Voit nähdä kirjojen nauravan roviolla. Bohumil Hrabal (1914-97)
1500-luku:
Ruotsissa toimii sensuuri.
Kuninkaan Juhana III aikana piispojen sensuuriviranomainen selkiyttää
sensuuria.
1501:
Kirkon pyhä Tiberius paavi Aleksanteri VI yrittää saada aikaan kaikkien kirjojen
kirkollisen ennakkosensuurin bullassaan Inter Multiplices. Jumalattomia tai kerettiläisiä kirjoja ei saa
painaa. Kirjaluettelot määrätään
tarkastettaviksi ja kaikki kirjat, joissa on jotain katolisen opin vastaista,
poltettavaksi. Kölnin painajat
vastustavat paavillisia yrityksiä.
1504:
Strassburgin senaatti kieltää kaikki painotuotteet, jotka on suunnattu
paavia, keisaria, ruhtinaita, kaupunkeja ja hyviä tapoja vastaan. Strassburgilainen oikeusoppinut Jacques
Oessler on pääsensori. Sensoreiksi
nimitetään Petrus Arge, Jacob Mugius ja Konrad Dantzenheim.
1515:
Lateraaninen kirkolliskokous säätää ja paavi Leo X kieltää bullalla
Inter Sollicitudines kaikkien kirjojen painamisen ilman kirkon viranomaisten
lupaa. Käsikirjoitukset on luettava ennen
painamista. Roomassa sensuuria hoitaa
pyhä toimisto, muualla piispa tai inkvisiittori tahi heidän määräämänsä
alainen. Ennakkosensuuri julistetaan
pakolliseksi koko kristikunnassa, ja kerettiläiset mielipiteet tukahdutetaan.
1515:
Sulttaani Selim I jatkaa turkkilaisten painokieltoa, jonka sulttaani
Bajazet II antoi 1483.
1516:
Wienissä kirjaltajan A Singriener kirjapainossa syntyy tytär, joka saa
nimen Teresia. Hän oppii helposti
latomaan ja menee naimisiin kirjapainon latojan kanssa. Tämä kertoo yhtenä iltana, että ensi arkki
raamatusta on korjattu ja että huomenna alkaa painaminen. Teresia hiipii yöllä painoon, ottaa 1 Mos
kirj 3:16 värssyn lauseesta Und er soll dein Herr sein - Ja hän on oleva
herrasi kirjaimet He ylös ja panee sijaan Na, joten Herr - herra muuttui
Narr-sanaksi - narri. Kun raamattu
leviää sadottain maailmaan, syntyy ääretön meteli, ja kirjanpainaja pannaan
syytteenalaiseksi. Kuitenkin eräs
oppilas oli nähnyt öisen tapahtuman ja ilmoittaa maistraatissa näkemänsä. Teresia tunnustaa rikoksensa, ja saatuaan
yleisellä kaakilla raippoja pistetään hänet kuritushuoneeseen
elinkaudekseen. Narriraamattu kerätään
takaisin, mutta sitä on säilynyt yksi kappale, jota säilytetään Wolffenbüttelin
kirjastossa.
1516:
Italialainen filosofi Pietro Pomponazzi (Petrus Pomponatius) (1462-1525)
julkaisee teoksen De immortalitate animae - Sielujen kuolemattomuudesta. Se ja teos Sallimuksesta tuomitaan
poltettavaksi.
1520-luku:
Lontoossa poltetaan julkisesti luterilaisia kirjoja. Hollantilaiset protestanttisten kirjojen
painajat merkitsevät painopaikaksi Thomas Moren kirjan mukaan Utopia tai
saksalaisen kaupungin Wittenberg, Merburg tai Strassburg.
1520:
Paavi julistaa Lutherin kirjat pannaan.
Bulla Exurge Domini julistaa Lutherin kerettiläiseksi.
1520:
Löwenissä poltetaan Lutherin kirjoituksia julkisesti.
1520:
Augsburgin raadin määräys kieltää uskonnollisten kirjojen painamisen ja
levityksen ilman raadin ennakkotietoa ja lupaa.
1521:
Pariisin yliopiston teologinen tiedekunta tuomitsee Martin Lutherin
(1483-1546) ranskannetut kirjoitukset.
Frans I määrää, että julkaisuihin on hankittava yliopiston ja teologisen
tiedekunnan painolupa - imprimatur.
1521:
On todisteita siitä, että Englannissa on laadittu kiellettyjen kirjojen
luettelo, mutta sitä ei ole säilynyt.
1521:
Wormsin edikti kieltää kaikki kirkon oppia vastustavat kirjoitukset,
ennen kaikkea luterilaiset.
1521-50:
Kaarle V määrää vakavia rangaistuksia kerettiläisten teosten
painamisesta, kirjoittamisesta tai lukemisesta.
Ainakin kolme antverpeniläistä painajaa teloitetaan: Adrien van Berghen
1542, Jacob van Liesvelt 1545 ja Niclaes van Oldenborch 1555. Raamatuista ainoa oikea on Vulgata. Kaarle V määrää Lutherin kirjat
takavarikoitavaksi.
1521:
Ranskan kuningas Frans I vaatii luovutettavaksi vapaakappaleet
kerettiläisten kirjoitusten painamisen ehkäisemiseksi.
1522:
Paavi Leo X julistaa Lutherin pannaan ja kieltää Lutherin kirjojen
julkaisemisen, myymisen ja lainaamisen.
Lutherin kuva ja kirjat poltetaan julkisesti.
1522:
Nürnbergin valtiopäivillä kardinaali Chieregati määrää luvatta painetut
kirjat poltettavaksi.
1522:
Saksenin herttua Georg - Yrjö kieltää Lutherin uuden testamentin
käännöksen ja takavarikoi ne sekä kieltää luterilaisten kirjoitusten
levittämisen.
1522:
Viranomaiset takavarikoivat Grüningerin Strassburgissa painaman Murnerin
teoksen Luterilainen mielipuoli.
1522:
Ruotsalainen Linköpingin piispa Johan Brask kiinnittää Linköpingin
linnanportteihin julisteita, joissa hän uhkaa kirkonkirouksella kaikkia, jotka
ovat tekemisissä kerettiläisten kirjojen kanssa. Brask perustaa Söderköpingiin kirjapainon
tuottamaan antiluterilaista kirjallisuutta.
1523:
Baijerin herttuat koettavat estää Lutherin oppien leviämisen
kirjakiellolla.
1523:
Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa kieltää kuolemanrangaistuksen ja
omaisuuden menetyksen uhalla tuomasta maahan, myymästä ja ostamasta Lutherin
teoksia.
1523:
Itävallassa Ferdinand I kieltää protestanttiset kirjoitukset.
1523:
Englannissa pappi Hinton poltetaan roviolla kirjojen kääntämisestä.
1524:
Tanskassa Lutherin kirjoitukset julistetaan kielletyksi.
1524:
Nürnbergissä määrätään kristinuskon vastaiset kirjat kielletyiksi ja
julkisesti poltettaviksi. Poliisi tutkii
kirjapainoja muun muassa Hieronymus Höltzelin ja Hans Hergotin painot.
1524:
Strassburgin raati määrää, että jokaisen, joka haluaa painaa jotain, on
velvollinen esittämään kansliassa käsikirjoituksen ja odottamaan sen ratkaisua.
1525: Sorbonnen teologinen tiedekunta tuomitsee
neljä Erasmuksen teosta: Déclaration des louanges de mariage, Briève admonition
de la manière de prier, Symbole des Apôtres ja Complainte de la paix.
1525:
Leipzigissa Lutherin vastustaja herttua Yrjö rankaisee
reformikirjoitusten painajia lähettämällä Michael Blumin vankilaan ja Hans
(Johann) Hergotin 1527 mestauslavalle.
1525:
Englannissa Wynkyn de Worde joutuu kirkolliseen tuomioistuimeen, koska
hän on painanut hylättävän kirjan.
Thomas Berthelet joutuu 1526 saman kohtalon uhriksi, vaikka hän on
julkaissut vaarattoman teoksen, mutta hän ei ollut hakenut sille ennakkoon
lupaa.
1525-26:
Osin William Tyndalen kääntämä uusi testamentti painetaan Kölnissä ja
salakuljetetaan Englantiin. Siellä se
julistetaan pannaan ja poltetaan julkisesti.
1525:
Ensimmäinen vironkieltä sisältävä kirja tuhotaan. Siitä ei ole säilynyt mitään.
1526:
Kustaa Vaasa kallistuu poliittisista syistä uuden uskonopin puolelle ja
perustaa Tukholmaan kuninkaallisen kirjapainon.
Se tuottaa kansankielistä reformaatiokirjallisuutta. Hans Braskin paino takavarikoidaan ja
suljetaan Söderköpingissä, sillä se julkaisee uskonpuhdistuksen vastaista
kirjallisuutta, ja Brask alkaa julkaista kirjallisuutta ulkomailla. Kustaa Vaasa kieltää 1527 kirjallisuuden
maahantuonnin ja levityksen hänen luvattaan.
Kielto uudistetaan 1539.
Viranomainen asetetaan valvomaan tuontikirjallisuutta.
1527:
Nürnbergissä poltetaan tunnettu anabaptistipainaja.
1527:
Paavi Clement VII julkaisee bullan In coena domini, jossa hän tuomitsee
kerettiläiset kirjat ja niiden lukijat.
1527:
Leipzigissa teloitetaan herttuan Georg der Bärtige - Yrjö Parrakas
nürnbergiläinen painajakirjakauppias Johann Hergot(t), sillä hän julkaisi
nimettömästi ja painoluvatta talonpoikia kapinaan kiihoittavan kirjoituksen Von
der newen wandlung eynes Christlichen lebens - Kristillisen elämän uudesta
vaelluksesta. Hän on luultavasti
kirjasen kirjoittaja.
1528:
Itävallassa tulee ennakkosensuuri voimaan. Itävallassa määrätään lahkolaisten kirjojen
painajat ja kaupittelijat hukutettavaksi ja heidän kielletyt kirjansa
poltettavaksi.
1528:
Määriläinen kirjanpainaja Balthasar Hubmayer poltetaan Erdbergissä
polttolavalla. Hän painatti
uskonpuhdistusta vaativia kirjoja.
Tuomion vahvisti keisari Ferdinand I.
1529:
Englannin kuningas Henrik VIII laadituttaa lordikanslerilla Sir Thomas
More ja julkaisee ensimmäisenä monarkkina kiellettyjen kirjojen luettelon. Monarkin salaneuvosto Privy council ja
Canteburyn arkkipiispa sensuroivat painotuotteita. Painotuotteille tarvitaan 1530 kuninkaallinen
painolupa eli sensuuri astuu voimaan.
Kirkonmiehet tarkastavat ulkomaiset kirjat. Mitään kirjaa ei saa painaa viranomaisten
tarkastamatta ja luvatta. Kiellettyjä
tekstejä leviää käsikirjoituksina.
Henrik VIII kieltää 1536 kuninkaaseen ja hänen valtaansa kohdistuvan
arvostelun ja 1538 ulkomailla englanniksi painettujen kirjojen
maahantuonnin. 1540-luvulla perustetaan
maanalaisia kirjapainoja, joissa painopaikaksi merkitään Leipzig tai Wessel.
1529:
Espanjan viranomaiset määräävät, että Antverpenissä ei saa julkaista
enää uusia testamentteja, eikä evankeliumeja, epistoloja, profeettoja, eikä
muita kirjoja ranskaksi tai alasaksaksi, jotka sisältävät pahoja oppeja tai
teologisia virheitä. Tämä panna
uudistetaan 1531.
1529:
Speyerissä säädetään ennakkosensuuri ja määrätään kirjaan painettavaksi
painajan nimi ja painopaikka.
1530:
Augsburgissa määrätään kirjaan painettavaksi painajan nimi ja
painopaikka. Painorikoksista rangaistaan
kuolemalla ja tavaroiden takavarikolla.
1530:
Otetaan Frankfurt am Mainin porvariksi kaupungin ensimmäinen vakinainen
kirjanpainaja Christian Egenoff ehdolla, ettei hän paina mitään sellaista,
josta yhteiselle hyvälle voisi vahinkoa tulla.
1531:
Englannissa poltetaan useita henkilöitä siksi, että heillä on Tyndalin
painettu raamatunkäännös tai he ovat lukeneet sen.
1528-31:
Tenochtitlánissa eli Ciudad de Méxicossa piispa Juan de Zumárraga
polttaa asteekkien vanhat kirjoitukset - noin 700 000 kappaletta - roviolla,
koska ne ovat paholaisen aikaansaannosta.
Asteekkikirjoitus on hyvin kuvallista.
Siinä on foneettisia aineksia, ja homofoniaa, reebusta, foneettisia
tarkenteita ja tavumerkkejä on yleisesti nimien kirjoittamisessa. Asteekit perivät kirjoitusjärjestelmänsä
todennäköisesti tolteekeilta. Agaven,
imettäjäpuun lehdistä valmistettiin vanhojen käsikirjoitusten paperia.
1531:
Haguenaussa Setzer painaa saksaksi anabaptistien kirjasen, joka
takavarikoidaan. Silti hän painaa 1537
Servetuksen teoksen De Trinitatis Erroribus.
1531:
Sorbonnen viranomaiset sensuroivat joukon kirjoja. Niiden joukossa on
Pierre de Vinglen painama Unio dissidentium, Oraison de Jésus-Christ qui est le
Pater Noster ja Credo avec les dix Commandements de la Loi, le tout en
Francais. Parlamentin korkein oikeus määrää kaksi
jäsentään yhdessä kahden teologisen tiedekunnan edustajan kanssa tarkastamaan kaikki
Pariisissa myytävänä olevat kirjat ja takavarikoimaan harhaoppiset
teokset. Tämä määräys, joka uudistetaan
1532, sallii teologien tutkia kirjakauppoja.
He ovat niin innokkaita, että kielletään teologien tarkastukset paitsi
yhdessä parlamentin edustajien kanssa.
1532:
Espanjalaiset saapuvat Francisco Pizarron johtamina Peruun. He tuhoavat valloituksessa inkojen
nyörit. Inkojen kipu-nyörikirjoitus on
muistiinmerkitsemisen taitoa. Nyörien
lukumäärän, solmujen laadun, koon ja sijainnin sekä nyörien värien avulla
kipuilla voidaan kirjoittaa sekä laadullista että määrällistä historiaa. Amautat eli viisaat vanhukset muodostavat
Qapaq Kunan eli eli hallitsevan neuvoston ja inkojen akatemian. Tilastotieteen asiantuntijoita,
solmulaskentaan erikoistuneita virkailijoita kutsutaan nimellä
kipucamayoc. Chimuilta inkat oppivat
kymmenjärjestelmän. Inkat hallitsevat
ajanlaskun.
1532-34:
Teokset Francois Rabelais (1494-1553), Les horribles et épouvantables
aventures de Pantagruel, roy des Dipsodes 1532 - Pantagruel, Dipsodien kuningas
ja Vie inestimable du grand Gargantua, pére de Pantagruel - Suuren Gargantuan
hirmuinen elämä 1534 joutuvat Sorbonnen Indexiin. Ne liitetään 1564 Vatikaanin Indexiin.
1533:
Sorbonne suuntaa kuninkaalle Frans I kiireellisen anomuksen, että on
välttämätöntä uskonnon, jota vastaan kaikilta tahoilta hyökätään ja jota
horjutetaan, vuoksi ankaralla lailla karkottaa Ranskasta kirjapainotaito, joka
tuottaa päivittäin vaarallisia kirjoja.
1534:
Ranskan parlamentti tiedottaa: "Jos joku antaa tietoja henkilöstä
tai henkilöistä, jotka ovat levittäneet mainittuja artikkeleja, ja tiedot
osoittautuvat oikeiksi, niin oikeus palkitsee hänet 100 écun summalla. Toisaalta jos joku tavataan antamasta
turvapaikka sellaiselle henkilölle, hänet poltetaan". Tiedotusta seuraa sarja näyttäviä
teloituksia. Lutherin harhaoppisia
teoksia painanut painaja poltetaan, ja poltettavaksi joutuu eräs kirjakauppias. Jouluaattona Antoine Augereau, yksi Miroir de
l’âme pécheressen painajista, entinen kirjakepatriisin kaivertaja, kärsittyään
juuri toisesta asiasta vankeuden lähetetään hirtettäväksi ja roviolle Place
Maubert -aukiolle. Augereau on Claude
Garamondin opettaja. Rangaistuskulkue
kuningas mukanaan kävelee1535 pitkin Pariisin katuja, ja illalla poltetaan kuusi
kerettiläistä. Samaan rovioon heitetään
kolme isoa säkillistä heidän hallussaan olleita harhaoppisia kirjoja. Kuningas Frans I sulkee kaikki kirjapainot ja
kieltää painamasta mitään kirjaa koko valtakunnassa hirttämisen uhalla, 12
painajaa tuomitaan ja heitä kielletään enää painamasta kirjoja. Kuitenkin kirjoja painetaan yhtä paljon kuin
ennen. Seitsemän kirjakaupassa
työskentelevän miehen nimi ilmestyy kerettiläiseksi epäiltyjen luetteloon. Painajia ja kirjakauppiaita vangitaan ja
joitain lähetetään roviolle.
1535:
Vironkielinen katekismus tuhotaan.
Siitä on säilynyt 11 sivua.
1536:
Lontoossa kuristetaan ja poltetaan William Tyndale (Tindale)
(1490-1536), koska hän oli kääntänyt 1525 uuden testamentin englanniksi,
painattanut sen Hollannissa ja levittänyt kirjaa Englannissa. Henrik VIII vangitsi hänet Hollannissa ja
tuotti Englantiin. Tyndale pyytää
roviolla jumalaa avaamaan kuninkaan silmät.
Hänen suojelijansa lordi Humphrey Mummuth tai Monmouth kuolee
Towerissa. Tyndalen käännös kielletään
1537.
1537:
Tanskassa säädetään, että latinan-, tanskan- ja saksankielisiä kirjoja
ei saa julkaista tai tuoda maahan ennenkuin ne on tarkastettu. Kirjat tulee lähettää Kööpenhaminan sensuuriin. Vasta 1737 kirjat voidaan tarkastaa muualla.
1539:
Uskonpuhdistaja Olaus Petri julkaisee kiroilua vastaan kirjasen En
predikan emot de gruneliga eder. Siinä
hän mainitsee kuningas Kustaan, joka viljelee voimasanoja. Nähtyään painotuotteen kuningas vannoo, ettei
valtakunnassa ilmesty yhtään painettua sanaa hänen näkemättä sitä ennakolta.
1539:
Leipzigissa painaja Nikolaus Wolrab heitetään vankilaan ja vapautetaan
vasta, kun hän on alistunut sensuurin määräyksiin.
1539:
Ranskan kuningas Frans I määrää, kuinka kirjat tulee painaa. Kirjoihin pitää latoa painolupa.
1539:
Ranskan kuningas nimittää painajan Robert Etienne kuninkaalliseksi
painajaksi. Hänen täytyy vannoa, ettei
paina uskonnollisia kirjoituksia teologisen tiedekunnan hyväksymättä. Hänen 1547-48 julkaisemansa raamattu, jossa
on Leon de Judan selitykset, herättää kirkonmiesten närkästyksen myrskyn. Etienne pakenee Pariisista.
1539:
Leipzigin raati kieltää kirjanpainajia Nickel Schmidt, Michel Blum ja
Valentin Schuhmann painamasta tai levittämästä mitään uutta ennen kuin ovat
ilmoittaneet etukäteen.
1539:
Leipzigin kaupunginraati antaa kahdelle raatiherralle tehtäväksi
tarkastaa, ettei mitään evankeliumin vastaista paineta.
1540:
Belgiassa kielletään ärsyttävien ja viettelevien kirjojen, runojen ja
häväistyskirjoitusten painaminen.
1540-50:
Syntyy maanalainen kirjallisuuden salakuljetustoiminta, jonka keskuksena
on Geneve. Kolportöörit kuljettavat
reformatorista kirjallisuutta Ranskaan salaa.
Kielletyn kirjallisuuden painaminen lisääntyy Ranskassa. Kirjoihin väärennetään imprimatur, kirjasta
unohtuu kirjanpainajan nimi ja painopaikka tai kirjan painajaksi ilmoitetaan
kuvitteellinen henkilö ja julkaisupaikka.
Kääntäjät ja tekijät esiintyvät salanimillä.
1542:
Ranskan parlamentti vahvistaa pannan, että minkäänlaista kirjaa ei saa
myydä ennen kuin Sorbonnen teologisensorit ovat tarkastaneet ja hyväksyneet
kirjan.
1542:
Sveitsissä Baselin protestanttiset virkailijat hylkäävät
koraanilaitoksen.
1543:
Kardinaali pääinkvisiittori Giovanni Pietro Caraffa (1476-1559) määrää,
ettei mitään kirjaa, vanhaa tai uutta, saa painaa ilman inkvisition lupaa. Caraffan apulainen Giovanni della Casa
julkaisee ensimmäisen kiellettyjen kirjojen ja painajien luettelon
Venetsiassa. Luettelo käsittää 70
nimekettä. Laajempia luetteloita
ilmestyy Firenzessä 1552 ja Milanossa 1554.
1543:
Puolalais-saksalaisen tähtitieteilijän Nikolaus Kopernikus tai
Coppernicus (1473-1543) teos De revolutionibus orbium coelestium libri VI
ilmestyy. Kirkko julistaa hänen
teoksensa hävitettäviksi.
1543:
Ranskalaisen kirjanpainajan Etienne Dolet 13 kirjaa poltetaan
kerettiläisinä.
1545:
Ranskan parlamentti hyväksyy tuomittujen teosten eli kiellettyjen
kirjojen pitkän luettelon L’Index de l’Université de Paris, jonka Sorbonnen
teologinen tiedekunta on 1544 laatinut.
Ne 24 kirjakauppiasta, joilla on yliopiston lupa, protestoivat tätä
vastaan väittäen joutuvansa konkurssiin.
Protesti on luonnollisesti turha.
Kaikesta sensuurista huolimatta kerettiläisiä kirjoja julkaistaan yhä
enemmän ja enemmän. Sensuroitujen
kirjojen luettelon seuraavat painokset ilmestyvät 1547, 1551 ja 1556.
1545:
Flaamilainen painaja Jacob van Liesvelt mestataan luterilaisen raamatun
painamisesta 1542.
1545:
Trentin kirkolliskokous kieltää Pietro Aretinon (1492-1556) teokset.
1546:
Ranskalainen oppinut ja kirjanpainaja Etienne Dolet (1509-46) hirtetään
ja poltetaan Pariisissa Place Maubert -aukiolla. Hän toimi aikaisemmin Sébastien Gryphen
oikolukijana Lyonissa. Dolet käänsi ja
varusti selityksin teoksia kreikasta ja latinasta. Kateelliset ja viisastelevat oppineet saivat
aikaan, että erään hänen teoksensa lause katsottiin kerettiläiseksi. Hänen oikeudenkäyntinsä on pitkä, ja
pääsyytökset ovat jumalanpilkka, kiihoitus sekä kiellettyjen ja tuomittujen
kirjojen pitäminen kaupan. Niinpä Dolet
tuomittiin hirtettäväksi, hänen ruumiinsa ja teoksensa poltettavaksi
roviolla. Näinä aikoina Frans I,
"tieteitten isä", julkaisi lain, jossa kuolemanrangaistuksen uhalla
kielletään painattamasta Lutherin, Melanchthonin, Calvinin ja muiden
kirjoituksia. Oppineelle kirjanpainajalle paljastetaan 1888 muistopatsas
Maubertin torilla. Se sulatetaan 1941,
kun metallia tarvitaan sotaan.
1546:
Kaarle V kieltää niiden kirjojen levittämisen, jotka Louvainin
yliopiston teologinen tiedekunta on kieltänyt.
Servaes van Sassen painaa luettelon Louvain Index.
1547:
Ranskan kuningas antaa asetuksen, joka kieltää Genevestä tai Saksasta
tuotujen kirjojen myynnin, ennen kuin ne ovat saaneet teologisen tiedekunnan
hyväksynnän. Lopulta 1551 kuningas
asetuksessaan kieltää kaikkien kirjojen tuonnin Genevestä tai kerettiläisistä
maista. Mutta ranskalaiset
kirjakauppiaat ja painajat tulevat yhä rohkeammiksi. Salaisia kirjapainoja perustetaan, kiertävät
kirjakauppiaat kolportöörit esiintyvät kaikkialla reppuineen ja kerettiläisiä
kirjoja ilman tietoa painajasta tai painopaikasta tahi väärennetyin tiedoin
ilmestyy yhä lukuisammin.
1547:
Calvinin käskystä Jakob Gruet mestataan siitä, että hän on kirjoittanut
jumalattomia kirjeitä ja siveetöntä runoutta.
1548:
Baijerissa määrätään, että kirjoja tai kirjoituksia, jotka paavi tai
Rooman tuoli katsoo vietteleviksi tai kirkon opin vastaisiksi, ei saa säilyttää
taloissa. Ken niitä käsittelee,
rangaistaan kuolemalla ja omaisuuden takavarikolla.
1548:
Keisari Kaarle V julkaisee Augsburgin valtiopäivillä uuden
poliisijärjestyksen, jonka mukaan sensuroimattomien kirjojen painajien, myyjien
ja ostajien lisäksi niiden hallussa pitäjät rangaistaan vankeudella ja
kidutuksella. Hän kieltää 1550 julkaisemasta
pyhien kirjoitusten vastaisia kiellettyjä kirjoja ja kirjoituksia. Rikkojat menettävät omaisuutensa ja
rangaistaan olosuhteiden mukaan kuolemalla; miehet mestataan ja naiset
poltetaan tai haudataan elävältä.
1551:
Espanjankielinen raamattu kielletään Espanjassa.
1553:
Genevessä poltetaan lääkäri Miguel Serveto (Michel Servet, Michael
Servetus). Hän joutui Espanjan
Kataloniassa jättämään vapaiden uskonnollisten aatteittensa takia syntymäkaupunkinsa,
sillä Calvin kiinnitti Espanjan inkvisition huomion häneen. Servetus kirjoitti kolminaisuusoppia
vastaan. Hän muuttaa Lyoniin, jossa hän
ryhtyy veljesten Frellon korehtuurinlukijaksi.
Balthazar Arnoullet painaa salaa nimettömästi hänen tutkielmansa
kolminaisuusopista Christianismi Restitutio.
Servetus varustaa raamatunkäännöksen esipuheella ja muistutuksilla,
joiden vapaamielisyyden vuoksi Servetus pakenee Geneveen. Siellä hänet Calvinin toimesta vangitaan ja
villiuskoisena vahingollisten oppien levittäjänä tuomitaan verkalleen
poltettavaksi. Kidutus kestää kolmatta
tuntia. Hänen kirjansa poltetaan samalla
roviolla ja kaikki löydetyt kirjat hävitetään.
1555:
Englannin kuningatar Maria I Tudor kieltää kuningasta ja kuningatarta
vastaan suunnatun kirjallisuuden painamisen oikean käden menettämisen
uhalla. Hän kieltää painamasta tai
hallussapitämästä jumalattomia tai kiihottavia kirjoituksia. Maahan tuodaan salaa poliittisesti ja
uskonnollisesti arveluttavaa kirjallisuutta, joka kielletään. Rikkojat pannaan kapinallisina
sotaoikeuteen. Julkaistaan kiellettyjen
kirjailijoiden luettelo. Säädetään 1558
laki, jossa tuomitaan kiellettyjen kirjojen omistaminen.
1555:
Caraffa, nyt paavi Paavali IV poltattaa talmudit.
1557:
Englannin painaja-kustantajat, jotka järjestäytyivät vuosisadan alussa
Stationers’ Companyksi (alun perin 1403 kirjureiden, kirjeenkirjoittajien ja
kirjakauppiaiden kilta), saavat Marialta kuninkaallisen etuoikeuden lähinnä
kerettiläisten kirjoitusten valvomiseksi.
Yhteisö velvoitetaan merkitsemään luetteloon kaikki painetut julkaisut
eikä mitään saa painaa ilman lupaa.
Järjestö huolehtii julkaisujen ennakkotarkastuksesta ja painolupien
hankkimisesta. Se valtuutetaan etsimään
kiellettyjä kirjoja painajien, sitojien ja kirjakauppiaiden tiloista. Löydetyt kielletyt kirjat tulee heti tuhota
mieluiten polttamalla.
1557:
Paavi Paavali IV teettää ja valmistuttaa Roomassa ensimmäisen
varsinaisen täydellisen ja virallisen yleisen koko katolista kirkkoa koskevan
kiellettyjen kirjojen, joita on 650, luettelon Index librorum prohibitorum,
jonka painaa Antonio Blado Roomassa.
Indeksi on niin täynnä virheitä, että sitä ei voi julkaista. Siitä otetaan 1559 korjattu painos. Luettelon kirjoja ei saa ostaa, myydä eikä
lukea. Giambattista Gellin (1498-1563)
teos I capricci del bottaio 1546-48 joutuu sensorien kieltämäksi, koska Gelli
pitää äidinkieltä ensisijaisena koulutuksessa.
Petrus Ramus eli Pierre de la Ramée (1515-72) arvostelee Aristoteleen
dialektiikkaa teoksessaan Animadversiones in dialectican Aristotelis, jonka
sensuuri kieltää. Martinus Lutheruksen
eli Martti Lutterin kirjat ja kirjoitukset on luonnollisesti kielletty. Erasmus Rotterdamilaisen (1467-1536) teokset
sisältyvät kiellettyjen kirjojen luetteloon.
Siinä on 61 painajaa, joilla ei saa painattaa kirjoja. Luetteloa täydennetään käsin, ja lisätään
muun muassa Machiavelli. Ihmiset
kiinnostuvat varmimmin kielletyksi tai poltettavaksi julistetuista kirjoista. Notabitur Romae, legetur ergo. Espanjan kirkko perustaa oman indexinsä. Paavali IV kieltää hepreankieliset kirjat
paitsi vanhan testamentin.
1558:
Pariisin parlamentti kieltää kuoleman rangaistuksen uhalla ja omaisuuden
takavarikkoon otolla kirjanpainajia painamasta uskonnollisia kirjoja, elleivät
ne olleet saaneet esivallan käskyä tai
lupaa.
1559:
Englannin kuningatar Elisabet I (1533-1603) ryhtyy vainoamaan katolista
kirjallisuutta. Hän keräyttää
vääräoppisia kirjoja, poltattaa ne ja sakottelee sekä vangitsee tekijöitä. Kuningattaren lisäksi kuusi hallituksen
jäsentä, kaksi arkkipiispaa sekä se piispa, jonka toimialueella kirja on
tarkoitus painaa, myöntävät painolupia.
Kirkollisen komission kolme jäsentä sensuroi pamfletteja, balladeja ja
näytelmiä; he päättävät myös, mitä kirjoja saa tuoda maahan. Kirjailija John Stubbs, hänen kustantajansa
ja kirjanpainajansa viedään mestauslavalle, missä kultakin mestauskirveellä
oikea käsi leikataan pois.
1559:
Paavi Paavali IV teettää uuden Indexin ja kieltää Dante Alighierin
(1265-1321) teoksen De monarchia 1310-15, Giovanni Boccaccion (1313-75) teoksen
Decamerone 1348-53 ja Niccolo Machiavellin (1469-1527) teoksen Il principe 1532
- Ruhtinas.
1560-luku:
Espanjalainen varakuningas Francisco de Toledo kukistaa viimeisten
inkojen vastarinnan ja hävityttää suurimman osan jäljellä olleista quipu-arkistoista. Muinaisilla perulaisilla oli
ideogrammaattinen kirjoitusjärjestelmä, joka lopetettiin aiheuttamiensa
yhteiskunnallisten ongelmien vuoksi, ja tilalle otettiin solmukirjoitus.
1560:
Pariisissa hirtetään kirjanpainaja Martin l’Homme, koska hän oli painanut
Epistre envoyée au Tigre de France-nimisen Lorrainen kardinaalia vastaan
kirjoitetun kirjoituksen. Hänen
omaisuutensa pantiin takavarikkoon ja hänen painonsa poltettiin omistajan
nähden. Viiden päivän kuluttua mestataan
kauppias Robert Dehors, koska hän mainitussa mestauksessa kääntyi kansan
puoleen ja sanoi, ettei enää pidä kiusata pahantekijää tuomion mukaan, vaan
antaa mestaajan tehdä oman mielensä mukaisesti.
Silloin hänet vangittiin ja tuomittiin mestattavaksi kansan
kiihottamisesta kapinaan.
1561:
Ranskan kuningas Kaarle IX määrää, että plakaattien ja
häväistyskirjoitusten kaikki painajat, levittäjät ja myyjät rangaistaan
ensikertalaisena ruoskimalla, seuraavalla kerralla kuolemalla.
1562:
Keski-Amerikassa espanjalainen fransiskaanipappi fray eli munkkiveli
Diego de Landa (1524-1579) polttaa julkisesti mayojen 27 käsikirjoitusta, lähes
100 000 pienempää tekstiä ja viitisen tuhatta puista
"epäjumalankuvaa" paholaismaisina Manín torilla autodaféssa. Tuhkaksi palaa kahdeksan vuosisataa maya-kirjallisuutta. Käsikirjoituksia on tallella neljä. Mayat kirjoittavat villisianjouhisin
siveltimin pitkille, laskostetuille paperisuikaleille hieroglyfejä, merkkejä ja
kuvia. Merkit koostuvat sana- ja tavumerkeistä, joista monilla on useita
merkitys- ja äännearvoja. Merkkien
moniselitteisyyttä vähennetään foneettisilla ja semanttisilla
tarkentimilla. Uusia merkkejä johdetaan
infiksien ja diakriittisten merkkien avulla.
Käytännössä on noin 300 sana- ja 80 tavumerkkiä. Paperi valmistetaan puun (Ficus cotinifolia)
kuoresta. Intiaanit oppivat lukemaan ja
kirjoittamaan espanjaa. Mayojen
quiché-heimon intiaanit kirjoittavat kansalliseepoksensa Popol Vuh - Yhteisön
kirja uudestaan quichénkielellä latinalaisin kirjaimin suullisen traditionsa,
hieroglyfien ja maalausten pohjalta.
Mayat hallitsevat ajanlaskun 365-päiväisellä kalenterilla, joka oli yhtä
tarkka kuin gregoriaaninen kalenteri, ja lukujen käytön. Simpukka on nolla, piste on yksi ja viiva on
viisi. Mayojen kantaluku on 20. Koska lukuja käytettiin lähinnä
aikalaskelmiin, on 400 korvattu luvulla 360.
Kantaluvun potenssien sarjan tilalla ovat luvut 0, 1, 20, 360, 7200,
144000, 2880000, ...
1562:
Sorbonnen teologinen tiedekunta kieltää varsinkin nuoria ihmisiä
lukemasta Erasmuksen teosta Colloquies.
1563:
Ranskassa kuningas Kaarle IX määrää, että joka kirjan täytyy saada lupa
ennen julkaisemista hirttämisen tai kuristamisen uhalla. Näin hän hallitsee kaikkien uusien kirjojen
painamisen. Sensorit ovat aluksi
Sorbonnen yliopiston teologeja, mutta myöhemmin 1600-luvulla
maallikkovirkailijoita. Vaikka myös muut
Euroopan kuninkaat omaksuvat sensuurijärjestelmän, silti edelleen painetaan
epätoivottuja kirjoja, varsinkin kerettiläisiä.
1564:
Perustetaan paavin kuurian yhteydessä toimiva indeksikongregaatio, joka
tarkastaa, mitkä teokset liitetään niiden kirjojen luetteloon, joita katoliset
eivät saa lukea ilman lupaa.
Kiellettyjen kirjojen luettelo Tridentin indeksi painetaan Venetsiassa
Manuzion kirjapainossa bullalla Dominici gregis custodiae Domino ja levitetään
laajalti. Se painetaan 1564-93 kymmenen
kertaa. Paavin Clement VIII indeksi
painetaan 1596.
1564:
Paavin bullan mukaan kirkolle kuuluu oikeus määrittää pyhien
kirjoitusten todellinen merkitys ja tulkita niitä.
1567:
Heidelbergissa levitetään pilkkakirjoitusta Nachtigall - Satakieli, jota
Heidelbergin yliopistossa tutkitaan.
Kaksi painajaa paljastuu sen tekijöiksi, ja keisarillinen komissaari
rankaisee painajia.
1567:
Painaja Willem Silvius vangitaan Antverpenissä, sillä häntä syytetään osalliseksi
kuvainraastajain kapinaan.
1568:
Espanjan Filip II palauttaa voimaan kuninkaan Kaarle V 40 vuodeksi
kumoaman arabiankielen kiellon.
1569:
Keisari Maximilian II määrää asetettavaksi kirjakomission, joka
tarkastaa Frankfurtin kirjamessuille tuodut kirjat. Luvatta painetut kirjat takaarikoidaan.
1570-luku:
Ruotsin kuninkaan Juhana III aikana painovapautta rajoittavat määräykset
vakiintuvat ja sensuuri tehostuu.
Akatemian julkaisut alistetaan ennen levitystä kunkin tiedekunnan
dekaanin tarkistettavaksi. Kotimaassa
painetut ruotsinkieliset julkaisut tarkistaa piispa. Ulkomailla painetun ruotsinkielisen
kirjallisuuden levitys kielletään kokonaan.
Kirjakauppiaat laativat myytävästä kirjallisuudesta luettelon, jonka
piispa tai muu oppinut tarkistaa.
1571:
Espanjan Madridissa kuningas Filip II takavarikoi piispan Bartolomé de
las Casas kaikki jälkeenjääneet käsikirjoitukset ja estää Länsi-Intian
historian julkaisemisen. de las Casas
oli Chiapasin ensimmäinen piispa.
1572:
Paavi Gregorius XIII määrää, että kaikki Luteruksen Pöytäpuheet olisivat
poltettavat ja jolta tämä kirja sittenkin löydetään, on kuoleman rangaistuksen
alainen.
1572:
Painaja Andreas Wechel pääsee nipin napin pakenemaan Pärttylinyönä
Pariisista. Hän asettuu Frankfurt am
Mainiin.
1574:
Ivan Fjodorov selittää Lvovissa julkaisemansa Apostolin jälkisanoissa
seikkaperäisesti ne syyt, jotka pakottivat hänet ystävineen kiireellisesti
lähtemään pois Moskovasta. Tähän oli
syynä virkavallan sekä kirkollisten piirien harjoittama ajojahti. Voimakkain sanakääntein Ivan Fjodorov
rohkeasti ja tulisieluisesti paljastaa ne "ilkeämieliset, moukkamaiset ja
kehittymättömät ihmiset, jotka eivät omaa kieliopin hienouksia, eivätkä hengen
valoa ja järkeä". Hän paljastaa
hänestä kyhätyt sepustukset panetteluksi, jotka ovat pakottaneet nämä
kirjanpainajat lähtemään isänmaastaan ja siirtymään vieraisiin maihin.
1575:
Tukholman kuninkaallisessa kirjapainossa korrektori harjoittaa
sensuuria. Nova ordinantia ecclesiastica
kieltää sellaisten koulukirjojen tuonnin maahan, jotka voidaan painaa kotona,
ja ruotsalaisten kirjojen painattamisen ulkomailla. Muutamien piispojen pitää tarkastaa ja
hyväksyä painotuotteet.
1576:
Marraskuun 4-6 päivinä espanjalaiset sotilaat miehittävät
Antverpenin. Monta kirjapainoa
raunioituu mukaan lukien Plantinin.
1579:
Kuninkaallinen sensuurivaliokunta alkaa valvoa Frankfurtin
kirjamessuja. Jesuiittojen hallitsemien
sensorien ahdasmielisyys ja saivartelu raunioittavat kukoistavan kirjakaupan. Leipzigin kirjamessut alkavat kasvaa
Frankfurtin kustannuksella. Frankfurtin
messut ovat kuolleet 1750, sillä luettelossa on vain 42 saksaksi, 23 latinaksi
ja seitsemän ranskaksi painettua kirjaa, vaikka samana vuonna Saksassa
painetaan 1350 teosta. Kuitenkin
samoihin aikoihin Hollannissa saavutetaan suotuisia tuloksia soveltamalla
nimellistä sensuuria vapaamielisessä hengessä.
Hollannissa painetaan lukuisia kirjoja, jotka olisivat jääneet sensuurin
hampaisiin muualla. Kirjoihin merkitään
ulkomainen väärä painaja ja painopaikka.
1580:
Baijerin herttua Wilhelm V määrää, että jokainen, jolta löydetään
kerettiläinen kirja, rangaistaan ankarasti.
Myös kuolemantapauksissa tutkitaan jäämistö, ja kiellettyjen kirjojen
hallussapidosta rangaistaan perijöitä.
1581:
Lissabonissa kirkko kieltää Dante Alighierin (1265-1321) teoksen La
divina commedia 1302-21 - Jumalainen näytelmä 1912-14.
1581:
Hollannin tasavalta muodostetaan.
Vapaassa Hollannissa ei ole sensuuria.
1582:
Pappi Jacobus Finno eli Jaakko Suomalainen (1540-88) poistaa laulukokoelmasta
Piae cantiones katoliset piirteet.
Theodoricus Petri (Ruuth) painattaa sen Greifswaldissa. Finno kieltää 1583 kalevalanmitan.
1583:
Englantilainen John Foxe (1517-87) julkaisee kirjan marttyyreista.
1584:
Pariisissa hirtetään kuninkaan Henrik III käskystä kirjakauppias ja
kirjanpainaja Belleville syystä, että hän oli kustannuksellaan painanut
kuningasta loukkaavan kirjan.
1584:
Lyonilainen painaja Jean de Tournes II joutuu protestanttien
kannattajana lähtemään Geneveen.
1584:
Wienissä vangitaan kirjanpainaja Stephan Creutzer kielletystä
painamisesta ja hänen painonsa suljetaan.
1585:
Dominikaaniteologi Melchior Cano julistaa, että raamatussa jokainen
pilkkukin on paikallaan pyhän hengen vaikutuksesta.
1588:
Englannissa painolupien myöntäminen siirretään joukolle
virkamiehiä. Epäuskonnollisista
kirjoista luovutetaan kappale kirkon auktoriteeteille ja kirjoissa tulee olla
painajan nimi. Painovapausrikoksista
langetetaan jopa kuolemantuomioita.
1588:
Paavi Sixtus V määrää laatimaan uuden laajennetun Tridentine
Index-laitoksen.
1593:
Malissa Timbuktussa marokkolaiset karkottavat Sankoren yliopiston
viimeisen kanslerin Ahmed Baba (1556-1627) Feziin, koska hän vastusti Marokon
hyökkäystä maahansa. Suurin osa Baban
työstä tuhotaan.
1593:
Uppsalan kokouksessa luterilaisuuden asema maassa vakiinnutetaan ja
kaikkien papististen ja muiden lahkojen kirjallisuuden painaminen kielletään.
1595:
Ranskassa Lyonissa kielletään teoksen Michel de Montaigne (1533-92), Les
Essais 1580-88 - Tutkielmia jaksoja. Vatikaani ottaa sen 1676 Indexiin.
1597: Kuningatar Elizabeth määrää kirjat William
Shakespeare (1564-1616), The Tragedie of King Richard the Second 1597 - Kunigas
Richard II hävitettäväksi. Teos
julkaistaan uudelleen 1608.
1600- ja 1700-luvut: Jos Ranskassa kirja painetaan painoluvatta,
niin joskus ei merkitä tekijää ja julkaisutietoja lainkaan. Tekijä, painaja ja kustantaja saattavat
kätkeytyä salanimen taakse. Kirjan eräs
myyntivaltti on sensuurin hyväksynnän puuttuminen.
1600:
Italialainen filosofi Giordano Bruno (1548-1600) poltetaan Roomassa
roviolla kuuden vuoden vankeuden jälkeen.
Häntä pidetään oppinsa ja teostensa vuoksi kerettiläisenä. Nolla edustaa kerettiläisyyttä. Äärettömän ja nollan käyttäjät hiljennetään
tai poltetaan. Teokset lisätään 1603
Indexiin.
1600:
Ranskan parlamentti kieltää Giovanni Boccaccion (1313-75) Decameronen
1348-53, ja Sorbonne sensuroi sen.
1605:
Cervantesin Don Quijoten emäntä polttaa kirkkoherran valitsemat
ritariromaanit ja muut kirjat roviossa.
Kirkkoherra ja parturi muuraavat umpeen kirjastohuoneen oven, jottei Don
Quijote löytäisi kirjoja. Don Quijote
ihmettelee, että teidän armonne tahtoo minulle uskotella kaiken näissä hyvissä
kirjoissa kerrotun olevan pelkkää hullutusta ja valhetta, vaikka niiden
painattamiseen on antanut luvan kuninkaallinen valtaneuvosto, ikään kuin siihen
kuuluisi väkeä, joka sallisi painattaa sellaisen kokoelman valheita, taisteluja
ja noituuksia, että niistä voi mennä pää sekaisin.
1607:
Kun venetsialainen munkki, filosofi ja tiedemies Paolo Sarpi (1552-1623)
palaa dogen palatsista luostariinsa, salamurhaajat hyökkäävät hänen kimppuunsa,
mutta hän selviää tikariniskuista.
Sarpia vastaan tehdään 1608 mennessä pari uutta murhayritystä. Sarpi puolustaa maallista valtaa paavia
vastaan. Sarpin kirjoituksia luetaan
Euroopassa, mutta Espanjassa ja Roomassa niitä poltetaan. Sarpi joutui useita kertoja 1570-luvulta
lähtien inkvisition kuulusteltavaksi tai syyttämäksi.
1608:
Baijerissa kirkollinen raati määrää, että kirjakaupat tulee tarkastaa ja
takavarikoida lahkolaiset kirjat. Kaikki
kirjat tulee alistaa sensuuriin. Kirja
ei saa tulla kauppaan painoluvatta.
1610:
Radishevskin teos Kirkolliset säännöt joutuu sensuurin
silmätikuksi. Vaino pakottaa hänet
jättämään työnsä Moskovassa ja vaihtamaan alaa.
1612:
Ranskassa kuninkaalliset viranomaiset myöntävät painoluvan lettres de
permission, jota ilman ei saa laillisesti painaa.
1613:
Lincein akatemia julkaisee Galileo Galilein kirjeitä auringonpilkuista
Istoria delle macchie solari. Galileo
laittaa teoksen alkuun lainauksen Matteuksen evankeliumista 11:12:
"Taivasten valtakunta on ollut murtautumassa esiin, ja jotkut yrittävät
väkivalloin temmata sen itselleen".
Kirkon sensorit muuttavat lainauksen muotoon "ihmismielet pyrkivät
taivaaseen, mutta vain urheimmat valtaavat sen".
1616:
Kopernikuksen De revolutionibus orbium coelestium liitetään kiellettyjen
kirjojen luetteloon. Samoin käy
espanjalaisen dominikaanin Diego de Zuniga heliosentrismiä tukeneelle
kommentaarille Jobin kirjaan. Paolo
Antonio Foscarinin (1580-1616) teos Lettera sopra l'opinione de'Pittagorici e
del Copernico - Pythagoralaisten ja Kopernikuksen mielipiteistä kielletään
kokonaan.
1616:
Baijerissa sensuurikollegio määrää markkinoilla ja muina aikoina kahden
katolisen porvarin herttuallisina komissaareina tarkastamaan kirjakauppiaat ja
kirjeenkantajat. Kiihottavien
kirjoitusten, kirjojen ja laulujen myyjiä rangaistaan.
1616:
Hemmingius Henrici eli Maskun Hemminki poistaa Piae cantiones-kokoelman
suomennoksesta Maria-kultin ja pyhimyksiä.
1617:
Index librorum expurgandorum vaatii katolisen oikeaoppisuuden nimessä
poistamaan Don Quijotesta lauseen "että hyvät työt, jotka suoritetaan
veltosti ja laimeasti, eivät ole ansiollisia eivätkä minkään arvoisia".
1617:
Tanskankielisten kirjojen Tanskaan tuonti kielletään.
1617:
Uppsalan tuomiokapituli valmistaa kirjanpainajille ohjeen, jossa
kielletään julkaisemasta mitään kirkolliseen käyttöön tarkoitettua kirjaa ilman
piispojen yksimielistä suostumusta ja kaikki akateemiset julkaisut alistetaan
piispan, rehtorin ja dekaanin sensuroitavaksi.
Ruotsissa aateli vaatii 1623, että sekakonsistorioita - consistorium
generale perustetaan ja, että ne toimivat keskeisenä sensuuriviranomaisena. Akateemisen kirjallisuuden valvonnan
lisäohjeita annetaan 1626.
Kirjastonhoitaja professorin kanssa valvoo, että julkaisut ovat
läpäisseet sensuurin. Kustaa II Aadolf
määrää 1630 kuninkaallisen kääntäjän Erik (Ericus) Schroderus Tukholman
painojen sensoriksi. Tiettävästi hän ei
estä yhdenkään painatteen julkaisemista.
1618:
Pariisissa Etienne Durand painaa nimettömästi herjauskirjoituksen La
Riparographe kuningasta vastaan, ja tekijä poltetaan elävältä.
1619:
Giulio Cesare Vanini (1585-1619) pitää ihmistä periaatteessa koneena. Hän joutuu vainon kohteeksi Euroopassa ja
hänet tapetaan kahden kirjansa takia.
1624:
Pariisin yliopiston filosofisen tiedekunnan neljä professoria toimivat
sensoreina.
1624:
Paavi määrää Lutherin 1534 kääntämän raamatun poltettavaksi.
1625-40:
Englannin kuningas Kaarle I (1600-49) rankaisee kirjailijoita. Tohtori Leighton huomauttaa teoksessaan
papiston ja kuninkaan väkivallasta. Hän
saa seuraavat rangaistusmäärät: viralta pois, 10 000 punnan sakot, raippoja
kaakinpaalussa, elinkautista vankeutta, toinen korva poisleikattavaksi, puolet
nenästä lävistettäväksi ja kapinoitsijan poltinmerkki otsaan. Jonkun ajan perästä uudistetaan piiskaus,
toinenkin korva leikataan pois, toinen puoli nenästä lävistetään ja uhri
viedään vankilaan, josta kuolema hänet vapauttaa. Asianajaja William Pryne, pappi Burton ja
tohtori Bastvik yrittävät julaista teoksia uskonnonvapaudesta. Prynen kirja tuomitaan poltettavaksi ja hänet
selitetään asianajotoimeen kelvottomaksi.
Hän saa seistä kahdessa paikassa kaakinpuussa, menettää molemmat
korvansa ja saa 5000 puntaa sakkoja.
Myöhemmin molemmille poskille poltetaan kapinoitsijan leima. Burton ja Bastvik erotetaan virastaan,
tuomitaan sakkoihin ja kaakinpuuhun.
Molemmat menettävät korvansa ja viedään takaisin vankilaan.
1626-1728:
Ranskassa on voimassa kardinaalin Richelieu määräys, että uskontoa ja
valtiota vastaan tähdättyjen kirjojen tekijöille ja levittäjille kuuluu
kuolemanrangaistus. Se lievennetään
myöhemmin kaleerituomioksi.
1629:
Ranskan kuninkaan Ludvig XIII mukaan painamisen helppous ja vapaus
johtaa suureen epäjärjestykseen, ahdistaa maata ja valtion rauhaa, tuo mukanaan
tapojen turmeltumisen ja vaarallisia oppeja.
Se pakottaa hänet käyttämään mahtavia parannuskeinoja.
1630:
Japanin hallitus Bakufu pelkää kristillisen dogmin vaikutusta ja kieltää
kaikkien kirjojen tuonnin. Kielto koskee
myös Kiinassa painettuja kirjoja sisällöstä riippumatta.
1633:
Paavi Urbanus VIII kieltää Galileo Galilein (1564-1642) kirjan
Dialogo... sopra i due massimi sistemi del mondo, Tolemaico e Copernicano,
Batista Landini, Firenze 1632 - Dialogi kahdesta maailmanjärjestelmästä
kerettiläisenä ja lisää sen Indexiin.
Teoksen myynti kiellettiin puolisen vuotta ilmestymisen jälkeen. Galileo joutuu inkvisition eteen.
1635:
Ranskassa kielletään painaminen tai minkä tahansa kirjoitetun jutun
myyminen luvatta tai oikeudetta kuoleman rangaistuksen uhalla.
1640:
Inkvisitio kieltää kaikki Francis Baconin (1561-1626) teokset Espanjassa
ja liittä Sotomayorin indeksiin.
1641: Englannin
parlamentti lopettaa tähtikamarin - Star Chamber, ja lehdistölle koittaa lyhyt
vapaahko aika 1642 saakka.
1642:
Hobben De cive julkaistaan. Se
lisätään Rooman luetteloon 1654, kun neljä painosta on julkaistu. Oxfordin yliopisto määrää sen poltettavaksi
1683, kun kuusi painosta on saavuttanut yleisön.
1642:
Turun akatemiassa sensoreina on kaksi professorien joukosta valittua
inspectores typographiae et bibliothecae - painon ja kirjaston tarkastajaa.
1643: Englannissa perustetaan uusi sensuuri Committee
of Examination, jolla on oikeus tutkia kirjavarastoja ja painoja sekä vangita
painajia.
1644:
John Milton julkaisee kuuluisan kirjoituksensa Areopagitica, joka on
osoitettu parlamentille. Siinä hän
esittää sensuroimattoman painamisen vapautta.
Roger L’Estrange julkaisee päinvastaisen kirjoituksen, ja saa
kuninkaalta Kaarle II ylisensorin viran.
1646:
Caenilainen kauppias Pierre Cardonnel julkaisee teoksen Samuel Bochart,
Geographiae Sacrae tiedoilla Cadomi; Typis Petri Cardonalli. Hänen ei sallita painattaa enää mitään. Hän oli leikkauttanut patriisit
sedanilaisella punssinleikkaajalla Jean Jannon, mutta ne takavarikoitiin 1644.
1647:
Simon Morin julkaisee kirjansa Pensées luultavasti Amsterdamissa. Sekä tekijä että kirja poltetaan myöhemmin Pariisissa
aukiolla Place de Grève.
1649:
Ludvig XIV lisää painamisen sääntelyyn, että mitään kirjaa ei saa painaa
ilman kuninkaallista lupaa. Ranskassa
otetaan 1650 käyttöön valtiollinen sensuuri.
1649:
Englannissa säädetään laki luvattomia ja skandaalimaisia kirjoja ja
pamfletteja vastaan. Laissa on pitkä
luettelo painojen säännöksiä.
1655:
Painotuotteiden valvontaohjeet annetaan Turun ja Uppsalan
akatemioille. Ne ovat voimassa
1800-luvulle. Oikolukijalle ei kuulu
käsikirjoitusten sensurointi, vaan dekaanille tai muulle professorille.
1655:
Ruotsin akatemian konstituutioihin teologit ujuttavat määräyksen, että
vain teologit saavat käsitellä väitöskirjoissaan teologisia aiheita.
1655:
Turun akatemian opettaja Martti (Martinus) Stodius (1590-1675) erotetaan
virastaan siitä syystä, että hän perkeleen avulla harjoittaa salaisia tieteitä,
omistaa kirjoja, joissa sellaista esitetään ja on opettanut eräälle
ylioppilaalle samallaista tiedettä.
Akatemian kansleri antaa viran takaisin Stodiukselle, joka harrastaa
epäluuloja herättäviä luonnontieteitä.
1660:
Frankfurtin kirjanpainajien säännöissä kielletään pilkka- ja
häväistyskirjoitusten painaminen salaa tai julkisesti.
1661:
Ruotsissa kansliajärjestyksessä määrätään, että kirjojen kaksi
arkistokappaletta tulee jättää Kuninkaallisen Majesteetin kansliaan. Toinen lähetetään Kuninkaallisen Majesteetin
arkistoon ja toinen Kuninkaalliseen kirjastoon.
Kysymyksessä on jälkisensuuri.
Kirkolliset viranomaiset velvoitetaan 1662 valvomaan, ettei paineta
maallista tai uskonnollista rauhaa ja yhtenäisyyttä järkyttävää julkaisua. Ennakkosensuuri uskotaan
kansliakollegiolle. Ensimmäinen uhri on
Turun piispa Johannes Elai Terserus, joka painattaa katekismusta - Förklaring
öfver catechismum. Kansliakollegio
kieltää sen levityksen ja myyntiin päässeitä kappaleita kerätään takaisin. Terserus poistaa katekismuksesta
kiistanalaisimpia lehtiä, mutta valtiopäivät erottavat 1664 hänet. Ruotsissa ilmestyy Englannin kuningasta
vastaan suunnattu kirjoitus. Pilkka- ja
häväistyskirjoituslaki säädetään 1665 estämään muiden maiden hallitsijoiden ja
hallitusten vastaisia painettuja ja painamattomia kirjoituksia. Merkittävää on, että sensuuri kohdistetaan
myös kirjoituksiin. Vastuu on tekijän,
painajan ja kirjakauppiaan lisäksi itse julkaisulla, joten rangaistus ulottuu
painatteeseen. Se joutuu tulella
puhdistetuksi.
1661:
Turun akademian konsistoriumissa annetaan edes oppilainen Heikki
Tuomaanpoika Eolenius siitä, että hän oli noitakeinoja harjoitellut. Piispa Johannes Elai Terserus (1605-78)
vaatii ankarasti kuolemantuomiota, sillä syytetty oli semmoisia kirjoitellut
kielletyistä kirjoista ja kirjoissansa ilmoittanut, että hän semmoisia keinoja
täydellisesti taitaa. Syytetty oli
torstai iltana ruvennut hebrean ja grekan kieltä lukemaan ja ensikerran ottaen
kynän käteensä Syrian kieltä kirjoittamaan, oli hän niin selvästi sitä
kirjoittanut kuin olisi se präntättyä.
Tästä kaikesta piispa päättää hänen noitakeinoja harjoittaneen. Eolenius tuomitaan jumalan lakia seuraten, 3
Mos 20:27, kuolemaan. Akademian kansleri
kreivi Pekka eli Pietari Abrahaminpoika (Per) Brahe (1602-1680) vapauttaa
syytetyn kuolemantuomiosta.
1662:
Englannin parlamentin säätämänä tulee voimaan Licencing Act, joka
palauttaa kirjojen ennakkotarkastuspakon. Lontoossa 1637 olleista 23 painosta ja
neljästä kirjakevalimosta jää 20 painoa.
1662:
Massachusettsissa maistraatti nimittää sensorit.
1662:
Ruotsin kuninkaallisella kirjeellä asetetaan sekä akateemiset että
kirkolliset sensuuriviranomaiset kuninkaallisen kanslian alaisiksi. Mitää ei saa painaa ennen kuin se on
lähetetty kuninkaalliseen kansliaan sensuroitavaksi, ja painamislupa
annettu. Painamisen jälkeen ja ennen
jakelua on painotuotteista kaksi kappaletta lähetettävä kansliaan. Turun hiippakunnan piispa Johannes Terserus
menettää virkansa 1663, koska hän ei alista teostaan sensuurille.
1663:
Piispa Johannes Terserus saa konsistorissa kielletyksi teologian
professorin Enevald Svenonius kiistakirjoituksen Varningh för affal ifrån
troone - Varoitus suistumasta uskosta painattamisen. Kirjoitus hyökkää Terseruksen katekismusta
vastaan. Per Brahe puuttuu asiaan ja
Terseruksen katekismus kielletään.
1663:
Englantilainen kirjanpainaja John Twynn tuomitaan Lontoon
mestauspaikalle, jäsenensä pala palalta poikki hakattavaksi ja suolet
revittäviksi ja poltettavaksi hänen nähtensä kunnes hän heittää henkensä. Sitten hänet mestataan ja ruumis jaetaan
neljään osaan. Hän painatti kirjan A
Treatise of the Execution of Justice, jossa lausutaan, että kansa on velvoitettu
hankkimaan itselleen oikeutta jumalallisten lakien kautta. Tämä tapahtuu kuninkaan Kaarle II aikana.
1664:
Ranskan kuningas Ludvig XIV kieltää näytelmäkirjailijan Jean-Baptiste
Poquelin eli Molière (1622-73) näytelmän Tartuffe ou l'hypocrite 1664 -
Tartuffe eli hurskastelija julkisen esittämisen. Molière sanoo kuninkaalle: Juuri Tartuffet
saavuttivat teidän armonne luottamuksen.
Kirkko kutsuu Molièrea paholaiseksi ihmisruumiissa, sulkee hänen
teatterinsa ja repii hänen julisteensa.
Kun kunigas on 1667 Flanderissa, näytelmä esitetään nimellä l'Imposteur
- Petkuttaja. Poliisipäällikkö sulkee
teatterin ja Pariisin piispa sulkee seurakunnan ulkopuolelle kaikki, jotka
näyttelevät näytelmässä, katsovat tai lukevat sen.
1667:
Ruotsissa annetaan määräyksiä ulkomaisten kirjojen valvonnasta.
1667:
Tanskassa tiukennetaan sensuuria.
Määräyksiä rikkovia painajia rangaistaan ankarasti ja pyöveli polttaa
heidän painamansa kirjat julkisesti.
1670:
Roomassa painetaan Index librorum prohibitorum. Kiellettyjen kirjojen luetteloon sisältyvät
nyt muun muassa Dialogo di Galileo Galilei ja Da (painovirhe, pitää olla De)
Revolutionibus Orbium Coelestium, Nicolaus Copernicus.
1670:
Spinoza esittää kirjoituksessaan Tractacus theologicopoliticus oikeuden
ihmisen vapaaseen ajatuksen ilmaisuun.
1673:
Japanin hallitus tiukentaa sensuuria.
Jokainen julkaistava teos on tarkastettava, ettei se sisällä
kapinallista aineistoa. Lisälaeilla
1682, 1688 ja 1711 hallitus Bakufu kiristää kustantamojen valvontaa.
1683:
Virginiassa William Nutheadia kielletään painamasta, sillä hän oli
painanut edustajakokouspapereita ilman kuvernöörin ja neuvoston lupaa.
1684:
Ruotsissa Kaarle IX säätää uuden yleisen ennakkosensuuriasetuksen, ja
kirjatuotannon valvonta uskotaan kansliakollegiolle. Kansliakollegion alainen censor librorum
-virka perustetaan 1686. Uskonnollisia
ja akateemisia julkaisuja koskee kaksinkertainen sensuuri, sillä ne
tarkastetaan ensin paikallisissa tuomiokapituleissa ja akatemioissa. Sekä censor librorumin että tuomiokapitulin
imprimaturit painetaan kirjaan. Myös
privilegiojärjestelmällä valvotaan kirjatuotantoa. Ruotsissa toimii 1687-1766 seitsemän eri
sensoria.
1686:
Japanissa Furuyama Moroshige kuvittaa säädyttömän teoksen Koshoku Edo
murasaki. Viranomaiset määräävät
painolaatat poltettavaksi ja Moroshigen jättämään Edon joksikin aikaa. Samana vuonna samanlainen kirja Shika no
makifude ilmestyy. Sen tekijää Shikano
Bunzaemon rangaistaan.
1686:
Ranskassa asetus Edit du Roy pour le Règlement des Imprimeurs et des
Libraires de Paris rajoittaa Pariisin painojen lukumääräksi 36. Niiden valvonta siirtyy yliopistolta
hallitukselle.
1693:
Englannissa parlamentti lakkauttaa painotuotteita koskevan sensuurin.
1694:
Lyonissa kidutetaan ja hirtetään kirjapainolainen Rambault ja
kirjansitoja Larcher. Heitä syytettiin
kuningasta Ludvig XIV ja hänen jalkavaimojansa, muun muassa madame Maintenon,
koskevien häväistyskirjojen levittäjiksi.
1694:
Pariisissa tuomitaan kidutettavaksi ja hirtettäväksi kirjakaupan
apulainen Chavance. Häntä syytetään
kuningasta Ludvig XIV häpäisevän kirjan levittämisestä. Kidutuspenkissä hän tunnustaa kirjan
jesuiittain toimittamaksi. Kuolemasta
hänet pelastaa eräs sukulaisensa, kuninkaan rippi-isä.
1694:
Japanin hallitus sallii vain tiettyjen kustantajien julkaista
kirjoja. Tähän saakka kuka tahansa,
jolla on viranomaisen lupa, saattoi julkaista kirjoja.
1695:
Englannissa hallitus lopettaa lisenssilain Licensing Act, jonka mukaan
Englannissa saa olla vain 20 painokonetta.
1697:
Irlantilaisen deistin John Toland (1670-1722) teos Kristinusko ilman
mysteerejä eli traktaatti, jossa osoitetaan, että evankeliumeissa ei ole
mitään, mikä on järjen vastaista tai sen yläpuolella ja näin ollen yksikään
kristillinen mysteeri ei ole oikeastaan mysteeri 1696 tuomitaan
poltettavaksi. Siitä julkaistaan
1696-1760 kaikkiaan 54 vastakirjoitusta eli refutaatiota.
1697-1718:
Ranskalainen Argensonin markiisi Marc-René toimii poliisipäällikkönä,
joka on toinen Ranskan sensuurin osapuoli.
Montesquieu ei pidä hänestä, vaan kuvailee häntä mustaksi ja kovaksi
mieheksi. Toinen osapuoli on varsinainen
sensori - Chancelier de France.
Tällaisena toimii 1717-50 d’Aguesseau.
Hänestä kirjastonjohtaja 1750-63 Malesherbes kertoo, että d’Aguesseau ei
hyväksynyt ainuttakaan romaania, joka toimitettiin hänelle tarkastettavaksi.
1699:
Claude Barbinin leski julkaisee Pariisissa epätäydellisen teoksen
Francois de Salignac de la Mothe Fénelon, Télémaque. Toimituksen päästyä sivulle 208 poliisi
takavarikoi kaikki kappaleet ja koettaa estää julkaisemisen. Haagilainen kirjakauppias Adrian Moetjens
ostaa käsikirjoituksen ja julkaisee teoksen, jossa on paljon virheitä. Hän julkaisee 1701 paremman laitoksen. Tekijän pojanpoika julkaisee 1717 uuden
Fénelonin korjaaman laitoksen.
1600-luvun loppu: Japanilainen taiteilija Hanabusa Itcho
(1652-1724) ei tiettävästi kuvita kirjoja, vaan hänen oppilaansa Hanabusa Ippo
kopioi niitä kirjan kuvitukseen. Itcho
piirtää taitavia karikatyyreja, joka johtaa hänen rankaisemiseensa, kun hän
esittää shogunin satiirisesti pilapiirroksessa.
1700-luku:
Ranskassa sensuurista ja sen kiertämisestä tulee ranskalaisen
kirjallisen elämän yksi symboleista.
Lainvastaisten käsikirjoitusten levittämiseen tarvitaan kopisteja ja
kirjoituksia myyviä kulkukauppiaita kolportöörejä. Lehden La Lettre clandestine maskottimyyrä
harrastaa molempia toimia. Sensuurista huolimatta myydään ja ostetaan
kiellettyjä kirjoja. Niitä ovat
uskontoon kohdistuva satiiri ja polemiikki sekä tutkielmat. Salainen kirjoitus Traité sur les trois
imposteurs esittää, että Mooses, Jeesus ja Muhammed ovat huijareita. Politiikassa harrastetaan
häväistyskirjoituksia ja pamfletteja.
Yleisen pornografian lisäksi julkaistaan pappien vastaista
pornografiaa. Skandaalikirjoituksilla on
myös kysyntää.
1702:
Englannin kuningatar Anna antaa julistuksen väärien uutisten
levittämistä vastaan ja epäuskonnollisten kirjoitusten painamista vastaan.
1703: Lontoossa teos Daniel Defoe (1660-1731), The
shortest Way with the Dissenters poltetaan ja tekijä vangitaan.
1706:
Ruotsissa julkaistaan Pohjan sodassa ensimmäinen kiellettyjen kirjojen
luettelo, joka torjuu pietististä kirjallisuutta.
1707:
Ruotsissa vapaakappaleiden määrä nostetaan kuuteen, joista neljä
lähetetään yliopistoille.
Kirjakauppiaita kielletään myymästä Ruotsin kirkon indexiin merkittyjä
kirjoja. 1717 kielletään pseudomystisen,
alkemistisen ja muun viettelevän erityisesti ateistisen kirjallisuuden
levittäminen.
1707:
Jumaluusopin lisensiaatti Isak Laurbecchius Turussa menettää sekä pappisvirkansa
että akateemisen oppiarvonsa ja virkansa, kun ei noudata sensuurimääräyksiä.
1712:
Katolinen pappi Richard Simon (1638-1712) kuolee. Hän esitti raamatun ristiriitoja etsimällä
kielellisiä ongelmakohtia. Simonin terävä
ja kriittinen tutkimus koitui hänen kohtalokseen. Hänen teoksiaan poltettiin roviolla, ja Simon
sai lähteä veljeskunnastaan.
1715:
Saksassa Kaarle VI antaa sensuurilain Kayserliche Edict. Kaikille kirjapainoille asetetaan sensori.
1715 saakka:
Itävallassa Wienin yliopiston jesuiitat harjoittavat sensuuria, mutta se
siirtyy osittain maalliselle vallalle.
Maria Theresia koettaa palauttaa sensuurin yliopistoon.
1716:
Ranskalainen kirjailija Francois Marie Arouet eli Voltaire (1694-1778)
ajetaan maanpakoon Tulleen ja myöhemmin Sullyyn kirjoitettuaan
pilkkakirjoituksia Orleansin herttuasta.
Kirjailija heitetään 1717 Bastiljiin kirjoituksista Puero regnante 1717
ja J'ai vue 1717, sillä ne herjaavat kuningasta Ludvig XIV.
1716:
Pappi Pierre Cuppée allekirjoittaa käsikirjoituksensa Taivas auki
kaikille ihmisille, teologinen tutkielma, jossa mitenkään uskonnon käytäntöjä
häiritsemästä osoitetaan pyhien kirjoitusten ja järjen avulla, että kaikki
ihmiset pelastuvat peruutuksen piispan edustajille. Teksti painetaan 1744, mutta ennen tätä
käsikirjoitukset leviävät laajalle.
1719 ja 1720:
Ruotsissa sensuuriohjeet 1688 painetaan uuteen
kansliajärjestykseen. Sensorin tulee
lukea painettavaksi määrätyt kirjat, hallita privilegioita ja valvoa kirjapainoja
sekä kirjansitomoita. Maaseudulla
sensuuri on konsistorien vastuulla.
Pappissääty toivoo, että teologinen tiedekunta sensuroi uskonnolliset
kirjat.
1720:
Japanissa shogun Tokugawa Yoshimune (1684-1751) luo perustan
painolaeille. Hän peruuttaa 1720-22
kirjojen tuontikiellon 1630, mutta kristilliset kirjat ovat edelleen
tuontikiellossa. Hän kieltää
poliittiselta mielipiteeltä poikkeavat kirjat ja pornografian. Eroottisten teosten painolaattoja tuhotaan
1720-luvulla. Hän määrää, että kaikissa
painetuissa kirjoissa tulee olla tekijän nimi ja vastaavan kustantajan nimi.
1720: Espanjan Indexiin lisätään teos Daniel Defoe
(1660-1731), The adventures of Robinson Crusoe 1719 - Robinson Crusoe.
1725:
Ranskan kuningas Ludvig XV säätää, että kirjanpainaja tai kirjakauppias
ei saa harjoittaa liiketointaan, jos hän ei voi esittää pappinsa todistusta
hyvästä käyttäytymisestään ja käynneistään katolisissa jumalanpalveluksissa.
1726:
Kirjanpainaja Benjamin Motte julkaisee toimitettuna teoksen Jonathan
Swift (1667-1745), Gulliver's travels - Gulliverin retket, jonka
käsikirjoituksen kirjailija toi yöllä.
Swift merkitsee omaan kappaleeseensa 75 korjausta. Kirja joutuu pohjoisirlantilaisen Armaghin
kaupungin kirjastoon, josta sen löytää belfastilainen opettaja Colin McKelvie. Appletree Press julkaisee 1976 alkuperäisen
version.
1726:
Kun Konstantinopoliin perustetaan paino, Ahmed III määrää, että neljä
tuomaria ja oppinutta tarkastaa ja korjaa jokaisen painettavan
käsikirjoituksen. Mitään uskonnollista
tekstiä ei saa painaa.
1727:
Tsaari Pietari I Suuri siirtää painamisen valvonnan Tiedeakatemialle ja
synodille.
1727:
Frankfurtin kirjalautakunta kieltää juutalaiset kirjat, eritoten
Talmudin. Kaikki painotuotteet, nuotit,
kupari- ja muut piirrokset, kartat ja kalenterit tarkastetaan. Koulukirjat täytyy antaa sensuuriin ennen
niiden painamista. Tieteelliset teokset
on sensuroitava ennen painamista. Epäluuloisesti
suhtaudutaan sanoma- ja aikakauslehtiin.
1727:
Pakistanin alueella sallitaan ensimmäinen kirjapaino.
1729:
Englannin parlamentti säätää lain, joka kieltää englanninkielisten
kirjojen maahantuonnin.
1733:
Englantilainen runo ihmettelee: Voivatko asetukset pitää brittiläistä
lehdistöä pelossa, kun parhaiten myy se, mikä eniten loukkaa lakia.
1733:
Saksalainen Peter Zenger julkaisee New Yorkissa ensimmäistä poliittista
sanomalehteä. Hän joutuu erään
artikkelin johdosta kahdeksaksi kuukaudeksi vankilaan.
1734:
Ruotsissa säädetään yleinen laki kirjallisista ja suullisista
lausunnoista ennen kaikkea valtiosta.
1734:
Ranskalaisen kirjailijan Francois Marie Arouet eli Voltaire (1694-1778)
teos Lettres philosophiques sur les anglais 1734 tuomitaan ja poltetaan
uskonnonvastaisena. Satiiri
ranskalaisesta kirjallisuudesta Temple du gout 1733 tuomitaan. Kirjat poltetaan ja kirjailija määrätään
vangittavaksi, mutta häntä ei löydetä.
1738:
Englannin alahuone kiristää kieltoa selostaa parlamenttikeskusteluja
lehdissä. Julkaisija Edward Cave alkaa
esittää The Gentleman’s Magazinessaan parlamenttikeskusteluja salanimellä. Kun hänet pannaan niistä tilille, hän väittää
niiden olevan selostuksia Lilliputtimaan parlamentista. Cave palkkaa 1740-luvulla tohtori Samuel
Johansonin kirjoittamaan näitä. John
Wilkes ahdistelee parlamenttia The North Briton-lehdessään.
1740:
Fredrik II Suuri määrää Preussiin painovapauden. Puolen vuoden kuluttua sisäministeriö
sensuroi lehtiä ja poliittisia kirjoituksia.
Berliiniläiset painajat saavat 1742 rangaistuksia. Hänen valvonnassaan on 1750 jälleen lehdistö.
1740:
Keisari Joseph II nimittää protestanttisen kirjakauppiaan Johann Konrad
Deinet keisarilliseksi kirjakomissaariksi.
1740:
Throndhjemin piispa saa oikeuden sensuroida teologisia kirjoja ja
rehtori muita asioita.
1740:
Ruotsissa sensuurin valvontaohjeistoa lisätään.
1743:
Vatikaanin Indexiin lisätään teos Daniel Defoe (1660-1731), Political
History of the Devil.
1748-53:
Ranskassa kirjakaupan tarkastaja poliisi Joseph d’Hémery kirjoittaa
kirjailijoista 500 raporttia. Ne ovat
Bibliothèque Nationale-kirjastossa.
1749:
Saksassa Algemeine Zensuredikt rajoittaa mielipiteenvapautta.
1749: John Clelandin (1700-89) Memoirs of a Woman
of Pleasure, Fanny Hill - Fanny Hill - ilotytön muistelmat ilmestyy. Tekijää syytetään säädyttömyydestä.
1749:
Ranskassa kielletään kirja Henry Fielding (1707-54), The History of Tom
Jones, a Foundling 1749 - Tom Jones.
1749:
Ruotsissa painotuotteisiin vaaditaan nimiösivun toiselle puolelle
merkintä Imprimatur - Painettakoon ja sensorin nimi.
1749:
Diderot joutuu ilman painolupaa ilmestyneen anonyymisti kirjoittamansa
teoksen Lettre sur les aveugles - Kirje sokeista vuoksi joksikin aikaa
Vincennesin vankilaan.
1751:
Lapin kirkollistoimen johtokunta päättää lakkauttaa saamen pakollisena
opetuskielenä ja sallia suomen käyttämisen sen sijasta, "sillä on
uskottava, että kuta enemmän lapinkieli taantuu, sitä enemmän kansa edistyy
tiedoissa ja tavoissa".
1752:
Kun tietosanakirjan Denis Diderot (1713-84), L'Encyclopédie 1751-80
kaksi ensimmäistä osaa ilmestyvät, niin joidenkin teologisten artikkeleiden johdosta
kuningas keskeyttää niiden julkaisemisen.
Kielto kumotaan kolmen kuukauden kuluttua. Kreivi d'Argenson puuttuu asiaan, ja kolme
sensoria tarkistaa jatkossa käsikirjoitukset.
1752:
Wienissä perustetaan kirjojentarkastuslautakunta, johon kuuluu seitsemän
sensoria. Heistä kolme vahtii
teologista, kaksi poliittista, yksi lainopillista, yksi lääketieteellistä ja
yksi fysikaalista kirjoittelua.
1752:
Preussissa ranskalainen kirjailija Francois Marie Arouet eli Voltaire
(1694-1778) passitetaan vankilaan häväistyskirjoituksesta Diatribe du docteur
Akakia 1752 Fredrik Suurta vastaan.
Painos poltetaan.
1757:
Ruotsissa kirjakauppatoimi alistetaan kansliakollegiolle.
1758:
Vatikaanin Indexiin lisätään teos John Milton (1608-74), Paradise lost
1667 - Kadotettu paratiisi.
1758:
L'Encyclopédie alkaa ilmestyä Luccassa italialaisena varaspainoksena, ja
kiinnittää kuurian huomion. Paavi
Clement XIII tuomitsee
tietosanakirjan seitsemän
ensimmäistä osaa ja lisää 1759 ne Indexiin.
Paavi vannottaa kaikkia katolisia antamaan tietosanakirjansa jonkin
papin poltettavaksi.
1759:
Kustantaja Le Breton sensuroi tietosanakirjaa Denis Diderot (1713-84),
L'Encyclopédie1751-80. Oikovedokset
löytyvät 1909, ja teos entisöidään alkuperäiseksi.
1759:
Suomalaissyntyinen maisteri Petter Forsskåhl (1732-63) ei saa Uppsalan
filosofiselta tiedekunnalta painolupaa väitöskirjalleen De libertate
civili. Tiedekunta vetoaa kuninkaalliseen
kirjeeseen 1759, jossa kielletään perustuslakeja ja hallitusmuotoa
käsittelevien julkaisujen painaminen.
Tukholmalaispainaja Lars Salvius painaa kirjan. Censor librorum Nils von Oelreich toteaa,
ettei kirjaa kirjeen 1759 nojalla voi jättää painamatta. Silloin ei muitakaan kirjoja voitaisi
julkaista. Linné sensuroi hänen
kirjoitustaan Tankar om borgerliga friheten, ja 79 painatetta poltetaan, mutta
loput kiertävät vapaasti.
1760-luku: Ruotsissa käydään
painovapauskeskustelua. Valtiopäivien 1760-62 asettamassa laajempaa
painovapautta tutkivassa komiteassa suomalainen pappi Anders Chydenius
näyttelee tärkeää osaa. Kustaa III antaa
1766 ensimmäisen painovapauslain, jolla sensuuri poistetaan muulta kuin kuningasta,
neuvostoa, säätyjä, perustuslakia, ulkopolitiikkaa koskevalta ja
uskonnolliselta kirjallisuudelta.
Pappissääty kiinnittää huomiota vapaa-ajattelijoiden kirjojen
1750-luvulta lähtien lisääntyneeseen tuontiin.
Myös kotimaisten vapaa-ajattelijoiden kirjoituksia tarkkaillaan.
1760:
Ranskan maaseudulla on 120 kaupungissa paikallinen sensori.
1762:
Pariisissa tuomitaan teos Jean-Jacques Rousseau (1712-78), Émile ou de
l'éducation, Amsterdam 1762 - Emile eli kasvatuksesta ja poltetaan. Rousseau muuttaa Sveitsiin, josta hänet
karkotetaan 1765. Vatikaani lisää
teoksen 1763 Indexiin.
1763:
Englannissa John Wilkes (1725-97), joka julkaisee lehteä The North
Briton, haastetaan oikeuteen syytettynä kuninkaan Yrjö III herjaamisesta. Kuitenkin oikeus vapauttaa hänet lain Bill of
Right mukaisesti, ja Wilkes otetaan sankarina vastaan hänen poistuessaan
oikeudesta.
1764:
Samuel Johansson Alnander (1731-72) ja Peter Kindahl julkaisevat
Uppsalassa kirjan Historia librorum prohibitorum in Svecia.
1764:
Ranskassa ja Sveitsissä kielletään ranskalaisen kirjailijan Francois
Marie Arouet eli Voltaire (1694-1778) teos Dictionnaire philosophique portatif
ou la raison par alphabet 1759 - Filosofinen taskusanakirja eli järki
aakkosjärjestyksessä.
1764:
Turun akatemian rehtori Jacob Gadolin kieltää Frenckelliä painamasta
teatterimainoksia, sillä teatteri on ilmaus näiden aikojen hillittömästä
hekumallisuudesta ja ylellisyydestä ynnä muista yhtä turmiollisista
paheista. Maaherra kumoaa kiellon.
1765-90:
Kun Josef II hallitsee, syntyy Wienissä useita sanomalehtiä, mutta ne
lamautetaan pian asetuksin ja poliisin valvonnalla.
1766:
Kanadassa kielletään Halifax Gazette, koska se arvosteli verolakia Stamp
Act.
1767-98:
Sveitsissä kantonien Zürich, Bern ja Schaffhausen välillä on
jonkinlainen sensuuri. Valaliiton
muodostama Helvetian tasavalta 1798-1893 takaa lehdistön vapauden.
1770-luku:
Nikolai Ivanovitsh Novikovin toiminta alkaa ärsyttää Katariina II
(1762-96), koska eräät Novikovin "kummalliset kirjat" aiheuttavat
tyytymättömyyttä hovipiireissä.
Katariina II kieltää hänen aikakauslehtiensä julkaisemisen. Novikov joutuu hallituksen painostuksen
kohteeksi: erityisukaasilla yliopiston johtoa kielletään ankarasti olemasta
missään tekemisissä Novikovin kanssa.
Katariina II sulkee 1791 hänen painonsa.
Lopulta hän ilmoittaa Moskovskije Vedomostissa lukijoilleen olevansa
pakotettu lopettamaan uransa kustantajana.
1792 hänet sitten pidätetään ja suljetaan 15 vuodeksi Pähkinälinnaan
(Schlüsselburg) kärsimään vankeusrangaistustaan. Tällöin Novikovin kirjavaraston arvo on
satoja tuhansia ruplia. Hänet kuitenkin
Paavali vapauttaa 1796, mutta häneltä evätään mahdollisuus palata entiseen
kirjankustantajan ammattiin.
1771:
Tanska poistaa sensuurin, mutta Kristian VII tekee poikkeuksen lehtien
suhteen. Painovapaus on vielä 1772.
1772:
Ruotsin kuningas Kustaa III ilmoittaa, että painovapautta koskevat
vanhat säädökset eivät ole enää voimassa, joten painovapauslaki kumoutuu ilman
nimenomaista kieltoa. Kustaa III antaa
1773 kanslian ohjesäännön, jonka mukaan yhdellä kanslianeuvoksella on tehtävänä
valvoa kirjanpainajia ja kirjakauppaa.
Ruotsissa annetaan 1774 uusi painovapauslaki. Se kieltää kirjoittamasta tai painamasta
mitään, mikä koskee valtakunnan perustuslakeja, hallitusmuotoa, vuoden 1772
kuninkaanvakuutusta sekä kuninkaallista korkeutta. Kuninkaallisen Majesteetin ja tämän
ylhäisyyden ja oikeuksien moittiminen julistetaan valtiorikokseksi, jota seuraa
kuolemanrangaistus. Sensuuria kiristetään
1780. Kirjanpainajat joutuvat vastuuseen
painotöidensä lainmukaisuudesta samoin kuin tekijä. Kolmannesta rikkomuksesta voidaan tuomita
paino-oikeudet menetetyiksi ja jopa kymmeneksi vuodeksi vankeuteen. Kehitys ruokkii itsesensuuria.
1777:
Ranskassa annetaan asetus sanomalehtien julkaisemisesta ja niiden
sensuurista. Muutama vuosi tämän jälkeen
Beaumarchais esittää Figaron suulla monologin: Madridissa on perustettu vapaa
lehdistö. En kirjoita mitään
hallituksesta, uskonnosta, politiikasta, vallanpitäjistä, julkisista
laitoksista, oopperasta, valtion teattereista tai kenestäkään, joka toimii
aktiivisesti jossakin. Voin painaa
vapaasti mitä haluan kahden tai kolmen sensorin valvonnassa. Olen perustamassa sanomalehteä, jota kutsun
Hyödyttömäksi lehdeksi.
1777-78:
Saksalainen lehdenkustantaja, toimittaja ja runoilija Christian
Friedrich Daniel Schubart (1739-91) kärsii vankeusrangaistusta kirjoitustensa
vuoksi Hohen Aspergissa. Württembergin
herttua Carl Eugen määrää hänet oikeudenkäynnittä torniin vankeuteen.
1778:
Ranskassa Pierre Augustin Caron de Beaumarchais (1732-99)
vangitaan. Sevillan parturi oli 1773-75
esityskiellossa, ja Figaron häiden esittämistä pidettiin moraalittomana.
1780:
Venäjän senaatti määrää Jalkaväen koulun kirjapainon lopettamaan
Akatemian kalenterimonopolin loukkaamisen.
Senaatti määrää Novikovin lopettamaan koulukirjojen julkaisemisen, koska
Koulukomitealla on niihin monopoli.
1783:
Venäjän Katariina II kavahtaa yksityisten kirjapainojen perustamista ja
niiden julkaisuja antamansa asetuksen vapaista kirjapainoista jälkeen. Paikallinen poliisi tarkistaa yksityisten
julkaisemat kirjat ennen niiden pääsyä kirjakauppaan, etteivät ne sisällä
mitään jumalan ja yhteiskunnan lakien vastaista. Senaatti sulkee 1787 Klintsyn kirjapainon.
1783:
Englantilainen etsaus- ja kaiverrustekniikan kehittäjä William Wynne
Ryland (1738-83) hirtetään setelinväärennyksestä.
1784:
Keisari Joosef II kieltää kirjailijan Pierre Augustin Caron de
Beaumarchais (1732-99) näytelmän Le mariage de Figaro - Figaron häät
esittämisen Wienin teatterissa. Mozartin
1786 säveltämä Le nozze di Figaro on menestys Wienissä.
1785:
Ruotsissa kirjanpainajien on anottava lupaa kuninkaalta tai
kansliakollegiolta jokaista lehteä varten.
Seuraa itsesensuuri.
1787:
Vatikaani lisää teoksen Immanuel Kant (1724-1804), Kritik der reinen
Vernunft, Riika 1781 - Puhtaan järjen kritiikki Indexiin.
1787:
Öttingen-Wallersteinissa lehden Das Graue Ungeheuer päätoimittaja
Wilhelm Ludwig Wekhrlin (1739-92) pidätetään, koska hän julkaisi satiirisen
kirjoituksen, jota pidetään majesteettirikoksena Pyhän saksalais-roomalaisen
keisarikunnan keisaria Joosef II vastaan.
1787:
Hollannissa palataan sensuuriin.
1788:
Ranskan Ludvig XVI lieventää lehdistön valvontaa.
1788:
Ranskan vallankumouksen aattona ilmestyy Mirabeaun pamfletti Sur la
liberté de la presse: imité de l’anglais Lontoossa. Tämä on Areopagitican selventävä esitys, jota
Kansalliskokous käyttää 1789 Ihmisoikeuksien 11. pykälässä: ajatusten ja
mielipiteiden vapaa esittäminen on ihmisen yksi arvokkaimpia oikeuksia; kaikki
kansalaiset saavat puhua, kirjoittaa ja painaa vapaasti. Ranskan vallankumouksen jälkeen sen
perustanlaskijat joutuvat sensuroitujen kirjojen listalle: Helvétius,
Montesquieu, Rousseau ja Voltaire.
Böömin sensuuri lisää mainittujen kirjoittajien ohella luetteloon tekijät:
Fredrik Suuri, Spinoza, Kant, Erasmus Rotterdamilainen, Swift, Schiller,
Wieland, Ovidius, Vergilius, Thomas Moore, Platon ja Homeroksen Ilias. Ei käy ilmi, miksi Odysseus säästetään.
1788:
Venäläinen Denis Ivanovitsh Fonvizin (1745-92) suunnittelee lehteä Drug
Tshestnyh ljudei ili Starodum - Rehellisten ihmisten ystävä tai Vanhamieli,
mutta ei saa sille julkaisulupaa.
1789:
Ranskan kansalliskokous lakkauttaa kaikki painoluvat tarpeettomina. Entiset sensorit istuvat yhä viroissaan. Mercure-lehden omistaja Charles-Joseph
Panckoucke kieltäytyy maksamasta ennakkotarkastusmaksua sensorille professori
Sélis. Muut julkaisijat seuraavat
esimerkkiä. Uudet yrittäjät valtaavat markkinat. Kirjanpainajien määrä nelinkertaistuu ja
kirjakauppiaiden kolminkertaistuu.
Lehtien ja pikkukirjallisuuden painaminen kasvaa rajusti. 1789-93 ainakin 21 pariisilaista kustantajaa,
joista useimmat ovat Pariisin kirjakillan jäseniä, ajautuu konkurssiin.
1790:
Katariina II pelästyy Ranskan vallankumouksesta. Hän pidätyttää ja tuomitsee vankilaan useita
kirjailijoita ja kustantajia muun muassa Novikovin ja Radishtshevin. Kirjoja takavarikoidaan, kirjapainoja
suljetaan ja kirjailijoiden elämä tulee vaaralliseksi. Jopa Voltairen teosten uusi laitos
peruutetaan.
1790:
Venäläinen Aleksandr Nikolajevits Radishtshev on leppymätön
itsevaltiuden vihollinen, joka paljastaa nimettömässä kirjassaan Puteshestvie
iz Peterburga v Moskvu - Matka Pietarista Moskovaan maaorjuuden olemuksen. Teos sai 1789 sensuurin hyväksynnän kahdessa osassa,
mutta Radishtshev teki siihen lainvastaisesti lisäyksiä. Teos aiheuttaa
hämminkiä hallituspiireissä. Itse
keisaritar käskee välittömästi etsiä tuntemattoman kirjailijan, jonka
todellista nimeä ei ole painettu nimilehdelle.
Sen kirjakaupan omistaja, jolle Radishtshev oli jättänyt myytäväksi
parikymmentä kappaletta kyseistä teosta, paljastaa kirjan oikean tekijän. Radishtshev suljetaan tyrmään
Pietari-Paavalin linnakkeeseen. Lyhyen
tutkinnan jälkeen julkaistaan keisarillinen ukaasi, joka kuuluu: "Kirja
nimeltä Matka Pietarista Moskovaan on täynnä mitä vahingollisimpia pohdintoja,
jotka rikkovat yhteiskunnallista rauhaa, väheksyvät virkamiehistöä ja heille
kuuluvaa kunnioitusta, pyrkivät herättämään kansan keskuudessa suuttumusta
päälliköitä ja esivaltaa kohtaan sekä lopuksi myös loukkaavasti ja raivokkaasti
vääristellen hyökkää tsaarin arvoasemaa ja valtaa vastaan... Tällaisesta rikoksesta tuomittakoon kirjan
tekijä kuolemanrangaistukseen".
Samalla ukaasilla majesteetti silti armahtaa Radishtshevin ja
lopulliseksi rangaistukseksi tulee karkoitus kymmeneksi vuodeksi
Ilimin-saarelle Siperiaan lomaoikeudetta.
Kyseisen kirjan noin 650 painokappaleesta Radishtshev ehti tuhoamaan
suurimman osan ennen pidätystään. Loput
kappaleet viranomaisten onnistuu löytää ja tuhota. Tätä Radishtshevin teosta on säilynyt
viitisentoista kappaletta. Yli sadan
vuoden ajan aina vuosien 1905-07 vallankumoukseen asti kirja Matka Pietarista
Moskovaan on julkaisukiellossa, ja tätä Radishtshevin teosta voidaan levittää
vain jäljennöksinä. Kopioita säilyy
30. Yksi niistä kirjoista, joita
Aleksandr Herzen painatuttaa Vapaan Venäjän Kirjapainossa Lontoossa, on 1858
Matka Pietarista Moskovaan.
1790:
Koraani kuuluu Espanjan Indexin kieltämiin kirjoihin.
1790-91:
Ruotsissa kielletään julkaisemasta Ranskaa koskevia uutisia lehdissä ja
1791 muissa painotuotteissa.
1791:
Ranskassa Douain kaupungissa kansa vangitsee kirjanpainajan ja
kansalliskaartin upseerin Derbaix ja hirttää hänet lyhtypylvääseen pääkadun
varrella.
1791:
Ranskassa kielletään teokset de Sade (1740-1814), Juliette 1789 ja
Justine ou les malheurs de la vertu 1791 - Justine eli hyveellisen neidon kovat
kokemukset. Markiisi viettää suuren osan
elämästään vankilassa.
1792:
Ruotsissa kielletään tuomasta maahan Ranskan vallankumouksesta kertovia
teoksia. Ruotsissa määrätään, että
jokaisesta päivä- ja viikkolehdestä tulee lähettää sen ilmestymispäivänä
kappale Kaarle-herttualle. Monet painovapauden
alkuhuumassa perustetut lehdet lakkaavat ilmestymästä 1792 tai 1793. Maaherroille lähetetään 1793 kiertokirje,
jossa kielletään lehdistöä painamasta Ranskan kansalliskonventin päätöksiä ja
uutisia korkeinta hallintoa vastaan suunnatuista tihutöistä. Ranskasta saa kirjoittaa vain talous- ja
sotauutisia.
1792:
Ruotsissa vapaaherran GA Reuterholm lyhytaikaisen painovapausasetuksen
jälkeen hän palauttaa sensuurin, ja julkaisijat pannaan osavastuuseen
tuotteistaan. Ranskaa koskeva
uutiskielto uusitaan 1793, kirjanpainajat pannaan täyteen vastuuseen 1795 ja
privilegiopakko palautetaan 1798.
1792:
Ranskassa päätetään pidättää toimittajat, jotka eivät täytä
vallankumouksellista velvollisuuttaan.
Kirjapainoja jaetaan vain patrioottisille kustantajille. Monarkistiset lehdet lopetetaan. Maltillisia girondistisia lehtimiehiä viedään
1793 teloitettavaksi, jolloin jää jäljelle radikaali lehdistö.
1792:
Ecuadorin ensimmäinen toimittaja Francisco Javier Eugenio de Santa Cruz
y Espejo perustaa lehden Primicias de la Cultura de Quito, joka aloittaa
liikkeen irtautua Espanjasta. Hänet vangitaan
kaksi kertaa, ja hän kuolee vankilassa.
1793:
Keisarinnan Katariina II poliisi Prozorovski huomaa IP Glazunovin myyvän
kiellettyjä kirjoja, jolloin Glazunov passitetaan vankilaan. Katariina II kieltää 1794 erään matkailijan
päiväkirjan julkaisemisen, koska se sisältää viittauksen Ludvig XVI
teloitukseen. Hän määrää kaikki
Shakespearen Julius Caesarin kappaleet poistettavaksi kirjavarastoista sen
kuninkaan murha-teeman vuoksi.
1793:
Puolassa astuu voimaan virallinen sensuuri. Demokraattis-kansallinen lehdistö on
kielletty.
1793:
Benjamin Flower perustaa lehden The Cambridge Intelligencer ajamaan
omantunnon vapautta. Hän joutuu usein
syytetyksi ja vankilaan.
1794:
Ranskassa Maximilien Robespierre mestauttaa pariisilaisen kirjanpainajan
Antoine Francois Momoro (1756-94). Hän
on julkaissut 1793 Pariisissa teoksen Traité Élémentaire de l’Imprimerie, ou le
manuel de l’imprimeur - Kirjapainotaiteen käsikirja ja oletettavasti
kirjoituksen Liberté, Egalité, Fraternité, jossa piikittelee kansallisia monumentteja. Momoron vaimo on Fournier le Jeunen tytär.
1794:
Robespierre lakkauttaa toimittajan Camille Desmoulins ja Georges
Dantonin lehden Le Vieux Cordelier - Vanha Kordelieeri. Lehden kirjapaino hävitetään, painaja
pidätetään ja toimitus hajoitetaan.
Demoulins, Danton ja Fabre d'Eglantine tuomitaan mestattavaksi
oikeudenkäynnissä, jossa toimittajat eivät saa olla läsnä.
1794:
Ruotsissa kielletään käsittelemästä Ranskan ja Yhdysvaltojen
perustuslakeja. Poliittinen sensuuri
palautetaan.
1795-1814:
Puolassa sanomalehdet kuihtuvat painostuksen alaisina.
1700-luvun loppupuolisko: Antti Chydenius (1729-1803) taistelee
sensuuria vastaan. Suomessa kaiken
tekstin on kuljettava yhden sensorin kautta, joka päättää, mitä julkaistaan ja
mitä ei. Chydenius ehdottaa, että
sensuuri jätetään kirjanpainajien käsiin.