1500-luku:
Usean painokoneen kirjapainoissa kirjanpainajamestari eli faktori johtaa
töitä. Hän neuvottelee kirjoittajien
kanssa ja valmistelee usein epäselvän käsikirjoituksen latojalle. Faktori huolehtii oiko- eli
korjausluvusta. Joskus painoon palkataan
oppineita korjauslukuun. He puuttuvat
usein sisältöönkin. Tämä on yleisintä
Baselissa, Pariisissa ja Lyonissa.
Baselissa Frobenin painossa työskentelee oikolukijana Erasmus
Rotterdamilainen.
1500-luku:
Japanin irtokirjakkeet ovat peräisin Koreasta ja Portugalista.
1500-luku:
Jokaisella saman paikkakunnan kijanpainajalla on oma erilainen
kirjakekorkeus muun muassa varkauksilta
suojautuakseen. Tapa jatkuu pitkälle
1700-luvulle ja Saksassa 1800-luvun alkupuoliskolle.
1500-1600-luvut: Latomahaka valmistetaan lovistamalla puuhun
määrätty kiinteä leveys. Latojalla
täytyy olla hakoja eri levyisiä ladelmia varten.
1500-1600-luvut: Kirjasimenleikkaajat myyvät patriiseja ja
matriiseja eri maihin erityisesti Pariisin, Antwerpenin ja Frankfurtin kautta.
1507:
Augsburgilainen Erhard Öglin leikkaa nuotit samaan tapaan kuin Petrucci.
1507:
Strassburgilainen painaja Johann Knoblauch huomaa painamassaan Pico de
Mirandolan teoksessa niin paljon ladontavirheitä, että painovirheluetteloon
tulee 15 sivua. Hän merkitsee siihen:
"Älä syytä tekijää virheistä, ne ovat latojien tekemiä. Tunnustaudumme niihin syylliseksi".
1511:
Nuotti-irtokirjakkeiden keksijä Ottaviano dei Petrucci palaa Venetsiasta
Fossombroneen. Kirjasinleikkaaja Jacomo
Ungaro soveltaa Venetsiassa Petruccin patenttia kirjakkeiden valamiseen ja
nuottien painamiseen saaden 1513 patentin.
1514:
Soncino painaa Fanossa Italiassa ensimmäisen kerran valetuilla
arabialaisilla kirjakkeilla rukouskirjan Egyptin jakobiittisiä kristittyjä
varten.
1519:
Johann Petreius painaa ja valaa kirjakkeita Nürnbergissä.
1520:
Strassburgissa porvarikirja mainitsee kirjakevalajan Martin Hosch von
Hohenstein.
1520:
Stelzessä punssinleikkaaja Peter Kreiss tulee porvariksi.
1526:
Lontoossa John Rastell painaa nuotteja.
Viivasto, nuotit ja muut merkit sekä sanat painetaan yhtäaikaa. Nuotti ja viivaston katkelma on valettuna
samaan kirjakkeeseen. Viivaston
katkelmakirjakkeita käytetään saamaan yhtenäinen nuottien järjestelmä.
1527:
Pierre Attaingnant painaa Pariisissa nuotteja yhdellä painatuksella.
1528:
Johann Albrecht (Albertus) mainitaan Strassburgissa valajana, porvarina
ja painajana.
1529:
Erasmus Rotterdamilainen huolehtii painetun tekstinsä virheettömyydestä,
ja ilmestyy ensimmäinen Errata et Addenda -liite.
1530-luku:
Kirjanpainaja Johann Balhorn toimii Lyypekissä. Hänen mukaansa eräissä kielissä nimitetään
väärillä korjauksilla pilattua painosta balhornisoiduksi.
1532:
Jean de Channey painaa Avignonissa Carpentraksen (Elzéar Genêt)
musiikkiteoksen Liber primus missarum.
Siinä on ensi kertaa soikeat päät nuottikirjakkeissa, joiden leikkaaja
on Etienne Briard.
1532:
Jacques Moderne painaa Lyonissa nuottikirjakkeilla, jotka perustuvat
Petruccin järjestelmään.
1532:
Yritys Christian Egenolff painaa Frankfurt am Mainissa nuotteja yhdellä
painokerralla.
1537:
Joanne de Colonia painaa Napolissa nuotteja kertapainatuksella.
1538:
Kirjakevalaja Johannes Zorell mainitaan Ulmissa.
1540:
Venetsiassa julkaistaan siennalaisen arkkitehdin ja metallurgin Vanucci
(Vannoccio) Biringuccio (1480-1539) teos De la Pirotechnia, jonka painaa
Venturino Roffinello. Biringuccio antaa
kirjakemetallin määrällisen koostumuksen eli lyijyä kahdeksan osaa, tinaa kolme
osaa ja antimonia kahdeksan osaa.
Biringuccio käsittelee punssia, matriisia ja valamista säädettävässä
kirjakkeen valinmuotissa. Hänen
kuvauksensa ovat selkeitä, mutta kirjassa ei ole kuvitusta. Tottunut työntekijä valaa 2000-4000
kirjaketta päivässä.
1545:
Punssinleikkaaja ja kirjakkeenvalaja Joos Lambrecht painaa Ghentissä
teoksen Cornelius van der Heyden, Corte instruccye ende onderwys, jossa on
vanhin tunnettu piirros kirjakkeen valinlaitteesta ja valajasta työssään.
1549:
Robert Granjon leikkaa nuottipunssit ja painaa 1559 musiikkiteoksia
Lyonissa. Nuottien päät ovat pyöristetyt
vinon pisaran muotoisiksi.
1550:
Sevillalainen kirjakevalaja Antonio de Espinosa saapuu Mexico Cityyn
valamaan kirjakkeita Juan Pablosille.
1550-luku:
Hollantilainen kirjanpainaja Christoph Plantin ripustaa koevedosarkit
kirjapainonsa oven ulkopuolelle, jotta ohikulkijat voivat lukea ne ja
huomauttaa mahdollisista virheistä.
1558:
Kaivertaja Philippe Danfrie kopioi Granjonin nuottikirjaimet ja kutsuu
versiotaan nimellä musique en copie tai musique d’escriture.
1559:
Guillaume Le Bé vanhempi alkaa leikata pyöristettyjen nuottien
järjestelmää. Pienet ja suuret nuotit on
tarkoitettu painettavaksi kahdella painatuksella. Ranskalaiset musiikinpainajat Adrien Le Roy
ja Ballard käyttävät niitä.
1560:
Nürnbergissä mainitaan kirjaimenleikkaaja Johann Hartwick ja
kirjakevalaja Simon Auer.
1563:
Punssinleikkaaja Jakob Sabon (1535-80) pystyttää Antwerpenissä Plantinin
kirjakevalimoa. Hän työskentelee 1566-67
Frankfurt an der Oderissa ja perustaa 1572 ensimmäisen itsenäisen
kirjakevalimon Frankfurt am Mainiin. Hän
ottaa haltuunsa Egenolffin kirjakevalimon ja tuottaa Robert Granjonin ja Claude
Garamondin kirjakkeita. Jan Tschichold
muotoilee 1967 kirjaimen Sabon.
1567:
Kirjakkeiden valulaitteissa otetaan tunnuke käyttöön.
1568:
Jost Amman kaivertaa puupiirroksen kirjakevalajasta teoksessa
Ständebuch, säkeet Hans Sachs, Sigismund Feyerabend, Frankfurt am Main.
1568:
Jost Ammanin teoksessa Ständebuch Hans Sachs kirjoittaa: Ich geuss die
Schrift zu der Druckerey/ gemacht aus Wissmut, Zinn und Bley - Valan
kirjoituksen painoon/ tehty vismutista, tinasta ja lyijystä. Myöhemmin kokoomus on viisi prosenttia tinaa,
15-28 prosenttia antimonia ja loput lyijyä.
Nelikkeissä, loitoissa ja välisteissä on 1-2 prosenttia tinaa, 12-16
prosenttia antimonia ja loput lyijyä.
1569:
Henri Estienne kertoo teoksessaan Artis typographicae Querimoniae
nuoresta oiko- eli korjauslukijasta, joka, kun kaksi sanaa muistutti toisiaan,
laittoi tuntemansa sanan tuntemattoman tilalle.
Niin muuttui procos - rakastaja sanaksi porcos - sikoja.
1570:
Ranskalainen kirjakevalaja ja painaja Robert Granjon (1559-82) painaa
pyöreillä nuottikirjakkeilla.
1574:
Berliinissä alkemistillä Leonhard Thurneysser on kirjapaino ja
kirjakevalimo, jossa 1582 kirjakevalaja Veit Bretschneider työskentelee.
1577:
Hollantilainen Hendrik van den Keere (1540-) leikkaa patriisit eli
punssit grande musique Christopher Plantinille nuotti- ja viivastokirjakkeiden
valamista varten.
1580:
Christopher Plantinin kirjakemetalli sisältää 82 prosenttia lyijyä,
yhdeksän tinaa ja kuusi antimonia sekä jälkiä kuparista.
1582:
Saksalainen teologi Jakob Christmann julkaisee Heidelbergissä
arabialaista typografiaa. Alphabetum
arabicum on ladottu puuhun leikatuin kirjakkein. Niiden valmistuspaikka on Neapoli Nemetum -
Neustadt in Pfalz.
1589:
Hampurissa työskentelee kirjakevalaja ja painaja Georg Kander.
1590:
Japanilaiset omaksuvat irtokirjakkeilta painamisen Koreasta. Irtokirjakkeita kokeillaan Narassa ja
Kyotossa.
1591-1611:
Portugalilaiset jesuiitat käyttävät Japanissa Kyushun saarella
kirjakkeita, jotka ovat muotoilleet Francois Guyot, Claude Garamond ja Robert
Granjon. Japanilaisissa kirjakkeissa on
kiinalaisia merkkejä kanji, hiragana- ja katakana-tavuja kahdessa koossa. Ne valmistetaan Japanissa ja muissa Aasian
maissa. Otetaan myös puisia kirjakkeita
käyttöön kuten Contemptvs Mvndi, Kyoto 1610 osoittaa.
1592:
Japanilainen sotaherra Toyotomi Hideyoshi vie Koreasta kirjakkeita
Japaniin.
1594:
Saksilainen ohje sanoo: kirjanpainajien ja kirjakauppiaiden tulee
käyttää korkea-arvoisista henkilöistä latinankielisiä nimiä, vaikka
tiedettäisiin, että he eivät osaa latinaa.
1596:
Japanissa painetaan irtokirjakkeilla vanhin tunnettu japanilainen
kirja. Keisari määrää 1597 leikattavaksi
irtokirjakkeet - kokatsubijan puusta, ja käskee painaa joukon korkeatasoisia
kirjoja. Tokugawa-shogunit painattavat
useita teoksia sotureittensa käyttöön, ja buddhalaiset temppelit omaksuvat
uudet menetelmät.
1600-luvun alku: Japanissa valmistetaan ensimmäiset metalliset
kirjakkeet Suruga, jotka ovat kuparia.
Puisilla ja metallisilla irtokirjakkeilla painaminen katkeaa 1629, sillä
vähäinen irtokirjakkeiden määrä ei riitä suurten painosten painamiseen, ja
siitä lähtien käytetään blokkipainatusta.
1600-luku:
Comeniuksen teoksessa Orbis sensualium pictus, josta Gezeliuksen
kirjapainossa otetaan useita painoksia, kuvataan latojan työtä:
Kirjanpainajalla on malmiset kirjakkeet, joita on suuri määrä jaoiteltuina
kasteihin. Latoja ottaa niitä (poimii)
esille toisen toisensa jälkeen ja latoo (esikuvan mukaan) mikä hänellä on
tenaakelissa edessään, sanoiksi latomahakaan; siksi kunnes syntyy rivi; sen hän
asettaa laivaan; siksi kunnes niistä tulee Columni (sivu); tämän taas
kehilölaudalle ja sen hän puristaa yhteen kehilöllä ruuvien avulla etteivät
putoa irti toisistaan; ja vie painimeen.
1600-1850:
Kirjakkeenvalajien suhteellinen merkitys kasvaa. Syntyy suuria kansainvälisiä kirjakevalimoita. Merkittävin valimo 1600-luvulla Lutherin
kirjakevalimo Frankfurt am Mainissa valaa vain muiden muotoilemia kirjakkeita.
1608:
Kirjanpainaja Georg Leopold Fuhrmann pystyttää kirjakevalimon ja
julkaisee 1616 kirjainnäytteen.
1608:
Lääkäri Hieronymus Hornschuch (1573-1616), joka opiskeluaikanaan toimi
oikolukijana, kirjoittaa kokemuksistaan oppaan Orthotypographica. Siinä hän antaa neuvoja oikolukijoille ja
esittää liitteenä oikoluvussa käytetyt korjausmerkit.
1616:
Kiovassa toimii kirjakevalimo luostarin kirjapainon yhteydessä.
1617:
Ruotsin kuningas Kustaa II Aadolf kutsuu schleesialaisen kirjakevalajan
Peter van Selow Tukholmaan. Hän varustaa
1618 alkaen Uppsalan kirjapainon kreikkalaisin, heprealaisin, syyrialaisin,
arabialaisin ja kyrillisin kirjakkein.
Kyrillitsaa tarvitaan valloitetuille venäjää puhuville alueille.
1624:
Eräässä Västeråsin kirjapainoon hankitussa kursiivikastissa on 180
lokeroa, kun niitä 1900-luvulla on noin 124.
1625:
Kustaa II Adolf antaa valtakirjan kirjakevalaja Peter van
Selowille. Hän on ensimmäinen
arabialaisten kirjakkeiden leikkaaja ja valaja Saksassa.
1626:
Paavi Urbanus VIII varustaa Vatikaanin kirjapainon kreikkalaisilla,
arabialaisilla, hebrealaisilla, syyrialaisilla, armenialaisilla ja
sanskriittisilla kirjakkeilla. Myöhemmin
valikoimaan lisätään kiinalaiset, kyrilliset ja glakoliittiset, gaelin,
tiibettiläiset, gruusialaiset ja tamilin kirjakkeet.
1632:
Philipp Fievet perustaa kirjakevalimon Frankfurtiin.
1634:
Veljekset Johann (1582-) ja Heinrich Stern (1592-) perustavat
Lüneburgiin kirjakevalimon.
1640:
Turun tuomiokapituli määrää kaksi pappia Tukholmaan "ollakseen
Correctores Suomalaista Raamattua painettaessa".
1642:
Yrjänä Puuseppä valmistaa laatikot eli kirjakelaatikot Turun akatemian
painoa varten. Kirjakekasteissa on
saksalainen järjestelmä.
1650:
Japanissa irtokirjakkeen käyttö alkaa hävitä melkein kokonaan, ja
palataan lähes täydelleen laattapainatukseen.
Uusi kirjakelajitelma on kalliimpi kuin laattojen leikkaaminen. Jos enemmän kuin yksi työ on valmisteilla
samaan aikaan, tarvitaan lisää irtokirjakkeita.
1653:
Cambridgen yliopiston kirjanpainaja John Field päättää helmikirjasimin
ladotun helmiraamatun painamisen. Se on
tullut kuuluisaksi monista painovirheistään, joista pahimpia on 1 Kor 6:
9. Siinä sanotaan : Know ye not that the
unrighteous shall inherit the kingdom of god? - Ettekö te tiedä, että vääräin
pitää jumalan valtakuntaa perimän?, kun pitää olla: shall not inherit - ettei
vääräin pidä.
1654:
Turun akatemian kirjapainon inventaario: 13 kastia ja kirjakkeita
yhteensä 51 leiviskää 12 3/4 naulaa.
Uppsalan akatemian kirjapainossa 1652 on 211 leiviskää ja 9 naulaa.
1655:
Turun akatemia asettaa maisterin Martti Miltopaeus oikolukijaksi
(korrektor). Hän saa palkkiota kaksi
äyriä hopeaa jokaista korjattua arkkia kohti.
Oikolukijalle ei kuulu käsikirjoitusten sensurointi, vaan dekaanille tai
muulle professorille.
1656:
Venäläiset miehittävät Tarton, ja yliopiston kirjapainon kirjakkeet
kätketään Marian kirkon holviin. Piispa
Gezelius tuo Turkuun tämän kirjakevaraston luettelon.
1662:
Kiinan keisarillisen hallituksen määräyksestä valetaan vaskinen
kirjakesatsi, john kuuluu 250 000 kirjaketta.
Kirjaimen mallit veistetään ensin kovasta hienosyisestä puusta. Malleilla tehdään posliinisavesta muotteja,
jotka poltetaan uunissa. Näillä
muoteilla valetaan kirjakkeet, joilla painetaan 600-niteinen tietosanakirja. Se valmistuu 1726. Rahanpuutteessa tyyppisatsi valetaan vaskeksi
ja myntätään rahoiksi 1736. Se korvataan
1773 puisella tyyppisatsilla, joita valmistetaan myös 250 000 kappaleen
lajitelma. Puisille kirjakkeille keisari
antaa nimen Kootut veistetyt jalokivimerkit.
Niillä painetaan harvinaisia kirjoja.
1663:
Nürnbergiläinen porvari punssinleikkaaja Konrad Baumann perustaa
kirjakevalimon ja antaa 1669 kirjainnäytteen.
1665:
Nicholas Nicholls antaa kuninkaan pyynnöstä pienen kirjainnäytteen
8,5x4,5 neliösenttimetriä. Moxon on
ensimmäinen englantilainen valaja, joka julkaisee 1669 täydellisen kirjainnäytteen.
1665:
Balthasar Koblin on kirjakevalajana Konstanzissa.
1679:
Eräässä Tukholmassa painetussa postulaattikirjoituksessa sanotaan:
Meillä on painimet, laivat, kastit, kehilöt, latomahaat, sienet, pallot, värit,
oolit, rivinnäyttäjät ja tenaakelit.
1680:
Korealaiset valavat noin 100 000 pronssikirjaketta.
1680:
Nürnbergissä Hartwig, Baumann ja Lobinger perustavat kukin
kirjakevalimon. Konstantin Hartwig
julkaisee 1690 fraktuurakirjainnäytteen.
1680-1750:
Suomessa painojen taloudellisen ahdingon aikana käytetään jopa
yksittäisiä puukirjakkeita nimiö- ja otsikkotekstien metallikirjakkeiden
joukossa. Kuluneita ja rikkoutuneita
kirjakkeita korvataan puusta leikatuin täydennyskirjakkein. Vierasperäisiä kirjaimia kuten kreikkaa,
hepreaa ja syyriaa painetaan usein puukirjakkein tai puulaatoin. Myös muualla pienet varattomat painot
veistättävät suuria puukirjakkeita nimiökäyttöön. Nimiöiden suurimmat rivit saatetaan leikata kokonaan
yhdelle puulaatalle.
1682:
Tutkija Johann Joachim Becher kokeilee latomakonetta.
1683:
Englantilaisen Joseph Moxonin teos Mechanick Exercises, ensimmäinen
painajan käsikirja, selvittelee kirjakkeen valamista seikkaperäisesti ja on
kuvitettu. Kirjakevalajan päivätuotanto
on 2000-4000 kappaletta. Moxon sanoo
Englannissa olevan kymmenen kirjainkokoa.
1687:
Lontoolainen painaja John Heptinstall leikkaa nuottien punssit
kirjoitettujen nuottien ryhmäksi.
Nuottien päät ovat soikeat tai pyöristetyt.
1692:
Baselilaisen kirjakkeiden valajan Cyriakus Pistorius (1629-90) poika Johannes
(1664-1730) ottaa haltuunsa isänsä perustaman liikkeen.
1693:
Jeremias Stenglin perustaa Nürnbergiin kirjakevalimon. Hän julkaisee hinnaston, jossa on kuusi
kirjainlajia 78 eri koossa.
1693:
Turun akatemian kirjapainoon saadaan heprealaiset kirjakkeet lukuisten
aloitteiden jälkeen lähettämällä kuluneita kirjakkeita uudestaan valettavaksi
Lyypekkiin. Tätä ennen tultiin toimeen
kaiverretuin puukuvioin tai Gezelliuksen kirjapainosta lainatuin kirjakkein,
kun oli painettava heprealaisia sanoja, joita ei voinut ilmaista latinalaisin
kirjakkein.
1697:
Strängnäsissä tehdyssä inventaariossa mainitaan kolme messinkistä
latomahakaa. Niissä lienee siirrettävä
messinkikenkä, kun yleensä latomahaka vastaa ladelman leveyttä.
1698:
Bartolommeo Cristofori keksii pianon.
Sillä lienee merkitystä latomakoneiden ja kirjoituskoneiden
kehittämisessä.
1699:
Peter de Walpergen leikkaa Oxfordissa nuotit, joita käytetään kerran tai
pari.
1700-luku:
Kirjakkeet ladotaan käsin kehilöön tai latomahakaan kastista, jossa useimmin
esiintyvät kirjakkeet ovat kättä lähinnä olevissa lokeroissa. Puoli arkkia ladotaan kuuden työpäivän
viikossa, kun työpäivä on 12 tuntia.
Sivun latomiseen kuluu siis kolme tuntia.
1700 vaiheilla: Valmistetaan portaallisesti eri leveyksille
aseteltava puinen latomahaka. Siinä on
messinkinen siirrettävä sivuseinä, jonka kiinnittämiseksi pituussuuntaiseen
seinämään on porattu rivi reikiä. Pian
latomahaat ruvetaan valmistamaan kokonaan metallista joko messingistä tai
raudasta. Leveys säädetään portaattomasti.
1710:
Punssinleikkaaja ja kirjakevalaja Andreas Köhler perustaa Nürnbergiin
kirjakevalimon.
1716: Adam Jonathan Felsecker painaa Nürnbergissä
kirjan Johann Conrad Zeltner, Correctorum in typographiis eruditorum centuria,
speciminis loco collecta. Se
sisältää 99 oiko- eli korjauslukijan elämäkerrat.
1718:
Sveitsissä nürnbergiläinen valaja Johan Wilhelm Haas tulee baselilaisen
kirjakevalimon Haas'sche Schriftgiesserei (perustettu 1580 kirjapainoon)
johtoon. Poikansa Wilhelm Haas kehittää
tätä teollisuutta keksinnöillään ja paranteluillaan.
1718:
CL Thiboust julkaisee Pariisissa latinaksi runonsa Typographiae
excellentia, joka kuvaa kirjakkeenvalamista.
Se on kuvitettu.
1719:
Painaja Bellagata perustaa Milanoon valimon. Hän osti patriisit ja matriisit kiertävältä
punssinleikkaajalta ja valajalta Ignace Antoine Keblin.
1721:
Saksassa on noin 15 kirjakevalimoa.
1722:
Painovirhepaholainen työssään: Merckellin suomenkielisessä
katkismuksessa on paljon painovirheitä, ruotsinkielisestä katkismuksesta 1723
puuttuu kolmas käsky, 1726 virsikirjoista puuttuu rivejä ja säkeitäkin sekä
pienikokoisesta suomalaisesta virsikirjasta on yksi virsi jäänyt pois. Tukholmassa painetut suomalaiset kirjat
sisältävät sekä käännöskielensä että oikeinkirjoituksensa osalta karkeita
virheitä niin, että syntyperäisten suomalaisten enemmistö ei niitä ymmärrä.
1723:
Ranskassa koetetaan yhdenmukaistaa kirjakkeen korkeus.
1725:
Englantilainen kultaseppä William Geed kehittää latomisen
jouduttamiseksi logotyyppijärjestelmän.
1725:
Lontoossa WM Johnson kokeilee kirjakkeiden koneellista valamista, mutta
epäonnistuu.
1725:
Uppsalan akateeminen kirjanpainaja on sopimuksen mukaisesti velvollinen
pitämään varastossaan latinalaisten, ruotsalaisten (fraktuura) ja kreikkalaisten
kirjakelajien lisäksi myös syyrialaisia, arabialaisia, rabbiininkielisiä ja
heprealaisia kirjakkeita asianmukaisine pisteineen eli kokoineen sekä korko- ja
erotusmerkkeineen ynnä riimukirjakkeita ja nuotteja.
1726:
Turun akatemia saa Pärnun akateemisen kirjapainon kirjakevaraston, joka
on 1709 venäläishyökkäyksen tieltä siirretty Tukholmaan varastoon. Kirjakkeilla ei ole paljon käyttöarvoa. Samoihin aikoihin kuluneita kirjakkeita
lähetetään Lyypekkiin uudelleen valettavaksi, sillä Turun akatemian kirjakkeet
ovat niin kehnossa kunnossa, että voidaan latoa tuskin arkki kerrallaan.
1729:
Turussa Johan Kämpe pyytää useampia kasteja, laatikoita isokokoisia
kirjakkeita varten sekä kehilöregaalia, johon kehilöt voitaisiin
sijoittaa. Akatemian puuseppä Johan
Jöransson valmistaa 1731 kreikkalaisen kastin, kolmilaatikkoisen kastinalustan
eli regaalin, kaksi laatikotonta regaalia ja puolisen tusinaa kehilölautoja.
1729:
Seppä Jacob Runberg raudoittaa Turun painon yhden kehyksen ja varustaa
sen ruuveilla sekä toimittaa 1731 painolle latomahaan, joka luultavasti on
taottu metallista, ilmeisesti messingistä.
Seppä Runberg takoo uusia kohdistimia ja panee entisiin uusia kärkiä,
valmistaa uusia remmikoita ja kunnostaa vanhoja varustaen ne saranoilla sekä
valmistaa 1735 kammen painimeen ja 1748 uuden samanlaisen.
1732:
Ranskassa joka painajan tulee toimittaa pieni m-kirjake kuninkaalliseen
kamariin kirjakkeen korkeuden tarkistamiseksi.
1739:
Wittenbergissä on Christian Zinckin kirjakevalimo.
1739:
Kirjanpainaja Peter Momma (1711-72) ja Mathias Holmerus perustavat
kirjakevalimon, joka on Ruotsin ensimmäinen van Zelowin 1600-luvun alussa
toimineen valimon jälkeen. Carl von
Linné vaikuttaa valimon syntyyn, sillä hän taistelee antiikvan käytön puolesta
fraktuuran rinnalla. Peter Momma saa
1747 ja 1748 kirjakkeiden valannan ja myynnin yksinoikeuden Ruotsissa. Valimossa myös kaiverretaan punsseja. Toiminta loppuu 1774.
1740:
Punssinleikkaaja Jacques-Francois Rosart (1714-74) perustaa valimon
Haarlemiin. Hän julkaisee 1741
ensimmäisen kirjainnäytteensä, jossa on 12 kirjaimistoa ja 14 ornamenttia. Hän julkaisee 1742 mainoksen sanomalehdessä
Oprechte Haarlemse Courant. Rosart
leikkaa 1749 sarjan punsseja nuottien painamiseksi uudella menetelmällä, jota
hän tarjoaa Johannes Enschedélle Haarlemiin.
Rosart ei saa rohkaisua, ja Breitkopf kehittää samalla periaatteella
nuottikirjakkeet. Rosart muuttaa 1759
Brysseliin, jossa hän 1769 ilmoittaa uudesta kirjaintyypistä sanomalehdessä
Gazette des Pays-Bas.
1740:
Christian Friedrich Gessner tähdentää, että eri kirjapainoissa tulisi
käyttää eri kirjakkeen korkeutta. Näin
toiset painajat eivät voisi käyttää toisten valmistamia kirjakkeita. Gessner julkaisee kirjan Die so nöthig als
nützliche Buchdruckerkunst und Schriftgiesserey.
1740:
David Bruce parantaa Johnsonin kirjakevalinkonetta.
1742-50:
Punssinleikkaaja ja kirjakevalaja Johan Michael Schmidt (1700-50) toimii
valimon Königlich-Preussische Schriftgiesserei johtajana Berliinissä.
1743:
Fredrik Suuri pystytyttää Berliiniin kirjakevalimon ja hankituttaa
kirjakevalimoilta Breitkopf & Härtel Leipzigista ja Zinck Wittenbergistä
kirjakkeita.
1744:
Skotlantilaiset painajaveljekset Foulis ripustavat koevedoksen
julkisesti nähtäväksi ja ilmoittavat maksavansa palkkion jokaisesta löydetystä
virheestä. Näin teki Christoph Plantin
Antwerpenissa.
1751:
Václav Jan Krabat perustaa valimon Prahaan.
1751-72:
Diderot ja d'Alembert, Encyclopédie sisältää muun muassa latomon näkymän
ja ladelman esityksen.
1751:
Saksissa määrätään, että kirjanpainajan tulee ymmärtää latinaa ja osata
lukea kreikkaa. Hänen täytyy opiskella
niitä neljä vuotta ja käyttää kolme vuotta, ennenkuin voi osallistua
mestarintutkintoon.
1752:
Unkarissa syntynyt Johann Thomas Edler von Trattner perustaa Wieniin
kirjapainonsa yhteyteen kirjakevalimon, jossa punssinleikkaajana on Anton
Magatsch. Trattner julkaisee pian
kirjainnäytteen, jossa on 64 antiikvaa, 31 fraktuuraa, 11 schwabacheria, viisi
saksalaista ja kaksi latinalaista kirjoituskirjainta, 11 kreikkalaista,
kahdeksan heprealaista, neljä venäläistä ja neljä turkkilaista kirjainta,
kahdet nuotit, alkukirjaimia, koristereunuksia ja ornamentteja. Trattner julkaisee 1760 toisen
kirjainnäytteen.
1752:
Christopher Saur painaa ensimmäisenä Pohjois-Amerikassa Pennsylvanian
Germanstownissa irtokirjakkeilla nuotteja.
Hän valaa itse kirjakkeet kokoelmaa Geistreiche Lieder varten.
1754:
Saksalaisen kirjanpainajan Bernhard Christoph Breitkopf poika Johann
Gottlob Immanuel Breitkopf (1719-94) keksii Leipzigissa uuden tavan latoa ja
painaa nuotteja yhdisteltävillä irtokirjakkeilla. Nuotti jaetaan osiin ja viivasto koostuu eri
pituisista osista. Nuotit ladotaan jopa
kolmesta tai neljästä osasta, joita on 257 kappaletta. Tällaisia kirjakkeita kutsutaan mosaiikkikirjakkeiksi. Hän julkaisee 1754 järjestelmällään
ensimmäiset nuotit ja painaa 1756 paimendraaman Il Trionfo della Fedeltà. Pierre Simon Fournier le Jeune julkaisee 1756
nuottinäytekirjansa, mutta ei ylitä Ballard-suvun nuottien
painamismonopolia. Breitkopf keksii myös
tavan painaa karttoja irtokirjakkeilla ja julkaisee 1777 kirjan Über den Druck
der geographischen Charten. Hänellä on
painon lisäksi kirjakevalimo ja kirjakauppa, joissa on 130 työntekijää. Sivukirjakaupat ovat Dresdenissä ja
Bautzenissa. Kirjakevalimo tuottaa 400
kirjaimistoa, joita viedään moniin maihin.
Painossa on 20 painokonetta kirjatyöhön ja neljä nuottien
painamiseen. Gottlob Breitkopf (-1800)
ottaa 1795 ystävänsä Gottfried Christph Härtelin kumppaniksi, ja nimeksi tulee
1796 Breitkopf & Härtel.
1754:
Erfurtissa ilmestyy teos Elias Sauerländer, Kurze, doch nützliche
Anleitung von Form- und Stahlschneidern (...) Buchstaben, Rösgen, Calender,
Apotheker-, chemische und andere Zeichen, auch Ziffern, in Stahl und Messing zu
schneiden - Lyhyt, toki hyödyllinen johdatus muotti- ja teräskaiverrukseen
(...) kirjainten, kalenteri-, apteekki-, kemiallisten ja muiden merkkien, myös
numeroiden, teräkseen ja messinkiin leikkaamiseen.
1755:
Breitkopf tekee Leipzigissa parannuksen nuottikirjakkeisiin. Kirjake käsittää yhden nuottiviivan kappaleen
joko nuottimerkin kera tai ilman.
1756:
Nuottien latomisessa kunnostautuu järjestelmällään myös Pierre-Simon
Fournier le jeune, joka julkaisee aiheesta tutkielman ja 1765 kirjan. Hänen järjestelmässään matriiseja on noin
160, kun muilla on vähintää 300 matriisia.
1758:
JM Fleischmann kehittää nuottien latomista Izaac Enschedén painossa
Haarlemissa. Fleischmann on 1760
leikannut 226 punssia sekä lyönyt ja täsmännyt 240 matriisia. Näiden painojälki lähenee kaiverrettujen
nuottien ulkonäköä.
1760:
Christoph Friedrich Cotta (1730-1807) perustaa Stuttgartiin
kirjakevalimon.
1760:
HB Andres harjoittaa Altonassa kirjakkeiden valamista.
1761:
Jacques Rosart kehittää Brysselissä nuottien mosaiikkikirjakkeet.
Hänellä on noin 300 merkkiä.
1764-66:
Ranskalainen Pierre Simon Fournier Le jeune kirjoittaa patriisin
leikkaamisesta ja kirjakkeiden valamisesta teoksen Manuel Typographique.
1766:
Johann Michael Hartungilla on Mainzissa kirjakevalimo.
1767:
Linnén lahjakas oppilas ruotsinsaamelainen Henric Fougt (väitteli
Linnélle 1745 väitöskirjalla Corallia baltica) saa englantilaisen patentin
omalle menetelmälleen latoa musiikkia irtokirjakkein. Hänen keksintönsä oli valmis 1766, ja hän
tarvitsee nuottien latomiseen vain 166 matriisia. Fougt painaa Lontoossa musiikinpainajana
nuotteja, ensiksi Francesco Uttini, Six Sonatas for Two Violins and a Bass
1768. Hän palaa Tukholmaan 1770 ja tuo
Ruotsiin Baskervillen kirjakeleikkauksen ennen kuin Beaumarchais Ranskaan. Kustaa III nimittää Fougtin 1773 hänen
appensa Peter Momman kuoleman jälkeen kuninkaalliseksi kirjanpainajaksi.
1767:
Kuninkaallinen hovikirjanpainaja Georg Jacob Decker liittää
kirjapainoonsa kirjakevalimon, kun Fredrik II niin määrää.
1767:
Turun kirjapainossa on 36 kastia, joista yksi kreikkalaisen ciceron, ja
viisi Frenckellin yksityistä omaisuutta.
Kalustoluettelossa on vielä yli 50 ladonta- ja pesulautaa sekä tusinan
verran kostutuslautoja, joita käytetään ennen painamista tapahtuvaan paperin
kostutukseen, 16 ladelmalaivaa, kaksi forttelilaivaa, joissa säilytetään
talteenpantuja tai usein käytettäviä ladelmia, kaksi huonohkolla terällä
varustettua oolia, 16 rauta- ja kuusi puukehystä, värilapioita ja värisoikkoja.
1776:
Ranskalainen Francois Barletti de Saint-Paul julkaisee kirjansa Nouveau
système typographique. Hän suosittelee
logotyyppien eli usein esiintyvien sanojen ja tavujen käyttämistä
ladonnassa. Logotyyppi on
kirjakeyhdistelmä, jossa on useita kirjakkeita, tavu tai sana valmistettu
yhdeksi ladontakappaleeksi. Niiden
sanotaan nopeuttavan ladontatyötä.
1783:
Englantilainen Timesin latoja Henry Johnson laatii
logotyyppijärjestelmän (kreikassa logos - sana), jota käytetään The
Times-lehden ladonnassa. John Walter
julkaisee hänen teoksensa An Introduction to Logography. 1800-luvulla kehitetään useita
logotyyppijärjestelmiä, kunnes latomakoneen keksiminen lopettaa kiinnostuksen
niistä. Nykyään logo tarkoittaa
jatkuvasti samanlaisina käytettäviä
liike- ja tavaranimiä.
1783:
Venäjällä tehdään yritys mekanisoida ladontatyö. Tuntemattomaksi jääneet Akateemisen
Kirjapainon työntekijät kehittävät ja valmistavat matriisinvalmistuskoneen.
1783:
Johann Daniel Wilhelmi perustaa Mainziin toisen kirjakevalimon.
1783: Pohjois-Amerikassa
Norman & White julkaisee Boston Magazinessa laulun Throw an apple. Norman leikkaa itse punssit ja valaa
kirjakkeet.
1784:
Ensimmäisen sokeainkoulun perustaja ranskalainen Valentin Haüy
(1745-1822) julkaisee kirjoituksen lehdessä Journal de Paris. Haüy käyttää yksinkertaisia latinalaisia
aakkosia, jotka valetaan metallista, järjestetään lauseiksi ja painetaan
puristimella sopivalle paperille korkokirjoituksena.
1785:
Benjamin Franklinin aloitteesta perustetaan kirjakevalimo Philadelphiaan.
1786:
Massachusettsilainen painaja Isaiah Thomas käyttää Caslonin kirjakkeita,
joihin sisältyy myös nuotit. Hän painaa kokoelman The Worcester Collection of
Sacred Harmony Worcesterissa.
1786:
Kirjakevalaja William Martin (1765-1815) perustaa valimon
Lontooseen. Hän oli veljensä Robert
opissa, joka työskenteli Baskervillen painossa.
Martin tuottaa myös kreikkalaisia ja itämaisia kirjakkeita. William Bulmer ottaa 1815 valimon haltuunsa.
1788:
Andreas Johann Saska perustaa Mainziin kirjakevalimon.
1789:
Painajan Abbé Sieyés virhe olisi ollut vaarallinen. Eräässä puheessa on painettuna: J'ai abjuré
la Republique - Vannon luopuvani tasavallasta, kun pitää olla adjuré - vannon
tasavallan puolesta. Hän haukkuu
latojan, haluaako hän painajan giljotiiniin.
1791:
Akateeminen kirjanpainaja Johann Friedrich Gottlieb Unger liittää
Berliinissä painoonsa kirjakevalimon.
1792:
Vincent Figgins (1766-1844) perustaa Lontooseen valimon, joka toimii
vielä 1908. Oxford Press tilaa 1796
kreikkalaisia kirjakkeita. Figgins
julkaisee kirjainnäytteet 1815, 1817 ja 1825, jossa on iirin, kreikan, heprean,
intian, persian ja syyrian kirjaimia, 1832 ja 1833 Specimen of Printing Types.
1794:
Kirjanpainaja Ernst Wilhelm Gottlieb Kirchner liittää painoonsa
kirjakevalimon ja pelikorttitehtaan.
1700-luvun loppu: Crapelet kertoo kirjassaan Etudes
typographiques, kuinka hänen isänsä Charles piti kalpeana ja vapisten kädessään
Telémaquen ensimmäistä arkkia, jossa nimi Pénélope on painettu Pélénopé. Arkki oli jo kolme kertaa oikoluettu.
1700-luvun loppupuolisko: Puukirjakkeet kokevat uuden nousukauden
mainospainatteissa ja lehti-ilmoituksissa.
Niissä käytetään kookkaita kirjakkeita.
Mainoksissa ja tilapäispainatteissa käytetään puisia
aksidenssikirjakkeita. Englannissa perustetaan
useita puukirjakkeiden valmistamiseen erikoistuneita pienyrityksiä.
Stereotypointi 1501-1795
1500-luku:
Kohopainon koristeaineistona käytetään metallivaloksia. Muotti eli matriisi valmistetaan yleensä puu-
tai metallipiirroksesta. Myös metallivaloksista
tehdään puupiirrosjäljennöksiä.
Metallipiirrokset ja -valokset ovat kalleutensa tähden ohuita levyjä,
jotka liimataan ja naulataan puualustalle.
Metallivaloksia tai niiden matriiseja myydään eri maiden kirjapainoihin,
joilla on omiakin koristelaattoja.
1568:
Biemwitz stereotypoi (stereotypia, kreikassa stereos - kiinteä, typos -
jäljennös) paperimatriisin avulla.
1568:
Philipp Apian (1531-89) valmistaa kartan Bairischen Landtafeln. Se sisältää kuvia, jotka on valmistettu
stereotypiamenetelmän esiasteella.
Piirroksista teksteineen valmistetaan matriisi, jolla valetaan tinaan
laatta. Se kiinnitetään puualustalle.
1600-luku:
Paperimatriiseja todennäköisesti käytetään painokehilöiden
jäljentämiseen Nürnbergissä.
1618:
Kustaa II Adolfin raamatussa on stereotypoituja kuvia.
1680:
Athias kokeilee Amsterdamissa stereotypointia.
1690:
Eräässä reseptikokoelmassa ilmestyy menetelmä, kuinka valaa
paperimatriisista stereotypialevyjä.
1700:
Väitetään, että pariisilainen painaja Valleyre painaa almanakkoja
stereotypialevyiltä, mutta siitä ei ole todisteita.
1701:
Saksalainen pappi Johann Müller (-1710) kehittelee stereotypointia
Leydenissa yrityksen Van der Mey kanssa.
Tällä menetelmällä painetaan pieni rukouskirja. Müller ryhtyy yhteistyöhön kirjakauppiaan
Samuel Luchtmans kanssa, ja useita kirjoja painetaan stereotypialaatoilta.
1725-29:
Edinburghilainen kultaseppä William Ged (1690-1749) kehittelee
stereotypointia. Hän valmistaa
ladelmasta valukipsiin muotin, josta voidaan valaa uusi painolevy metalliin
tarvittaessa. Näin vältetään tekstien
uudelleen latominen, kun otetaan uusintapainos. Latojien palkkojen noustessa ei
ole enää kannattavaa latoa samoja
tekstejä uudestaan. Valmiiden
ladelmien säilyttäminen on hankalaa, ja ne sitovat paljon kirjakkeita. Ged parantaa kipsistereotypointia, mutta
hänen rahansa loppuvat. Lontoolainen
paperikauppias William Fenner tarjoutuu rahoittajaksi, ja kumppaneiksi tulevat
kirjakevalaja Thomas James, veljensä John James ja keksijän poika James
Ged. Cambridgen yliopiston paino antaa
heille oikeuden painaa raamattuja painon erioikeudella, mutta ei ole varmaa,
tehdäänkö yhtään kirjaa. Ged palaa 1733
Skotlantiin keksintö mukanaan. Hän
julkaisee 1739 kirjan Sallust (toinen painos 1744), jonka nimiössä ilmoittaa
sen painetun valetuilta laatoilta. John White painaa 1742 Newcastlessa kaksi painosta
Henry Scougal, The Life of God in the Soul of Man stereotypialaatoilla.
1779:
Skotlantilainen Alexander Tilloch tietämättä Gedin työstä esittelee
painajan Andrew Foulis kanssa menetelmän valmistaa painolevyjä. He saavat 1784 patentin.
1784:
Lordi Stanhope III ostaa Glasgowilaisten Alexander Tillochin ja Andrew
Foulisin 1781 kehittämän
stereotypointimenetelmän ja kehittää sitä painajan Andrew Wilson
kanssa. Wilson perustaa Lontooseen
stereotypointiyrityksen Stereotype Office.
Stereotypointi (ja täten halvemmat kirjat) leviää Englannista
Pohjois-Amerikkaan.
1784:
Alsassilainen Francois Hoffmann avaa stereotypialaitoksen
Pariisissa. Hän on nähnyt Gedin kirjan
Sallust ja saa poikansa kanssa oikeuden de graver en creux et en relief par les
procédés d'un art nouveau sekä tuottaa lehden Journal polytype des Sciences et
des Arts. Hoffmann tekee muotin savesta,
johon kaataa lyijyn, tinan ja vismutin sulaa seosta. Painajat suhtautuvat vihamielisesti
Hoffmanniin kuten Gedin tapauksessa.
Menetelmällä painetaan 1787 onnistuneesti useita kirjoja, mutta Chambre
Royale et Syndicale de la Librairie et Imprimerie de Paris syyttää Hoffmannia
vaarallisten kirjoitusten julkaisemisesta, ja yritys on pakko sulkea. Hofffmann palaa Alsassiin perustaen
yrityksensä kotikaupunkiinsa Sélestat.
1787:
Hoffmannilla on jäljittelijöitä Ranskassa. Philippe Pierres julkaisee teoksen Zélie dans
désert stereotypialevyiltä, mutta painojälki on huono. Toulilainen painaja Joseph Carez saa 1787
oikeuden painaa sur planches fondues -menetelmällä, jota hän kutsuu
homotypiaksi. Näidenkään laatu ei ole
tyydyttävä.
1795:
Ranskalainen keksijä Louis-Etienne Herhan (1768-1854), punssinleikkaajat
Frieze ja Gérard, kaivertajat Nicolas Gatteaux ja Tardieu sekä painajat Firmin
ja Henri Didot kehittävät menetelmän Polytypage, jolla valetaan
stereotypialevyjä puukaiverruksista.
Herhan kehitti menetelmän painaa Ranskan vallankumoushallituksen
paperirahaa. Hän käytti
kuparimatriiseja, jotka lyödään patriiseilla, ja asemoidaan sivulle kuten
irtokirjakkeet. Kun kirjakemetallilevy
puristetaan voimakkaasti matriisisivua vasten, siirtyy levyyn reliefi, jolla
voi painaa. Kallis menetelmä hylätään
myöhemmin. Augustus Applegath
(1788-1871) patentoi 1818 Englannissa koneen machine à polytyper eli mouton.
1795:
Punssinleikkaaja, valaja ja painaja Firmin Didot (1764-1836)
juottaa logaritmitaulujen Jean Francois
Callet, Table de logarithmes kirjakkeet kiinni alustaan, sillä teoksesta
otetaan usein painoksia. Esikuvana
lienevät eräät hollantilaiset painajat, jotka tekivät juotosyrityksiä. Toisen tiedon mukaan taulut on painettu
stereotypialevyiltä. Didot koettaa
puristaa lyijymatriiseja monien muiden ohella.
Institut Francais nimittää 1811 hänet painajakseen. Hänestä tulee 1814 kuninkaallinen
painaja. Didot jää eläkkeelle 1827 ja
jättää yrityksen pojilleen Ambroise-Firmin (1790-) ja Hyacinthe (1794-).