Oppikaa ja lukekaa. Lukekaa rikassisältöisiä kirjoja. Elämä pitää huolen muusta. FM Dostojevski
1796:
Newyorkilaisessa aikakauslehdessä ilmoitetaan päivä- ja iltakoulusta,
jossa opetetaan kirjoitustaitoa. Samassa lehdessä on koulun The New York Commercial,
Classical and Mathematical School ilmoitus.
Koulussa
opettaa William Milns, joka on kirjoitusoppaan Penman’s Repository tekijä.
1700-luvun loppu: Englannissa ei ole
varsinaista koululaitosta. Satunnaisten
koulujen lisäksi on hyväntekeväisyys-, sunnuntai- ja naistenkouluja.
1800-luvun alku: Napoleon perustaa katedraalikoulujen tilalle
uuden koulumuodon lycée, ja yliopistojen toiminta muokataan palvelemaan valtion
tarpeita. Valtakunta jaetaan
koulutusalueiksi akatemioiksi, joita johtavat rehtorit. Opettajia alkaa kouluttaa École normale. Upseereita ja erikoisasiantuntijoita
koulutetaan erikoiskorkeakouluissa grandes écoles.
1800-luvun alku: Saksalainen Johann Friedrich Herbart
(1776-1841) muokkaa opetusta pskologian avulla.
Herbartilaiset vaikuttavat Keski- ja Pohjois-Euroopan opetusoloihin,
opettajankoulutukseen ja opittavien asioiden järjestämiseen ikäkausien
mukaisesti. Suomalaisia herbartilaisia
ovat muun muassa kasvatusopillisten kirjojen tekijät Mikael Soininen, Waldemar
Ruin ja AK Ottelin sekä historian oppikirjojen kirjoittajat Oskari Mantere ja
Gunnar Sarva.
1800-luku:
Siirtomaahallinto pyrkii estämään pan-islamilaisten aatteiden leviämisen
ja opettaa islamilaisissa siirtomaissa arabian sijaan eurooppalaisia kieliä.
1800-luku:
Kouluihin tulee uusia oppiaineita maantiede, kasvioppi, eläinoppi,
fysiikka ja kemia.
1800-luku:
Yhdysvalloissa opillinen sivistys annetaan yksipuolisesti ylläpidetyissä
porvarillisissa "akatemioissa", jotka syrjäyttivät perinteiset
latinankoulut. "Akatemioita"
on 1840-luvulla useita tuhansia.
1820-luvulta aletaan perustaa high scooleja alempaa kansaa varten
alkeiskoulujen jatkoksi. Niitä
ylläpidetään julkisilla varoilla. High
scoolit syrjäyttävät 1890 mennessä "akatemiat", ja niistä tulee
yleisten alkeiskoulujen suoria jatkeita.
Koulumiehet palvelevat liike-elämän tarvetta saada kurinalaista ja
alistuvaa työvoimaa. 1900 ainoastaan 6,4
prosenttia ikäluokasta käy high scoolin loppuun, 1930 noin 29 prosenttia ja
1965 yli neljännes lopettaa koulun kesken.
Koulunsa keskeyttäneillä on USAssa yksi jatkomahdollisuus: liittyminen ammattitaidottoman
halvan työvoiman sankkoihin riveihin.
1800-29:
Walesilainen tehtailija ja osuuskauppaliikkeen perustaja Robert Owen
(1771-1858) johtaa Skotlannissa New Lanarkissa puuvillatehdasta. Hän kehittää koulutusta ottamalla käyttöön
lasten koulut.
1800:
Kalkuttaan perustetaan englantilaisten virkamiesten koulutusta varten
Fort William College. Siitä tulee
kirjallisuuden- ja kielentutkimuksen keskus, joka vaikuttaa Bengalin
kansallisen kulttuurin heräämiseen.
1801:
Sveisiläinen Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) kirjoittaa teoksen
Wie Gertrud ihre Kinder lehrt - Kuinka Gertrud opettaa lapsiaan. Hän aloitti 1781 kirjoittaa romaania Lienhard
und Gertrud. Siinä on R Müllerin
puupiirroskuvitus. Lienhard on Turmiolan
Tommin esikuva.
1802:
Madridiin perustetaan teknillinen opisto.
1802:
Tilanhaltija RG Wrede perustaa kyläkoulun Anjalan pitäjään
vapaaherrattaren Charlotta Regina Wreden jälkisäädöksen varoilla.
1804:
Kazanin yliopisto perustetaan.
1804:
Turun tuomiokapituli hyväksyy kouluihin ruotsalaisen Daniel Djurbergin
teoksen Geografia för begynnare.
Ilmajokelainen räätäli Samuel Rinta-Nikkola (1763-1818) suomentaa
240-sivuisen teoksen kahdesti nimellä Geografia alkavillen. Tämä käsikirjoituksina levitetty teos on
ensimmäinen suomenkielinen maantiedon oppikirja.
1805:
JH Pestalozzi perustaa Yverdon-koulun, jossa hänen menetelmiään
sovelletaan.
1806:
Prahaan perustetaan polyteknillinen opisto yliopiston yhteyteen ja 1815
itsenäisenä.
1806:
Intian-uralle valmistava East India College perustetaan Englantiin
Haileyburyyn.
1807:
Englannin parlamentissa esitetään ajatus julkisin varoin
ylläpidettävistä kouluista. Giddy,
sittemmin Royal Societyn puheenjohtaja, esittää mielipiteen: "Pidettiinpä
sitä teoriassa miten avarakatseisena tahansa, on koulutuksen ulottaminen
työväenluokan köyhille vahingollista heidän moraalilleen ja onnellisuudelleen;
se saisi heidät inhoamaan omaa kohtaloaan sen sijaan, että kouluttaisi heistä
hyviä palvelijoita maatalouteen ja muihin työtehtäviin; sen sijaan, että oppisivat
alamaisuutta, he tulisivat niskoitteleviksi ja uppiniskaisiksi, kuten näyttää
käyneen kreivikunnissa, joissa on paljon teollisuutta; se opettaisi heidät
lukemaan kumouksellisia lehtisiä, paheellisia kirjoja ja kristinuskon vastaisia
julkaisuja; se tekisi heidät julkeiksi ylempiään kohtaan niin, että muutamassa
vuodessa lainsäädännön olisi ojennettava kurittava kätensä heitä vastaan."
1808:
Ranskassa Napoleonin yliopisto edellyttää suullisen ylioppilastutkinnon
suorittamista.
1808-39:
Turkin sulttaani Mahmud II uudistuttaa koululaitosta ja länsimaistuttaa
opetusohjelmia.
1809:
Opetusministeriö perustetaan keisarillisen Suomen senaatin
kirkollistoimikuntana.
1810: Englannissa British and Foreign School
Society ja National Society 1811 perustavat koululaitoksen.
1810:
Wilhelm von Humboldt (1767-1835) perustaa Berliinin yliopiston, josta
tulee yliopistojen esikuva.
1811-43:
Tsarskoje Selossa - Tsaarin kylässä (entinen Sarskoje Selo - Saaren
kylä, sitten neuvostoaikana Detskoje Selo - Lasten kylä ja 1937 Pushkin) toimii
lyseo, jossa opiskelevat Pushkin ja dekabristi Wilhelm Küchelbecker.
1811:
Norjassa perustetaan yliopisto Universitet i Oslo.
1811:
Grazin teknillinen koulu Johanneum perustetaan Itävallassa.
1815:
Preussi säätää kouluvelvollisuuden.
Preussi perustaa kansakoulun Volksschule ja lukion Gymnasium, jotka ovat
Pohjois-Euroopan koulujen esikuvia.
1815-48:
Saksassa on vallankumouksellista opiskelijaliikehdintää.
1815:
Wienin polyteknillinen opisto perustetaan.
1815:
USAssa rehtoreiden kokouksessa todetaan, että opiskelijat ovat liian
riippuvaisia paperista. He eivät enää
tiedä, kuinka kirjoittaa rihvelitaululle levittämättä pölyä päälleen. Mitä tapahtuu, jos heiltä loppuu paperi?
1816:
Puolassa perustetaan yliopisto Uniwersytet Warszawski.
1817:
Intiassa alkaa korkeampi opetus.
Maassa on 130 yliopistoa ja monia muita opetus- ja tutkimuslaitoksia
2005 mennessä.
1821:
Berliinin teknillinen koulu perustetaan.
1824:
Ruotsalainen seurakunta perustaa koulun Pietariin. Kouluun perustetaan 1835 alkeisluokka, jolla
opetetaan ruotsiksi tai suomeksi oppilaiden äidinkielellä.
1825:
Teknologiska Institutet, josta tulee myöhemmin Tukholman teknillinen
korkeakoulu, perustetaan.
1825:
Karlsruhen polyteknillinen koulu perustetaan.
1826:
University College perustetaan Lontooseen ja 1828 King’s College. Ne yhdistetään myöhemmin nimellä University
of London.
1826:
Almanakkaan on painettu kirjoituskirjainten malleja kirjoittamista
harjoittelevien avuksi. Samassa
almanakassa on Suomen talousseuran sihteerin professori CG Böcker kirjoitus
Tietoja yhteiselle kansalle Keisarilliselta Suomen Huoneenhallitus-Seuralta
Turussa. Kirjoittaja perustelee
kirjoitustaidon tarpeellisuutta talonpojille ja opastaa lukijaa kirjoitustaidon
salaisuuksiin: Kirjoituskonsti on tosin suuri ja ihmeen kaltainen...
1827:
Münchenin polyteknillinen keskuskoulu perustetaan.
1828:
Dresdenin teknillinen oppilaitos perustetaan.
1828:
Pietariin perustetaan Tehnologitsheskij Institut ja 1832 Tehnitsheskoje
Utshilishtshe.
1829: Ranskaan perustetaan Ecole centrale des arts
et manufactures.
1829:
Kööpenhaminaan perustetaan Den polytekniske laereanstalt.
1829:
Stuttgartin ammattikoulu perustetaan.
1829:
Suomen kielen opetus aloitetaan yliopistossa. Opettaja KN Keckman käyttää luentojensa
pohjana J Frosteruksen kirjaa Hyödyllinen Huvitus Luomisen töistä ja myöhemmin
Elias Lönnrotin Kalevalaa.
1830-luku:
Ambroise Firmin Didot perustaa Mesnil sur l'Estréehen kirjapainon, jossa
koulutetaan maalaistyttöjä latojiksi.
1830-luku:
Suomen miespuolisesta väestöstä noin viisi prosenttia osaa sekä lukea
että kirjoittaa.
1830:
Ranskassa Napoleonin yliopisto edellyttää kirjallisen
ylioppilastutkinnon suorittamista.
1831:
Hannoverin korkeampi ammattikoulu perustetaan.
1831:
Irlannissa Comissioners of National Education alkaa julkaista
kansallisia koulukirjoja.
1831:
Helsingin yliopistossa alkaa piirustuksen opetus.
1831:
Gabriel Rein kirjoittaa historian oppikirjan Finlands forntid.
1832:
Adolf Ivar Arwidsson kirjoittaa Ruotsissa oppikirjan Lärobok i Finlands
historia och geografia. Se painetaan
Turussa ja sitä myydään nimettömänä.
1834:
Ukrainassa perustetaan Kiovan yliopisto.
1834:
Suomessa pelätään länsieurooppalaisia vallankumousliikkeitä niin paljon,
että kielletään lähettämästä lapsia koulutettavaksi ulkomaille.
1835:
Braunschweigin ammattikoulu järjestetään uudelleen ja laajennetaan.
1835:
Gabrowoon perustetaan bulgarialainen korkeakoulu. Ensimmäiset bulgarialaiset koulut aloittavat.
1835:
Intiassa Macaulayn kouluehdotus on anglisoijien mukainen, ja pian
Bengaliin perustetaan 40 seminaaria englannin opettamiseksi pojille. Orientalistit haluavat intialaisten
opiskelevan omia vanhoja kieliään.
1835:
Sanan Saattaja Wiipurista julkaisee Jaakko Juteinin runon Laulu
Suomessa, jossa sanotaan:"Opin tiellä oppineita Suomessa on suuria".
1836:
Darmstadtin korkeampi ammattikoulu avataan.
1837:
Kreikassa perustetaan yliopisto Athinissin Panepistimion.
1837:
Lissaboniin perustetaan Escola Polytechnica.
1839:
Englannissa perustetaan koulukomitea.
Sitä seuraavat koululait erityisesti 1870, 1902 ja 1918 pidentävät
kouluaikaa, laajentavat oppiaineita ja parantavat opetuksen laatua.
1830-40-lukujen vaihde: Seneca-irokeesi-päällikkö Hasanoanda -
Johtava nimi, myöhemmin Donehogawa - Irokeesien Pitkän Talon Läntisen Oven
Vartija eli Ely Samuel Parker (1828-95) käy lähetyssaarnaajien koulun, sillä hän
haluaa oppia lukemaan, puhumaan ja kirjoittamaan englantia niin hyvin, ettei
kukaan valkoinen mies enää koskaan nauraisi hänelle kuten hänen ollessaan alle
kymmenvuotiaasta tallipoikana armeijan tukikohdassa, jossa upseerit kiusasivat
häntä kehnosta englanninkielen taidosta.
Parker on kolme vuotta lakiasiaintoimistossa Ellicottvillessä New Yorkin
osavaltiossa, mutta asianajajaksi hyväksytään valkoisia miespuolisia, ja hän
menee Rensselaerin tekniseen opistoon, jossa suorittaa tie- ja vesirakennusinsinöörin
tutkinnon. Yhdysvaltain hallitus palkkaa
hänet valvomaan rantavallien ja kanavarakennusten pystyttämistä. Parker tutustuu 1860 Illinoisin Galenassa
valjaskaupan myyjään, joka on entinen kapteeni Ulysses S Grant. Tämä saa Parkerin sisällissodan alettua
unionin armeijaan. Kun Lee antautuu
Appomattoxissa, Grant pyttää Parkeria erinomaisen käsialansa vuoksi
kirjoittamaan puhtaaksi antautumisehdot.
Prikaatinkenraali Parker palvelee sodan jälkeen valtuuskunnissa, jotka
pyrkivät ratkaisemaan erimielisyyksiä intiaaniheimojen kanssa. Grant valitaan 1869 presidentiksi, ja hän
nimittää Parkerin intiaaniviraston uudeksi ylijohtajaksi. Donehogawa kertoo 1870 Washingtonissa
vieraileville siouxeille, että Mathew Brady kutsui heidät studioonsa
valokuvausta varten, mutta oglala-dakota Mahpiua-luta eli Punainen Pilvi ei
pidä siitä. Neuvottelussa Punainen Pilvi
kertoo Donehogawalle, että hänen eteensä pantiin paperi allekirjoitettavaksi,
joka oli kaikki, mitä hän sai maastaan.
1840-luku:
Suomen oppikouluissa tulee suomen kielen opetus mahdolliseksi.
1840-luku:
Jyväskylässä toimii ala-alkeiskoulu.
1840:
Englannin avioliittorekisterin mukaan 67 prosenttia miehistä on
lukutaitoisia ja 51 prosenttia naisista.
1840-61:
Egyptiläinen sheikki Muhammad 'Ayyad al-Tantawi (1810-61) opettaa arabiaa
Pietarissa ulkoasiainministeriön itämaisten kielten instituutissa. Suomalainen arabisti Georg August Wallin on
1840-luvun alussa hänen oppilaanaan Pietarissa.
1840:
Saksalainen Friedrich Fröbel (1782-1852) ottaa lastentarhalleen nimen
Kindergarten.
1841:
Vaasan triviaalikoulun nimeksi tulee Högre Elementarskolan.
1842:
Chilen valtion yliopisto perustetaan.
1842:
Ruotsissa valtiopäivät päättävät kansakouluasetuksen säätämisestä ja
luodaan kansakoululainsäädäntö.
1842:
Suomessa perustetaan pakollinen sunnuntaikoulu. Opetusta annetaan kirjoitus- ja
laskutaidossa.
1843:
Delftiin perustetaan Technische Hoogeschool.
1843:
Costa Ricassa aloittaa toimintansa yliopisto Universidad de Santo Tomás.
1843:
Ensimmäinen Suomen koulujärjestys venäläisvallan aikana annetaan eli
Suomessa saadaan aikaan porvariston etujen suuntainen uusi koulujärjestys. Se luo vanhan klassisen opetuksen rinnalle
reaalilinjat, joissakin tapauksissa erilliset reaalilukiot. Oppikirjaluetteloissa mainitaan antiikin
roomalaisista ja kreikkalaisista kirjailijoista Caesar, Cicero, Cornelius
Nepos, Euklides, Horatius, Ilias, Livius, Sallustius ja Vergilius. Oppikoulun ala-asteella aletaan opettaa uusia
kieliä ja reaaliaineita. Kehitys on
samanlainen kuin muualla kapitalismiin siirtyvissä maissa.
1843:
Elias Lönnrot julkaisee kokoelmansa Suomalainen Lukemisto.
1844:
Pietarin suomalaisen seurakunnan yhteyteen avataan poikakoulu, jota
muutaman vuoden kuluttua täydennetään tyttökoululla. Uno Cygnaeus (1810-88) toimii tässä koulussa
tarkastajana 1847-57, jolloin hänet kutsutaan Suomeen suunnittelemaan
kansakoululaitosta.
1844:
Wasa Gymnasium perustetaan.
1844:
August Ahlqvist (myöhemmin Ahlqvist-Oksanen) kääntää Kuopiossa
norjalaisen Ludvig Stoud Platoun oppikirjan nimellä Geografia eli Maan Opas.
1845: Lontooseen perustetaan Saint Martins School
of Art.
1845:
Antero Vareliuksen kaksiosaisesta teoksesta Enon opetuksia luonnon
asioista ilmestyy ensimmäinen osa.
1846:
Turkuun perustetaan piirustuskoulu.
1847:
Asetuksella perustetaan teknilliset reaalikoulut Helsinkiin, Turkuun ja
Nikolainkaupunkiin eli Vaasaan.
Helsingin teknillinen reaalikoulu aloittaa toimintansa 1848. Sen nimeksi muutetaan 1872 Polyteknillinen
koulu.
1848:
Costa Rican perustuslaissa mainitaan kansakoululaisten opettamisesta
lukemaan ja kirjoittamaan ja 1849 säädetään ilmainen kouluopetus.
1848:
Helsinki saa Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulun.
1849:
JGA Hallstén kirjoittaa kansanopetuksen oppikirjaksi Suomalaisen
Kirjallisuuden Seuran kustantaman kirjan Lyhyt Suomen Historia ja Maantiede
kansakoulujen tarpeeksi.
1850-luku:
Venäjällä arvioidaan lukutaitoisia olevan noin17 prosenttia. Väestönlaskennassa 1897 luku- ja
kirjoitustaitoisia on 21 prosenttia.
Englannin vaaleissa 1910 lukutaidottomiksi kirjataan vain 17 prosenttia,
kun Venäjällä 1913 lukutaitoisia on vasta 28 prosenttia.
1850-60-luvut:
Ennen USAn sisällissotaa mustista orjista 10-15 prosenttia osaa
lukea. Sodan jälkeen mustat perustavat
pian paljon kouluja, mutta valkoiset lopettavat niitä vähitellen.
1850-luku:
Suomalaiset koululaiset alkavat oppia kirjoittamaan. He ovat oppineet lukemaan 1600-luvulta.
1850:
Yhdysvalloissa kolme miljoonaa lasta käy alkeiskoulua.
1850:
Perustetaan Helsingin yliopistoon ensimmäinen suomenkielen professorin
virka.
1851:
Cherokeilla on 22 koulua, raittiusyhdistys, kahdeksan tuomioistuinta ja
kansallinen neuvosto, joka valitaan joka neljäs vuosi.
1851:
Ecuadorin Latacungan kyläkoulussa Simón Rodríguez ehdottaa latinan
sijaan ketsuankieltä ja teologian sijaan fysiikkaa. Hän julkaisee kirjoja, jotka latoo omin
käsin.
1851:
Suomen Taideyhdistys ottaa haltuunsa Turun piirustuskoulun. Se siirtyy 1906 Turun Taideyhdistykselle.
1851:
Espoon virallinen sunnuntaikoulu aloittaa.
1852:
Helsingin yliopisto alkaa järjestää ruotsinkielisten suullisten
kuulustelujen lisäksi kirjallisia kokeita aluksi äidinkielessä ja latinassa
opiskelemaan pyrkiville. Pääsykoe
sidotaan lukion oppimäärään. Tämä on
eräänlainen ylioppilastutkinto.
1852:
Helsingin yliopistoon perustetaan kasvatus- ja opetusopin professuuri.
1853:
Leipzigiin perustetaan kirjakauppiaiden oppilaitos. Börsenverein ottaa 1907 sen haltuunsa.
1855:
Zürichiin perustetaan Eidgenössisches Polytechnikum.
1855:
Snellman valittaa, että silloinen kouluopetus monine aineineen,
kuulusteluineen ja kotiläksyineen tukahduttaa omakohtaisen lukuhalun. Hänen oppilaansa Yrjö Koskinen puhuu
itse-oppimuksesta, joka sitten kestää koko elämän.
1856:
Costa Rican San Joséen perustetaan tyttökoulu.
1856:
Espoo saa oman kiertokoulumestarin.
1857:
Suomen piispat neuvoteltuaan opettajien, kirjakauppiaiden ja
kustantajien kanssa tekevät kirjelmän senaatille, jossa on ehdotus
oppikouluissa käytettävistä kirjoista.
Latinakoulun kirjojen tilalle määrätään yli 20 kotimaista kirjaa.
1857:
Suomen talousseura jättää mietintönsä lausuntoineen senaattiin. Siinä seura lausuu mielipiteenään, että
ensimmäinen ja varmin keino raivata talouselämän suotuisan kehityksen esteitä
on etsittävä kansakoululaitoksesta.
Seura mainitsee kansakoulun mahtavana henkisenä aseena, joka nostaisi
Suomen teollisuuden samoin kuin koko elinkeinoelämän kukoistukseen. Kansakoulun pitäisi jakaa tarpeellisia
maallisiakin tietoja ja taitoja. Mutta
kansakoulua vastustetaan usein kirkollisten piirien taholta, jotka pelkäävät
maallisen opetuksen tuovan tullessaan turmiollisia vaikutteita, suomenkielen
voimistumista, liberalismia ja kenties kapinallisuutta.
1858:
Costa Ricassa säädetään oppivelvollisuus ja 1862 lapsille 7-12 vuoden
välillä.
1858:
Intiassa aloitetaan sepoy-kapinan jälkeen eurooppalaistyyppinen koulutus
vauraille eliiteille, mutta alkeiskoulutuksen taso säilyy heikkona.
1858:
Ensimmäiset suomenkieliset väitöskirjat ilmestyvät: Rietrik Polén,
Johdanto Suomen kirjallisuushistoriaan ja GZ Forsman, Nuijasodan syyt ja alku
Pohjanmaalla.
1858:
Ensimmäinen suomenkielinen oppikoulu Jyväskylän yläalkeiskoulu aloittaa
toimintansa. Se on Suomen ensimmäinen
koulu, jossa ruotsin rinnalla voidaan käyttää suomea.
1860-luku:
Intian Varanasiin rakennetaan Queen's College.
1860-luku:
Suomessa kirjojen ja lehtien mahdollinen lukijakunta muodostuu
suurimmalta osin ruotsinkielisestä sivistyneistöstä, jota on noin 30 000
henkeä.
1860:
Leipzigissa kirjapainotyöntekijät perustavat ammattikoulutusyhdistyksen
ja 1862 painajien koulutusyhdistyksen.
1860:
USAssa perustetaan ensimmäinen liittovaltion koulu intiaaneille. Heistä pyritään kasvattamaan valkoisia
intiaaneja.
1860:
Aurora Karamzin (1808-1902) perustaa Espoon Träskändaan
pientenlastenkoulun.
1861: USAssa perustetaan Massachusetts Institute of
Technology MIT.
1861:
Venäläiset opiskelijat mellakoivat Pietarissa, ja yliopisto
suljetaan. Vallankumouksellinen
opiskelijaliikehdintä jatkuu 1905 saakka
1862: Ruotsissa perustetaan tutkinto-organisaatio
yliopistoon pyrkiville. Suullisia
kuulusteluja järjestettiin 1600-luvulta.
1862:
Italiassa perustetaan Regio Instituto Technico Superiore di Milano.
1862:
Pariisilainen Paul Dupont pystyttää Clichyyn uuden painon, jossa
koulutetaan ja työllistetään myös naisia.
Omassa osastossaan naiset latovat, korjaavat tekstiä, purkavat ladelman,
taittavat sivut ja valmistavat kehilön.
1862-74:
Bombay University rakennetaan.
1862:
Jyväskylän yläalkeiskouluun perustetaan kolmiluokkainen lukio.
1863:
Suomen ensimmäinen kansakoulunopettajaseminaari perustetaan Jyväskylään.
1864:
Máximo Jerez perustaa Costa Ricaan lyseon.
1864:
Jyväskylän seminaarin ensimmäinen äidinkielen lehtori Jaako Länkelä
tekee kuvitettuja oppikirjoja kansakoulua varten. Ensimmäinen lukukirja ja aapinen on ladottu
fraktuuralla.
1864:
Jyväskylään perustetaan yksityinen tyttökoulu.
1865:
Albert Henry Paynella (-1902) on Leipzigissa taideoppilaitos, jossa hän
esittelylehtisen mukaan kouluttaa naisia latojiksi.
1865:
Aacheniin perustetaan teknillinen korkeakoulu.
1865:
Elizabeth Garret Anderson väittelee Englannin ensimmäiseksi
naistohtoriksi.
1866:
Suomessa annetaan kansakouluasetus.
Kansakouluja syntyy hitaasti maaseudulle. 1890-luvulla 20 prosenttia kouluikäisistä käy
kansakoulua. Kansakoulusta ei tehdä
oppikoulun pohjakoulua, vaan ylemmät säädyt ja porvarit saavat lapsensa
oppikouluihin joko kotiopettajia käyttämällä tai oppikouluun liitettyjen
erityisten alkeiskoulujen kautta.
Kansakoulu ei enää ole kirkollisen vaan maallisen vallan alainen laitos.
1866:
Aurora Karamzin siirtää perustamansa kansakoulun Espoon Träskändan
meijeri- ja meijerikoulurakennuksiin.
Hän perustaa sinne lainakirjaston.
1867:
Australiassa ensimmäiset aboriginaalilapset aloittavat koulunsa.
1869:
Saksan kirjapainonomistajat perustavat yhdistyksen Deutsche
Buchdruckerverein, joka on vanhin saksalainen yrittäjäjärjestö. Sen sihteeri Carl B Lorck julkaisee lehteä
Annalen der Typographie.
1869:
Leipzigilaiset kirjapainonomistajat perustavat
kirjapaino-oppilaitoksen. Se toimii
kahtena päivänä viikossa iltakouluna 19 alkaen, jotta työaikaa ei kulu
hukkaan. Jo 1870 erotetaan kaksi latoja-
ja yksi painajaluokka. Oppilaitos lakkaa
1873, mutta perustetaan 1886 uudelleen.
1869:
Kenraali Robert E Lee ehdottaa 50 stipendiä Washington Collegeen
toimittaja- ja kirjapainouralle aikoville.
Tämä lakkaa, sillä Lee kuolee 1870.
1869:
Costa Ricassa perustetaan koulujärjestelmä ja Cartagoon Colegio San Luis
Gonzaga.
1870-luku:
Thaimaan kuningas Rama V ottaa käyttöön kansanopetuksen.
1870-80-luvut:
Kansakoulujen ja suomenkielisten oppikoulujen ansiosta suomenkielinen
lukijakunta kasvaa nopeasti.
1870:
Wienissä koulutetaan naisia latojiksi lakon seurauksena.
1870:
Englantiin tulee oppivelvollisuus.
1870:
Suomen 146 kansakoulussa on 6081 oppilasta, mutta 1920 jo 190 000.
1870-72:
Högre Elementarskolan ja Wasa Gymnasium yhdistetään ja nimeksi tulee
Elementarläroverket i Vasa, sitten Wasa Lyceum ja Vasa Svenska lyceum.
1870:
Suomessa on 28 oppikoulua, joista kuusi on ainakin osittain
suomenkielisiä. Ensimmäinen nainen saa
erioikeuden suorittaa ylioppilastutkinto.
1870:
Valkealaan perustetaan poikakansakoulu ja 1871 piikaisten henkien koulu.
1870:
Suomessa perustetaan koulutoimen ylihallitus, sittemmin kouluhallitus,
koululaitosta valvovaksi keskusvirastoksi.
1871:
Pariisin kommuunissa kaikki oppilaitokset tehdään maksuttomiksi ja
vapautetaan valtion ja kirkon vaikutuksesta.
1871:
Helsinkiin perustetaan Veistokoulu, josta kehittyy
Taideteollisuuskeskuskoulu, kun Suomen Taideteollisuusyhdistys ottaa 1875 sen
haltuunsa, myöhemmin Taideteollinen oppilaitos ja Taideteollinen
korkeakoulu. Esikuvana on Tukholmassa
1846 aloittanut Slöjdskola. Koulu on
avoin naisille. Veistokoulussa opetetaan
muun muassa viivotin-, klotsi- ja ornamenttipiirustusta, kaunokirjoitusta ja
tekstausta. Veistokoulusta valmistuu
muutama puupiirtäjä. Vuosisadan lopulla
koulu antaa opetusta latojille ja painajille Ateneumissa ylemmässä käsityökoulussa,
joka toimii ilta- ja sunnuntaikouluna.
Kirjaltajille sopivia oppiaineita ovat puupiirräntä, piirustus,
tekstaus, perspektiivioppi ja konepiirustus.
1871-93:
Kälviällä Juho Siirilä (1843-1933) pitää kotonaan kansakoulua. Hän kouluttaa kaikki poikansa opettajiksi.
1872:
Leipzigin taideakatemian kuparikaiverruksen ja -syövytyksen, kivipainon,
puupiirroksen ja xylografian työpajat perustetaan. Akatemia saa 1890 uudet tilat, joihin tulee
valokuvauksen ja reproduktion osastot.
Akatemia saa 1901 nimityksen Königliche Akademie für graphische Künste
und Buchgewerbe. Lännen
ilmaterrorihyökkäys 1943 tuhoaa 2/3 rakennuksesta, mutta 1944 väliaikainen
opetus jatkuu. Oppilaitos avataan 1947
nimellä Hochschule für Grafik und Buchkunst.
1872:
Ensimmäinen virolainen oppikoulu Eesti Kirjameeste Selts aloittaa.
1872:
Pariisilainen kirjapainonomistaja Emile Martinet perustaa tytöille
latojakoulun. Hän työllistää 60 tyttöä.
1873:
Brysselin yliopistoon perustetaan osasto Faculté des Sciences
appliquées.
1873:
Perustetaan Wieniin kirjapaino, jossa on latojakoulu noin sadalle
tytölle.
1873:
Painajakoulutus alkaa USAssa Kansas State Collegessa.
1873:
Suuri Isä Ulysses Grant antaa määräyksen, jolla Wallowanlaakso
poistetaan valkoisten miesten asutukseen tarkoitettujen maitten joukosta. Pian saapuu uusi valtuuskunta perustamaan
laaksoon uutta intiaaniasemaa. Muuan
valtuuskunnan jäsenistä mainitsee, kuinka paljon etuja kouluista olisi
nez-percé-heimon päällikön Heinmot Tooyalaket eli Nuori Joseph kansalle. Joseph vastasi, etteivät nez-percéet halua
valkoisen miehen kouluja. "Miksi
ette halua kouluja?", valtuuskuntalainen kysyi. "Niissä meille opetetaan, että meillä
pitäisi olla kirkkoja", Joseph vastasi.
"Ettekö halua kirkkoja?"
"Emme halua kirkkoja."
"Miksi ette halua kirkkoja?"
"Niissä meille opetetaan riitelemään jumalasta", Joseph
sanoi. "Me emme halua oppia
sitä. Me voimme joskus kiistellä miesten
kesken tämän maailman asioista, mutta me emme koskaan riitele jumalasta. Me emme halua oppia sitä."
1873:
Espoon ensimmäisen kunnallisen kansakoulun tyttöjen puoli valmistuu
Lagstadiin ja 1874 pojat pääsevät kouluun.
Opetusvälineinä ovat karttapallo ja suuri Suomen kartta, 30
raamatunhistoriaa, 30 lukukirjaa, 30 rihvelitaulua, teräskyniä, kannu mustetta
ja kirjoitusvihkoja.
1873:
Jyväskylän yläalkeiskoulusta ja lukiosta tulee Jyväskylän lyseo.
1874:
USAssa Kentuckyssa poltetaan neljä värillisten koulua maan tasalle.
1874:
Wienissä avataan kirjapaino- ja kirjakevalajaoppilaille ammattikoulu.
1874: Berliinissä
Lette-yhdistys aloittaa naislatojien koulutuksen, ja Otto Janken kirjapaino
ottaa sieltä 25 naislatojaa. Koulu saa
1875 Saksan ensimmäisen latomakoneen, ja sellainen hankitaan 1876
berliiniläiseen kirjapainoon.
Illustrierte Zeitung julkaisee 1876 kuvan Lette-yhdistyksen naislatojien
koulusta. Naislatojat tekevät vähemmän
virheitä ja ovat täsmällisempiä kuin mieslatojat, ja lisäksi halvempia.
1874:
Kirjasto-opisto Bibliographische Institut sijoittuu Leipzigiin.
1874:
Suomen oppikouluissa aletaan järjestää päättökokeita eli
ylioppilastutkintoja.
1875:
Berliinissä avataan ammattikoulu kirjapaino-oppilaita varten.
1875:
Tunisiassa pääministeri Khereddine (1873-77) ottaa käyttöön uuden
koulujärjestelmän, perustaa kirjastoja ja ylemmän oppilaitoksen Sadiki. Husseiniitit suosivat opettajia ja
opiskelijoita rakentamalla medersoja ja kirjastoja.
1875:
Suomen Taideteollisuusyhdistys aloittaa toimintansa.
1876:
Breslaussa avataan naislatojien koulu kirjapainonomistajan Trewendt
myötävaikutuksella. Hän ja kustantaja
Schottlaender työllistävät naislatojia.
1876:
Kööpenhaminassa perustetaan kirjapaino-oppilaiden ammattikoulu, mutta se
joudutaan lopettamaan pian.
1876:
Kylmäkoskella avataan kansakoulu.
1877:
Salzburgissa perustetaan ensimmäinen reprokuvauksen linja sikäläiseen
ammattikouluun.
1877:
Tukholman teknillinen oppilaitos saa kuninkaallisen teknillisen
korkeakoulun Kungliga Tekniska högskolan KTH statuksen sääntöuudistuksessa.
1878:
New Yorkiin perustetaan ensimmäinen kirjoituskonekoulu.
1878:
Hangossa perustetaan yksityinen pikkulasten koulu ja ruotsinkielinen
yläkansakoulu. Suomenkielinen
yläkansakoulu perustetaan 1887.
1879:
Ensimmäiset naisylioppilaat saavat aloittaa opinnot Oxfordin
yliopistossa Englannissa.
1879:
Helsingissä Polyteknillinen koulu muutetaan Polyteknilliseksi
opistoksi. Nimitys diplomi-insinööri
otetaan käyttöön.
1880:
City and Guilds of London Institute (perustettu 1878) järjestää
painajien tutkintoja.
1880:
Englannissa oppivelvollisuus säädetään kestämään viiden vuoden iästä 10
vuoden ikään. Jo 1899 sitä pidennetään
12 vuoden ikään ja 1900 vielä 14 vuoden ikään.
1880-86:
Ranskassa aikaansaadaan lainsäädäntö, joka varmistaa kansakoulun
syntymisen.
1880:
Suomen toinen opettajankoulutuslaitos Sortavalan seminaari perustetaan.
1880-81:
Suomen noin 7500 oppikoululaisesta 3/4 on ruotsinkielisiä. Kansakoululaisia on vajaat 30 000 oppilasta.
1881:
Suomessa yhtenäistetään kansakouluopetusta kouluylihallituksen antamilla
ohjeilla mallikursseilla. Ohje mainitsee
käytettävät oppikirjat.
1882:
Siouxien lähetyssaarnaaja erikoistulkki pastori Samuel D Hinman kertoo
päälliköille, että suojelualueet on jaettava eri sioux-heimojen kuuden aseman
kesken. Hinman kertoo Punaiselle
Pilvelle (Mahpiua-luta), että Suuri Isä antaa heille 25 000 lehmää ja 1000
härkää, kun suojelualueet on jaettu.
Koska siouxien päälliköt eivät osaa lukea, he eivät tiedä
allekirjoittavansa pois 36 000 neliökilometriä maata. Hinman maanittelee ja taivuttelee
seitsenvuotiaita poikia allekirjoittamaan, vaikka sopimuksen mukaan aikuiset
miespuoliset saavat allekirjoittaa.
Monet vanhemmista siouxeista, jotka ovat nähneet maansa rajojen
lähenevän toisiaan senjälkeen kun kynä kosketti asiakirjoja, epäilevät Hinmanin
yrittävän varastaa heidän suojelualueensa.
Hinman ja Newton Edmunds matkaavat 1883 Washingtoniin
allekirjoitusnippuineen ja saavat kongressiin lakiehdotuksen, jolla lähes
puolet Suuren suojelualueen maista luovutettaisiin USAlle. Onneksi siouxeille heidän ystävänsä asettavat
lakiehdotuksen kyseenalaiseksi, sillä nimiä ei ole tarvittavalta kolmelta
neljäsosalta kaikista aikuisista miespuolisista siouxeista.
1882:
Armas Einar Leopold Lönnbohm alias Eino Leino (1878-1926) oppii
lukemaan. Hänestä tulee 1895 ylioppilas.
1883:
Kymiyhtiö perustaa tehtaalaisten lapsille kansakoulun Kymintehtaalle.
1884:
Etelä-Afrikassa Capessa perustetaan opetukseen keskittynyt The Native
Education Association.
1884:
Utössä koulu aloittaa.
1885:
Roomassa avataan ensimmäinen italialainen ammattikoulu kirjapaino-oppilaita
varten.
1885:
Tampereella kaupunki avaa reaalilyseon.
1885:
Suomessa asetuksella perustetaan kaksiluokkaiset teollisuuskoulut
Helsinkiin, Turkuun, Viipuriin, Vaasaan, Kupioon ja Tampereelle.
1885:
Sunnuntaikouluista tulee alempia ja iltakouluista ylempiä
käsityöläiskouluja. Taideteollisuuden
Keskuskoulusta (entinen Veistokoulu) tulee ylempi käsityöläiskoulu.
1886:
Leipzigissä avataan ammattikoulu Buchdrucker-Lehranstalt
kirjapaino-oppilaille. Oppilaiden tulee
käydä säännöllisesti koulussa.
Laiminlyöntiä tässä suhteessa rangaistaan aluksi sakoilla; lopulta
tuotetaan oppilas poliisin avulla kouluun.
1886:
Lontoolainen Aldenham Institute perustaa painajien luokan. Opettajina ovat GF Whiles ja A Betts. A Oldfield (käsikirjan Practical Manual of
Typography tekijä) aloittaa painajien opetuksen Leedsissä koulussa Carlton Hill
Boarding School. Moses Price ja Samuel
Hall opettavat painajia Derbyssä, ja Nottingham Technical College kouluttaa
painamisessa. Painajakoulutusta on 1888
mennessä kaupungeissa Birmingham, Bradford, Dublin, Edinburgh ja Lontoo
(People's Palace).
1887:
Venäjällä tsaarin opetusministeriön salaisessa kiertokirjeessä
kimnaasien johtajia kielletään ottamasta kouluihinsa työtätekevien lapsia ja
mainitaan erityisesti, että lapsia ei saa johtaa pois siitä piiristä, johon he
kuuluvat. Kimnaasien eli lukioiden
oppilaista puolet on aatelisia, vaikka heitä ei ole kahta prosenttia
väestöstä. Suurimmalle osalle
työtätekevien lapsista keskikoulusivistyksen saaminen ei ole mahdollista.
1887:
Albaniassa Korcassa aloittaa albaniankielinen koulu.
1887:
Ateneum-talo vihitään. Sinne
sijoitetaan taidemuseon lisäksi Taideyhdistyksen koulu ja
Taideteollisuus-Keskuskoulu. Rakennuksen
julkisivussa on tunnuslause Concordia res parvae crescunt - Sovussa varttuvat
vähäisetkin asiat.
1887:
Opettaja Mikael Soininen (1860-1924) julkaisee väitöskirjan
Koulutoimesta Pohjois-Amerikan Yhdysvalloissa perehdyttyään 1884-85 siellä
kouluoloihin. Hän ajaa kansakouluaatetta
yhtenäiskouluperiaatteella ja yleistä oppivelvollisuutta. Soinisen iskulause on oma kansakoulu joka
kylään.
1888:
Itävaltalainen valokuvauksen tiedemies Josef Maria Eder (1855-1944)
perustaa Wieniin oppilaitoksen Graphische Lehr- und Versuchsanstalt. Se on vanhin graafisen alan tutkimuslaitos.
1889:
Pariisissa avataan L’Ecole municipale Estienne. Pariisin kaupungin perustama koulu on
kirjapainotaidetta ja ‑teollisuutta varten.
1889:
Prizrenissä perustetaan albaniankielinen koulu. Turkki kieltää 1902 albaniankieliset koulut.
1889:
Suomessa aletaan perustaa suomenkielisiä kansanopistoja.
1890-luku:
Suomessa perustetaan ruotsinkielisiä kansanopistoja.
1890:
Kööpenhaminassa perustetaan Fagskolen for Boghaandvaerk, ja siinä on
osasto kirjansitojan oppilaita varten.
Mukana on ksylografi F Henriksen.
1890:
Heprean kielen akatemia perustetaan.
1890:
Helsingin Polyteknillisen opiston opiskelijat saavat oikeuden opiskella
yliopistossa.
1890:
Suomessa luku- ja kirjoitustaito on noin 17 prosentilla, mutta lukutaito
61,5 prosentilla.
1891:
Espoon ensimmäinen suomenkielinen kansakoulu avataan. Ensimmäinen helmitaulu saadaan 1909.
1893:
Lontoossa ammattisitojat alkavat opettaa kirjansidontaa koulujen
People’s Palace Technical School ja Borough Road Polytechnic Institute
sitojaluokissa.
1893:
Gutenberg-lehdessä nimimerkki Achilles julkaisee artikkelin Ammattikoulu
kirjanpainajille.
1893:
Senaatti hylkää Viipurin sanomain toimittajan Matti Kurikan anomuksen,
että hänelle yleisistä varoista myönnettäisiin matkarahaa Chicagon
maailmannäyttelyyn hankkimaan tietoja sanomalehtioloista ja kirjapainotaidon
edistyksestä Yhdysvalloissa.
1893:
Helsingin työväenyhdistys vaatii muun muassa yleistä oppivelvollisuutta.
1893:
Jyväskylässä yleinen kansakoulukokous pyytää hallitusta asettamaan
komitean tekemään suunnitelmia sopiviksi oppi- ja lukukirjoiksi, sillä entiset
ovat epäkäytännöllisiä ja kirjavia.
Seminaarinjohtajan YK Yrjö-Koskinen johdolla työskennelleen komitean
mietintö valmistuu 1898.
1893:
Helsingin Juutalainen koulu perustetaan.
Se vakiinnutetaan 1918 ruotsinkielisenä kouluna Suomen koulujärjestelmän
osaksi.
1894:
Lontoossa perustetaan painajien koulu St Bride School. JR Riddell kehittää sen kouluksi London
School of Printing. Myöhemmin se
tunnetaan nimellä London College of Printing.
1894:
Ranskaan perustetaan Ecole superieure d'Electricité.
1895:
Lontoon kaupungin ja kiltojen opisto City and Guilds of London Institute
alkaa järjestää tutkintoja kirjansidonnassa.
1895:
Lontoon kaupunkineuvosto järjestää luentoja kirjoista ja
painamisesta. Gleeson White puhuu
julisteista, Thomas James Cobden-Sanderson kirjansidonnasta, Emery Walker
typografiasta, William Morris varhaisesta kirjankuvituksesta ja Joseph Pennell
nykyaikaisesta kuvituksesta.
1895:
Kansalaisoikeustaistelija WEB DuBois väittelee ensimmäisenä mustana
tohtoriksi USAssa.
1896: Lontoon Keskustaideteollisuuskoulu London
County Council’s Central School of Arts and Crafts perustetaan. Cobden-Sanderson haluaa koulussa opetettavan
myös kirjansidontaa. Sidontaluokat
aloittavat 1897, ja 30 oppilasta ilmoittautuu heti. Douglas Cockerell luennoi sidonnasta. Häntä avustavat George ja JA Adams.
1897:
Venäjällä väestönlaskenta osoittaa, että 80,4 prosenttia talonpojista on
luku- ja kirjoitustaidottomia ja talonpoikaisnaisista yli 91 prosenttia. Venäjän federaation alueen asukkaista 29,6
prosenttia on lukutaitoisia. Ukrainassa
ja Valko-Venäjällä se on alemmalla tasolla ja muualla alle 10 prosenttia. Karjalassa lukutaito on 31,3 prosenttia, kun
mukana ovat venäläiset. Karjalaisista
10,4 prosenttia osaa lukea.
1897:
Latoja Heinrich Julius Mäser (1848-1918) perustaa Leipzigiin painajien
koulun Mäsersche Technikum. Mäserin
palkkasi 1875 liikkeenjohtajaksi Produktivgenossenschaft Deutscher
Buchdrucker. Kustantamon lehteä
Reudnitzer Tageblatt Mäser toimitti Richard Härtelin kanssa. Mäser julkaisi 1880 ensimmäisen vihkonsa
vuosikirjaa Typografischen Jahrbücher.
Se leviää ympäri maailman ja ilmestyy 1901 espanjaksi nimellä Anales
Graficos. Mäser järjesti 1892 kurssin
Volontärkurs der Typographischen Jahrbücher, josta tulee Technikum für
Buchdrucker. Koulu pääsee alkamaan 1898
ja on ensimmäinen saksalainen korkeampi kirjapainokoulu. Oppilaat ovat enimmäkseen
kirjapainonomistajien poikia.
Ensimmäisen 15 vuoden aikana koulun käy yli 500 painajaa Saksasta,
Itävallasta, Unkarista, Hollannista, Ranskasta, Venäjältä, Ruotsista,
Tanskasta, Englannista, Italiasta, Belgiasta, Bulgariasta ja Brasiliasta. Koulu julkaisee 1899 alkaen Typografischen
Jahrbücher -lehteä. Koulu järjestää 1910
alkaen seminaareja toimittajille. Poika
Georg Mäser ja vävy C Wunderlich jatkavat koulua. Linotype-latomakonetta aletaan 1911 käyttää
opetuksessa. J Mäser aloittaa 1915
maksuttomat kurssit haavoittuneille painajille.
Koulun johtoon tulee 1918 Rudolf Engelhardt.
1898:
Suomen kunnille säädetään velvollisuus järjestää kouluikäisille
mahdollisuus koulunkäyntiin jakamalla kunnat koulupiireihin. Espoo jaetaan yhdeksään ruotsinkieliseen (684
koululaista) ja yhteen suomenkieliseen (184 koululaista) koulupiiriin.
1898:
Tampereelle perustetaan Suomen ensimmäinen työväenopisto Tampereen
työväenopisto.
1899:
Edward Johnston (1872-1944) perustaa kalligrafian ja kuvituksen luokan
Lontoon Keskustaideteollisuuskouluun.
Hän aloittaa 1901 opetuksen koulussa Royal College of Arts. Johnston julkaisee 1906 kirjan Writing &
Illuminating & Lettering.
1899:
Yhdysvaltalainen pragmatisti John Dewey (1859-1952) kirjoittaa teoksen
School and Society, 1910 How we think ja 1916 Democracy and Education, joissa
hän arvostelee herbartilaista koulua ja luo pohjaa yhdysvaltalaiselle
peruskoulutuksen uudistamiselle. Deweyn
mukaan oppiminen tapahtuu käytännön kokemuksen kautta - learning by doing.
1899:
Saksassa keisari myöntää eräille korkeakouluille oikeuden myöntää
tohtori-insinöörin arvon. Se ladotaan
fraktuuralla, mutta yliopiston tohtori antiikvalla.
1899:
Suomessa opetus ulottuu myös lähes puoleen kouluikäisistä
maalaislapsista. Kaikki eivät suorita
koko oppimäärää. Kansakouluja on 1873 ja
niissä oppilaita 82 614. Joka
maakunnassa on kansanopisto.
1899:
Suomen Työväenpuolue perustetaan.
Se vaatii muun muassa yleistä kouluvelvollisuutta ja maksutonta
opetusta.
1800-luvun loppu: Kouluihin tulee uudeksi oppiaineeksi
psykologia.
1800-luvun loppu: Kun
suomenkieliset oppikoulut yleistyvät ja naisetkin pääsevät opintielle,
ylioppilaiden määrä alkaa kasvaa. Se
kieppuu parin sadan tienoilla. Suurimpia syitä kritiikkiin on ylempien säätyjen
pelko säätykierron nopeutumisesta eli sivistyneen köyhälistön syntymisestä.
1900:
USAssa alle 20-vuotiaista intiaaneista yli 40 prosenttia käy
kalpeanaamain koulua ja 1930-luvun alussa yli 60. Mustien koulunkäyntiosuus on vielä
alhaisempi. 1900 intiaaneista on luku-
ja kirjoitustaidottomia 56,2 prosenttia ja mustista 44,5, 1930 intiaaneista
25,7 ja mustista 16,3 sekä kalpeanaamoista samoina vuosina 6,2 ja 3,0 prosenttia.
1900:
Euroopassa lukutaidottomia on alle kymmenen prosenttia Ranskassa,
Englannissa ja Saksassa. Belgiassa
lukutaidottomia on 12 prosenttia, Itävalta-Unkarissa 22 ja Venäjällä noin 50
prosenttia.
1900:
Belgiassa päätetään koulupakon toteuttamisesta.
1900:
Suomen 1873 kansakoulussa on 82 614 oppilasta. Joka kunnassa Velkuaa lukuunottamatta on
vähintään yksi kansakoulu. Luku- ja
kirjoitustaitoisia on 35 prosenttia (osuus kaupungeissa melkein 70 prosenttia)
ja lukutaitoisia lähes puolet. Lukutaidottomia
on vajaa 20 prosenttia.
1900:
Suomen oppikouluissa on 14 698 oppilasta, 1920 määrä on 32 511 ja 1940
se on 56 302. Oppikoulua 1950 käy 94 971
oppilasta, 1960 jo 214 601 ja 1967-68 määrä on 291 615.
1900:
Suomessa pääsee ylioppilaaksi suunnilleen saman verran ruotsin- ja
suomenkielisiä abiturientteja.
1901:
Ranskassa graafisen teollisuuden työnantajaliitto perustaa graafisen
tutkimuslaitoksen Institut Professionell de Recherches et d'Etudes des
Industries Graphiques.
1901:
Bengalilainen kirjailija Rabindranath Tagore (oikeastaan Thakur)
(1861-1941) perustaa Shantiniketaniin koulun Brahmacharya, joka myöhemmin
tunnetaan nimellä Patha Bhavana. Hän
muuttaa 1921 koulun yliopistoksi Visva-Bharati.
Siitä tulee kulttuurikeskus, johon kerätään katoavaa perinnettä ja
elvytetään sitä.
1901:
Yhdysvaltalainen opettajatar Annie Edson Taylor (1838-1921) pudottautuu
24.10 Niagaran putouksilta alas tynnyrissä ja säilyy hengissä.
1901:
Suomessa naiset saavat oikeuden ylioppilastutkinnon suorittamiseen. Heitä on neljännes kaikista ylioppilaista,
1952 miesten määrä ja 2002 jo 60 prosenttia.
1902:
Työväenliike järjestää Turussa ensimmäiset agitaattoreille tarkoitetut
kurssit.
1902:
Taideteollisuus-Keskuskoulun Ylemmän Taideteollisuuskoulun opetukseen
kuuluu muun muassa kirjansitominen ja nahkaplastiikka sekä Ylemmän
Käsityöläiskoulun opetukseen puunpiirräntä ja kirjansitominen.
1903:
Saksalainen Walter Tiemann alkaa opettaa Leipzigissa Graafisen taiteen
valtion akatemiassa Staatliche Akademie der Graphischen Künste.
1903:
Tukholmassa aloittaa Yrkesskolan för Bokhandtverk (Skolan för
bokhantverk) yhdistettynä teknilliseen kouluun.
1903:
Suomen maaseudun toiseksi vanhin oppikoulu Kouvolan suomalainen
yhteiskoulu perustetaan.
1904:
Danzigiin perustetaan teknillinen korkeakoulu.
1904:
USAssa Wisconsinin ja Illinoisin yliopistot tarjoavat nelivuotisia
toimittajaopintoja.
1904:
Venäjällä LB Havkina esittää kirjastokurssien järjestämistä teknistä ja
ammatillista kasvatusta käsittelevälle kokoukselle, joka hyväksyy sen. Tsaarin hallitus ei anna lupaa. Kurssit järjestetään 1913, sillä
Shanjavskille nimetty yliopisto voi toimia ilman lupaa tietyissä tapauksissa.
1904:
Tyrvään yhteiskoulu perustetaan.
1905:
Suljetaan Kiovan, Harkovin, Varsovan ja Kasanin yliopistot ylioppilaiden
protestien takia Pietarin verisen sunnuntain johdosta. Pietarissa keisarin Nikolai II (Verinen)
henkivartiokaarti ampui 22.1 aseettomia mielenosoittajia.
1905:
Suomessa kansakoulun kaksi alinta luokkaa muutetaan oppikoulun
pohjakouluksi.
1905-06:
Suomessa kansakoulujen oppilaiden lukumäärä ylittää 100 000.
1906:
Lontoon Keskustaideteolliseen kouluun perustetaan painajien luokka.
1906:
Helsingin Faktoriklubi alkaa järjestää esitelmä- ja luentotilaisuuksia
jäsenilleen.
1906:
Suomen kirjaltajista 99,7 prosenttia on luku- ja kirjoitustaitoisia, kun
kaikista ammateista on 90,6 prosenttia.
1906:
Kaikissa Suomen kunnissa on kansakoulu.
1907:
Gööteporissa avataan Fackskolan för Bokindustri (Skolan för bokindustri)
osastona käsiteollisuuskoulussa.
1907-33:
Hugo Steiner-Prag opettaa Leipzigin kirjapainoakatemiassa.
1907:
Leipzigin kirjapainokouluun perustetaan työpajoja, jotta latoja- ja
painajaoppilaat saavat käytännön harjoitusta.
Valokuvalaboratorio retusointeineen ja kemigrafinen laitos perustetaan
1910. Koulu saa 1912 sähkön ja
ensimmäisen moottorikäyttöisen pikapainokoneen sekä kaksi latomakonetta
1915. Latojaoppilaille opetetaan saksan
lisäksi englantia, ranskaa, venäjää, latinaa, kreikkaa ja hepreaa. Heitä perehdytetään myös arabian-, kiinan-,
japanin- ja muiden itämaisten kielien käsikirjoituksiin ja jopa
nuolenpääkirjoitukseen.
1907: Englantiin perustetaan The Imperial College
of Science and Technology.
1907:
Italialainen Maria Montessori (1870-1952) perustaa Lasten talon Casa dei
bambini.
1907:
USAssa opettajien liitto toteaa, että opiskelijat ovat liian
riippuvaisia musteesta eivätkä enää tiedä, kuinka teroittaa veitsellä kynä.
1907:
Helsingissä Ateneumissa järjestetään kreivittären Eva Sparre aloitteesta
iltakurssit kirjojen käsinkultauksessa.
Ammattiaineeksi tulee taiteellinen kirjansidonta. Näihin kursseihin lisätään1926 marmoreeraus-
ja kultareunusharjoitukset.
Taideteollisuuskeskuskoulu ottaa kirjansidonnan ammattiaineeksi.
1907:
Työväenliikkeen edustaja saksalainen poliitikko Heinrich Schulz
(1872-1932) kirjoittaa: "...Olkoonpa niinkin, että... tehtailijat
ottaisivat yhtä mielellään sivistyneitä työmiehiä, jos ne olisivat yhtä halpoja
ja nöyriä, mutta kun näin ei ole asianlaita, niin kansakoulu saa kärsiä
kapitalistien etujen takia. Kansakoulu
tahdotaan... saattaa palvelemaan kapitalistisen yhteiskunnan
hallitustarkoituksia. Köyhälistön
lapset, joissa ympäristön kurjuus herättää jo aikaisin katkeruutta, tahdotaan
vieroittaa köyhälistökodissa vallitsevasta vallankumouksellisesta mielialasta
ahtamalla heihin puhdasoppista uskonnollisuutta, esittämällä valheellisia
kertomuksia jaloista ja kansanmielisistä hallitsijasuvuista, välttämällä
tieteellistä totuutta, vääristelemällä nykyisen työväenliikkeen pyrkimyksiä,
tyrkyttämällä ulkokultaista ja yli aikansa elänyttä siveyttä eikä vähimmän
pitämällä ankaraa kasarmimaista kuria ruoskan auttamana. Sen sijaan istutetaan heihin aikaisin
ehdotonta kuuliaisuutta jumalallisille ja maallisille käskyille, hurskasta nöyryyttä
ja alamaisinta uskollisuutta... valtakuntaa kohtaan." Schulzin teos Sozialdemokratie und Schule -
Sosialidemokratia ja koulu ilmestyy.
1908:
USAssa toimittaja Walter Williams perustaa toimittajakoulun yliopistoon
University of Missouri, Mo.
1908:
Oslon kirjapainoalan ammattikoulu perustetaan teoreettisena kouluna,
johon latoja- ja painajaoppilaita otetaan 1913.
1908:
Polyteknillinen opisto muutetaan Suomen Teknilliseksi
korkeakouluksi. Sillä on oikeus antaa
tohtorin arvo.
1908:
Ateneumissa latoja- ja painajaoppilaille annetaan opetusta.
1908:
Valistus julkaisee Samppa Luoman laatiman Valistuksen
oppilaskirjan. Se on kirjanen, joka
koostuu kerran kuussa opettajan täytettäväksi tarkoitetusta muistolistasta sekä
lukukausi- ja lukuvuositodistuksista yläkansakoulua varten.
1910:
Breslauhun perustetaan teknillinen korkeakoulu.
1910:
Trondhjemiin perustetaan teknillinen korkeakoulu.
1910:
Costa Ricassa on 337 koulua ja 1913 jo 413 koulua, joissa on 1320
opettajaa ja 35840 oppilasta eli 80 prosenttia kouluikäisistä.
1910:
Suomessa luku- ja kirjoitustaitoisia on noin 56 prosenttia ja 1920 noin
70.
1911:
Islannissa perustetaan yliopisto Háskóli Íslands.
1911:
Kirjoitustunnilla Rehobotin lähetysasemalla Pohjois-Namibian Ambomaalla
koululaiset kirjoittavat maassa polvillaan hiekkaan. Suomen Lähetysseura aloitti 1870 Ambomaalla
lähetyksen lisäksi koulu- ja sairaanhoitotyöllä. Suomalaiset eivät ole niin pyyteettömiä
hyväntekijöitä, heidän työnsä tulokset yksistään myönteisiä eivätkä suhteet
ambokristittyihin niin harmonisia kuin annetaan ymmärtää, sillä suomalaiset
aiheuttavat monenlaisia ristiriitoja Ambomaalla.
1912:
USAssa Joseph Pulitzer edistää toimittajakoulun perustamista
Columbia-yliopistoon.
1912:
Albaniassa kuninkaan Ahmed Zogu aikana rakennetaan muutama koulu, joista
useimmat ovat italian-, kreikan-, ranskan- tai saksankielisiä ja vain rikkaiden
lapsia varten. Ennen 1912 ei ollut enää
yhtään albaniankielistä koulua.
1912:
Kansanvalistusseura järjestää kymmenen päivän kirjastokurssin maaseudun
kirjastonhoitajille.
1913:
Wienin Teknillisessä korkeakoulussa perustetaan graafillisen alan
opetustuoli.
1913:
Moskovassa alkavat ensimmäiset kirjastokurssit Shanjavskille nimetyssä
kansanyliopistossa.
1914:
Leipzigiin perustetaan kirjastokoulu.
1914:
Monotype School perustetaan.
1914-15:
Nykyisen Tadzhikistanin alueelle perustetaan kymmenen
"alkuasukaskoulua". Myöhemmin
maassa on 50 korkeakoulua ja keskiasteen ammatillista erikoisoppilaitosta.
1914:
Helsingin Kirjapainokoulu perustetaan.
1915:
Taideteollisuuskeskuskoulussa (Ateneum) aletaan järjestää kahden vuoden
ammattikursseja latojille ja painajille sekä kolmen vuoden kursseja
kirjansitojille.
1916:
Venäjällä 72 prosenttia väestöstä (naisista 83) on luku- ja
kirjoitustaidotonta. Lokakuun
vallankumouksen jälkeen luku- ja kirjoitustaitoinen väestö ryhtyy opetustyöhön
kaikkialla. Luku- ja kirjoitustaitoisuus
1926 on 56,6 prosenttia ja 1939 jo 87,4.
1917:
Metsäntutkimuslaitos Metla perustetaan.
1917:
Taideteollisuus-Keskuskoulun Ylemmän Käsityöläiskoulun opetukseen kuuluu
muun muassa kurssit kirjansitojille, kirjaltajille, painajille ja latojille.