maanantai 6. helmikuuta 2012

Kuvia -2009         

Kun ihminen metsästää, hän tarkkailee eläinten jälkiä, jotka ovat graafisia merkkejä.  Hän näkee mielensä silmin eläimen itsensä.  Kuva on sekä taiteen että viestinnän kieli.  Sanotaan, että yksi kuva vastaa tuhatta sanaa.

75 000-35 000 eaa:  Ihminen alkaa tehdä luoliin, kalliosuojiin, joen kovertamien suojien seiniin ja kiviin ynnä muihin maalauksia eli petrogrammeja, piirroksia, viiva- ja merkkisarjoja.  Maalaus on esimerkiksi punamullalla tehty kuva.  Piirros eli petroglyfi on kallioon hiomalla, hakkaamalla tai kaivertamalla tehty jälki.

Värjätyllä kädellä painetaan kädenjälkiä.  Menetelmässä on kohopainon periaate.  Myös jalanjälkiä esiintyy.  Kättä käytetään mallineena, jonka ympärys on värjätty.  Menetelmässä on silkki- eli seri- eli sihtipainon periaate. Väriä suihkutetaan suusta tai putkesta käden päälle.  Menetelmässä on värisuihkupainon periaate.  Maalauksia tehdään sormella, tupolla tai siveltimellä.

Puhe häviää, mutta säilyy muistissa ja välittyy jälkipolville suullisena perimätietona erittäin tarkasti.  Ulkoisena muistina ihminen kiinnittää ajatuksensa kuviin ja piirroksiin, joista kehittyvät kuvamerkit, käsitemerkit ja äännemerkit.  Ne muodostavat vähitellen kirjoitusjärjestelmät.  Kielen synty ja kirjoituksen keksiminen luetaan ihmisen kulttuurihistorian suurimpiin edistysaskeliin.  Kuvia käytetään maagis-uskonnollisissa rituaaleissa.  Luolat ovat kulttipaikkoja, joissa harjoitetaan erilaisia riittejä.

Viimeisimmän tulkinnan mukaan kuvia ovat maalanneet tai piirtäneet tietäjät, poppamiehet, shamaanit tai muut vastaavat erilaisia rituaaleja tai riittejä varten.  Heillä ilmeisesti oli muuntuneen tajunnan tiloja eli hallusinaatioita.  30 000 vuotta sitten eläneet ihmiset olivat esi-isiämme, joilla oli samat ruumiilliset ja hermostolliset kyvyt kuin meillä.  1800-luvulla luolamaalaukset selitettiin taidetta taiteen vuoksi-opilla, jonka syrjäytti totemismiteoria.  Sen jälkeen esitettiin metsästyksen taikahypoteesi ja 1960-luvulla strukturalismi näki luolissa seksuaalisen symbolijärjestelmän.  Uusin tulkinta painottaa hallusinaatioita.

Riistapolkuja merkitään kivikeoilla, puihin isketyillä lovilla, kasviväreillä kiviin ja kallioseinämiin maalatuilla yksinkertaisilla kuvioilla.

75 000 eaa:  Etelä-Afrikan itärannikolla Blombosin luolassa kaiverretaan hematiittipala.  Sileäksi hiotussa okranpalassa on piikillä ristikkäin uurrettuja viivoja, jotka on kehystetty viivoilla.  Toinen samantapainen laatta löytyy.  Rautamalmipaloista raaputetaan punaista okraa värjäystä varten.
50 000:  Etelä-Australian asukkaat tekevät kuvia.
48 000:  Brasiliassa Serra da Capivarassa Pedra Furada -luolassa on vanhoja jälkiä.  Luolassa maalataan 30 000 viivoja ja kuvioita.  Alueella on useita luolia, joissa on luolamaalauksia.
45 000:  Unkarissa Tatan lähellä Neandertalin ihmiset kaivertavat mammutin hampaasta tehtyyn laattaan kuvioita.
40 000:  Australiassa aboriginaalit tekevät kivipiirroksia.
35 000:  Etelä-Afrikassa tehdään paviaanin luusta yksinkertainen laskutikku, joka säilyy Border-luolassa.  Jalkaluussa on 29 kaiverrettua uraa.  Se muistuttaa puisia kalenterikeppejä, joita khoisankansat edelleen käyttävät Lounais-Afrikassa.
33 000:  Etelä-Afrikan Border Cave -luolassa kaiverretaan luuhun ja puuhun viivoja.
30 000:  Kaakkois-Ranskassa Ardèche-joen alueella Chauvetin (löytäjä arkeologi Jean-Marie Chauvet 1994) luolassa on tiettävästi maailman vanhimmat sellaiset seinämaalaukset, joiden ikä on määritelty luotettavasti.  Chauvetin luolassa maalataan ja kaiverretaan taiteellisesti nisäkkäiden kuvia.  Ne ovat vanhimpia tunnettuja taideteoksia.  Maalauksissa on kymmeniä villasarvikuonoja, useita luolaleijonia, alkuhärkiä ja hevosia.  Luolassa on myös nuoren paljain jaloin kävelleen pojan jalanjäljet.  Niiden iäksi arvioidaan 25 000-27 000 vuotta läheisten savikerrosten perusteella.
30 000:  Saksan Holensteinissa Höhle Stadel-luolassa valmistetaan pieni veistokuva ihmisestä, jolla on leijonan pää.  Se kaiverretaan  mammutin luuhun.  Lähellä Vogelherdiä kaiverretaan mammutin luuhun  hevonen, joka on vanhin tunnettu eläinkaiverrus.
29 000:  Etelä-Australiassa kaiverretaan kalliopiirroksia.  Asukkaat kaivertavat ja hakkaavat ympyröitä, kaarenmuotoisia kuvioita sekä ihmis- ja eläinkuvia kiveen.  Aboriginaalit pitävät niitä alkukansan muinaisten henkien kuvina.
28 000:  Ranskassa Blanchardissa Cro-Magnon -merkintöjä kaiverretaan luuhun.  Ne ovat mahdollisesti kuun vaiheet.
25 000:  Koillis-Brasiliassa on luola-asutusta ja luolanseiniä koristellaan.
24 000:  Namibiassa Apollo-asuinpaikalla tehdään luolamaalauksia.  Ne ovat hevosten, biisonien ja nautaeläinten kuvia.
21 000:  Ranskan Pyreneillä Gargasissa luolassa tehdään negatiivisia kädenkuvia, jotka muodostetaan suihkuttamalla väriä käden päälle.
20 000:  Ranskan Lascauxissa alkaa luolamaalaus ja ilmeisesti myös Espanjan Altamirassa.
20 000:  Espanjassa on kalliomaalauksia Cueva de la Piletan luolassa Benaojánin lähellä Rondasta länteen.  Tippukiviluolassa Cueva de Nerja Aurinkorannikolla on asutuksen merkkejä.
20 000-10 000:  Etelä-Ruotsissa maalataan ja kaiverretaan kalliopiirroksia.
18 000:  Namibian Apollo 11 -luolassa maalataan kiven palasia.
18 000:  Pohjois-Australian Laurie Creekissä kalliosuojissa alkuperäiset asukkaat piirtävät monimutkaisia piirustuksia. Australian Koonalda Cave -luolassa tehdään sormella lyhyitä viivoja.  Länsi-Australian Kimberleyn luolamaalaukset esittävät korkeakokkaisia veneitä.
18 000-15 000:  Ranskassa Vallon-Pont-d’Arcin kylän lähellä on runsaasti kalliomaalauksia.
16 000: Ranskan Cougnacissa tehdään eri aiheisia luolamaalauksia: mammutti ja keihäiden lävistämä ihminen, jättiläispeura ja ihmishahmo, peura, hevonen ja ibex eli vuorivuohi.
15 000:  Ranskassa Lotin varrella Pech-Merle -luolassa maalataan luolamaalauksia hevosista, biisoneista, mammuteista, häristä ja negatiivisia kädenjälkiä eli stensiilipainatusta.
15 000: Ranskan Lascauxissa Bordeauxista itäkaakkoon tehdään hevosia, peuroja, biisonia ja lehmää esittäviä luolamaalauksia.  Kuvien joukossa on pisteviivoja, joiden merkitys on tuntematon.  Historiaa yritetään tallentaa.
14 000: Algerian Afala Bon Rhummelissa muovaillaan villilammas.  Ranskan Rouffignacissa kaiverretaan mammutti ja sarvikuono savella päällystettyyn luolan seinään.
13 000: Pohjois-Espanjan Santillana del Marissa Altamira-luolassa tehdään monivärisiä luolamaalauksia eri eläimistä. Villisika juoksee vinhasti kahdeksanjalkaisena.  Ranskan Pyreneiden Tarascon-sur-Ariègen Niauxissa harrastetaan mustia luolamaalauksia: ibex ja Przewalskin hevonen eli mongolian villihevonen.  Espanjan Santimamiñe-luolassa kuvataan karhu luolamaalauksena.
12 000:  Ranskan Pyreneiden Tarascon-sur-Ariègessa Fontanet-luolassa tehdään punamusta biisoni-luolamaalaus, käden- ja jalanjälkiä sekä kaiverruksia.
12 000-8000:  Pohjois-Pyreneillä luolassa Mas d'Azilissa (oksitaaniksi Mas d'Asilh) maalataan punaruskealla rautaoksidilla kirjaimia muistuttavia geometrisia merkkejä.
11 000:  Intiassa Bhimbektan luolissa kukoistaa kalliotaide.  Maalaukset ovat joko abstrakteja ääriviivatöitä tai täyteen maalattuja kuvioita kuten biisoninkuva.
11 000:  Ranskan Pyreneillä Les Trois Frèresissä  maalataan leijona-luolamaalauksia.
10 000:  Pohjois-Espanjan Las Monedasissa luolassa maalataan mm hevonen ja poro.
10 000:  Pyreneitten vuoriston Niaux-luolassa piirretään arovisenttejä.
10 000:  Espanjan Asturias-maakunnan Cueto de la Minassa valmistetaan luusta komentosauva.  Siinä on kaiverrettuna kauriinpäitä ja viivarivejä.
10 000:  Ranskassa Montgaudierissa kaiverretaan kuvia:  hirvensarvet, lohi, hylje, käärme ja kasveja.
10 000:  Acacus-vuorilla maalataan kallioon kuvia ihmisistä, koti- ja villieläimistä.  Laaksossa Wadi Mathendoush kaiverretaan kuvia kallioon.
10 000:  Algerian Tassili N'Ajjerin ylänköalueella tehdään kalliomaalauksia.  Siellä kuvataan kirahveja, elefantteja ja muita savannin eläimiä, joita aavikolla ei enää ole.
9000:  Länsi-Saharassa Tifaritin Erqueyezin luolamaalauksissa nähdään alueelta hävinneitä eläimiä kuten antilooppeja ja myöhemmällä ajalla paimenia.
9000:  Japanissa tehdään koristeltua keramiikkaa Jomon-kaudella.
8000: Tasmanian Judd’s Cavern-luolassa harrastetaan negatiivisia kädenjälkiä eli stensiilipainatusta.
8000:  Kaksoisvirtainmaassa Jerf el-Ahmarissa piirretään kiviin kuvia.  Mesopotamiassa käytetään merkkejä laskemiseen ja kirjanpitoon.
8000:  Lounais-Egyptissä Gilf Kebir -vuoristossa maalataan luolaan uivia ihmisiä.
8000:  Pohjois-Afrikan pyyntiväestö maalaa ihmisiä kalliomaalauksiinsa.
8000:  Länsi-Afrikassa maalataan luolamaalauksia.
8000:  San-kansan taiteilijat tekevät Etelä-Afrikan Lohikäärmevuorilla kalliomaalauksia.
8000-2000:  Pohjois-Euroopassa tehdään runsaasti kalliomaalauksia ja -piirroksia.  Pohjois-Norjassa Altan kalliopiirrosalue käsittää 3000 kuviota.  Vienanmeren pohjukassa Uikujoen Zalavrugassa on 1500 merkkiä.  Ruotsin Nämforsenissa on kolmessa Ångermanjoen saaressa noin 1500 kuviota, jotka yleensä esittävät hirveä ja peuraa.  Äänisen itärannalla on 1300 kuvaa.  Suomen 70 kalliomaalauksessa on noin 500 kuviota.  Kalliopiirroksissa kuva-aiheita ovat hirvet, karhut, peurat, linnut, ihmishahmot, veneet kuten hirvenpäävene ja abstraktit merkit.  Kuvia on Siperian Sishkinossa, Laukaan Saraakalliolla, Hossan Värikalliolla ja Ristiinan Astuvansalmessa.  Pohjois-Norjan Slettnesissä on noin 70 kuvaa.  Ruotsin Norrforsenin 54 kuvasta 27 esittää hirveä.  Hirvenkuvia on Åskollenissa Norjassa, Tomskissa ja Amurilla Venäjällä.
6300:  Turkin kaupungissa Catalhöyük seinään maalataan kartta, joka ilmeisesti on kaupungin pohjapiirros.
6200:  Babyloniassa Ga Surissa tehdään kartta.
6000:  Teksasin Seminole-kanjonissa on kalliomaalauksia, jotka esittävät poppamiehiä tai shamaaneja.
6000-5000:  Pohjois-Afrikassa Saharassa tehdään kalliomaalauksia.  Tassili-n-Ajjerin seudulla kalliomaalaus esittää karjan paimentamista.  Myös kohokuvia tehdään.
5300-3500:  Balkanin niemimaalla vallitsee Vinca-kulttuuri.  Nimi tulee löytöpaikasta Belgradin läheltä.  Löytöihin kuuluu mm lähes 2000 savista pienoisveistosta.  Niissä on kaiverrettuja merkkejä.  Myös värttinän päihin kaiverretaan merkkejä.  Osa merkeistä lienee savenvalajan merkkejä.  Vanhaeurooppalainen esikirjoitus ei liittyne kielen kirjoittamiseen, vaan lienee kommunikaatioväline ihmisen ja jumaluuksien välillä.  Merkkejä käytettäneen uskonnollisissa seremonioissa.
5000:  Kivinen taltta tai meisseli on käytössä.  Latinan caedere tarkoittaa leikkaamista.  Sanasta tulee englannin chisel vanhan ranskan kautta.
5000:  Äänisen kalliouurros kaiverretaan.
4500-4000:  Norjan Altassa on Skandinavian vanhimmat kalliopiirrokset, jotka esittävät muun muassa poroja ja karhuja.
4000:  Saharassa tehdään kalliokaiverruksia.
4000:  Kiinalaiset käyttävät sivellintä - bi.
4000:  Portugalin Alvãossa kaiverretaan kiviin merkkejä, jotka lienevät maagisia symboleja ja muistuttavat kirjoitusta.  Kivissä on porattu reikä.  Ne löydetään haudasta.  On spekuloitu, ovatko merkit kadonnutta Välimeren kirjoitusta.  Merkkejä lienee käytetty rituaalisina kulttisymboleina.
4000:  Pohjois-Norjassa Länsi-Finnmarkissa piirretään hioutuneisiin kiviin kuvia.  Pohjoiset eli arktiset kalliopiirrokset liittyvät pyyntikulttuuriin.
4000:  Suomessa Rautjärvellä kivikautiset ihmiset tekevät kalliomaalauksen.  Punainen maalaus on Riuttavuoren kallioseinämässä.
4000:  Runoja kirjoitetaan kuvakirjoituksella Karjalan kallioihin.
4000-2000:  Espoossa Nuuksion Pitkäjärven länsirannalla pystysuoraan kallionseinämään maalataan punamullalla maalauksia, joista yksi säilyy.
3800:  Sumerissa kaiverretaan savitauluun kartta, joka kuvaa Eufratia.
3500:  Yangshaossa Kiinassa ruukkuihin maalataan geometrisia koristeita.
3500:  Mesopotamiassa alkaa esiintyä savisinettejä - bullae (bulla).  Esiintyy ideografisen järjestelmän muotoja
ruokatarvikkeiden laskemisessa 60-järjestelmän mukaan.  Sumerilaisilla on noin 2000 piktogrammia tai -grafia, joista osaa käytetään laskemiseen kirjoitettuna savitauluihin.
3500:  Nippurin kaupungin kartta piirretään savitauluun.
3500:  Italian Valcamonicassa on hirven ja peuran kuvioita kallioissa.  Myöhemmin kaiverretaan suorakaiteen ja ympyränmuotoisia kuvioita sekä spiraaleja.
3500:  Koillis-Thaimaassa Mekong-joen varrella tehdään kalliomaalauksia, joiden mukaan riisi on ihmisten perusruokaa.
3400-3200:  Laukaan Saraakallioon maalataan ilmeisesti pitkän ajan kuluessa veneitä, ihmisiä, kaksoiskämmenpainama ja hirviä usealla punavärin sävyllä.
3400-3100:  Mesopotamian merkkikirjoitukset ulottuvat piktografiaan.
3300-2600:  Laitilan Nästinristin punamullalla maalatussa kivessä on verkkokuvio.
3200-2100:  Kreikan Kykladien saaristossa vallitsee kykladinen kulttuuri.  Esineisiin kaiverretaan myyttisiä symboleja.
3000-luku:  San-kansa tekee kalliomaalauksia Lounais-Afrikassa.
3000-luku:  Kyproksessa savenvalajat merkitsevät luomaansa keramiikkaan savenvalajanmerkkinsä erilaisina kuvioina.
3000-luku:  Keski-Myanmarissa on luolamaalauksia.
3000:  Kuparinen meisseli tai taltta on käytössä.
3000-2000:  Karjalaiset metsästäjät ja kalastajat kaivertavat kalliopiirroksia Äänisen (Onega) ja Jäämeren rantakallioihin.
3000-1500:  Ristiinan Astuvansalmen kalliomaalauksessa on kaksi punaista oikean käden painamaa.  Muita kuvioita ovat ihminen, hirvi ja vene.
3000-1000:  Lappeenrannan Keltavuoren kalliomaalauksessa on jono sivuttain kuvattuja ihmisiä.  Tämä on harvinaista, sillä tavallisesti ihmishahmot on kuvattu edestä.  Usein ne ovat koukkupolvisia.  Lemin Venäinniemellä kuvioiden joukossa on kaksi luonnollista kämmenpainamaa.  Joissain kalliomaalauksissa on ilmeisesti eläimen tassulla tehty jälkiä.
3000-500:  Vitträskin kalliomaalausryhmässä on punaruskea verkkokuvio.
2800:  Italian Valcamonicassa kaiverretaan kallioon ihmiskuvioita, peuroja ja sikoja, peltoja lehmineen, aseita kuten kirveitä ja auringon kuvia.
2700-700:  Ristiinan Uittamonsalmen kalliomaalauksessa on ihmishahmoja ja hirviä monien kuvioiden joukossa.
2600:  Poltetusta savesta valmistetulla leimasimella painetaan kuvia sumerilaisen ruhtinaan Gudea temppelirakennukseen.
2500:  Assyriassa sinettisylinterillä painetaan kuva saveen.
2500:  Etelä-Norjassa kaiverretaan kallioon ensimmäinen tunnettu hiihtämistä esittävä kuva.
2300:  Fennoskandian eteläiset kalliopiirrokset liittyvät maanviljelyskulttuuriin.
2000:  Itä-Karjalan kallioihin kirjoitetaan kuvakirjoituksella säe säkeeltä runot Hiiden hirven hiihdäntä ja Päivölän pidot.  Näin päättelee emeritusprofessori Niilo Valonen 1970-luvulla.
1320:  Muinaisegyptiläinen kartta kuvannee Itäisen autiomaan Wadi Hammamatin louhoksia ja kultakaivoksia.  Kartassa on piirroksen lisäksi kirjoitusta.
1300-luku:  Heettiläiset kaivertavat kalliopiirroksia.
800:  Italian Valcamonicassa kaiverretaan runsaasti kalliopiirroksia.  Aiheet ovat moninaisia: sotilaita, kaksintaisteluja, ratsastajia, metsästys- ja peltomaisemia, koiria, lintuja, taloja, etruskien kaiverruskirjoituksia, jalanjälkiä, miekkoja, keihäitä, käärmeitä ja spiraaleja.  Myöhempänä aikana kaiverretaan latinalaisia kirjoituksia.
200 eaa-600 jaa:  Perun autiomaassa luodaan laajoja geometris- ja eläinaiheisia kuvia Nazcan linjoja eli Nasca-viivoja eli geoglyfejä, jotka ovat maahan muodostettuja kuvioita.  Ne liittynevät nascakansan palvontamenoihin.  Samoja kuvioita esiintyy heidän saviastioissaan.  Samantapaisia kuvia on Egyptissä, Maltassa, Yhdysvalloissa, Chilessä ja Boliviassa.  Nazcan geoglyfit ovat lukuisimpia, suurimpia ja monimuotoisimpia.

1-luku jaa:  Kiinassa laaditaan ensimmäinen karttapiirustus, joka perustuu ruudukkoon.
79:  Vesuvius purkautuu ja hautaa Pompejin.  Seinästä löytyy pilapiirros: Aleksamenos palvoo jumalaansa.  Jumala on ristillä oleva ihminen, jolla on aasin pää.
192:  Rooman kaupunginprefektin - praefectus urbis rakennus palaa, ja kaupungin marmorikartta forma urbis tuhoutuu.  Septimius Severus rakennuttaa talon uudelleen ja korvaa marmorilaatan uudella.
400-luku:  Kasvien analyyttiset piirrokset auttavat kasvien tunnistamisessa.
400-1000:  Skandinaviassa säilyy kuvakertomusten, saagojen ja myyttien perinne kallio- tai kivipiirroksina.  Gotlannin saaressa on useita kuvakiviä muun muassa viikinkien taisteluista.  Myös riimukirjoitusta on hakattu kiviin.
700-luvun loppu:  Kivipaneeli kertoo, miten Cancuenin viimeinen kuningas Taj Chan Ahk nimittää naapurikaupungin kuninkaan vasallikseen.
900-1000-luvut:  Pohjois-Amerikassa Pueblo Bonitossa tehdään petroglyyfejä.
1154:  Arabialaiset kartanpiirtäjät laativat kartan.  Siitä käy ilmi, että he ovat pääpiirteissään perillä Aasian, Pohjois-Afrikan ja Euroopan ääriviivoista.
1250-luku:  Amazoniassa maahan kaivetaan kuvioita eli geoglyfejä.  Niitä on 2009 mennessä paljastunut raivatun metsän alta yli 200 geoglyfiä.
1250:  Keskiajan tiekartat ovat loogisia.  Matthew Paris esittää kartassaan Apuliasta Lontooseen kaupunkien profiilipiirrokset niin, että kaupungin voi tunnistaa matkan päästä.
1400-luku:  Asteekit valmistavat taitekirjoja, joissa on kuvakertomuksia.  Eräs kuvakertomus esittää asteekkien vaellusta uudelle asuinpaikalleen.  Vaellus alkoi 1111 ja kesti pari sataa vuotta.
1470:  Biblia pauperum julkaistaan.  Tähän aikaan sanojen ja kuvien yhdistäminen on kehittynyttä sarjakuvamaista.
1492:  Asteekkien kalenteri käyttää nuolia kuvaamaan aurinkojärjestelmän pääkohdat.
1492:  Nürnbergiläinen Martin Behaim tekee ensimmäisen karttapallon.
1682:  William Penn tekee sopimuksen algonkin-kansan kanssa.  Penn kirjoittaa sopimuksen englanniksi.  Algonkinit valmistavat nyöristä kolme wampum-vyötä, joista yhdessä on kuvattu sopimuskumppanit.  Yhdessä vyössä kuvataan vuoria ja jokilaaksoja.  Punaista väriä ei käytetä, sillä se merkitsee sotaa.  Delawarejen kanssa tehty sopimus on kaksikulttuurinen, ei kaksikielinen.  Algonkin-heimo ojibwa käyttää mnemotekniikkanaan kuvakertomusta kekinowin.  Delawarejen sukukronikka Walam Olum on piirretty viidelle koivuntuohelle.  Se alkaa maailman luomisesta.
1900-luku:  Sankansa eli bushmannit luovat kalliopiirroksia Namibiassa ja Etelä-Afrikassa.  Luoteis-Australian alkuperäiset asukkaat harrastavat myös edelleen kalliopiirroksia.
1900-luku:  Panaman cunakansa on säilyttänyt kuvakertomusperinteensä.  Nämä ovat noitien maagisia kuvatekstejä.