Saksassa otetaan käyttöön kirjainkoon
nimityksiä, jotka ovat yleisiä Pohjoismaissa.
Missaali vaihtelee 48-64 pistettä.
Iso canon on 40-44 ja pieni 32-36 pistettä. Se on alunperin goottilainen
kirjain, jota käytetään kanonisten kirjojen ja kirkollisten säännösten
painamiseen. Nimitys tulee
Ranskasta. Teuerdank 24 pistettä tulee
runoeepoksesta ritari Theuerdank ja tarkoittaa sekä muotoa että kokoa. Ruotsissa nimi muuntuu muotoon dyrdank. Erään selityksen mukaan sekunda eli
kaksoismitteli 20-22 pistettä on toiseksi suurin ja tertia (Hollannissa text)
16 pistettä kolmanneksi suurin kirjaimista, joilla raamattuja painetaan. Suurin on nimiölehdellä. Johan Georg Drullmannin kirjainnäytteessä
1679 tertian otsikko on Bibel oder Tertia.
Sekundan rinnalla on nimitys text sekunda tai vain text. Mitteli 14 pistettä on keskimmäinen
seitsemästä kirjainkoosta tai kolmesta yleisimmästä tertia, mitteli ja
cicero. Mitteli on Ranskassa St
Augustin, Hollannissa Augustin, Englannissa English, Italiassa Silvio ja
Espanjassa Atanasia. Cicero (Hollannissa
median) 12 pistettä on aluksi antiikva, jolla painetaan Ciceron
puhekokoelmia. Se omaksutaan yleensä
klassikkojen painamiseen. Brevier eli
pikku cicero 11 pistettä on pieni kirjainkoko, jolla painetaan breviariumeja
eli rukouskirjoja. Korpus 10 pistettä on
kirjain, jolla painetaan säädöskokoelma Corpus juris civilis. Toinen nimitys Saksassa, Sveitsissä,
Itävallassa, Hollannissa ja Pohjolassa on garamond - garmun (Garmond oder
Corpus) hänen kreikkalaisten kirjakkeiden keilistään. Borgis on yhdeksän pistettä. Petit eli petiitti kahdeksan pistettä on
pienin Suomen vanhojen kirjapainojen leipätekstin kirjainasteista. Nonparelli kuusi pistettä on Garamondin 1550
markkinoille tuoma koko. Ranskassa
nonpareil on verraton.
1500-luku:
Tieteellisissä kirjoissa otetaan käyttöön liikkuvia osia mobileja. Nämä tulevat uudestaan 400 vuotta myöhemmin
käyttöön varsinkin lastenkirjoissa.
Mobileja käytetään Ingolstadtin yliopiston professorin Petrus Apianus
(1495-1552) astronomisessa teoksessa.
Hän hankkii oman kirjapainon, kuten myöhemmin Tycho Brahe. Puupiirroksin painetaan lisälehti, jossa on
ympyröitä, sektoreita ja osoittimia.
Lukija voi leikata ne irti ja kiinnittää narulla peruskuvion keskustaan.
1500-luku:
Saksalaisen kulttuurin vaikutusalueella eli myös Pohjois-Euroopassa
käytetään goottilaista kirjainta: kulmikkaasta tekstuurakirjaimesta kehittynyt
fraktuura, ja pyöreämpi kansankielisen kirjallisuuden painamiseen tarkoitettu
schwabachkirjain. Latina ja romaaniset
kielet sekä englanti ladotaan antiikvalla tai kursiivilla. Renesanssiantiikva jaetaan kahteen ryhmään
venetsialaiseen ja ranskalaiseen.
Molemmat kehitetään käsinkirjoituksesta.
Kirjaimet ovat pehmeitä ja säännöllisiä.
Ylikkeet ovat kookkaita ja alikkeet pitkiä. Kirjainten avoimet muodot antavat sivulle
keveän ulkonäön. Renesanssikirjaimia
käytetään vielä nykyään helpon luettavuuden vuoksi. Koristeellisten antiikvainitiaalien lisäksi
tekstiä koristellaan pienillä typografisilla ornamenteilla kuten Alduksen
lehvillä, apilanlehdillä, tammenterhoilla, erilaisilla vinjeteillä ja
puupiirroskuvilla. Ne on kopioitu
pääasiassa pohjoissaksalaisten renesanssitaiteilijoiden kuvista.
1500-luku:
Pykälämerkki § ilmaisee siihen liittyvän numeron kanssa uuden osaston
alkavan. Se kehittyy
alinea-merkistä. S-muotoon siirtyminen
johtuu osittain siitä, että luodaan lyhennys latinan sanasta sectio - osasto.
1500-luvun alku: Aldus Manutius tuo kirjanpainajanmerkkinsä
nimiösivulle, samoin hollantilainen Josse Bade Pariisissa. Alduksen kirjanpainajanmerkki on ankkuri,
jonka ympärille on kietoutunut delfiini.
Se symbolisoi lujuutta, johon liittyy liikkuvuus ja nopeus: festina
lente - kiiruhda hitaasti. Alciatuksen
Emblemata-teoksessa delfiini edustaa ruhtinasta. Runossa delfiini huolehtii siitä, että
myrskyyn joutuneiden merimiesten ankkuri sijoittuu oikein ja turvallisesti. Aldus on kirjapainojen ruhtinas. Josse Baden merkki 1509 on ensimmäinen asiallinen
kuvaesitys kirjapainosta.
1500-luvun alku: Nimiösivulla aletaan käyttää koristeellista
kehystä. Saksalaisten nimiöiden
tekijöitä ovat baselilainen Urs Graf, Dürer, Holbeinit, Hans Baldung Grien,
Hans Weiditz, Cranachin koulu ja Georg Lemberger. Tukholmalainen painaja Amund Laurentsson
käyttää saksalaisten ornamenttikehysten kopioita. Turun akatemian painaja Peter Hansson käyttää
vielä 1650-luvulla Lucas Cranach vanhemman Simson ja leijona-aiheista kehystä.
1500-luku:
Saksassa ja Pohjoismaissa säilyy goottilainen perusluonne schwabachina
ja fraktuurana, mutta koristelu saa renesanssin luonteen, joka juhlavissa
kehysmuodoissa ja friiseissä, alkukirjaimissa, vinjeteissä ja tekstikuvissa
käyttää hyväkseen puupiirrostaidetta.
Tällaiset kirjat ovat kalliita.
1501:
Aldo Manuzio eli Aldus Manutius (1450-1515) tarvitsee tiiviin pienen
kirjaintyypin ja omaksuu humanistien vinon käsinkirjoituksen (Niccolo dei
Niccolis) tarkoitukseensa. Francesco
Griffo muotoilee hänelle kursiivin italica.
Aldo Manuzio kustantaa ja painaa kursiivilla suuria klassikkoja siroina
oktaavokirjoina. Versaaleina käytetään
aluksi antiikvan versaaleja. Kursiivi on
ensimmäistä kertaa 1501 leipätekstinä eräässä Vergiliuksen teoksessa. Kursiivista tulee vähitellen korostuskirjain. Aldus hankkii Venetsian senaatilta ja
paavilta kymmeneksi vuodeksi yksinoikeuden kursiivin käyttöön painokirjaimena.
1508:
Lepzigissa käytetään rotundan ja teksturan rinnalla schwabachia. Antiikin tekijöiden teosten latomiseen
käytetään 1511 antiikvaa, 1516 kreikkalaisia kirjakkeita (tätä ennen 1508
puuhunleikattuja kreikkalaisia sanoja) ja 1531 metalliin valettuja heprealaisia
kirjakkeita (1520 puisia kirjakkeita).
Nuottikirjakkeita käytetään 1517.
1509:
Ranskassa Henri Estienne omaksuu Alduksen lehden koristeeksi. Se voi osoittaa uuden kappaleen alkua tai
päättää rivin. Aluksi pienten
koristeiden kirjakkeet valmistetaan puusta.
Niitä aletaan valaa typografisiin mittoihin, jolloin niiden käyttö
yhdistelminä, nauhoina ja kehyksinä helpottuu.
Sarjakoristeiden käyttö päättyy 1600-luvun lopulla, mutta Suomen ja
Ruotsin kirjapainoissa käytetään koristeiden sommitteluun merkkejä: §, (, ), ?,
/, |, o ja x.
1510:
Henri Estiennen kirjanpainajanmerkki on Sorbonnen vaakuna, jossa on
kultainen kirja ja kolme liljaa.
1510:
Augsburgilainen painaja Hans (Johann) Schönsperger vanhempi leikkauttaa
antverpenilaisella ammattimiehellä Joost De Neger kalligrafin Leonhard Wagner
käsialan mukaan esifraktuuran eli bastardan.
Se esiintyy painettuna 1513 Maximilianin rukouskirjassa. Vierusten koristelijat ovat Albrecht Dürer,
Lukas Cranach, Hans Baldung Grien, Hans Burkmair ja Jörgen Breu. Esifraktuuran viimeistelevät 1520-22
nürnbergiläinen kalligrafi Johann Neudörffer (1497-1563) ja nürnbergiläinen
punssinleikkaaja Hieronymus Andreae.
Saksassa leikataan 1513-24 kahdeksan fraktuuraa, joka säilyy
saksalaisena kirjaimena 400 vuotta.
Fraktuura syrjäyttää schwabacher-tyypin, joka on suosittu 1480-1530. Fraktuuraa käytetään saksalaisella
kielialueella ja Pohjoismaissa 1900-luvulla.
Fraktuurassa on taitteita (latinassa fractus - murtunut, taittunut),
joista kirjainmuoto saa nimensä.
Suuraakkosissa on s-muotoisia koukeroita eli elefantinkärsiä.
1510-11:
Muun muassa Johann Schott käyttää Strassburgissa nimiöreunuksia.
1512:
Firenzessä ilmestyy ensimmäinen kaiverrettu nimiösivu teoksessa Tuomas
Akvinolainen, Purifica della conscientia.
1513:
Keisarin Maximilian I sihteeri
Vincenz Rockner suunnittelee fraktuurakirjaimen, jolla Johann Schönsperger
painaa keisarin rukouskirjan. Rockner
muotoilee 1517 fraktuuran, jonka Hieronymus Andreae leikkaa. Sillä painetaan Teuerdank.
1513:
Marcellus Silber painaa Roomassa ensimmäisenä etiopialaisilla
kirjakkeilla.
1514:
Arnão Guillén de Brocar käyttää hyvin muotoiltuja kreikkalaisia
kirjakkeita, mutta ne ovat suurina epätaloudelliset.
1514:
Gregorius de Gregoriis painaa Fanossa ensi kertaa arabialaisilla
kirjakkeilla.
1517:
Teuerdank-fraktuura esiintyy ensi kertaa runoeepoksessa Teuerdank,
painaja Hans Schönsperger. Kirjassa on 118
puupiirrosta, joiden tekijöitä ovat Leonhard Beck, Hans Schäufelein ja Hans
Burgkmair. Kirjain on keisarin
Maximilian I sihteerin Vincenz Rockner käsialaa, ja Hieronymus Andreae leikkaa
punssit. Teuerdankin muunnos on yleinen
Ruotsin ja Suomen painoissa 1600-luvulla.
1517-19:
Skorina huomioi painoasussa (koko, kuvitus ja ladonta) sekä
esitystavassa kirjojen helppotajuisuuden.
Tähän on syynä kuten Skorina itsekin toteaa se, että tavalliset ihmiset
voisivat paremmin ymmärtää lukemansa.
1520 mennessä:
Kirja vapautuu käsikirjoituksen muodosta ja tulee itsenäiseksi
typografiseksi kokonaisuudeksi, jolla on omat kirjaintyypit, muoto eli
formaatti ja koristelu. Antiikva korvaa
goottilaisen tyypin paitsi saksankielisillä alueilla ja Pohjoismaissa, jotka
ovat Saksan vaikutuspiirissä. Espanjassa
painajat ovat pitkään uskollisia käsikirjoitusperinteelle. Goottilaista kirjainta käytetään pitkään
ennen antiikvan käyttöönottoa. Otsikko
leikataan usein puuhun, ja painopaikka on tavallisesti kolofonissa eli loppukirjoituksessa.
1520-luku:
Vinjettejä aletaan sijoittaa koristeiksi kirjan tai muun painatteen eri
osiin. Viiniköynnöksen lisäksi käytetään
arabeski- ja maureskiornamentteja, mutta aihealue laajenee.
1520:
Portugalilaiset juutalaiset pakolaiset painavat Fezissä hepreaksi.
1522-27:
Nürnbergiläinen Hieronymus Andreae leikkaa viidessä koossa fraktuuran
Neudörffer-Andreae.
1523:
Augsburgissa Daniel Hopfer suunnittelee koristeita painajalle Sylvan
Otmar. Augsburgilainen Hans Weiditz
suunnittelee nimiösivun koristeita ja kaivertaa kirjoihin puupiirroksia.
1524:
Wienissä otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön kursiiviversaalit, jotka
eräs wieniläinen kirjanpainaja leikkaa.
Kursiivilla painetut kirjat voidaan supistaa duodeesikokoisiksi eli
taskukokoisiksi.
1525:
Albrecht Dürer (1471-1528) käyttää “Dürer-fraktuuraa”, joka ei ole hänen
muotoilemansa, mittausopillisessa teoksessaan Underweysung der Messung (mit dem
Zirckel und Richtscheydt in Linien, Ebenen und ganzen Körpern) - Mittaamisen
eli geometrian ohje (harpilla ja viivoittimella viivoissa, tasoissa ja koko
kappaleissa), Nürnberg. Dürer tutkii
fraktuuraa teoreettisesti. Hän
käsittelee geometrian lakien soveltamista piirtämiseen, maalaamiseen,
kirjainten muotoiluun ja koristetaiteeseen.
Postuumissa teoksessa Vier Bücher von menschlicher Proportion Dürer
pohtii ihmisruumiin suhteita.
1525:
Nürnbergin pääpainaja Johann Petri julkaisee kirjasinnäytteen. Siinä on kolme antiikvaa, kaksi kursiivia,
kreikka ja heprea sekä kaksi fraktuuraa.
1529:
Ilmestyy kirjataiteilijan ja ranskan filologin Geoffroy Tory (1480-1533)
kirjainmuotoja käsittelevä teos Kukat niityllä - Champ flevry. Au quel est contenu Lart & Science de la deue
& vraye Proportiõ des Lettres Attiques, quó dit autremèt Lettres Antiques,
& vulgairement Lettres Romaines proportionnees selon le Corps & Visage
humain. Tory koettaa säännöllistää ranskankieltä. Hän esittää teorian, että roomalaiset
kapiteelikirjaimet on muotoiltu säännöillä, jotka perustuvat ihmisvartalon
suhteisiin. Tory liittää kirjaimiin ajan tavan mukaan syvää symboliikkaa. Sama pytagoralainen kirjainten ja numeroiden
mystiikka valtaa Kustaa II Adolfin opettajan Johannes Bureuksen. Tory ehdottaa ranskan oikeinkirjoituksessa
käytettäväväksi aksentteja, heittomerkkiä ja sediljiä - cédille c:n alla. Nämä uudistukset hän toteuttaa 1533
teoksissaan Adolescence clémentine ja Briesve doctrine pour deuement escriptre
selon la propriété du langaige francois.
Teoksensa kolmannessa osassa Tory esittelee luomiaan antiikvamuotoja,
joita on 13 eri kirjaimistoa. Tory
muotoilee myös symmetrisiä kirjojen somisteita.
Hän saa 1531 ansioistaan kuninkaallisen kirjanpainajan arvon - imprimeur
du roi. Toryn kirjanpainajanmerkki on
rikkinäisestä maljakosta kohoava kiertelevä ornamentti, joka koristaa hänen
kirjansiteitäänkin.
1530 mennessä:
Pariisissa käytetään antiikvaa ja kursiivia. !550-luvulle lakitieteen kirjoissa käytetään
goottilaista tyyppiä.
1530-luku:
Kolofonin merkitys häviää ja niitä ei 1570-luvulta lähtien enää käytetä.
1530:
Ranskalainen leimasinleikkaaja, kirjakevalaja ja kirjanpainaja Claude
Garamond (hän käyttää muotoa Garamont) (1490-1561) muotoilee Pariisissa
medievaaliantiikvasarjan Estienne- (Etienne- tai Stephanus-) kustantamolle. Hänen opettajansa ovat 1510 Simon de Colines
ja 1520 Geoffroy Tory. Garamond ryhtyy
harjoittamaan tiettävästi ensimmäisenä kirjakkeenvalajan ammattia. 1541-50 Garamond suunnittelee kuninkaan Frans
I kirjasimen - Grec du Roi, joka jäljittelee kreetalaisen kalligrafin Angelos
Vergetios kirjoitusta. Robert Estienne
painaa niillä 1543 Pariisissa pamfletin Alphabetum Graecum. Garamond saa kuninkaalta arvonimen tailleur
de caractères du roi eli kuninkaan kirjainten leikkaaja. Kreikan kirjakkeita on kolmea kokoa: gros
parangon, gros romain ja cicéro.
Garamond ryhtyy 1545 kustantajaksi.
1531:
Giuntan kirjanpainajanmerkki merenneito on osa nimiön
ornamenttikehystä. Giunta alkaa myös
valaa pieniä kasviornamentteja koristeiksi.
1532:
Matemaatikko ja astronomi Oronce Fine suunnittelee alkukirjaimia, joita
käyttää painaja Michel de Vascosan Gerhard Morrhén julkaisemassa kirjassa
Protomathesis. Fine harrastaa
kirjankuvitusta ja julkaisee karttoja.
1534:
Frankfurt am Mainissa Hans Sebald Beham tekee Egenolffille puupiirroksia
ja nimiökoristeita.
1535-40:
Peter Flötner muotoilee ihmisaakkoset.
1536:
Joos Lambrecht (-1556) alkaa työskennellä Ghentissä. Hän on painaja, punssinleikkaaja ja
kaivertaja sekä vapaa-aikanaan runoilija ja filologi. Hän kaivertaa oman painajanmerkin: tammi
mottoineen Satis quercus - Tarpeeksi tammea.
Hän leikkaa goottilaisen tyypin, neljä antiikvaa ja kursiivin. Hän painaa 1550 oman kielioppinsa
Nederlandsche Spellijnghe. Lambrecht
muuttaa 1553 Weseliin Saksaan kerettiläisyysepäilyistä.
1539:
GM Simonetta painaa Paviassa ensimmäisenä syyrialaisilla kirjakkeilla.
1540-luku:
Pohjoismaissa painetaan saksalaisin kirjaimin, mutta Ruotsissa otetaan
rinnalle käyttöön antiikva. Latina,
romaaniset kielet ja englanti painetaan antiikvalla tai kursiivilla. Kansankielinen kirjallisuus painetaan
goottilaisin kirjaimin. Nämä säännöt
pätevät Suomessa alusta alkaen.
Latinalaisen sanan taivutuspääte ladotaan goottilaisin kirjaimin. Turkulaisen painajan nimi Peter Hanson
ladotaan fraktuuralla, Petar Hannuxen Poica fraktuuralla, mutta Petrus
Hansonius antiikvalla.
1540:
Georg Apian painaa Ingolstadtissa veljensä astronomi Peter Apian
(Bienewitz tai Bennewitz eli Petrus Apianus) (1501-52) teoksen Astronomicum
Caesareum. Siinä on 41 kokosivun kuvaa,
joista 21 kuvaan on asennettu kierrettävä kiekko. Eräs kuva esittää tähtikuvioita ja niiden
asemaa eläinradassa. Puupiirtäjä on
todennäköisesti Hans Brosamer.
1543:
Kultaseppä, kirjainmuotoilija, patriisin leikkaaja, kirjakevalaja,
painaja ja kustantaja Robert Granjon (Grandjon) (1513-89) on luultavasti
pariisilaisen kirjakauppiaan 1504-22 Jean Granjon poika ja toimittaa kursiivia
painajille Jean de Tournes ja Sébastien Gryphe.
Hän aloittaa oman yrityksensä ja oppilaakseen tulee Hubert d'Armilliers,
joka lienee Lontooseen 1551 saapuva Hubertus Danvillier, fondeur de
lettres. Granjon alkaa 1549 julkaista
kirjoja. Hän työskentelee ensin yksin ja
sitten kumppaninaan valaja Michel Felandat 1551 asti. Granjon muuttaa 1556 Lyoniin, jossa nai
kaivertajan ja kuvittajan Bernard Salomon tyttären Antoinette. Granjon muotoilee 1557 goottilaisen kursiivin
painamista varten ja painaa sillä kirjan Innocenzio Ringhieri, Dialogue de la
vie et de la mort. Hän kutsuu sitä
nimellä lettre francoise. Kursiivi on
ensimmäinen kirjoitustyylinen kirjaimisto painokirjaimina. Sillä painetaan Erasmuksen De civilitate
morum puerorum libellus eli La Civilité puérile et honête. Tyyliä aletaan kutsua nimellä caractère de
civilité, ja sitä käytetään yli 200 vuotta.
Granjon kustantaa 1558-60 nuotteja.
Hän palaa 1562 Pariisiin. Granjon
leikkaa kirjainpatriiseja 1563-70 Willem Silviukselle ja Christopher
Plantinille Antverpenissa, vaeltelee 1570-74 Frankfurtiin tarjoamaan
kirjaintyyppejään myyntiin messuilla, Pariisiin 1572-75, Lyoniin 1576-77 ja
1578 Roomaan, jossa hänet työllistävät Stamperia Vaticanan Domenica Basa ja
Stamperia Medicean Giambattista Raimondi.
Granjon leikkaa 1579 armenialaisen kirjaimen, jota Basa käyttää 1584
armenialaisessa kalenterissa, ja syyrialaisen, kyrillisen, arabialaisen ja
heprealaisen kirjainsarjan. Goottilaista
kursiivia käytetään Belgiassa ja Hollannissa vielä 1800-luvulla. Granjon suunnittelee noin 50 aakkostoa, joita
varten kaivertaa noin 6000 patriisia.
1545-50:
Pariisilainen Guillaume Le Bé (1525-98) leikkaa Venetsiassa heprealaisia
patriiseja ja tekee matriiseja Marcantonio Giustinianille, Daniel Bombergille,
Mazo dei Parenzalle ja Plantinille. Hän
leikkaa kreikkalaisen tyypin Christoforo Zanettille.
1546:
Humanistien käsikirjoituksissaan 1400-luvulla käyttämät lainausmerkit
ottaa pariisilainen painaja Guillaume Le Bret käyttöön. Niiden nimitys Ranskassa on guillemet.
1547:
Errata esiintyy nuottipainoksessa Glarean, Dodecachordon.
1548:
Tukholmalaispainajan Amund Laurentsson painaman Agricolan suomennoksen
Se Wsi Testamenti viimeisellä sivulla on kirjanpainajanmerkki, joka kuuluu
vertauskuvalliseen tyyppiin.
Kuva-arvoituksen tapaisesti käsi pitelee pystysuorassa miekkaa, jota
tuli ja pilvet ympäröivät - jumalan sanan terävyyden tunnuskuva. Ympärikirjoituksessa lukee Sermo dei ignitvs
et penetrantior qvovis gladio ancipiti - Jumalan sana on kuin tuli ja
läpitunkevampi kuin kaksiteräinen miekka.
Samantapaista merkkiä käytti Hans Lufft Wittenbergissä ja käyttää
Andreas Petri (Petrejus) Eislebenissä.
Petrin merkissä on lisäksi nimikirjaimet I - Johann ja Justitia -
oikeamielisyys ja P - Petrejus ja Peccatum - synti. Merkki esiintyy 1549 Agricolan teoksessa Se
meiden Herran Jesusen Christusen Pina.
Laurentsson käyttää 1551 kirjanpainajanmerkin tapaan Kristuslasta
esittävää puupiirrosta Agricolan kirjassa Weisut ja Ennostuxet. Aihe lienee peräisin Lucas Cranach vanhemman
puupiirroksesta, joka on 1509 painettu Wittenbergissä teokseen Heiligthumsbuch.
1550-luku:
Painetun kirjan perusosat ovat käytössä: nimiölehti ja nimiöarkki,
teksti, sisällysluettelo, hakemisto ja sivunumerointi.
1550-luku:
Nimiösivulla aletaan käyttää typografisista koristeista ladottua
kehystä. Varsinkin Ranskassa käytetään
kehyksetöntä nimiösivua, joka on ladottu geometrisesti. Ranskassa oppikirjojen arvoa nostaa maininta
ad usum delphini - kruununperillisen käyttöön.
1550-luku:
Halvoissa kirjoissa korvataan puupiirroksiset initiaalit, kehyspuitteet
ja vinjetit metalliklisheillä, jotka valetaan kaiverrettujen puulaattojen
avulla ja asennetaan puukappaleisiin.
Yleistyvät irralliset sarjaornamentit, jotka ovat lehti-, kukka- ja
arabeskikuvioita. Niitä valmistetaan
sarjoittain, ja niistä latojat sommittelevat kehyksiä, friisejä ja vinjettejä.
1550:
Painettuihin teoksiin ilmestyvät hindo-arabialaiset numerot.
1553:
Ghentiläinen Peter van den Keere hankkii Joos Lambrechtin talon ja
tarvikkeet. Poikansa on painaja Hendrik
vanhempi. Punssinleikkaaja ja
kirjakkeenvalaja Hendrik van den Keere (-1580) nuorempi valaa kirjakkeita
1569-80 Plantinille ja leikkaa noin 40 tyyppiä hänelle. Suuri osa aineistosta myydään Plantinille,
mutta joitain matriiseja valajalle Thomas de Vechter, joka asettuu 1584
Leydeniin.
1559:
Ranskalainen Robert Estienne (Stefanus) (1503-59) kuolee Genevessä. Hän oli Frans I hovipainaja. Estienne leikkautti Grecs du Roi- eli
kuninkaan kirjasimen. Hänen täytyi paeta
Geneveen, kun papisto vainosi häntä raamatun painattamisesta.
Kirjanpainajasuvun esi-isä on Henri Estienne I.
Estienne-suvun kirjanpainajanmerkki on puu, josta on pudonnut oksia, ja
jota apostolihahmo osoittaa. Se on
viisaan varovaisuuden tunnus kuten apostolin sanat Noli altum sapere - Älä ole
ylimielinen tai Varo pyrkimästä liian korkealle.
1559:
Patriisinleikkaaja Ameet Tavernier (1522-70) on myös painaja. Hän leikkaa Antverpenissä ensimmäisen
hollantilaisen goottilaista kursiivikirjoitusta jäljittelevän tyypin, jota
käyttää painamassaan Erasmus Rotterdamilaisen La civilité puérile - De
Civilitaten flaamilaisessa versiossa Goede manierlikje seden. Tästä tulee kirjainmuodon nimitys civilité.
1559:
Ruotsalainen painaja Amund Laurentsson käyttää ensimmäisen kerran
Ruotsissa kursiivia Kustaa Vaasan tyttären latinankielisessä hääkutsussa.
1566:
Robert Granjon on Antverpenissä ja valmistaa Plantinille patriiseja ja
matriiseja kirjoitustyypistään lettre francoise d'art de main. Plantin tilasi 1565 Granjonilta kaksi
kursiivia ja painoi 1558 aapisen, jossa on kahdeksan sivua ladottu lettre
francoisella.
1567:
Plantin julkaisee kirjasinnäytteen Index, sive Specimen Characterum
Christophori Plantini kaksi painosta, joista toisessa on 41 erilaista
kirjaimistoa ja toisessa 42. Näytteessä
on kuusi heprealaista ja kuusi kreikkalaista kirjaimistoa sekä
koristeaineistoa. Kirjakevalikoimaa
täydennetään omassa valimossa valetuilla samarialaisilla, goottilaisilla,
etiopialaisilla ja syyrialaisilla kirjaimistoilla. Pariisista Antverpeniin muuttanut Francois
Guyot (-1570) leikkaa patriiseja. Hänen
lankonsa Alexandre Beaujon on kirjakevalaja.
Francoys de lettergieter valaa kirjakkeita, jotka ovat suosittuja myös
Englannissa, Scandinaviassa, Saksassa, Espanjassa, Portugalissa ja
Etelä-Amerikassa. Pojista Francois
jatkaa isänsä työtä 1597 asti, Christoffel on Plantinin latoja 1582-85 ja
sitten Leydenin painajamestari ja Gabriel on vaeltava: Lontoossa John Daylla
1576, Antverpenissä 1579, Middelburgissa 1580-81 ja Lontoossa 1583-88. Ranskalainen Henri du Tour leikkaa kirjakkeet
nuottipainatusta varten, sillä Plantinilla on katolisen kirkon yksinoikeus
liturgisten kirjojen painamiseen. Näytteessä 1579 on 66 kirjaimistoa.
1567:
Kuningatar Elisabet I määrää leikattavaksi kirjaintyypin irlanninkieltä
varten tarkoituksena painaa uusi testamentti ja anglikaaninen katekismus. Kuitenkin ensin painetaan iiriksi runo Philip
O'Huiginn, Tuar Ferge Foighide (Irishe balade) 1571.
1569:
Andres de Angulo käyttää Alcalássa antiikvaa Alvar Gomez de Castron
kirjoittamassa kardinaali Ximenezin elämäkerrassa. Ennen häntä Sancho de Nebrija käytti 1533-52
antiikvaa Granadassa.
1574-76:
Mstislavetsin vaikutus kirjapainoalan sekä kirjataiteen tulevaan
kehitykseen on hyvin hedelmällinen. Hän
luo oman graafisen koulukuntansa, omaperäisen koristeellisen
kaiverrustekniikan. Tämä vaikutus on
nähtävissä monien niiden valkovenäläisten, ukrainalaisten ja venäläisten
kirjanpainajien töissä, jotka vaikuttivat monien vuosikymmenten ajan
1500-luvulla ja 1600-luvun alussa.
1577:
Joannes Gonsalves leikkaa Amballakkadussa Trichurin lähellä ensimmäiset
malabar- eli malayalam- ja tamil-kirjakkeet.
Yhtään painotuotetta ei ole säilynyt.
1580:
Louis Elzevier ottaa käytäntöön erikseen kirjaimet I ja J sekä U ja
V. Pienaakkosina niiden erottelu on
aikaisemmin ollut jonkin verran käytössä.
1585:
Kiinalaisia kirjoitusmerkkejä esiintyy tiettävästi ensi kerran länsimaisessa
kirjassa Juan Gonzalez de Mendoza, Historia de las cosas mas notables, rites y
costumbres del gran Reyno de la China.
Painaja on roomalainen V Accolti.
1590-luku:
Kirjoissa sivunumerointi tulee vallitsevaksi lehtinumeroinnin
sijaan. Myös palstojen numerointia
käytetään.
1590 alkaen:
Barokki heijastelee aikaa.
Kirjaimet aletaan johtaa kuparipiirroksen täsmällisistä muodoista. Kirjaimiin tulee ohuen ja paksun viivan
kontrastia sekä tekstisivulle ohuen ja paksun vaihtelun jännitettä.
1592: Frankfurt
am Mainissa Egenolff-Bernerin kirjakevalimon Conrad Berner (-1606) julkaisee
Euroopan vanhimman tunnetun kirjakevalimon kirjasinnäytteen. Siinä on useita antiikvoja, kursiiveja ja
kreikkalaisia kirjaimistoja, joiden leikkaajia ovat Garamond, Granjon, Haultin
ja Jacques Sabon, sekä koristeita.
Näytteessä mainitaan kirjaintyypin muotoilijan nimi.
1595:
Plantinin vävy painaja Gilles Beys ottaa käyttöön kirjaimet J, j, U ja
u.
1596-1644:
Japanissa typografia kehittyy.
Keisarillisissa laitoksissa choku-han -teksti on kiinaa ja kirjake
kaisho on suuri ja neliömäinen kiinalaisen kalligrafian mukainen. Kun tuotetaan kana-järjestelmällä
kirjoitettuja teoksia, kirjake heijastelee käsikirjoituksen kalligrafiaa. Tuloksena on kirjake sosho eli kirjoituksen
kursiivimuoto, jossa yhdistetään merkit ja kana toisiinsa. Kirjake saattaa esittää kahta tai useampaa
yhdistettyä kana-symbolia.
1596:
Teoksessa Hans Lencker, Perspectiva literaia, Nürnberg on kirjainten
perspektiivikuvia.
1500-luvun loppu: Nevezha on taitava typografi, taiteilija ja
kaivertaja. Hänen vaikutuksensa näkyy
koko 1600-luvun venäläisen kirjan muotoutumisessa.
1600-luku on kuparikaiverrusten ja
frontespiisin - latinaksi frontispicium eli kirjan kuvitetun nimiölehden ja
nimiönliitteen vuosisata.
1600-luku:
Japanissa Edo-kaudella lähes säännölliseti kirjoissa on kolofoni okugaki
- taakse kirjoitettu. Aluksi kolofonissa
on päiväys, kustannuspaikka joskus kaupunki ja joskus tarkka osoite. Myöhemmin kolofoni sisältää vielä muita
tietoja.
1600-luvun alku: Nimiösivujen koristelussa siirrytään
kirjankuvituksessa yleistyneisiin kuparipiirroksiin. Kuparipiirrosnimiön rakenne pohjautuu
puupiirrosnimiöön. Kalligrafisesti
kirjoitettu nimeke sijoitetaan ympäröivään kehykseen. Nimiösivuaukeamassa Christoph Welhammer,
Susanna die Keusche, Wolfgang Endter, Nürnberg 1639 on vasemmalla tekijän
kuparipiirrosmuotokuva ja oikealla kuparipiirrosnimiö. Kirjaan liitetään usein lisäksi typografinen
nimiö, jossa on mainostekstiä.
1605:
Juan de la Cuesta painaa Madridissa Cervantesin Don Quijoten ensimmäisen
osan. Painajanmerkin motto on Spero
lucem post tenebras - Odotan valoa pimeyden jälkeen. Kirjan nimiölehti on ajalle tyypillinen. Ylimpänä lukee antiikvalla suuraakkosin: EL
INGENIOSO / HIDALGO DON QVI- / XOTE DE LA MANCHA, kirjainkoko pienentyen
riveillä alaspäin mentäessä. Tämän alla
mainitaan kursiivilla tekijä: Compuesto por Miguel de Ceruantes /
Saauedra. Vanhaan tapaan u- ja
v-kirjaimet eivät aina vastaa u- ja v-äänteitä.
Tämä tieto toistuu muualla sanan tasa kanssa osoittaen kirjan
myyntihinnan ja sanan licencia kanssa , joka myöntää kirjailijalle kymmenen
vuoden tekijänoikeuden. Tekijännimen
alla on yksi rivi, joka ilmaisee omistuksen:
DIRIGIDO AL DVQVE DE BEIAR (Béjar) / ja sitten: Marques de Gibraleon
(Gibraleón), Conde de Benalcacar (Benalcázar), y Baña-/res, Vizconde de la
Puebla de Alcozer (Alcocer), Señor de / las villas de Capilla, Curiel, y /
Burguillos. Nimiölehden yläosa yhdistää
tekijän hänen suojelijaansa, jolta tekijä odottaa tukea ja palkkiota. Melkein koko sivun täyttävän painajanmerkin
vasemmalla puolella on Año, ja oikealla 1605.
Sivun pohjalla on
kolme riviä tekstiä: CON PRIVILEGIO, / EN MADRID, Por Iuan de la Cuesta. /
Vendese en casa de Francisco de Robles, librero del Rey nro señor. Nämä ovat riittävät tiedot: kuninkaallinen
etuoikeus, painopaikka ja painajan nimi sekä myyntipaikka.
1611:
Johannes Bureus on ensimmäinen ruotsalainen kirjainmuotojen piirtäjä ja
todennäköisesti myös leikkaaja. Hän
muotoili myös maailman ensimmäiset riimukirjainmuodot, jotka hän kaiversi 1599
kupariin ja painoi suurelle arkille.
Hänellä on yksinoikeus painaa aapisia ja painaa riimukirjaimilla. Bureuksen aapiset vuodesta 1611 lähtien on
ladottu paitsi fraktuuralla, schwabachilla, Guyot-antiikvalla ja
aldinilais-saksalaisella kursiivilla myös riimukirjaimilla. Valaja on Andreas Gutterwitz. Toisen erän riimukirjaimia mahdollisesti
muotoilee professori Olof Rudbeck, jonka kirjakevalimossa kirjakkeet
valetaan. Bureuksen oppilas Georg
Stiernhielm käsittelee myös pytagoralaista kirjainmystiikkaa. Teoksessaan De analogia rerum et verborum -
Sanojen ja asioiden analogia hän kehittää äänen psykologisen sointuarvon. Suomessa riimukirjaimia esiintyy 1650 Michael
Wexioniuksen väitöskirjassa De Lingvis Turussa.
1611:
Robert III Estiennen entinen työntekijä punssinleikkaaja, kirjakevalaja
ja painaja Jean Jannon (1580-1658)
perustaa kirjapainon Sedaniin.
Hän leikkaa pienen kirjaimen, jota käytetään ensi kerran 1625
latinankieliseen Vergilius-teokseen. Kirjaintyyppi tulee suosituksi nimellä petite
Sédanaise. Jannon oli 1610 saakka
painajamestari Pariisissa, mutta protestanttina joutui lähtemään sieltä. Hän julkaisee 1621 kirjainnäytteen Espreuve
de caractères nouvellement taillez, joka sisältää 11 antiikvaa, kahdeksan
kursiivia, yhden heprean ja sarjan kahden rivin alkukirjaimia. Imprimerie Royale hankkii Jannonin
kirjakkeita ja kutsuu niitä nimellä caractères de l'université.
1616:
Kirjakevalaja, painaja ja kustantaja Georg Leopold Führmann julkaisee
Nürnbergissä kirjainnäytekirjan. Monet
tyypeistä ovat Führmannin leikkaamia.
1618:
Hollantilainen kirjakevalaja ja painaja Peter van Selow tulee Saksasta
Tukholmaan kuninkaan Kustaa II Adolf kutsusta valamaan venäläisiä kirjakkeita
Käkisalmen läänin ja Inkerinmaan ortodoksiselle väestölle tarkoitettujen
kirjojen painamiseen.
1621:
Juan González julkaisee Madridissa teoksen Fray Caro de Torres, Historia
de las Ordenes militares, jossa on kaiverrettu frontespiisi. Taiteilija on flaamilainen Alardo de Popma.
1625:
Ranskan Rooman lähettiläs Francois Savary de Brèves (-1627) muotoilee
syyrialaiset kirjaimet, joilla painetaan ensi kerran Pariisissa arabialainen
psalttari. Hän muotoilee itämaisia
kirjaimia käsikirjoitusten mukaan, ja Guillaume II Le Bé leikkaa punssit. Jacques de Sanlecque (1573-1648) leikkaa myös
itämaisia kirjaimia de Brèvesille. Hän
julkaisi Roomassa 1613 alkaen itämaisilla kielillä kirjoja, joiden painaja on Etienne
Paulin (Stefano Paolino). Kolofonissa
lukee Romae, ex typographia Savariana, excudebat Stephanus Paulinus. Lesken kuoltua 1631 Antoine Vitré ostaa 1632
perillisiltä kuninkaalle itämaiset patriisit ja matriisit, joita käytetään Le
Jayn polyglottiraamattuun 1628-45.
1628:
Sedan(noise)-kirjaketta (noin viisi pistettä) käytetään eräässä
Horatius-painoksessa. Sen tekijä on
sedanilainen Jean Jannon (1580-1658).
1628:
Stamperia Vaticana et Camerale julkaisee Vatikaanin painon
kirjainnäytteen Indice de Caratteri.
Niistä puuttuvat J, j, U ja u.
1634:
Moskovan painon Vasili Fjodorovitsh Burtsov-Protopopovin kirjoissa
käytetään kansanomaista kuvitusta, ornamenttipiirroksia, jotka muodostavat
taidokkaita friisejä, loppuvinjettejä ja nimikehyksiä. Burtsov käyttää 1641 myös ensimmäisenä Moskovassa
nimilehteä ja sisällysluetteloa kirjassa Kanonik - Kaniikki.
1636:
Congregatio de Propaganda Fide julkaisee Roomassa koptilaisten
kirjainten näytteen.
1643:
Arseni Suhanov muotoilee hyvin kapean ja laihan kyrillitsan, jota
synodaalipainossa kutsutaan nimellä arseniska.
1643:
Pariisilainen kalligrafi Pierre Moreau muotoilee kirjoituskirjaimen
muotoisen kirjakkeen.
1643:
Imprimerie Royale julkaisee kirjainnäytteen.
1646:
Ranskalainen Jacques Callot käyttää teoksessaan Lux claustri esittäviä
vinjettejä. Puupiirroskoristeina tulevat
käyttöön kukka-, maljakko-, putto- ja muut aiheet.
1646:
Jumaluusopin ylioppilas Sven Gelzenius (1619-76) lähettää Turun
akatemian konsistorille näytteeksi kirjakkeita, jotka hän on itse valanut
leimaamistaan matriiseista, ja tarjoutuu valamaan kreikkalaiset kirjakkeet. Konsistori tekee tilauksen. Gelzenius esittelee 1648 konsistorille
jälleen kirjakkeidensa näytteitä ja työvälineensä. Hän anoo nöyrästi varoja työn jatkamista
varten kuten "1 alasimen à 1 R:taalari, yhden pannun, 3 kpl vasaroita, 1
leiviskän lyijyä, tinaa, spisglassia (antimonia) ym", ja saa 100 taalaria
kuparirahaa. Kreikkalaisia kirjakkeita
on 1649 neljä leiviskää valmiina, ja myöhemmin viisi leiviskää, kahta naulaa
vaille, jotka hän lupaa ensi tilassa valmistaa "ohukkeista ja
aksenteista". Näin niukoin varoin
ja yksinkertaisin keinoin kirjapaino selviytyy tehtävistään. Alkukantaisista oloista huolimatta Suomen
ensimmäisen matriisien tekijän ja kirjakkeiden valajan kirjakkeet ovat kauniit,
tasaiset ja selkeät.
1647:
Hollantilainen kultaseppä Christoph van Dijck (Christoffel van Dyck)
(1601-72) avaa Amsterdamissa valimon.
Hän leikkaa useita kirjaintyyppejä muun muassa antiikvakirjakkeet ja
kursiivin maansa kirjapainoille.
1648:
Jacques de Sanlecque II (-1660) jatkaa isänsä työtä jättäen yrityksen
leskelleen. Poika Jean (-1716) johtaa
valimoa jättäen sen pojalleen Jean-Eustache Louis (-1778). Lottin painaa 1757 kirjainnäytteen Epreuves
des Caractères du fond des Sanlecques, sillä valimo myytiin 1734 nancylaiselle
Haenerille. Näytteessä on myös nuotteja.
1651:
Hollantilainen kirjasinten piirtäjä ja punssinleikkaaja Anton Janson
(1620-87) on amsterdamilaisen Christoph van Dijckin oppilas. Janson saapuu kirjakkeen valamista opiskeltuaan
1651 Frankfurt am Mainiin ja 1656 Leipzigiin, jossa aluksi hoitaa painajan
Timotheus Ritzsch valimoa. Täällä hän
ostaa 1658 painajan Johann Erich Hahn valimon ja perustaa 1659 kaupungin
ensimmäisen kirjakevalimon, jossa luodaan Jansonin antiikva.
1660:
London Gazette siirtyy kaksipalstaisuuteen, mutta tämä yleistyy
Keski-Euroopassa 1700-luvulla ja Suomessa 1830-luvulla.
1664:
JL Vietor julkaisee Giessenissä kirjapainon ammattioppikirjan
formaattikirjan, joka sisältää muun muassa formaattimuistion.
1665:
Nicholas Nicholls julkaisee Englannin ensimmäisen kirjakevalimon
kirjainnäytteen.
1673:
Cyriakus Pistorius julkaisee Baselissa kirjainnäytteen.
1678:
Dirk Voskens ja Johannes Adams hankkivat Blaeun kirjakevalimon. Mahdollisesti Voskens opettaa unkarilaiselle
Miklós Kisille (1650-1702) patriisin kaiverrusta ja valamista. Kis painaa 1685 Amsterdamissa unkarilaisen
raamatun omilla kirjakkeillaan. Hän
lähtee 1689 Unkariin Kolozsváriin, johon perustaa painon ja kirjakevalimon. Kis leikkaa neliömäisen heprean kirjaimiston
sekä armenialaisen ja gruusialaisen eli georgialaisen kirjaimiston.
1680:
Unkarilainen Miklós (Nicholas) Kis (1650-1702) piirtää ja leikkaa
Amsterdamissa antiikvatyylin, jolla painetaan 1685 raamattu unkariksi. Kis palaa 1689 Transsylvaniaan. Kisin antiikva tulee myöhemmin kuuluisaksi
Janson-leikkauksena, ja sitä käytetään Ruotsissa. Carl von Linné ei tyydy tähän, vaan esittää,
että kirjanpainaja Lars Salvius hankkisi Hollannista hienot Descendian Romyn-
ja Descendian Cursif-kirjaintyylit teoksensa Flora Svecica toista painosta
varten. Salvius liittää Linnén kirjeen
kansliakollegiolle lähettämäänsä tullivapausanomukseen. Museo Misztótfalusi Kis Miklós avataan 1991.
1680:
Leipzigissa käytetään ensiksi Saksassa armenialaisia kirjakkeita, kun
Justus Brand painaa armenialaisen käännöksen.
1680-1823:
Englannissa suurissa kirjapainoissa arkintunnusten lisäksi käytetään
painokoneen numeroa, joka osoittaa, mille painokoneelle kehilö viedään
painettavaksi. Numeron avulla pystytään
seuraamaan eri painajien ahkeruutta ja määrittämään palkka.
1683:
Diego Dises perustaa kirjakevalimon Madridiin, mutta se suljetaan
pian. Hänen kirjaimiaan on teoksessa
Burlas de la fortuna, Madrid 1688, joka on käännös kirjasta Giovanni Loredano,
Scherzi geniali.
1684:
Johann Holst painaa Sultzbachissa teoksen Daniel Michael Schmatzen,
Neu-vorgestelltes Auf der Löblichen Kunst Buchdruckerey Gebräuchliches
Format-Buch. Siinä annetaan monenlaisia
ladontaohjeita.
1690:
Englantilainen Thomas Grover leikkaa korukursiivin Union Pearl.
1692:
Aurinkokuningas Ludvig XIV asettaa nelihenkisen komitean pohtimaan oman
kirjaimiston suunnittelua kuninkaallisen kirjapainon käyttöön. Kirjaimet ehdotetaan muotoiltavaksi harpilla
ja viivottimella 48x48 eli 2304 ruutuun jaetussa neliössä. Punssinleikkaaja Philippe Grandjean de Fouchy
(1666-1714) leikkaa 1694 kirjakkeet Romain du Roi oman makunsa mukaan. Alkukirjaimia täydennetään 1702. Hänen apulaisensa Jean Alexandre viimeistee
antiikvan 1745. Se on ensimmäinen
konstruktiivinen antiikva.
1693:
Oxfordin yliopistopaino julkaisee ensimmäisen kirjainnäytteensä.
1600-luvun loppu: Englannissa yritetään määritellä typografinen
mittajärjestelmä, joka perustuu englantilaiseen jalkamittaan.
1700-luku on vinjettien vuosisata.
1700-luku:
Kolmas nimiösivu vain nimekettä varten yleistyy. Sitä sanotaan likanimiöksi - saksaksi
Schmutztitel ja ranskaksi faux titre - väärä nimiö. Likanimiö suojaa kuparipiirrosnimiötä ja
ilmaisee nimekkeen. Kuparipiirrosnimiö
jää vähitellen pois, ja tilalle tulee klassinen ladottu nimiö. Likanimiö jää suojaamaan varsinaista
nimiösivua.
1700-luku:
Teräspatriisin leikkaajat kaivertavat kaksi patriisia viikossa, jos
kaksi työskentelee yhdessä. 170 merkin
lajitelman kaivertaminen kestää lähes kaksi vuotta, vaikka työpäivä on 12-16
tuntia. Patriisilla lyödään pehmeään
kupariin matriisi, jolla kirjakkeet valetaan valinlaitteessa. Kirjakevalaja valaa 3000-4000 kirjaketta
päivässä.
1700-luku:
Kuparipiirroksista omaksutaan kaunokirjoituksen muotoja
painokirjaimiksi.
1700-luku:
Saksassa yli 90 prosenttia kirjoista ladotaan fraktuuralla. Antiikvalla ladotaan latinankieliset,
tieteelliset ja ulkomaisten kirjailijoiden teokset.
1700-luvun alku: Turun kirjapainossa on sarjakoristeita,
vinjettejä, alkukirjaimia eri muotoja sekä koristeina arabeskejä,
kukkakuvioita, maljoja ja naamioita.
Kuvalaatat ovat karkeatekoisia puupiirroksia. Hautajaisrunoissa käytetään
ruumispaarivinjettejä. Promootiolehtisissä
on promovendien säteenmuotoiseksi säteettäisesti sommitellut nimet, jolla
kierretään arvojärjestys. Kyyhkyset ja
hääparit, viikatemiehet, enkelit ja laakeriseppeleet viittaavat rakkauteen,
kuolemaan tai opilliseen uurastukseen.
Rokokoo-tyyliset passepartout-alkukirjaimet tulevat käyttöön. Valtasijallaan istuva Minerva ja lentoon
kohoava Fenix-lintu esiintyvät promootiojulkaisuissa ja muissa akateemisiin
juhliin liittyvissä painatteissa.
1702:
Imprimerie Royale painaa teoksen Médailles sur les principaux événements
du règne de Louis le Grand, jossa käytetään ensi kertaa antiikvaa romain du
roi. Sen muotoilija Philippe Grandjean on premier graveur
du roi pour son Imprimerie du Louvre - Louvren kirjapainon kuninkaallinen
ensimmäinen kaivertaja. Hän on
kaivertanut punsseja 1694 lähtien. Grandjeanin
kuoltua 1714 työtä jatkavat hänen oppilaansa N Alexandre ja tämän vävy Louis
Luce (-1773). Kun romain du roi
valmistuu 1745, se käsittää 21 kokoa antiikvaa ja kursiivia sekä 20 sarjaa
antiikva- ja kursiivialkukirjaimia.
Ranskan kirjainmuotoilijat jäjittelevät kuninkaan antiikvaa. Luce muotoilee ja leikkaa omia tyyppejä.
1704-05:
Pietari I eli Suuri (1672-1725) modernisoi kyrillisen kirjaimiston ja
ottaa arabialaiset numerot käyttöön. Hän
kaiverruttaa 1704 Hollannissa punssit ja valattaa uudet antiikvaa muistuttavat
kirjakkeet niin sanotut maalliset tai siviilikirjaimet. Näillä painetaan 1705 Moskovan
synodaalipainossa sanomalehteä ja useita historiallisia ja matemaattisia
teoksia.
1704:
Johannes Pistorius julkaisee Baselissa kirjainnäytteen. Siinä on 180 kirjainmallia, merkkejä,
linjoja, ornamentteja ja nuotteja.
1707: Pietari Suuri antaa kirjainuudistuksen
Elias Kopievitshin tehtäväksi, mutta osallistuu ehkä itsekin niiden
luonnosteluun. Originaalipiirrosten
tekijä on esikuntapiirtäjä Kulenbach.
1708:
Maurinars Bernard de Montfaucon julkaisee Pariisissa ensimmäisen teoksen
kreikkalaisten kirjainten historiasta Palaeographie graecan. Sana paleografia tulee yleisesti merkitsemään
vanhan ja keskiajan kirjaintietoa.
1708:
Moskovan painosta ilmestyy Slaavilaisen maanmittauksen geometria. Se on ensimmäinen uudella kirjasintyypillä
ladottu kirja. Tätä kirjasintyyppiä
kutsutaan grazhdanskaja azbuka tai grazhdanski - siviiliaakkosiksi, koska
niiden tarkoituksena on korvata aikaisemmin uskonnollisten kirjojen painamiseen
käytetty kirjasintyyppi uudella, epäuskonnollisen kirjallisuuden painamiseen
sopivalla kirjaimistolla.
Todennäköisesti itse Pietari Suuri luonnosti uudet kirjasintyypit, ja
kirjasinten originaalipiirrokset teki esikuntapiirtäjä Kulenbach. Stanssit ja matriisit valmistettiin Pietarin
aikaisempaan versioon 1699 Amsterdamissa ja myöhemmin Moskovassa, kirjakkeet
taas valettiin Moskovan painossa. Näihin
uusiin venäläisten siviiliaakkosten kirjainmuotoihin perustuvat monet entisen
Neuvostoliiton, Bulgarian ja Serbian kansojen aakkoset.
1708:
Englantilainen Grover-valimo muotoilee ensimmäisen täysin koristeellisen
kirjaimen Union Pearl.
1710:
JF Gleditsch painaa Leipzigissa ensimmäisen tieteellisen
painokirjakkeiden tarkastelun Paul Pater (1656-1724), De Germaniae Miraculo...
typis literarum earumque differentiis dissertatio.
1715:
Ranskan kuningas määrää leikattavaksi kiinalaiset kirjakkeet, jotta
saatasiin painettua kuninkaallisen kirjaston kiinalaisia teoksia. Orientalisti Etienne Fourmont (1683-1745)
johtaa työtä. Hänen kuolemansa jälkeen
työtä jatketaan vasta 1811. Napoleonin
määräyksestä painetaan 1813 Basilen kiinan sanakirja.
1718:
Saksalainen Bernhard Cristoph Breitkopf (1695-1777) perustaa kirjapainon
ja kirjakevalimon Leipzigiin. Hänen
poikansa Gottlieb Immanuel (Jhann) Breitkopf (1719-94) on johtava saksalainen
kirjanpainaja. Hänen laatimansa on
nykyaikaistettu fraktuura sekä musiikkinuottien ja karttojen latomistapa. Toiminimeksi otetaan 1795 Breitkopf &
Härtel, kun siihen liittyy Gottfried Christian Härtel, josta 1800 tulee
liikkeen omistaja.
1720:
Englantilainen kaivertaja, kirjanpainaja ja kirjakkeenvalaja William
Caslon (1692-1766) aloittaa perustamassaan Englannin ensimmäisessä
kirjakevalimossa kirjakkeiden valmistuksen leikkaamalla arabian ja koptin
patriisit. Hänen kirjainmuotonsa ovat erinomaiset verrattuna Englannin
tasoon. William Bowyer julkaisee 1725
hänen antiikvallaan kirjan Anacreon lopussa huomautukset. Hän lähettää ensimmäisenä Englannissa
kirjasinnäytteet. Caslon esittelee 1734
kirjasinnäytteessä antiikvoja, kursiiveja, kolme goottilaistyyppiä ja itämaisia
kirjaimistoja kreikka, kopti, armenia, samaria, heprea, syyria ja arabia
yhteensä 47 kirjainta. Caslonin
kirjaimista tulee pariksi sadaksi vuodeksi kansalliset kirjaimet, joita
käytetään myös Pohjois-Amerikassa.
Caslon ja John James hankkivat 1739 yhdessä valimon Robert Mitchell
nuottimatriiseineen. Poika William
(1720-78) liittyy 1740 yritykseen ja poika Thomas on kirjakauppias. William nuoremman pojat William ja Henry
(-1788) jatkavat. William III
(1754-1833) myy 1792 osuutensa äidilleen (-1795) ja Henryn leskelle (-1809)
ostaakseen Jackson-valimon. William IV
(1780-1869) johtaa valimoa 1819 saakka.
HW Caslon jää 1873 eläkkeelle.
Stephenson Blake-yhtiö hankkii 1819 Caslonin valimon. ja se toimii 1937
saakka.
1723:
Pariisissa annetaan ohjeet keilinmitan yhtenäistämiseksi.
1730:
Punssin leikkaaja ja kirjakevalaja Jean Pierre Fournier (tunnetaan
nimellä Fournier l'aîné - vanhempi) (-1783) hankkii Le Bén kirjakevalimon, jota
isä Jean Claude Fournier johti monta vuotta.
Fournier vanhempi jättää valimon kolmelle tyttärelleen.
1737:
Ranskassa kirjainmuotoilija, punssin leikkaaja ja kirjakkeenvalaja
Pierre Simon Fournier le jeune eli nuorempi (1712-68) aloitti 1736 omalla
valimollaan. Isä Jean Claude ja vanhempi
veli Jean Pierre ovat kirjakevalajia.
Hän luo typografisen mittajärjestelmän perusajatuksen teoksessaan Tables
des proportions des différens caractères de l'imprimerie. Perusyksikkönä on yksi typografinen piste,
joka on 1/6 nonparellikeiliä. Sen
suuruus on 0,93 nykyisestä didot-pisteestä.
Fournierin järjestelmä on pitkään käytössä muun muassa Belgiassa. Pisteen paksuus on 0,35 mm. Fournier leikkaa useita koru- ja ääriviiva-
eli konttuurikirjaimistoja, piirtää ja kaivertaa pieniä koristeita, joista
taitava latoja voi valmistaa kukkakoreja, ruusukimppuja ynnä muuta. Fournier on pienten ornamenttien
mestari. Fournier julkaisee 1742
Pariisissa ensimmäisen kirjainnäytteensä Modéles de Caractères de l'imprimerie
et des autres choses necessaires audit art.
Hän laajentaa teoriaansa 1742 ilmestyvässä painoksessa. Hän kaivertaa kaksi kirjoituskirjainsarjaa,
jotka perustuvat Rossignolin käsialaan.
Fournier leikkaa hieman yli 30 vuodessa kaikkiaan 60 000 patriisia 147
täydellistä kirjaimistoa varten, joiden koko vaihtelee 5-84 pistettä. Hän julkaisee 1756 nuottinäytteen Essai d'un
nouveau caractère de fonte pour l'impression de la musique, josta ei ole
säilynyt yhtään kappaletta. Muutaman
vuoden kuluttua hänen nuottiladontaansa tarvitaan 147 kirjaketta viidessä
koossa. Nuotit ja viivasto painetaan
yhdellä kerralla. Fournier julkaisee 1765 teoksen Traité historique et
critique sur l'origine et le progrès des caractères de fonte pour l'impression
de la musique. Hän
patentoi 1762 nuottikirjakkeet ja julkaisee 1763 kirjan Traité de l'imprimerie
musicale. Fournier esittää 1764
Pariisissa teoksessaan Manuel typographique kirjapainon pistejärjestelmänsä. Se perustuu Pariisin jalkaan, ja yksi piste
on 0,347 mm eli 1/864 jalkaa tai 0,0137 tuumaa.
Manuel typographique I osan motto on: “Elämän välttämättömimpien asioiden
jälkeen ei mikään ole kirjoja arvokkaampaa”.
Siinä käsitellään patriisien kaiverrusta, matriisien valmistusta,
kirjakkeiden valamista ja typografista mittajärjestelmää. 16 kuvaa esittää kirjakevalajan
työvälineitä. Pohditaan
ladontamuotoilua, rivivälejä ja kirjainten tasausharvennusta. Hän sisällyttää kirjaansa luettelon tuolloin
Euroopassa toimivista kirjakevalimoista.
Ranskassa Imprimerie Royalen kokoelmissa on patriiseja eli stansseja,
jotka on leikannut Garamond (Grecs du Roi);
Fournier vanhemman (tekijän veli) valimo, jossa on Guillaume Le Bé I:n
matriiseja ja patriiseja sekä Garamondin ja Simon de Colinesin; Sanlecquen
valimo, jossa Jacques de Sanlecquen patriiseja ja viisi muuta valimoa
Pariisissa että kaksi Lyonissa. Fournier
luettelee 23 saksalaista valimoa, joista kuuluisimmat ovat Lotther
Frankfurtissa ja Breitkopf Leipzigissa.
Hollannissa on kolme valimoa Amsterdamissa muun muassa Van Dijckin
seuraaja Jean Bus, yksi Haarlemissa nimittäin Wetsteinin valimo, jonka Enschedé
otti haltuunsa, ja neljä muuta.
Antverpenissa on Plantin-Moretuksen valimo, nyt Plantin-museo. Englannissa on vain neljä kirjakevalimoa:
Cottrell Oxfordissa, James Watson Edinburghissa, Caslon Lontoossa ja
Baskerville Birminghamissa. Italian
muutamasta valimosta kuuluisin on Vatikaanissa, jonka Granjon perusti
1578. Siellä on itämaisia kirjakkeita,
joilla Tipografia della Propaganda painoi kirjoja itään meneville
lähetyssaarnaajille. Kaksi valimoa on
Espanjassa ja Venäjällä, yksi Ruotsissa, Kööpenhaminassa, Lissabonissa ja
Varsovassa. Osa II valmistuu 1768. Siinä esitellään aluksi kirjoja koskevia
teoksia, mutta tärkein sisältö on Fournierin luomien kirjaimistojen
esittely. Hän kutsuu siroa antiikvaa
runolliseksi eli poétique ja toista leikatuksi hollantilaisen maun mukaan. Kokoelma käsittää lisäksi useita sivuja
bastardoja ja muita kirjoituskirjaimistoja, fraktuuroja ja schwabachia. Kreikkalaisen kirjaimiston ohella on
kahdeksan itämaista aakkostoa sekä matemaattiset, eläinradan ja planeettojen
merkit. Fournierin muotoilemat
nuottimerkit ovat pyöreähköt.
Vinjettikokoelmassa on 377 erilaista koristetta ja joukko
viivakkeita. Vinjettien joukossa ovat
etusormella osoittavat kädet, kasviaiheita, simpukoita, perhosia,
auringonsäteitä, vaakunakilpiä, medaljonkeja ja muuta ornamentiikkaa. Kahdessa jatko-osassa olisi käsitelty
painamisen historiaa ja kirjakevalimoita, mutta työ jää kesken Fournierin
kuollessa 1768.
1739: Swenska Wetenskaps Academiens Handlingar
-lehti perustetaan. Carl
von Linné ja muut luonnontutkijat kamppailevat kolme vuotta, jotta lehti
painetaan ruotsiksi ja antiikvalla, johon he ovat tottuneet ulkomaan
matkoillaan.
1739: Carl von Linnén Om Insekterna ilmestyy. Tämä sekä Till Deras Kongl. Majestäter 1759 ja
Deliciae Naturae 1772 osoittavat Linnén paneutumista kirjan muotoiluun. Hän muokkaa käsikirjoitusta ja kehittää kirjan
taittoa. Hän varustaa tekstinsä
erikokoisin sisennyksin sekä vaihtelee pystyä antiikvaa ja kursiiviantiikvaa
niin, että jo typografia antaa selvyyden, järjestyksen ja järjestelmällisyyden
vaikutelman.
1740:
Louis Luce julkaisee kirjainnäytteen Epreuve du premier alphabeth droit
et penché ornée de quadres et de cartouches.
Hän leikkaa neljän pisteen antiikvan ja kursiivin.
1743:
Kirjakevalaja Jaques Rosart muotoilee Hollannissa koruversaalit. Kymmenkunta vuotta myöhemmin Rosart nuorempi
leikkaa Enschedén valimolle konttuuriversaalisarjan, jossa kirjainten
varjoviiva on voimakas. Sarjaa sanotaan
varjoversaaleiksi. Niitä jäljitellään
myöhemmin paljon.
1743-68:
Saksalainen kirjainmuotoilija ja valaja Johann Michael Fleischmann
(1701-68) toimii Enschedén valimossa Haarlemissa. Hän leikkaa lukuisia antiikvoja,
goottilaistyyppisiä kirjaimistoja ja kirjoituskirjaimia, joiden kalligrafiset
muodot kuuluvat maailman kauneimpiin.
1745:
Johann Gottlob Immanuel Breitkopf alkaa johtaa isänsä painoa ja muotoilla
uusia fraktuuramuotoja ja kehittää nuottipainatusta. Punssinleikkaajat Christian Zinck, Johann
Michael Schmidt ja Johann Peter Artopaeus luovat Breitkopf-fraktuuran.
1749:
Berliinissä ilmestyy ensimmäinen saksalainen muu kuin tieteellinen kirja
antiikvalla ladottuna: runokirja Ewald Christian von Kleist, Der Frühling.
1750-luku:
Ruotsissa ja Suomessa sivistyneistölle tarkoitetun kansankielisen
kirjallisuuden painamiseen aletaan käyttää antiikvaa ja kursiivia. Fraktuura säilyy varsinaisessa kansankirjallisuudessa
1900-luvun alkuun.
1750-luku:
Turkuun alkaa tulla rokokoo-aika: suuri yleiskäyttöinen
alkukirjainkoriste, hedelmäkoreja tai kukkauurnaa esittävät loppuvinjetit,
uusia keveitä ja siroja sarjakoristeita.
Saksassa fraktuuran rinnalla ovat rokokoo-aiheet puupiirros- ja
valannaisvinjetteinä, jotka epäsymmetrisinä ryhminä esittävät simpukoita,
kukkaköynnöksiä, leikkiviä lapsia, runsaudensarvia ja muuta, joilla on
pikemminkin porvarillisen idyllin kuin hienon muotokulttuurin leima.
1750:
Englantilainen kirjoituksen opettaja, hautakivien kaivertaja ja
lakkatöiden tekijä 1745 John Baskerville (1706-75) perustaa kirjakevalimon ja
kirjapainon Birminghamiin. Hän vaatii
paperilta, kirjakkeelta, väriltä ja painotyöltä korkeata laatua ja rakentaa
omat tarkat painokoneet, valmistaa oman painovärin ja suunnittelee oman
kirjaintyypin. Baskerville tilaa
erikoispaperin James Whatmanin paperimyllystä, jossa valmistetaan entistä sileämpää ja kiiltävämpää viira- eli
veliinipaperia. Vastapainetut arkit
puristetaan kuumennettujen kuparisylinterien välissä, jolloin painoväri saa
loistoa ja kestävyyttä. Hänen
antiikvansa ilmestyy 1752.
Kirjakeleikkaaja John Handy on apuna, ja myöhemmin Myles Swinney, joka
perustaa oman valimon. Kahdessa vuodessa
valmistuu 14 antiikvaa ja yhdeksän kursiivia.
Joitain ornamenttiviivakkeita valetaan.
Vergilius ilmestyy 1757 tilaajilleen, Milton 1758 ja Horatius 1762.
Baskerville leikkaa 1758 kreikan patriisit Cambridgen yliopiston painolle,
jonka painajaksi hänet nimitetään, ja jossa ne ja matriisit sekä kirjakkeita on
säilytetty. Baskerville painaa useita
klassikkoja. Pietro ja Giovanni Molini
tilaavat 1772 Baskervilleltä painoksen Ariosto, Orlando Furioso, joka valmistuu
1773 kahdessa koossa. Leski myy valimon
Beaumarchaisille. Monotype leikkaa
uudestaan 1924 Baskervillen kirjaintyyppejä.
Baskervillen punssit ja matriisit joutuvat ranskalaiselle yritykselle
Deberny ja Peignot, joka lahjoittaa 1953 ne Cambridgen yliopiston painolle.
1751:
Jacob Merckell painaa Turussa Suomen ensimmäisen
antiikvakirjaintyyppisen kansankielisen tekstin Carl Friedrich Mennanderin
väitöskirjan Anmärckningar om äng-åkerskiözel i Österbotn.
1758-62:
Katalonialainen Eudaldo Pradell (1723-88) muotoilee Barcelonassa neljä
kansallista kirjasinta Peticano, Lectura, Texto ja Entredos. Painaja ja kirjakevalaja Felio Pons valaa
kirjakkeet niistä. Kalligrafi Fray Luis
Olod ylistää niitä kirjassaan Tratado del Origen y Arte de escribir bien,
Gerona 1766. Carlos III antaa maksaa
1764 alkaen palkkaa Pradellille, joka muuttaa Madridiin. Kuninkaalla on palatsissaan yksityispaino,
jota hoitaa madridilainen painaja Antonio Marin. Pradellin leski ja poika julkaisevat hänen
kirjainnäytteensä 1793 kustantajana Benito Cano.
1760:
Sveitsiläinen kirjakevalaja Wilhelm Haas koettaa luoda typografisen
mittajärjestelmän.
1760-1830:
Kuparipiirrosten kirjainmuodot inspiroivat aakkosia: hiusviivat tulevat
ohuemmiksi ja selvemmiksi. Kirjaimia ei
piirretä vapaalla kädellä, vaan viivottimella, harpilla ja ristikoilla. Hyvin paksu ja hyvin ohut viiva tekevät
kirjaimen vaikeasti luettavaksi.
Antiikin selkeät rakenteet ja yksinkertaiset muodot hallitsevat.
1760:
William Caslonin oppilas Thomas Cottrell (-1785) julkaisee
kirjakevalimonsa kirjasinnäytteen arkkimuodossa ja 1766 kirjasinnäytekirjansa. Hänen entinen oppilaansa Robert Thorne ostaa
1794 valimon.
1762:
Italialainen kirjanpainaja ja kirjasinten leikkaaja, vanhan
kirjanpainajasuvun jäsen ja painajien kuningas, Giambattista Bodoni (1740-1813)
painaa ensimmäisen kirjansa (arabian-koptinkielinen messukirja) munkki
Ruggierin (-1782) oppilaana Congregation de Propaganda Fiden
kirjapainossa. Siellä hänestä tehdään
itämaisten kielten latomon esimies.
Bodonilla on 1767 ensimmäinen täydellinen kirjakesarja valmiina. Parman herttua Ferdinand I kutsuu 1767 hänet
perustamansa uuden kirjapainon esimieheksi.
Siellä Bodoni uusii heti kirjakevalikoiman, painattaa kauniita kirjoja
ja piirtää monenlaisia kirjasimia. Hän
avaa 1770 oman valimon. Hänen
ensimmäinen kirjasinnäytteensä Fregi e Maiuscole incise e fuse da Giambattista
Bodoni ilmestyy 1771. Bodonin
uusklassinen suuntaus alkaa 1780-luvulla.
Hänen kirjasinnäytteessään 1788 Manuale tipografico on 360 sivua suoraa
kirjainta ja kursiivikirjainta: 100 antiikvakirjaimistoa, 50 kursiivia ja 28
kreikkalaista aakkostoa. Kuuluisin on
hänen oma Bodoni-uusantiikvansa, joka on harpilla ja viivaimella luotu
konstruktiivinen kirjaimisto.
Kaarikirjaimet perustuvat ympyrän sijasta soikioon. Samasta kirjainmuodosta on 14 erilaista
vivahdetta. Jäljennösleikkauksia tehdään
myöhemmin sadoittain. Ferdinand I sallii
1790 Bodonin perustaa oma paino Tipi Bodoni, jota hän hoitaa sivutoimisena. Bodoni voi nyt painaa muillekin. Hän alkaa painaa italian, kreikan ja latinan
lisäksi ranskan-, venäjän-, saksan- ja englanninkielellä. Bodoni julkaisee 1806 kirjainnäytteen
L'Oratio Dominica in CLV linguas versa, jossa on isämeidän-rukous 155
kielellä. Eri kieli tai kirjainmuoto on
kukin omalla sivullaan. Aasialaisia
kieliä on 73 sivulla, eurooppalaisia 121, afrikkalaisia 13 ja amerikkalaisia 21
sivulla. Kaikkiaan 227 sivusta 37 sivua
on painettu kreikkalaisilla kirjakkeilla.
Kielten joukossa on suomi, saame, Afrikan, Aasian ja Amerikan kansojen
kieliä. Kaikilla kielillä ei ole omia
aakkostojaan, joten ne on ladottu latinalaisilla tai kreikkalaisilla
kirjaimilla. Eräät kielet ovat jo
nykyään kuolleet. Esipuheessaan Bodoni
toteaa, että latinalaisen aakkoston täydellisen kirjakesarjan valamiseen
tarvitaan noin 400 matriisia ja arabialaisen noin 700 matriisia. Bodonin leski otattaa 1818 uuden täydellisen
painoksen kirjasinnäytteestä Manuale Tipografico kahtena niteenä Bodonin
faktorin Luigi Orsi johdolla. Siinä on
169 vivahdetta ja kokoa antiikvaa kursiiveineen sekä kalligrafisia
kirjainmuotoja. Kreikkalaisia ja
itämaisia kirjaimistoja on kymmeniä.
Manualessa on yli tuhat koristetta sekä matemaattisia, astronomisia ja
muita merkkejä.
1764:
Joseph Fry (1728-87) perustaa kumppaninaan William Pine valimon Fry
& Pine Bristoliin. Se julkaisee 1766
kirjainnäytteen ja muuttaa 1768 Lontooseen.
Yritys nimetään 1778 J. Fry & Co.
Poika Edmund myy 1828 valimon William Thorowgoodille.
1766:
Saksassa Hampurissa alkaa ilmestyä Der Buchdrucker - Kirjanpainaja. Se lakkaa ilmestymästä 1775.
1766:
Hannoverissa alkaa ilmestyä
ammattilehti kirjanpainajille: Der Buchdrucker, ein Wochenblatt,
entworfen von Johann Ludwig Schwarz, Vorsteher der Benekischen Werkstelle.
1768:
Connecticutilainen hopeaseppä Abel Buell (1742-1822) julkaisee
Pohjois-Amerikan ensimmäisen kirjainnäytteen.
Hän leikkaa ja valaa kirjakkeita.
1770-luku:
Turkulaispainatteissa tapahtuu kustavilaistyylin läpimurto: koristeinen
nimiökirjain läpinäkyvöitettyä antiikvaa ja kursiivia Fournierin "lettres
ornées".
1771:
Barbou painaa teoksen Louis Luce, Essai d'une Nouvelle Typographie.
1776:
Baselilainen Haasin kirjakevalimo (1740-1852) kokeilee maantieteellisiä
kirjakkeita karttojen painamista varten.
Wilhelm Haasilta (1741-1800) tunnetaan kaksi ja pojalta (1766-1838) 19
karttaa.
1776:
Leipzigilainen IGI Breitkopf kokeilee kartan latomista.
1779:
Espanjalainen akateeminen kirjanpainaja Joaquin Ibarra nimitetään
kuninkaan kirjanpainajaksi. Hänen
kirjakkeensa leikkaavat didotkirjaimistoja seuraten espanjalaiset kirjainmuotoilijat
Antonio Espinosa ja Gerónimo (Jerónimo) Gil, joka julkaisee 1787 kuninkaallisen
kirjaston kirjainnäytteen.
1781:
Francois Ambroise Didot hylkää pitkän s-kirjaimen, jota käytetään sanan
keskellä. Sen ovat kyseenalaistaneet
ranskalainen painaja Pierre Moreau ja englantilainen Joseph Ames.
1783:
Ranskalainen Firmin Didot leikkaa uusantiikvan. Didotantiikvasta tulee ranskalaisille
kansalliskirjaimisto.
1785:
Englantilainen John Bell (1745-1831) hylkää pitkän s-kirjaimen.
1785:
Ranskalainen kustantaja, kirjakevalaja ja Imprimerie Nationalen johtaja
Francois Ambroise Didot (1730-1804) kehittää typografisen
mittajärjestelmän. Lähtökohtana on vanha
ranskalainen kuninkaan jalkamitta pied du roi.
Jalan 1/12-osa on tuuma, joka on 12 linjaa ja yksi linja on kuusi
pistettä. Linja on siis 1/144-osa
kuninkaan jalasta. Didot-piste on 0,0148
Englannin tuumaa eli 0,376 millimetriä, ja cicero 0,1776 tuumaa eli tuuma on
kuusi ciceroa. Järjestelmää parannetaan
hieman myöhemmin.
1787:
JC Frenckellin kirjapaino julkaisee kirjainnäytteen ja toisen näytteen
1792.
1787:
Vaasassa toimiva kirjanpainaja GW Londicer julkaisee
kirjainnäytteen. Se on yhden painoarkin
suuruinen.
1788:
Giambattista Bodonin kirjainnäyte Manuale tipografico ilmestyy.
1789:
Johann Gottlob Immanuel Breitkopf koettaa kehitellä kiinan merkkien
valamista, mutta luopuu pian yrityksestä.
Hän julkaisee kirjasen Exemplum typographiae sinicis.
1789:
Augsburgissa ilmestyy munkin Dom Placidus Braun kaksiosainen tutkielma
typografiasta.
1790:
Anisson kehittää luettavuuden koesarjan.
1790:
Ranskassa määritellään metri, joka tulee kreikasta metron - mitta. Moutou ehdottaa maan ympärysmitan
neljänneksen kymmenesmiljoonasosaa.
1792:
Joseph Jacksonin (-1792) oppilas ja valimon johtaja Vincent Figgins
perustaa kirjakevalimon.
1792:
Frenckellin kirjainlajinäytteessä Aftryck på de stilar, rössjer, tekn
och vignetter som finnes uti... on myös keveitä kukka- tai lehväköynnöksistä
sommiteltuja reunuksia sekä pieniä kukka- tai hedelmäaiheisia vinjettejä.
1793:
Berliiniläinen kirjanpainaja Johann Friedrich Unger (1753-1804) antaa
ammattiveljensä Firmin Didot tehtäväksi luoda uuden fraktuuran, mutta Didot ei
onnistu tässä. Unger julkaisee
ajatuksensa muotoilla uudestaan fraktuura, opiskelee kaiverrustekniikan ja leikkaa
1794 itse uuden Unger-fraktuuran eri vivahteissa. Siitä tulee suosittu 1800-luvun alkupuoliskon
kirjaimisto Saksassa ja Pohjoismaissa.
1793:
Ranskassa kirjanpainajat vallankumouskalenterin voimassaolon aikana
merkitsevät painovuoden tyyliin VIII = 1800.
Ranskalaiset palaavat 1806 gregoriaaniseen kalenteriin. Mussolini yrittää samaa tapaan: 1942 - XX eli
fasismin 20. vuosi.
1794:
Berliiniläinen kirjanpainaja Johann Friedrich Unger (1753-1804) laatii
uusitun fraktuurakirjakkeen.
1795:
Painaja Fermin Thadeo Villalpando julkaisee valimon Pedro Ifern
kirjasinnäytteen. Kirjakkeet on valettu
Eudaldo Pradellin matriiseista, jotka Pedro Ifern sai osana vaimonsa Margarita
Pradell myötäjäisiä. Eudaldo Pradell II
ja Pedro Ifern saavat 1800 kauppakamarilta oikeuden kuninkaalliseen vaakunaan
ja kirjoitukseen: Real fábrica de fundición de letras hechas por el primer
inventor que ha habido en España, D. Eudaldo Pradell.
1795:
Skotti Archibald Binny perustaa Philadelphiaan kirjakevalimon toisen
skotin James Ronaldson kanssa. Binny
& Ronaldson hankkivat myöhemmin valimot John Baine and Grandson (perustettu
1788) ja AG Mappa (perustettu 1791).
Binny & Ronaldson valaa ensimmäisenä dollarin merkin $.
1795:
Ranskalainen fyysikko Lenoir valmistaa arkistometrin Pariisin
kaupunginarkistoon. Myöhemmin huomataan,
että perusmetri on 0,2 millimetriä liian lyhyt eli on mitattu väärin.
1700-luvun loppu: Japanissa kolofoni saattaa esittää jopa
tusinan kustantajia ryhmitettynä niiden kotikaupungin mukaan. Keksityssä esimerkissä oikealla on neljä Edon
kustantajaa, keskellä neljä Osakan ja vasemmalla neljä Kyoton kustantajaa. Tällöin kirjaa myydään hyvin, eikä se ole
ensipainos. Tarkoituksena on jakaa
tuotantokustannukset. Uusia
painolaattoja ei leikata, eikä laattoja kuljeteta paikasta toiseen. Alkuperäinen kustantaja on Edossa
äärimmäisenä oikealla, ja muut ovat kumppaneita. Äärimmäisenä vasemmalla oleva Kyoton
kustantaja (jakelija) tilaa painoksen Edosta alkuperäiseltä kustantajalta, ja
muut kolme ovat kyotolaisen kustantajan kumppaneita.