sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Painomenetelmät -1500           

Kohopaino -1500

1400-luku:  Tapettia valmistetaan luultavasti painamalla.
1440-1800:  Painokoneet ovat puisia.  Painaja tekee värin itse omatekoisesta lamppunoesta tai kimröökistä ja pellavaöljystä keittämästään vernissasta.  Punaiseen väriin käytetään jauhettua sinoberinpunaa.  Väri levitetään väripalloilla, jotka ovat kädensijalliseen puukuppiin ommellut villalla tai hevosen jouhilla täytetyt nahkapallot.
1458:  Milanon korkokuvio lienee vanhin tunnettu tekstillä varustettu postileima MEDIOLANUM CURSORES - Milanon postilähetit.
1460-70-luku:  Kirjan painos vaihtelee 150-200 kappaletta.
1460-luku:  Saksalaiset kirjanpainajat alkavat kokeilla tekstin ja kuvien painamista yhtä aikaa.  Kirjanpainaja Albrecht Pfister tekee ensimmäisen yrityksen 1460 Bambergissa painamalla kuvitetun version Johannes von Saazin teoksesta Der Ackermann aus Böhmen.  Hän painaa vielä kolme kuvitettua kirjaa.  Puupiirrokset ovat kulmikkaita ääriviivakuvia, jotka on tarkoitus painamisen jälkeen värittää.  Illuminaattorin tehtävä on nyt painettujen puupiirrosten värittäminen.
1471:  Wendelin de Spira painaa Venetsiassa tuhannen kappaleen painoksen.
1473-99:  Gutenbergin vuosisadalla painamisnopeus vaihtelee suuresti:
vuosi                   foliosivua           painaja                                                                                                      kaupunki            huomautus
                             päivässä
1473                      839                                                 Philippus de Lavagna                                                Milano
1475                      880                                                 Andreas Portilla                                                                                       Bologna
1476                    1247                                                 Petrus Maufer                                                             Padua
1476                    1000                                                 Abraham ben Solomon Conat   Mantua
1477                    1332                                                 Petrus Maufer                                                             Padua
1484                      394                                                 Antonio di Bartholomeo Miscomini Firenze                                      punaväri mukana
1499                    1618                                                 Johann Leuschner                                                      Montserrat

1474:  Firenzessä luostariin Domenicus San Jacopo di Ripoli perustetun kirjapainon tilikirjoissa mainitaan painovärin ainesosat.
1490-luku:  Tuhannen kappaleen painos ei ole harvinainen.  Ensimmäinen kansainvälinen painaja Koberger, jolla on myyjiä monissa maissa, ottaa 1500 kappaleen painoksia.
1499:  Kirjapainon, painokoneen ja kirjakaupan vanhin tunnettu esitys on Danse macabre - Kuolemantanssi, jonka painaja on lyonilainen Mathieu Husz eli Matthias Huss.
1500:  Leonardo (Lionardo) da Vinci (1452-1519) tekee piirustuksia painokoneesta.  Hänen jälkeenjääneet paperinsa kootaan jättiteokseksi Codice atlantico (Codex atlanticus), jota säilytetään Milanossa Ambrosiana-kirjastossa.  Lehti 357 esittää painokoneen luonnoksen.  Lehti 372 esittää kaksi kuvaa, joissa näkyy kehilöalusta, tiikeli eli puristinlevy ja peitekehys tai -pidin eli remmika.  Lehti 358 esittää piirustuksen painokoneen ruuvista, jossa on hammaspyöräpari ja hihnapyörä.  Tällä on ilmeisesti tarkoitus nopeuttaa painamista ja lisätä puristusvoimaa.  Koska puristus on pieni, voidaan tavallisesti painaa puoli arkkia kerrallaan tai jos arkki on suuri, vain kolmasosa arkkia.  Leonardon muistikirjoissa on merkintä jonkinlaisen pikapainokoneen eli taso-sylinterikoneen ideasta.  Ensimmäisenä Didot painaa 1778 koko arkin kerrallaan.  Painimen kuva esiintyy kirjanpainajanmerkeissä.  Sellaista käyttää Jodocus Badius eli Josse Bade 1507 Pariisi, Dirck van den Borne 1512, Jacobus de Breda 1515 Deventer, Pierre Cesar 1516-47 Gent, Anthony Scoloker 1548 Lontoo, Eloy Gibür 1556-88 Orleans.  Milanon Palazzo dell’Arten Leonardo-näyttelyssä 1939 on esillä Leonardon piirustusten mukaan rakennettu painokone.  Leonardo käyttää camera obscuraa - neulanreikäkameraa ja kuvailee sen.
1500:  Strassburgilaiselta painajalta on säilynyt merkintä Varbbrenner, joka tarkoittaa noenpolttamista.

Syväpaino -1500

1300-luku:  Euroopassa kaiverretaan kuparipiirroksia.  Kiilloitetun pehmeän metallilevyn pinnalla oleva pienikin naarmu tai jälki ottaa painoväriä ja levyllä voidaan painaa.  Kupariprässi eli käsimankeli kehitetään.  Italialaiset käyttävät syväpainosta sanaa intaglio.
1400-luku:  Niello on vedoksen nimitys, joka otetaan niellotöiden graveeratusta pinnasta ennen kuin kaiverrussyvennykset täytetään metalliseoksella.
1430:  Saksassa kehitetään kuparipiirroksen tekniikkaa.
1446:  Vanhin saksalainen päivätty kuparipiirros on uskonnollisaiheinen kuva Eine Geisselung Christi - Kristuksen ruoskiminen.  Toinen varhainen saksalainen syväpainokuva on vuodelta 1447.  Kuva kaiverretaan kiilloitetulle kuparilevylle kaiverrusneuloilla piirtämällä kuten kynällä.  Kuiva- ja kylmäneulapiirroksessa kaiverruksessa syntynyt purse, jäyste, karkea työstöreuna  eli graadi jätetään hiomatta pois, sillä se kuluu pian painamisen yhteydessä.  Syväpainon perusmenetelmät tavallisesti kuparille piirrettäessä ovat kuivaneula, kaiverrus ja syövytys tai näiden yhdistelmä.  Kaiverruksessa käytetään V-muotoisia teräksisiä kaivertimia.  Alkuaikana purse jätetään, koska se kuluu painettaessa pois.  Myöhemmin purse poistetaan ennen painamista.  Syövytys on menetelmä, jossa viivat syövytetään kemiallisesti metallin pintaan.  Kiilloitettu metallilevy päällystetään syöpymättömällä aineella, jossa on pääainesosana vahaa.  Tämä mustataan savussa.  Taiteilija piirtää kuvan eri kokoisilla ja muotoisilla neuloilla.  Happo, tavallisesti typpihappo, syövyttää viivojen kohdalla paljastuneen metallin.  Jos halutaan eri syvyisiä viivoja, voidaan riittävästi syöpyneet viivat peittää ja jatkaa muiden viivojen syövytystä.  Usein syövytetty metallilaatta viimeistellään joko kuivaneulalla tai kaivertamalla tai molemmilla menetelmillä.  Syväpainolevyllä painettaessa ensin levitetään jäykkä tahmea väri lämmitetylle levylle, ja liika väri pyyhitään pois siten, että väriä jää syvennyksiin.  Värjätty levy asetetaan painokoneeseen, kostutettu pehmeä paperi laitetaan levyn päälle, ja paperin päälle vielä huopapaloja.  Nämä ajetaan painokoneen sylinterien välistä, jolloin pehmeä paperi puristuu väriä vasten ja painoväri siirtyy paperille.
1452:  Firenzeläinen kultaseppä Thomasso tai Masso Finiguerra piirtää kaiverrusneulalla hopealevylle eräänlaisen syväpainolaatan.  Sillä hän painaa neitsyt Marian kruunauksen.
1470:  Varhainen signeerattu kaiverrus on Moriskentanz.  Sen tekijä on saksalainen kultaseppä Israhel van Meckenem.
1473:  Konrad Sweynheim liittää Roomassa Ptolemaios-painokseen erillisiä kuparipiirroksia.
1474:  Syväpainokuvan pyhä Bernhardus metallilaatta on valmistettu pakottamalla.
1476:  Hollantilainen Colard Mansion käyttää Brüggessä ensimmäisenä syväpainatusta kirjatyöhön Boccaccio-painokseen De casibus viorum illustrium.
1477:  Breslaulainen Nicolaus Laurentii, Alemannus, painaa ensimmäisenä kuparipiirroksia kirjan osana Firenzessä.  Kaivertaja on Baccio Baldini.
1478:  Firenzessä valmistetaan ensimmäiset 31 maakarttaa kuparipiirrosmenetelmällä Ptolemaios-teokseen.
1481:  Nikolaus Laurentii haluaa Firenzessä painaa suoraan Dante-painoksen tekstiin sata kuparipiirrosta.  Kun Divina Commedia ilmestyy, siinä on 19 kuparipiirrosta.  Kehittymättömän tekniikan ja menetelmän kalleuden vuoksi kuparipiirros ei yleisty.
1490:  Saksalainen kartografi Henricus Martellus eli Heinrich Hammer julkaisee maailmankartan, jossa meri erottaa Afrikkaa ja Aasiaa.  Se kattaa noin 3/4 maapallosta.
1400-luvun loppu:  Italialainen Andrea Mantegna (1431-1506) valmistaa monumentaalisia lehtiä.
1500:  Kuivaneulapiirros kehitetään.
1500:  Saksalainen vaakunansyövyttäjä ja aseseppä Daniel Hopfer (1470-1536) kokeillee Augsburgissa rautalevyn syövyttämistä valmistaakseen painolevyn.

Muut painomenetelmät -1500

3200 eaa:  Sumerit kirjoittavat kauppaluettelonsa savitauluihin ja vahvistavat sopimuksen painamalla lieriösinetillä eli sinettisylinterillä kuvion savitauluun.
3000:  Egyptiläiset käyttävät sylinterisinettiä.
1000 eaa:  Ninivessä Assyriassa käytetään yksinkertaista monistuskonetta.  Siinä on kehyksessä kaiverrettu sylinteri, joka pyöritetään pehmeän savilevyn yli.  Painettu savilaatta kuivataan auringossa.

100-luku jaa:  Kiinassa tulee tavaksi ottaa kiviin piirtokirjoitetuista klassikkoteksteistä kopioita taputteina.  Märkää sitkeää paperia taputetaan tiiviisti kiinni kiveen nahalla päällystetyllä vasaralla ja huopapehmikkeellä tai vain harjalla. Kuiva paperi sivellään tussivärillä käyttämällä vanutäytteistä puuvillaista tai silkkistä väritattia.  Tekstipainumat ja kaiverretut kuviot näkyvät vaaleina.  Taputteita pystytään kopioimaan pari tuhatta päivässä.  Oikeinpäin olevaa kuvaa sanotaan kivenhankauskuvaksi, englanniksi stone rubbing, ranskaksi estampage ja saksaksi Steinabreibung tai Steinabklatsch.  Sinetin painopinta on peilikuva.
618-906:  Kiinassa Tang-dynastian aikana käytetään paperimallineita kankaan koristeluun.  Myöhemmin Japanissa valmistetaan katagami-mallineita, katai - kova ja gami - paperi.  Ohutta kozupaperia liimataan kerroksittain.  Pellavaöljyllä malline saadaan vedenkestäväksi.
800:  Länsi-Kiinassa Tunhuangissa Tuhannen Buddhan luolassa on käsikirjoituksia ja seinäkoristeita, joiden Buddha-kuvat on tehty mallineella.
1300-1400-luvut:  Kirjansitojat koristelevat sidoksia taikinapainatuksella.  Paperille levitettyyn ohueeseen taikinaan painetaan, kun se on kuivunut ja käsitelty liimalla, kuva tai teksti messinkileimasimilla.  Puristetulle kuvalle sirotellaan samettinukkaa.  Toisen menetelmän mukaan taikinan päälle asetetaan ennen painatusta arkki lehtikultaa ja mahdollisesti värjätään leimasimen tietyt osat.
1500:  Pelikorttien kulkussotamies painetaan luultavasti stensiililtä eli mallineelta.  Ohueen metallipeltiin pistellään pieniä reikiä kuvion viivojen mukaan.  Painettaessa väriä painetaan harjalla taputtamalla reikien läpi paperille.