1796:
Goslarin kaupunkineuvoston painaja Ernst Kircher saa hakemansa luvan
perustaa kirjakevalimo, mutta antaa erioikeuden braunschweigilaiselle
siirtomaatavarakauppiaalle ja sokerileipurille Erich Justus Walbaum (1768-1839). Tämä on luultavasti järjestetty toimi, sillä
Walbaum siirtyy kirjapainoalalle.
Aikaisemmin hän oli kondiittorin opissa ja sen jälkeen leikkasi
muistorahoja. Walbaumilla on kaivertajan
kykyä ja hän alkaa kaivertaa nuotteja nuottipaino- ja kustannusyritykselle
Johann Peter Spehr (-1825). Walbaum
muuttaa 1803 Weimariin kirjakevalimoineen.
Walbaum muotoilee ja leikkaa nimellään tunnetun uusantiikvan, jonka
esikuvina ovat didot- ja bodoniantiikvat.
Poika Theodore kuolee 1830, ja Walbaum myy 1836 yrityksen
leipzigilaiselle painajakustantajalle FA Brockhaus. Kirjakevalimo siirretään Leipzigiin. H Berthold ostaa 1918 valimon Walbaumin
patriiseineen ja matriiseineen. Monotype
leikkaa 1959 uudestaan Walbaumin antiikvan.
1799:
Madridissa ilmestyy Imprenta Realin kirjainnäyte, jossa on myös Jerónimo
Gilin kuninkaalliselle kirjastolle leikkaamia kirjaimia. Koristeina on ornamentteja ja kukkia.
1700-luvun loppu: Pariisilaiset kilpi- ja julistemaalarit
vahventavat antiikvakirjainten mittasuhteita tehostaakseen luettavuutta
etäältä. Näin syntyvät
egyptienne-kirjaimet. Nimi tulee
Napoleonin sotaretkestä Egyptiin.
1700-1800-lukujen vaihde: Pitkä ässä jää vähitellen pois käytöstä
Englannissa.
1800-luvun alku: Englannissa suunnitellaan ilmoituksiin
sopivia suuria, lihavia ja katsetta kiinnittäviä kirjaimia.
1800-luku:
Kivipainoa varten kirjainmuotoja suunnittelevat arkkitehdit,
kuvanveistäjät, taidemaalarit ja jopa kirjailijat. Kirjaimistot ovat mitä kummallisimpia ja
mielikuvituksellisimpia. Kirjaimet
koostuvat kukista, vihanneksista, puiden oksista, ihmisruumiista tai sen
jäsenistä ja muista aineksista.
Ruusukoristeisilla kirjaimilla ilmaistaan rakkautta, oksakirjaimilla
otsikoidaan metsästyskertomus, hedelmillä ja runsaudensarvilla somistetaan
kaupallisen tekstin kirjaimia.
Korukirjaimia ei voi käyttää leipätekstissä, koska kukaan ei jaksa lukea
niillä painettua kirjaa tai lehteä.
1800-luvun alku: Turun typografiassa hallitsee
uusklassillisuus.
1801:
Ranskassa Jean Racinen teokset ladotaan uusklassisilla kirjakkeilla,
joiden leikkaaja on Firmin Didot.
Kustantaja on Pierre Didot.
1803:
Englantilainen Robert Thorne (1754-1820) luo tasavahvuisen päätteettömän
kirjainmuodon, mutta se ei menesty.
Muoto saa nimen ranskankielestä grotesque - kumma, luonnoton,
naurettava.
1809:
Yhdysvaltalainen kirjakevalimo Binny & Ronaldson julkaisee
kirjainnäytteen.
1811:
Napoleon tilaa typografilta Firmin A Didot sarjan kirjakkeita, jotka
perustuvat metriseen järjestelmään. Ne
eivät tule laajaan käyttöön.
1812:
Kenttäkirjanpainaja Peter Sohm lahjoittaa Tukholman kuninkaalliselle
kirjastolle kirjainnäytteiden kokoelman Museum Typographicum Sohmianum. Siinä on noin 170 kirjainnäytettä lähinnä
1700-luvulta.
1815:
Englantilainen kirjainmuotoilija, punssin kaivertaja ja kirjakevalaja
Vincent Figgins (1766-1844) julkaisee Englannissa varjostetut kirjaimet, jotka
näyttävät kolmiulotteisilta. Hän
julkaisee 1817 egyptiennen nimellä Antique, jossa on paksut kirjainpäätteet.
1816:
William Caslon IV (1780-1869)) muotoilee groteskin uudelleen
kirjainnäytteeseensä. Caslonin valimo
kehittää erilaisia groteskimuotoja.
1817:
Vincent Figgins luo ensimmäisenä valetun egyptienne- eli
Egyptian-kirjakkeen. Se on leipäkirjaimena rasittavaa lukea, mutta
sopii mainoskäyttöön. Nimen valinta
johtuu Napoleonin Egyptin sotaretkestä.
1819:
Pierre Didot (1761-1853) julkaisee kirjainnäytteen Specimen des nouveaux
caractères de la Fonderie et de l'Imprimerie de P. Didot, l'Aîné vuodesta 1809
alkaen suunnittelemistaan kirjaintyypeistä.
Patriisien leikkaaja on punssinleikkaajan poika Vibert, jolla on 1798
perustettu valimo kumppaninaan M Luy.
Vibert jätti 1809 yrityksen, ja Luy jatkoi valimoa Vibert & Luy,
joka liitetään Fonderie Généraleen.
1819:
Punssinleikkaaja, valaja ja puupiirtäjä Richard Austin (1768-1830) avaa
oman kirjakevalimon.
1822:
Yhdysvalloissa kirjakevalimo Bruce’s New York Type Foundry käyttää
pica-järjestelmää. Mittayksikkö pica on
0,166044 tuumaa.
1825:
Thomas Curson Hansard julkaisee teoksen Typographia.
1827:
Henri Didot (1765-1852) leikkaa 2,5 pisteen pienoiskirjakkeen.
1827:
Johann Benjamin Krebs (1785-1858) julkaisee teoksen Handbuch der
Buchdruckerkunst.
1831:
Leipzigissa itämaisten teosten painamiseen erikoistunut Friedrich Nies
(1804-1870) valmistaa hieroglyfikirjakkeita valimossaan. Paino pystyy 1840 painamaan 300 kieltä.
1832:
Englannissa Figginsin valimossa muotoillaan lihava groteski. 1800-luvun alun groteskit toteutetaan vain
versaaleina eli otsikko- ja mainospainatuksia varten.
1832:
Figgins käyttää kirjainnäytteessään ensi kertaa sanoja sans serif -
päätteetön.
1834:
Ranskalainen kalligrafi ja kivipiirtäjä Jean Midolle piirtää
goottilaisia kirjainmuotoja muuntelemalla tehdyn kirjainsarjan Midollin.
1835-37:
Punssinleikkaaja ja valaja Johann Christian Bauer (1802-67) perustaa
valimon Christian Niesin kanssa Frankfurt am Mainiin ja 1837 valimon Bauersche
Giesserei. Sen sivuosasto perustetaan 1880
Stuttgartiin. Se ostaa 1885
barcelonalaisen valimon Fundición Tipográfica Neufville - FTN ja myöhemmin
muita valimoita. Yhtiö suljetaan 1972
Frankfurtissa ja laitteet menevät Barcelonaan.
1841:
Rudhardsche Giesserei perustetaan Offenbachiin. Klingspor ostaa sen, ja poika Karl tulee 1892
töihin ja Wilhelm 1895. Nimeksi tulee
1906 Schriftgiesserei Gebrüder Klingspor.
1842-52:
Imprimerie National hankkii Pariisissa hieroglyfipatriiseja. Niitä muotoilee J-J Dubois ja leikkaa
Delafond sekä suunnittelee Eugène Devéria ja leikkaa Ramé fils.
1843:
Parman herttuatar ostaa Bodonin jäämistön. Se on perusta Bodoni-museolle, joka avataan
1963 Palatina-kirjastoon.
1845:
Lontoolainen valimo Robert Besley esittelee Clarendonin.
1846:
Lyonilainen painaja Louis Perrin kyseenalaistaa uusklassiset
kirjainmuodot ja ottaa 1400-luvun kauniit kirjaimet käyttöön. Pariisilainen kirjakkeenvalaja Théophile
Beaudoire seuraa häntä ja antaa kirjaimille nimen Elzevier.
1849:
Kalevalan toinen painos on painettu latinalaisilla puustavilla, ja
sanomalehdet täyttyvät kauhistuneista arvosteluista. Tuolloin Suomen puustaveja pidetään antiikvaa
kauniimpina. Fraktuura on Suomessa kuten
Saksassa saanut kansallisen kirjainlajin aseman. Antiikvaa ei vielä osata lukea, koska aapiset
ovat fraktuuraa. Gottlundin
sanomalehdissä Suomalainen (1846) ja Suomi (1847-49) antiikvakokeilu
epäonnistui.
1850-60-luvut:
Suomessa typografia on edelleen uusklassista, vaikka painatteiden
koristeellisuus vähenee entisestään.
Alkukirjaimet yksinkertaistuvat rivin tasalle sijoitetuiksi versaaleiksi
lettres de deuxpoints, joiden keili on kaksi kertaa suurempi kuin
leipäkirjakkeissa.
1850:
Englannissa V & J Figgins markkinoivat kirjakkeen osia, joista voi
rakentaa koristeellisia kirjakkeita.
Yksittäisiä osia on parikymmentä.
1853:
Berliiniläinen CG Schoppe tuottaa sekasikiökirjaimen Centralschrift,
jossa kirjaimen yläosa on antiikvaa ja alaosa fraktuuraa. Se lienee kummallisin typografinen hullutus.
1860:
Klassiset kuvat koristavat painotuotteita. Valmiita koristeita käytetään huomioimatta
sisältöä. Painetut kirjepaperit ja
laskut muistuttavat kuninkaallisia valtakirjoja, ja mainonta pieniä monumentteja. Keskitetyt tekstirivit ladotaan
fantasiakirjaimin. Aakkoset ovat
runsaasti koristeltuja. On
tehdasvalmisteisia alkukirjaimia. Kultaa
ja hopeaa käytetään koristeluun.
1865:
Groteskin gemenat alkavat yleistyä versaalien rinnalle.
1869:
Leipzigilainen Wilhelm Drugulin ostaa valimon Johann Nies, jossa oli
oppilaana. Drugulin hankkii matriiseja
Tauchnitz-valimolta ja Metzgeriltä, joihin kuuluu itämaisia matriiseja. Vävy Johannes Baensch tulee 1882
kumppaniksi. Offizin Drugulin julkaisee
1902 Gutenbergin 500-vuotissyntymäpäivän muistoksi kirjan Marksteine aus der
Weltliteratur in Originalschriften, jossa on 34 kieltä ja Ludwig Sütterlinin
värikäs koristelu. D Stempel ostaa 1919
Drugulin-valimon.
1870-luku:
Pohjois-Amerikassa muodostetaan englantilais-yhdysvaltalainen
pistejärjestelmä, jossa piste on 0,352 millimetriä eli 0,01383 tuumaa. Se hyväksytään 1886 Niagarassa.
1870-luku:
Suomeen hankitaan uusia mielikuvituksekkaita aksidenssikirjakelajeja ja
koristevaloksia, otsikkokoristeita, vinjettejä ja alkukirjaimia. Uusrenesanssityylisiä aksidenssi- ja
alkukirjaimia sekä koristereunus- ja kehysvaloksia viljellään.
1872:
Chicagossa Marder, Luce & Co järkeistää kirjakevalimon palon 1871
jälkeen kirjakkeiden kokosuhteet.
Painaja Nelson Crocker Hawks ehdottaa järjestelmää, jossa kuusi picaa on
tuuma eli piste on 1/72 tuumaa. John
Marder (1835-) ottaa 1877 tämän käyttöön.
1875:
Solmitaan kansainvälinen metrisopimus.
1878:
Saksan kirjakevalimoiden yhdistys tilaa Hermann Bertholdilta
typografisen mittajärjestelmän. Hän ja
Wilhelm Forster luovat Berliinissä metrijärjestelmään perustuvan typografisen
mittajärjestelmän ja kirjakkeen standardikorkeuden. Sitä kutsutaan Didotin järjestelmäksi,
Berthold-Didotin järjestelmäksi tai ranskalais-saksalaiseksi
normaalijärjestelmäksi. Yksi piste on
1/2660 metriä eli 0,3759 (0,376) millimetriä.
Euroopassa päästään yhtenäiseen järjestelmään Englantia ja Belgiaa
lukuunottamatta. Tähän vaikuttaa myös
latomon ja kirjapainon koneellistuminen.
Berthold perustaa 1893 sivuliikkeen Stuttgartiin ja Pietariin sekä 1918
Leipzigiin, Riikaan, Budapestiin ja Wieniin.
Berthold ottaa 1935 yhteyttä Uheriin, valolatomakoneen Uhertype
rakentajaan.
1878:
Chicagolainen kirjakevalimo Marder, Luse & Co alkaa tuottaa
kirjakkeita pistejärjestelmän mukaan.
1878-80:
Suomessa valmistetaan yksilöllisiä kirjansomisteita: J Ahrenbergin ja
Helene Schjerfbeckin puupinnalle piirtämät vinjetit ja alkukirjaimet, joista
piirroslaatat valmistetaan Tukholmassa.
1880-luku:
Suomessa symmetrisesti ryhmiteltyjen otsikkokoristeissa, alkukirjaimissa
ja loppuvinjeteissä käytettyjen uusrenesanssityylisten arabeskiaiheiden
rinnalla aletaan viljellä vapaan tyylin pieniä naturalistisia maisemakuvia,
jotka sijoitetaan ympyrä- tai suorakaidekehyksiin, taustanaan epäsymmetrisesti
ryhmiteltyjä kukallisia lehviä.
1880:
Persialainen Mohammad Reza Kalhor (1825-90) yhdistää perinteisen
kalligrafian teolliseen painamiseen.
Hänen töitään ovat sanomalehti Scharaf ja Nasseredin Shah Gadjar
Dinestien Matkakirja.
1880:
Keskiaikaisen mallin mukaan kirjan sivulla on runsaasti koristeita. Kirjaimen luettavuus ja sivun yhtenäisyys
johtavat tasapainoon ja selkeyteen.
Kirjojen paperiin, kuvitukseen, painamiseen ja sitomiseen kiinnitetään
huomiota.
1883:
Ensimmäinen art nouveau - uusi taide- eli Jugend - nuorisotyylinen kirja
julkaistaan. Kustantaja on Orpington
Kentissä ja teos arkkitehti Arthur Heygate Mackmurdo (1851-1942), Wren's City
Churches. Sen kansi ja nimiö ovat
jugendtyyliä.
1883:
Linn Boyd Benton (1844-1932) kehittää Yhdysvalloissa pistejärjestelmää.
1885:
Yhdysvaltalaisen Linn Boyd Bentonin pantografisella kaiverruskoneella
voidaan toteuttaa myös teräsmatriiseina miten mielikuvituksellisia kirjainten
irvikuvia tahansa. Niitä syntyy
erityisesti Yhdysvalloissa, jossa typografinen perinne on nuorta ja
estotonta. Hän on osakkaana valimossa
Benton, Waldo & Co Type Foundry, joka 1892 yhtyy American Type Founders
ATF-yhtiöön. Keksijän poika Morris
Fuller Benton (1872-1948) muotoilee ATF-yhtiössä noin 180 kirjaimistoa, jotka
ovat enimmäkseen uusintamuotoiluja.
1886:
Englantilainen Herbert P Horne entisöi unohtuneen skottikirjaimen
jugendlehteensä The Century Guild Hobby Horse, jonka Chiswick Press painaa.
1886:
Yhdysvalloissa muodostetaan pistemitoin englantilais-yhdysvaltalainen
typografinen pica-järjestelmä, jonka 24 United States Type Founders
Associationin jäsentä hyväksyy Niagarassa.
Pica perustuu MacKellar, Smiths & Jordan -kirjakevalimon
picaan. Yksi pica (12 pistettä) on
0,166044 tuumaa ja 83 picaa on 35 senttimetriä.
1888:
Yhdysvaltalainen EC Sanfords tutkii pienten kirjainten eli minuskelien
luettavuutta ja julkaisee psykologisessa aikakauslehdessä tutkimuksen.
1890-luku:
Coca-Colan logotyyppi muotoillaan.
Kalenterissa 1891 on vielä vanha logotyyppi. Juomaa mainostettiin 1886 ensi kerran.
1890-luku:
Puisia kirjakkeita valmistetaan painajille perinteiseen tyyliin tai
erikoistilauksesta mainontaan ja suuriksi otsakkeiksi.
1890-luku:
Tanskalainen arkkitehti Thorvald Bindesboll ryhtyy suunnittelemaan
etikettejä Carlsberg-olutpulloihin.
Carlsberg-logo syntyy 1904.
1890-1914:
Vuosisadan vaihteessa jugend eli art nouveau tulee vallitsevaksi. Se hallitsee kirjoituksesta julisteisiin,
aikakauslehdistä kirjoihin.
Tyylikomponentit johdetaan abstrakteista muodoista ja
luonnonprosesseista. Aakkostot
muotoillaan uudestaan.
1892:
Saksalainen Karl Klingspor (1868-1950) valitaan Rudhardtin
kirjakevalimon taiteelliseksi johtajaksi.
Liike toimii 1906 lähtien Gebr Klingsporin nimellä. Sen palveluksessa on eteviä taiteilijoita
kuten Eckmann, Behrens, Hupp, Koch ja Tiemann.
1894:
Itseoppinut typografi, kustantaja ja kuvittaja William H Bradley
(1868-1962) tuo jugendtyylin Yhdysvaltoihin teatterijulisteissaan ja kirjan
suojakansissaan.
1894:
Linn Boyd Benton ja Theodore de Vinne muotoilevat aikakauslehdelle
Century kirjaimiston.
1895:
Frankfurt am Mainissa painetaan näyte amoretti- eli
Amorinkuvakoristekirjaimia kirjakkeenvalajan Benjamin Krebs (1785-1858)
painossa.
1896:
Arkkitehti Bertram Goodhue suunnittelee kirjaimiston Cheltenham
Pressille New Yorkissa.
1897:
Wieniläinen ryhmä Secession julkaisee lehteä Ver sacrum - Pyhitetty
kevät, jonka kalligrafiaa Koloman Moser (1868-1918) muotoilee. Lehdessä kiinnitetään huomiota kuvitukseen ja
typografiaan.
1897:
Ranskalainen runoilija Mallarmé julkaisee 20-sivuisen runokirjan Un coup
de dés - Pelinoppien heitto, joka rikkoo tavanomaisen typografian. Mallarmén mielestä kirjan aukeama on yksi
tila, jossa hänen vapaat säkeensä leviävät.
1897:
Yhdysvaltalainen kirjainmuotoilija ja kustantaja Frederic William Goudy
(1865-1947) muotoilee ensimmäisen kirjaimensa Camelot Old Style. Hän piirtää 116 kirjaimistoa ja julkaisee 59
teosta. Hän suunnittelee 1901 kirjaimen
Copperplate Gothic ATF-yhtiölle. Goudy
perustaa 1903 painon Village Press, joka tuhoutuu 1908 tulipalossa. Paino toimii jälleen 1909-24. Hän perustaa 1925 oman kirjakevalimon. Tulipalo tuhoaa 1939 eri osastot:
kirjainmuotoilu, punssinleikkaus, kirjakevalimo, latomo, paino ja sitomo.
1898:
Englantilaiset kirjakevalajat hyväksyvät Yhdysvaltojen mittajärjestelmän
Pica point. Kirjakekorkeudeksi
hyväksytään 62 2/3 pistettä.
1898:
Reichsdruckerei julkaisee keskiaikaisen teoksen Die Nibelungen, jonka
kirjaimen Nibelungen-Schrift muotoilija on Joseph Sattler. Se julkistaa 1900 kirjaimen Neudeutsch, jonka
suunnittelija ja leikkaaja on Georg Schiller.
1898:
Ranskalainen Eugène Grasset (1841-1917) muotoilee kirjaimiston Deberny
& Peignot -valimolle.
1898:
Päivälehti kulunutta kirjakkeistoaan uusiessaan ryhtyy käyttämään
yksinomaisesti antiikvaa.
Maaseututilaajien tyytymättömyyden vuoksi palataan osittain fraktuuraan.
1890-luvun loppu: Suomessa l'art nouveau ja jugend antavat
vaikutteita: tyylittelyä ja aaltoviivojen käyttelyä. Nämä sulautuvat suomalaisesta, lähinnä
karjalaisesta kansantaiteesta omittuihin aiheisiin yhdentyen
huippukansalliseksi jugendtyylin muunnelmaksi.
Kuvioissa on jugendin jäljet: kasvikiemurat, lumpeenkukat, liljat,
orkideat, aallot ja joutsenet, joita kehystävät aaltoilevat ääriviivat. Tyylikkäät painatteet voidaan varustaa
kemigrafian ansiosta somisteilla, joita suomalaiset taiteilijat piirtävät
tarkoitusta varten. Tilapäispainatteissa
käytetään viivoista, pienistä neliöistä, kolmioista ja ympyröistä koostuvia
ryhmitelmiä, joita joskus käytetään nimiö- ja loppuvinjetteinä. Näiden tilalle tulee yksinkertaisia ja
vahvasti tyyliteltyjä pienoiskuvioita.
1800-luvun loppu: Antiikva alkaa saada sijaa suomenkielisissä
kaunokirjallisissa ja tieteellisissä teoksissa sekä aikakauslehdistössä. Suomenkielisissä sanomalehdissä aletaan ilmoituksia
latoa antiikvalla.
1800-luvun loppu: Suomessa kansallisromantiikka kukoistaa
kaunokirjallisten teosten sekä kirjallisten kalenterien ja albumien
kansilehtien ulkoasussa.
1900-luku:
Kirjainmuotojen suunnittelu laajenee nopeasti. Tärkein vaikutin luoda uusia kirjainmuotoja
on mainonta. Uusia painotuotteita ovat
esittelylehtiset, kuvitetut tuoteluettelot, pakkaukset, julisteet ja muut. Muotoillaan toiminimilogoja, tavaramerkkejä
ja lehtiotsikoita. Täydellisen
kirjakesarjan eli garnityyrin 15 asteen eli koon tuottaminen on hidas ja kallis
tehtävä. Kirjainmuotoilija tekee
lukuisia luonnoksia, joista valikoiden tehdään tarkat työpiirustukset. Niissä kirjainten korkeus on 30-50
senttimetriä. Työpiirustuksia tarvitaan
noin 350, sillä kaikkia asteita ei kaiverreta samojen työpiirustusten
mukaan. Antiikvassa tarvitaan kursiivia
varten noin 350 työpiirustusta. Tämä
työvaihe vie kuukausia.
Koekaiverruksissa työpiirrosten mukaan tehtyjen metallisabluunien avulla
kaiverretaan koneellisesti, mutta viimeistely tapahtuu stikkelillä käsin. Pienimmät asteet kaiverretaan käsin. Ensin koekaiverretaan korpuksen eli 10
pisteen koesanat. Koesana on Hamburg
sekä versaaleina että gemenoina. Jos
tulos on tyydyttävä, kaiverretaan koesana kaikissa asteissa. Niistä otetaan koevaloksia. Työpiirustuksiin tehdään korjaukset, ja
koekaiverretaan tavallisesti kaksoismittelin eli 28 pisteen kaikki kirjaimet,
numerot ja välimerkit. Ne koevaletaan. Sitten ladotaan erikielisiä tekstejä, otetaan
vedoksia ja verrataan, miten kirjaimet sopeutuvat vierekkäin erikielisissä
ladelmissa. Voidaan vielä tehdä
tarkistuskorjauksia työpiirustuksiin.
Kirjakkeen reunaan määritellään marginaalit, kaiverretaan lopulliset
punssit ja valmistetaan matriisit. Uuden
kirjaimiston koko kirjakesarjan valmistamiseen tarvitaan noin 1500
matriisia. Nyt vuosien jälkeen
luonnoksista voidaan kirjakkeiden sarjavalmistus aloittaa.
1900-luvun alku: Suomalaisia typografian harrastajia ovat Erik
Enberg, Vieno Forsström, Kaarlo Emil Skogster (sittemmin Soidinsalo), Karl
Frithiof Bäckman (sittemmin Puromies), Albin Karjalalainen ja Jalmari Helme.
1900:
Saksalainen arkkitehti Peter Behrens (1869-1940) suunnittelee
jugendalkukirjaimia.
1900:
Saksalainen kaivertaja, graafikko ja heraldikko Otto Hupp (1859-1949)
muotoilee kirjaimen Neudeutsch ja myöhemmin muita.
1900:
Saksalainen kirjainmuotoilija ja graafikko Otto Eckmann (1865-1902)
piirtää Klingspor-valimolle kirjaimen Eckmann-Schrift, joka on jugendtyylinen
kirjaimisto.
1900:
Klingspor julkistaa kirjaintyypit Heinz König, Walthari ja Eckmann,
Eckmann Schrift.
1900:
Metrinen järjestelmä MKS pohjautuu metriin, kilogrammaan ja
sekuntiin. Pian lisätään amperi ja
saadaan järjestelmä MKSA.
1901:
Ranskalainen Georges Auriol (1863-1938) muotoilee kirjaimet valimolle
Deberny & Peignot.
1901:
Yhdysvaltalainen typografi ja taiteilija Bruce Rogers (1870-1957)
muotoilee kirjaimen Brimmer ja myöhemmin muita.
1901:
Hugo Simbergin ornamentiikka koristaa Volter Kilven Bathsebaa
Ateneum-lehdessä.
1902:
Englantilainen kuvittaja Walter Crane julkaisee kirjan Line and Form.
1902:
Weimar Gesellschaft der Bibliophilen julkaisee teoksen Rudolf Kautzsch,
Die neue Buchkunst. Sen kirjaintyypin
muotoilija on arkkitehti, kuvittaja ja kirjainmuotoilija Peter Brehmens
(1868-1940).
1903:
Yhdysvaltalainen kirjaintenpiirtäjä ja kirjanpainaja Frederick W Goudy
(1865-1947) perustaa Will Ransomin kanssa painon The Village Press, jossa
valmistetaan Goudyn ensimmäiset kirjakkeet.
Myöhemmin hankitaan oma valimo The Village Foundry. Goudy on 1920 lähtien Monotypen taiteellisena
johtajana.
1905:
Tshekkitaiteilija Vojtech Preissig (1873-1944) perustaa Prahaan
graafisen toimiston.
1905: Barcelonassa julkaistaan Iconografia de las
ediciones del Quijote de Miguel de Cervantes Saavedra. Siinä on 611 faksimilenimiötä kirjoista, jotka
on julkaistu 1605-1905.
1905-24:
Saksalainen K Haebler julkaisee teoksen Typenrepertorium der
Wiegendrucke, jossa on taulukon muodossa yleiskatsaus kaikista tunnistetuista
inkunaabeliajan kirjakelajitelmista. Hän
täydentää englantilaisten tutkijoiden H Bradshaw ja R Proctor
kirjakevertailuja.
1905:
Morris Fuller Benton suunnittelee kirjaimet Franklin Gothic.
1905:
Saksan kaikki valimot alkavat soveltaa NJ Wernerin St Louisissa
julkaisemaa järjestelmää, jonka mukaan kirjakkeiden kirjasimet on sijoitettu
siten, että kirjasinten alataso on samankokoisissa kirjakkeissa aina sama. Järjestelmän toi 1903 Eurooppaan Genzsch
& Heyse.
1906:
Saksalainen siselöitsijä ja kaivertaja Rudolf Koch (1876-1934) luo
kirjaimen Deutsche Schrift, 1913 Maximilian Antiqua, 1925 Wallau, 1931 Claudius ja 1933 Neufraktur
sekä monia muita.
1906:
Kalligrafi, kirjainmuotoilija ja typografi Rudolf Koch (1876-1934)
julkaisee kirjaimensa Deutsche Schrift Klingspor-valimolle ja 1913 Maximilian
ja Frühling, 1922 Koch-Antiqua ja Neuland sekä 1931 Claudius.
1906:
Saksalainen kirjainmuotoilija ja typografi Walter Tiemann (1876-1951)
suunnittelee ja julkaisee kirjaimen Janus-Pressen-Schrift ja myöhemmin monia
muita.
1907:
Ruotsalaisen Waldemar Zachrissonin aloitteesta Saksassa muotoillaan
Nordisk-antikva, josta tulee suosittu Pohjoismaissa.
1908:
Muotoilija Peter Behrens suunnittelee yrityksen Allgemeine Elektricitäts
Gesellschaft AEG liikemerkin ja uudelleen myöhemmin. Aikaisempi liikemerkki oli Otto Eckmannin
muotoilema. Näihin aikoihin yrityskuvaa
luovat Bahlsen: keksit, Hag: kahvi ja Günther Wagner: Pelikan-musteet.
1908:
Kannesta kanteen perisuomalainen kirja ilmestyy: Akseli Gallen-Kallelan kuvittama Aleksis
Kiven Seitsemän veljestä korulaitoksena. Siinä on runsaasti vinjettejä, parisataa
koristeellista alkukirjainta, joukko tekstin sisältöön liittyviä pienoiskuvia
ja joitakin kokosivun kolmiväripainettuja liitekuvia. Kirjan painaa Weilin & Göös. Gallen-Kallelan Koru-Kalevala ilmestyy 1922
WSOYn kustantamana.
1908:
Jalmari Helmeen oppikirja Latomissäännöt ilmestyy. Kirjan on tarkastanut ja hyväksynyt Suomen
Kirjaltajaliiton asettama oppikirjakomitea ja Helsingin Faktoriklubi.
1909:
Taiteilija ja kuvittaja Fritz Helmut Ehmcke (1878-1965) muotoilee
kirjaimen Ehmcke-Antiqua ja myöhemmin muita.
1909:
Hollantilainen kirjainmuotoilija ja Amsterdamin kirjakevalimon
taiteellinen neuvonantaja Sjoerd Hendrik de Roos (1877-1962) luo kirjaimen
Nieuw Javaans ja muita. Hän perustaa
1928 painon Heuvel Press Hilversumiin.
1909:
Taiteilija ja typografi Emil Rudolf Weiss (1875-1942) suunnittelee
kirjaimen Weiss-Fraktur, joka valmistuu 1913, ja myöhemmin muita: Weis-Antiqua
1924-31, Weiss-Gotisch 1936 ja Weiss-Rundgotisch 1937.
1909:
Gebrüder Klingspor julkaisee Offenbach-Mainissa liturgisia koristeita ja
kuvia, joiden laatija on Otto Hupp.
1909:
Faktori John Kustaa Walfrid Paasio (entinen Hellsten) (1876-) on Suomen
aksidenssipainatuksen typografian etevä kehittäjä. Hän saa ensimmäisen palkinnon Nordisk Boktryckarekonst-lehden
mainosladontakilpailussa ja toisen kerran 1938 sekä monia muita
palkintoja. Atte Syvänne, EE Happonen ja
V Salolampi saavat palkintoja kansainvälisissä kilpailuissa.
1910-luku:
Suomalaisia graafisen alan ammattimiehiä ovat Konrad Lundström, KJ
Mandelin, Albert Kosk, Lauri Lyytikäinen, Atte Syvänne, Kaarlo Luukkonen ja
Toivo Salmi.
1910:
Saksalainen kirjoitukseen ja tekstaukseen erikoistunut kalligrafi Anna
Simons (1871-1951) kääntää Edward Johnstonin kirjan Writing & Illuminating
& Lettering saksaksi Schreibschrift, Zierschrift und angewandte Schrift.
1910:
Informatiivinen funktionalismi nousee suunnittelussa. Typografia on helposti luettavaa.
1910:
AA Andrejev (Dunitshev) muotoilee venäläisen futuristilehden Studija
impressionistov - Impressionistin studio kannen. Lehden toimittaja on NI Kulbin.
1911:
Yhdysvaltalainen Frederic Goudy (1865-1947) muotoilee kirjaimen
Kennerley kustantajalle Mitchell Kennerley.
Sen oikeudet myydään Monotypelle, joka julkaisee kirjaimen 1920. Goudy muotoilee 1914 kirjaimen Goudy Old
Style.
1912:
Ensimmäinen erityisesti Monotypelle muotoiltu kirjain on Imprint, joka
nimetään typografisen lehden The Imprint mukaan. Sitä toimittavat Gerard Meynell, JH Mason, F
Ernest Jackson ja Edward Johnston. He
muotoilevat Imprint-kirjaimet. Seuraavat
perustuvat historiallisiin malleihin: Plantin 1913, Caslon 1916, Garamond 1922
ja Baskerville 1923.
1912-13:
Venäläinen Aleksei Krutshenyh (1886-1968) kokeilee futuristista
typografiaa käyttämällä kumileimasimia runoihin sekä stensiilejä ja perunaa
avainkirjaimiin.
1912:
Deberny & Peignot Pariisissa tekee version Garamondista.
1912:
Uusi Suometar alkaa ilmestyä antiikva-asuisena, ja esimerkkiä seuraavat
vähä vähältä muut lehdet.
1913-14:
Typogafi ja kirjainmuotoilija Stanley Morison (1889-1967) työskentelee
The Imprint-lehdelle. Hän joutuu 1914-18
vankilaan, sillä hän kieltäytyy sotapalveluksesta omantunnon syistä. Morison työskentelee painoille Pelican
1919-21 ja Cloister 1921-23 sekä lehden The Fleuron (1923-30) toimittajana. Hän on 1923-67 Monotypen neuvonantaja.
1913:
Lontoon maanalaisen suunnittelujohtaja Frank Pick tilaa Edward
Johnstonilta (1872-1944) ja Eric Gilliltä (1882-1940) kirjaimet
julkaisuihin. Johnston aloittaa työn
1915, mutta Gill ei osallistu siihen.
Päätteettömät kirjaimet valmistuvat 1916. Banks ja Miles piirtävät 1980-luvulla uuden
version New Johnston.
1913:
Italialaiset kirjailija Giovanni Papini ja maalari Ardengo Soffici
(1879-1964) alkavat julkaista aikakauslehteä Lacerba, joka on radikaalin
avangardistinen ja typografisesti kokeileva.
Carlo Carra (1881-1966) kokeilee vapaata typografiaa tipografia in
libertà.
1913:
Ranskalainen kirjailija, suunnittelija ja typografi Blaise Cendars
(1887-1961) julkaisee kirjansa La prose du transsibérien et de la petite
Jehanne de France. Se on kaksi metriä
pitkä runo.
1914:
Italialainen runoilija Filippo Tommaso Marinetti (1876-1944) julkaisee
ensimmäisen kirjansa Zang Tumb Tumb, joka verbaalisesti maalaten juhlii
Tripolin taistelua. Muotoilu on typografinen
vallankumous.
1914:
Englantilainen vorticisti maalari ja kirjailija Percy Wyndham Lewis
(1882-1957) julkaisee ja muotoilee lehteä Blast.
1914:
Vladimir ja David Burliuk muotoilevat Vladimir Majakovskin teoksen
Tragedia ja 1915 julkaisun Vzyal: baraban futuristov - Otos: futuristinen
rumpu.
1914:
Englantilainen toimittaja ja taiteilija Bernard H Newgate näkee
kaikkialla kalligrafiaa Leipzigin messuilla.
1914:
Ranskalainen kirjakevalimo Peignot laskee kauppaan antiikvakirjaimen
Cochin.
1914:
Yhdysvaltalainen kirjojen suunnittelija Bruce Rogers (1870-1957) luo
kirjaimen Centaur New Yorkin Metropolitan-taidemuseolle, mutta sitä käytetään
1915 kirjassa Maurice de Guérin, The Centaur.
Monotype leikkaa 1929 kirjaimesta version.
1914:
Turkulainen latoja Kustaa Adolf Atte Syvänne (entinen Helin) laatii
typografisten ornamenttien Jorma-kuvasarjoja, joihin sisältyy suomalaisaiheisia
somisteltuja alkukirjaimia, koristesarjoja ja koristeellisia vinjettejä
nelisensataa osaa. Se pohjautuu
suomalaiskansallisiin kansankudonnaisista valikoituihin kirjontamalleihin,
koristekuvioihin, ompelukoristemalleihin ja puuveistoksiin. Kemigrafinen valmistaa näistä galvaanisesti
kuvalaatat, jotka se antaa korvauksetta Kirjapainotaito-lehden käyttöön. Kiristyvän poliittisen painostuksen
puristuksessa niiden katsotaan korostavan Suomen erikoisluonnetta. Sarjaa tilataan moneen suureen painoon.
1915:
Dada alkaa anarkistisena ja kriittisenä liikkeenä. Dadatypografia on sopimatonta mainontaan ja
informaation välitykseen. Vapaalla
muodolla on virkistävä vaikutus muotoiluun.
Tekniset ladontasäännöt hylätään.
Sekaisten aakkostojen kirjaimet ja sanat tanssivat vapaasti
sivulla. Futurismi ihailee autoa ja
lentokonetta, joiden nopeuden ja energian suunittelijat koettavat vangita
sivulle. Tekstin suora rivi
hylätään. Kirjaimista tulee muotoilun
itsenäisiä elementtejä.
1915:
Ruotsalainen taiteilija Akke Kumlien nimitetään Norstedtin kustantamon
taiteelliseksi johtajaksi, jona hän toimii 1949 saakka. Kumlien opettaa Tukholman Konstfackskolanissa
kirja- ja mainosgrafiikkaa. Hänen
tuotantoonsa sisältyy kalligrafisia tekstauksia, monogrammeja, typografista
suunnittelua, liike- ja järjestötunnuksia, kirjanpäällyksiä ja
kirjainmuotoilua.
1917:
Saksalainen taiteilija John Heartfield (Helmut Herzfelde) (1891-1968)
suunnittelee litografiasalkun mainoksen ystävälleen dadaisti George Grosz. Vinot rivit Heartfield kiinnittää kipsillä
kehilöön. Hän muotoilee sanomalehden
Neue Jugend kannen. Lehti julkaisee
dadaistisia kirjoituksia. Heartfield
sekoittaa eri kirjainperheitä ja rikkoo perinteisen sanomalehden taiton.
1917:
Espanjalainen Francis Picabia julkaisee dadaistisesti muotoiltua lehteä
391.
1917:
Hollantilainen Theo van Doesburg (1883-1931) toimittaa aikakauslehteä De
Stijl, jonka ympärille ryhmittyy modernistiryhmä.
1917:
Ranskalaisen runoilijan ja kriitikon Guillaume Apollinaire (1880-1918)
kalligrammeja julkaistaan kokoelma.
1917:
Suomen ladontamuotoilu uudistetaan.
Ladonta puhdistetaan holtittomasta kirjaintyyppien sekoittamisesta. Tyylipuhdas yksstiilisyyden kausi kestää noin
kymmenen vuotta Suomessa.