sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Laattakirja 1501-1795         

1500-luku:  Japanin  nuottien puulaattapainatuksen syrjäyttää korealainen menetelmä ja eurooppalainen jesuiittojen käyttämä typografia.
1500-1600:  Euroopassa painetaan puulaatoilta 326 nuottiteosta eli -kirjaa eri nimekkeitä kaikkiaan 611 laitosta 75 kaupungissa 225 kirjapainossa.
1512:  Venetsiassa painetaan Biblia pauperum -versio nimellä Opera nova contemplativa laattakirjana.
1580-1640:  Kiinassa tehdään useita eroottisia albumeja väripainatuksina.  Niistä tehdään Japanissa yksivärisiä painatuksia.
1583:  Lähetyssaarnaaja Ruggieri painattaa Tchao-kinissa laattapainossa katekismuksen kiinaksi.  Painos on 1200 kappaletta.  Tämä on ensi kerta, kun eurooppalaiset painavat kiinassa.
1590 mennessä:  Japanissa painetaan vain vähän muuta kuin buddhalaisia tekstejä.  Gozan-temppelissä painettuja ovat muutamat kiinalaiset teokset.
1593:  Japanissa ilmestyy tähtitieteellinen teos Tenmon zue, jossa on värikuvia.
1593:  Filippiineillä Manilassa ilmestyy laattakirja Doctrina Christiana espanjaksi ja tagalogiksi.  Sen valmistavat kiinalaiset.
1601:  Japanissa maallisia lauluja aletaan painaa puulaatoilla.  Menetelmää käytetään laajasti tuottamaan utaibon-teoksia, jotka ovat noh-tekstejä nuottien kera.
1620:  Kiinassa osataan painaa mestarillisesti moniväripainatteita puutauluilla.
1640 lähtien:  Japanissa käytetään lähes yksinomaan blokkipainatusta.  Japanilaiset kustantajat palaavat vanhaan puulaattamenetelmään, koska se soveltuu runsaasti hiraganaa sisältävän tekstin painamiseen irtokirjasimia paremmin.  Laattaan käytetty puu on yamazakura eli villi kirsikka.  Sen annetaan kaiverruksen jälkeen kuivua varjossa kiinnitettynä puiseen puristimeen hashibami käyristymisen estämiseksi.  Teksti kirjoitetaan ohuelle paperille, joka liimataan riisitärkkelyksellä tussipuoli puulaattaan päin.  Kuivumisen jälkeen paperin pinta hangataan pois ja paperi käsitellään hampunsiemenöljyllä läpinäkyväksi, jotta kaivertaja näkee paremmin kirjoitusmerkit.  Kaivertimia kutsutaan nimellä nomi.  Talttaa lyödään vasaralla saizuchi.  Laatta puhdistetaan harjalla kushibarai ja pestään paperinjäänteistä.  Laatta mokuhan on valmis.  Kaivertaja joskus varustaa laatan nimellään ja sanalla cho tai choko.  Yleensä kaivertajan nimeä ei mainita Edo-kaudella.  Tunnettuja kaivertajia ovat Edossa Egawa, Osakassa Fujimura Zen’emon sekä Kyotossa Inoue Jihei ja Higuchi-kaivertamo.  Kustantajat Nishimuraya Yohachi ja Yamadaya Sanshiro ovat laatanleikkaajia.  Laatalle levitetään tussia sumi harjalla, joka on valmistettu hevosen häntäjouhista.  Kostutettu paperi laitetaan värjätylle laatalle, ja paperia hangataan bambukuituharjalla baren.  Japanissa väripainatus alkaa yleistyä tanroku-bon -teoksissa.  Laatta saatetaan säilyttää jopa sata vuotta uuden painoksen varalta, vaikka sen painojälki on usein huonolaatuinen.  Vaikka kolofonissa on vuosiluku 1750, kirja saatetaan painaa 1850.  Siksi on vaikea sanoa, milloin joku japanilainen kirja on painettu.
1631:  Japanissa ilmestyy matematiikan kirja Jinko-ki, jossa on värillistä kuvitusta.  Seuraavat painokset ilmestyvät 1634 ja 1641.
1633:  Kiinassa ilmestyy väreissä painettu Shih-chu-shu hua-p’u - Kymmenen bambun työhuoneen albumi.
1644:  Japanissa ilmestyy väreillä painettu kalenteri Semmyo-reki.  Värin kohdistamista varten on järjestelmä kento.  Painolaatan toisessa alakulmassa on suorakulmainen kohouma ja toisessa kulmassa suora lyhyt viiva.  Asettamalla paperi näiden merkkien mukaan saadaan hyvä kohdistus.
1667:  Japanilainen kirjailija Asai Ryoi julkaisee teoksen Shinsen o-hiinagata, jossa on painettuna värillisiä kimonokuvioita.
1681:  Lyonissa painetaan puulaatoilla pelikortit.  Kuvat koristellaan sabluunoilla värjäämällä.
1694:  Pedagogi, runoilija, kääntäjä, oikolukija ja toimittaja  Karion Istomin (1650-1717) Moskovan painossa laatii aapisen - Bukvar, joka on ensimmäinen venäläinen nykyaikainen maallinen aapinen.  Siinä on pedagoginen ja tietosanakirjamainen ote.  Se on runsaasti kuvitettu.  Kaivertaja Leonti Bunin kaivertaa aapisen puulaatoille.  Tsaarin perheelle ja hoville painetaan puuhun leikattu rukouskirja.  Myöhemmin Istomin nimitetään keisarillisen kirjapainon tarkastajaksi.  Aapiskirjan lisäksi hän julkaisee 1695 Johannes Vojinin elämäkerran, jota koristaa etulehdellä tämän muotokuvagravyyri, sekä slaavin kielen aapisen kirjapainoversion.
1698:  B Green ja J Allen painavat puulaatoilla Bostonissa Pohjois-Amerikan ensimmäisen nuottikirjan Bay Psalm Book.
1719:  Turun akatemian kirjapainon puupiirtäjän ja Viipurin kimnaasin kirjanpainajan 1688-93 Daniel Medelplan (1657-1737) puupiirrosaapinen on luultavasti ainoa Suomessa valmistettu puulaattakirja.  Se syntyy isonvihan aikana, kun Medelplan kaivertaa aapisen puulevyihin.  Sen nimi on Lasten Paras Tawara, eli ABC-Kirja, joca on suuren tarpen tähden leicattu Puuhun ja Pälkänen Seuracunnan Saarnamiesten toimituxen cautta, Prändätty Pälkänellä Daniel Medelplanilda Tauralan Kylässä 1719.  Sen ainoa tunnettu Turun akatemian kirjastossa säilytetty kappale tuhoutuu 1827 Turun tulipalossa.
1720:  Japanissa ilmestyy väreillä painettu eroottinen albumi Furyu Gion zakura.