes opettaa Konstantinopolissa Akataleptoksen luostarissa
ja kopioi siellä kaksi käsikirjoitusta kirjastoonsa. Hän on taitava kirjansitoja.
1300-luku:
Yksityiset kirjakokoelmat alkavat yleistyä varakkaissa piireissä. Ranskan kuningas Kaarle V Viisas (1338-80)
sisustaa 1367 Louvren kirjastoksi Bibliothèque du Roi, josta tulee myöhemmin
Bibliothèque Nationale. Kaarlella on
kalligrafeja ja miniatyyrimaalareita kuten Henri l'Uilier, Henri de Trevou,
scriptor librorum regis Jean l'Avelant ja Raoulet d'Orléans. Kirjastonhoitajana on Gilles Mallet (-1411)
kuolemaansa saakka. Myöhemmin Burgundin
herttua Filip III Hyvä (1396-1467) käyttää eteviä taiteilijoita kirjojensa
kuvittamisessa. Italialaiset humanistit
kuten Francesco Petrarca (1304-74) ja Giovanni Boccaccio (1313-75), joka
puhkeaa Monte Cassinon luostarin kirjastossa nyyhkytyksiin sen huonon kunnon
vuoksi, etsivät ja kopioivat vanhoja käsikirjoituksia kirjastoonsa. Calabrian kreikkalainen Leonzio Pilato
(-1364) kerää kirjaston opetustyötään varten, kääntää Homerosta ja muuta
latinaksi Boccacciolle. Oppineet Niccolò
Niccoli (1363-1437), joka on Cosimo de’Medicin kirjastonhoitaja, ja Gian
Francesco Poggio Bracciolini (1380-1459) etsivät ja keräävät kreikkalaisten ja
roomalaisten käsikirjoituksia. Cosimo
de’Medici pystyttää Niccolin kirjaston pohjalta Biblioteca Marcianan Firenzeen
San Marcon luostariin.
1300-luku:
Durhamin piispa Richard de Bury (1287-1345) omistaa arviolta 1500
sidosta. Tähän aikaan Pariisin
yliopiston kirjastossa on runsas 1700 teosta.
1300-luku:
Maailmanmatkaaja Ibn Battuta kertoo, että muslimien pyhien paikkojen
yhteyteen on syntynyt majoitus- ja muiden tilojen lisäksi kirjastoja. Hän matkailee: Tanger, Syyria, Mekka, Bagdad,
Persia, Jemen, Itä-Afrikka, Oman, Persianlahden maat, Vähä-Aasia, Kaukasus,
Etelä-Venäjä, Intia, Malediivit, Kiina, Marokko, Andalusia, Sahara, Mali ja
Timbuktu. Ibn Battuta liikkuu koko
alueella oman kulttuurinsa piirissä ja tulee toimeen äidinkielellään.
1300-1600:
Kirjoitetaan yli 10 000 arabiankielistä kirjoitusta, jotka säilyvät
Timbuktun kirjastoissa.
1320:
Englannissa piispa Thomas Cobham kokoaa Oxfordin koulujen kirjat samaan
huoneeseen. Kirjastotalo valmistuu 1367
ja sen kalusto 1410 eli pöydät, joihin kirjat kiinnitetään ketjulla. Uusi kirjasto avataan 1488. Oxfordin yliopiston viranomaiset sallivat
kirjojen leväperäisen lainaamisen, jolloin kirjoja häviää, sekä alkavat myydä
käsikirjoituksia kirjansitojille. Huone
on 1556 tyhjä, eikä yliopistolla ole julkista kirjastoa.
1354:
Turun piispa Hemming eli Hemminki antaa noin 30 Italiasta tuomaansa
kirjaa Turun tuomiokirkolle. Kirkon
kirjastossa on laajahko kokoelma käsikirjoituksia. Hemmingillä on arvokas kirjakokoelma. Maaseudun papisto omistaa myös kirjoja. Turun tuomiokirkon katedraalikoulun oppilaita
siirtyy ulkomaisiin yliopistoihin Pariisiin, Prahaan ja eri puolille
Saksaa. Kotiin palatessaan he yleensä
tuovat mukanaan kirjoja.
1355:
Englannissa Cambridgen yliopiston kansleri Richard de Lyng testamenttaa
yliopistolle kirjoja. Luultavasti 1250
on ollut kirjasto.
1355:
Säilyneen tiedon mukaan antiquus scolasticus Aboensis Henrik Tempil
lahjoittaa kirjoja eräille henkilöille.
1384:
Vadstenan birgittalaisluostari (Birgitta (1303-73)) vihitään. Sinne kasvaa Pohjoismaiden suurin kirjasto ja
sinne perustetaan myöhemmin oma kirjapaino.
Kirjaston yli 1400 niteestä on säilynyt vain pieni osa. Uskonpuhdistuksen aikana vanhat kauniit
pergamenttikirjat leikataan tilikirjojen kansiksi. Kirjasto käsittää teologiaa ja
raamatunselityksiä, juridiikkaa, oppi- ja sanakirjoja, luonnontiedettä,
lääketiedettä ja astronomiaa. Osa
kirjoista on riimukirjoitusta.
1400-luku:
Exlibriksen edeltäjät tulevat Euroopassa käyttöön. Kirjan kannen sisäpuolelle tai erilliselle
lehdelle maalataan omistajan vaakuna.
Nahkaiseen ulkokanteen painetaan kuumennetulla metallileimasimella
omistajan vaakuna, nimi tai nimikirjaimet.
Kanteen voidaan kiinnittää irrallinen nahka- tai hopealevy, jossa on
omistajan tunnukset. Ulkokannen
kirjanomistajan merkki on kansiexlibris, superexlibris tai supralibros. Venäjältä tunnetaan lahjoitusexlibris
vkladnaja. Votiivikirjalahjoihin
kirjoitetaan käsin joka sivulle alamarginaaliin antajan nimi, vastaanottajan
(kirkon tai luostarin) nimi, lahjan tarkoitus ja usein uhkaus rangaistuksesta,
joka kohtaisi kirjan anastajaa.
Vähitellen exlibriksiä aletaan painaa puulaatoilla.
1400-luku:
Sulttaani Mehmed II Valloittaja (-1481) on kiinnostunut tieteistä ja
kirjallisuudesta. Hän kokoaa palatsiinsa
suuren kirjaston.
1400-luku:
Kreikkalainen kardinaali Bessarion (Ioannis) (1403-72) kerää Roomassa
kirjaston. Kokoelmassa on 746 koodeksia,
joista 482 kreikaksi ja 264 latinaksi.
Hän lahjoittaa kokoelmansa Venetsian senaatille kreikkalais-roomalaisen
sivilisaation vertauskuvana ja hellenismin lyhtynä.
1400-luvulta alkaen: Euroopassa kaupungit alkavat perustaa
kouluja, ja tarvitaan oppi- ja lukukirjoja.
Käsikirjastoista kehittyy kaupunginkirjastoja.
1400:
Italialainen Antonio Corbinelli (1376-1425) alkaa kerätä kirjoja. Hänellä on 277 koodeksia, joista 77
kreikankielistä.
1402:
Kiinan keisarilla on 11 000 teoksen kirjasto.
1403-13:
Italialainen humanisti Giovanni Aurispa (1369-1459) kiertää
Konstantinopolissa ja muualla idässä keräämässä käsikirjoituksia. Toisen kerran hän on idässä 1421-33. Hän hankkii kaikkiaan noin 250
käsikirjoitusta.
1417:
Vatikaanin kirjasto perustetaan.
Paavin Sixtus IV aikana 1471-84 kirjasto tulee julkiseksi.
1418:
Firenzeläinen Cosimo il Vecchio de' Medici (1389-1464) omistaa 63
käsikirjoitusta. Hän perii isältään
Giovanni di Bicci de' Medici (1360-1429) kolme kirjaa.
1420-27:
Italialainen Francesco Filelfo (1398-1481) on Venetsian lähetystössä
Konstantinopolissa ja kerää noin 40 kreikkalaista käsikirjoitusta.
1424:
Bedfordin herttua hankkii Ranskan kuninkaallisesta kirjastosta 843
käsikirjoitusta. Kuningas Kaarle VII ei
ehdi luoda uudestaan kirjastoa.
Seuraajalla Ludvig XI (-1483) on kalligrafeja ja miniatyyrimaalaajia
muun muassa Jean Fouquet ja Jean Bourdichon.
1429:
Nürnbergin kaupunginkirjasto perustetaan Saksassa, 1430 Regensburgin ja
1439 Ulmin kaupunginkirjasto.
1431:
Firenzeläinen Palla Strozzi (1373-1462) omistaa kirjastoluettelonsa
mukaan noin 400 koodeksia.
1438:
Pyhän Birgitan (1303-73) Naantalin (Nadhendaal - Vallis Grati -
Armonlaakso) tytärluostari ja kirkko rakennetaan. Luostarissa on myös kirjasto. Viimeinen nunna kuolee 1577, ja 1590-luvun
lopulla luostari kuihtuu pois.
1439:
Itävallan herttua sitten keisari Fredrik III merkitsee kirjan ja
myöhemmin muita kirjojaan kirjaimilla AEIOU.
Ne tulkitaan Austriae est imperare orbi universo - Itävalta hallitsee
koko maailmaa tai Als Erdreich ist Oesterreich Underthan - Koko maailma on
Itävallan alainen. Fredrik on
taipuvainen mystiikkaan, eikä kirjaimilla liene kabbalistista merkitystä.
1444:
Cosimo de' Medici perustaa julkisen kirjaston San Marcon luostariin. Se
on alkuna kirjastolle Bibliotheca Medicea Laurenziana.
1448:
Tommaso Parentucelli eli paavi Nikolaus V (1397-1455) perustaa Vatikaanin
kirjaston yhdistämällä noin 350 kreikan-, latinan- ja hepreakielistä
käsikirjoitusta. Kirjastonhoitajana 1449
on Giovanni Tortelli. Lorenzo Valla
(1407-57) viettää viimeiset vuotensa kääntämällä ja kopioimalla
käsikirjoituksia paaville. Kirjastonhoitaja
Bartolomeo Sacchi alias Platina tekee 1481 luettelon, jossa on yli 3500
nimekettä. Platinalla on kolme
kopioijaa: Demetrius, Salviatus ja Johannes.
1450-70:
Vanhimpana eurooppalaisena kirjanomistajanmerkkinä pidetään kappalaisen
Johannes Knabensberg, jonka kutsumanimi on Igler (nykysaksassa Igel - siili),
exlibristä. Se on puuleikkaus, joka
esittää kukka suussa kulkevaa siiliä.
Joka tämän varastaa, sitä siili suutelee.
1452:
Novello Malatesta (1418-65) perustaa Italian Cesenaan kirjaston Biblioteca
Malatestiana. Hän avusti nuorena Cesenan
julkisen kirjaston perustamista.
Malatestan kuollessa kirjastossa on pari tuhatta käsikirjoitusta.
1452-1526:
Sélestatiin (Schlettstadt) Alsaceen rakennetaan vähitellen
kirjasto. Beatus Rhenanus (1485-1547)
lahjoittaa viimeisenä tahtonaan kirjastonsa kaupungin kirkolle. Hänen kirjastonsa on julkisen kirjaston ydin.
1454:
Unkarilainen piispa János Vitéz (1408-) perustaa Váradiin (Oradea,
Romania) Unkarin ensimmäisen
humanistisen kirjaston, joka on Corvinuksen kirjaston edeltäjä. Siellä työskentelee kopioijia. Vitézin sisarenpoika János Csezmiczei eli
Janus Pannonius (1434-72) tulee 1459 Pécsin piispaksi ja 1465 lähettilääksi
Italiaan. Hän hankkii Roomasta kirjoja.
1458-90:
Unkarin kuninkaalle Mátyás (Matias) I Corvinus Hunyadi (1440-90)
kerätään kirjasto Corvina eli Bibliotheca Corviniana. Aloitteen tekijä on János Vitéz apunaan Janus
Pannonius. Pannonius hankkii Italiasta
kirjoja ja vaatii Mátyásta rakennuttamaan kirjaston. Ensimmäinen kirjastonhoitaja praefectus
bibliothecae budensis 1465-72 on italialainen Galeotto Marzio. Kirjoja 1472 lienee 500-600. Mátyás ostaa 1475 Bolognan prinssin
Manfredini kirjaston. Mátyás nai 1476
Napolin kuninkaan Alfonso II tyttären Beatrice, joka tuo käsikirjoituksensa
Budaan. Mátyás jatkaa kirjojen
ostamista. Uusi kirjastonhoitaja Taddeo
Ugoleto perustaa kuninkaan määräyksestä Firenzeen skriptoriumin, jossa Naldo
Naldi (1435-1500) johtaa neljää kopioijaa.
Kirjoja hankitaan lisää 1485 mennessä 500, joista 300 latinan- ja 200
kreikankielisiä. Apuna on myös astronomi
Johannes Müller Königsbergistä eli Regiomontanus (Monte Regio) (1436-). Kirjoja somistaa Matiaksen vaakuna tai siinä
oleva kotkankuva. Bartolomeo della Fonte
menee 1498 Unkarin hoviin ja auttaa kirjaston järjestämisessä. Turkkilaiset voittavat 1526 unkarilaiset, ja
kirjasto hajoaa. Kirjoja sanotaan
corviineiksi.
1458:
Saksassa Heidelbergin yliopiston yhteyteen perustetaan kirjasto.
1468:
Kardinaali Bessarion (Basilios) (1403-72) tekee sopimuksen Venetsian
tasavallan lähettilään Pietro Morosini kanssa kirjaston lahjoittamisesta. Sopimus kirjoitetaan pergamentille
kursiivilla, ja pyhän Markuksen kirjasto Biblioteca Marciana syntyy. Bessarionilla on 746 koodeksia. Markuksen kirjastossa 1474 on 1024
kirjaa. Ensimmäinen kirjastonhoitaja
Marco Antonio Coccio (Sabellico) (-1506) aloittaa 1488. Hänen kuollessaan huomataan, että joitain
käsikirjoituksia on varastettu, ja pääsy kirjastoon kielletään. Markos Mousouros huomaa, että Bessarionin
käsikirjoituksia on myynnissä Roomassa, ja ilmoittaa siitä uudelle
kirjastonhoitajalle Andrea Navagero (-1529).
Kirjastorakennus valmistuu 1559.
1468:
Islamiin kääntynyt länsigootti Ali B Ziyad al-Kuti muuttaa Toledosta
Malin Timbuktuun. Hän alkaa kerätä
kirjastoa, jota seuraavat Kati-sukupolvet täydentävät. Kirjastossa on tietoa hyvästä hallinnosta ja
tupakan vaarallisuudesta.
Cordobalaisten, bagdadilaisten ja djénneläisten oppineiden töissä
käsitellään lakeja, teologiaa, lääketiedettä, kielioppia ja matematiikkaa. Orjien myymiset ja vapauttamiset, suolan,
mausteiden, kullan ja höyhenien hinnat on kirjattu pergamenteille. Merkinnät kertovat, milloin maanjäristys tai
kahakka on keskeyttänyt kirjoittamisen.
Suurin osa teksteistä on kirjoitettu arabiaksi, mutta kirjurin tyyli
riippuu hänen kielestään: tama(s)ek (tuaregien kieli), hausa, fulani, sonrai,
diula, soninke tai wolof. Kaikki
kirjurit käyttävät maghrebilaista kursiivia, jota mahtuu paljon pienelle
paperille. Kirjasto sisältää 1400-luvun
kuuluisia töitä kuten Mahmud Katin Tarikh al-Sudan - Sudanin historia ja
Abdelrahman al-Saadin Tarikh al-fettash - Tutkijan historia. Afrikassa on syvällistä sivistyneisyyttä
ennen siirtomaa-aikaa. Kati-suvun
jälkeläinen muslimioppinut Ismaël Diadé Haidara kertoo, että suku päättää 1999
ottaa perhekirjaston tekstit esiin.
1469:
Ranskan kuningas Ludvig XI (-1483) takavarikoi kardinaalilta Balue 90
käsikirjoitusta ja hankkii veljensä Charles de Guyenne kirjaston. Kaarle VIII perii kirjat, eikä kuninkaallinen
kirjasto enää hajoa.
1489:
Tehdään aloite kirjoihin valmiiksi painettavaksi ostajan
omistusmerkiksi. Universaaliexlibrixessä
on kilpi ja kirjoitusnauha jätetty tyhjäksi, jotta ostaja voi siihen merkitä
kilpitunnuksensa ja nimensä. Merkki on
painettu puuleikkauksena.
1492:
Englannin kuningas Henrik VII (1457-1509) määrää ensimmäiseksi
asiakirjoissa mainituksi kuninkaallisen
kirjaston hoitajaksi lilleläisen Quintin Pouletin.
1495:
Ranskan kuningas Kaarle VIII kerää Italiasta kirjoja sotasaaliiksi muun
muassa Firenzestä Medicien kirjoja ja Napolin kuninkaan kirjoja 1140
teosta. Kirjat perii Ludvig XII
(1462-1515), joka 1499 tuo Lombardiasta sotasaaliinaan osan Visconti-Sforzan
kirjastoa Pavian linnasta. Ianos
Laskaris järjestää kuninkaallista kirjastoa.
Blois-kirjaston luettelossa 1518 on 1626 teosta.
1498:
Kardinaali Domenico Grimani laajentaa kirjastoaan ostamalla Pico della
Mirándolalta 1198 kirjaa. Grimanilla on
15 000 kirjaa.
1498:
Sveitsissä painetaan ensimmäinen exlibris.
1400-luvun jälkipuolisko: Firenzeläinen kirjakauppias Vespasiano da
Bisticci (1421-98) on bibliofiili. Hän
kokoaa 45 jäljentäjän avulla vajaassa kahdessa vuodessa Cosimo de'Medicille
noin 200 teosta Fiesolen kirjastoon. da
Bisticci hankkii Federigo da Montefeltron kirjastoon Urbinoon käsikirjoituksia,
mutta ei painettuja kirjoja (e non v'è ignuno a stampa), sillä ne ovat liian
plebeijimäisiä herttualliselle maulle.
1400-luvun loppu: Venäjällä syntyy ensimmäinen exlibris.
1400-luvun loppu: Nürnbergiläinen lääkäri, humanisti ja historioitsija
Hartmann Schedel omistaa laajan yksityiskirjaston.
1500:
Ranskassa perustetaan Bibliothèque du Roi, josta tulee Bibliothèque
nationale.
1500:
Turun tuomiokirkossa on noin 60 nidettä.