maanantai 6. helmikuuta 2012

Käsikirjoituksen ja muu kuvitus -1500        

2500 eaa:  Standaari Urista kuvaa armeijaa.
2000:  Egyptiläinen kartta esittänee kullanhuuhdontapaikkoja Niilin ja Punaisen meren välillä.
1600:  Mooseksella ja Joosualla on kartta Palestiinan jaosta 12 heimon kesken.
1500:  Egyptiläinen kuolleidenkirja Brocklehurst sisältää kuolleen nimen Bak-su.  Hän on faraon Amenophis I pappi.  Papyrus on 3,9 metriä pitkä ja 33 senttimetriä korkea.
1370:  Egyptiläisissä papyrusrullissa - rotuli on kirjan kuvitusta.  Faraon Seti I kirjurin Huneferi kuolleidenkirjassa on mestarillinen kuvitus kuten sielun punnitseminen höyhenellä.
1300:  Egyptiläiset piirtävät tähtikartan.
1100-luku:  Egyptiläisessä papyruksen kuvituksessa on eroottisia näkymiä ja eläinsatiireja.
400-luku:  Kaksoisvirranmaan eräässä tikkuratissa on saveen piirretty maailmankartta.
200:  Amun-laulajattaren kuolleidenkirja on kuvitettu papyrus, joka on 1,64 metriä pitkä ja 21 senttimetriä korkea.
165:  Papyrus Letronne käsittelee astrologiaa.  Se on vanhin tunnettu kuvitettu kreikankielinen papyrus.
49-44 eaa:  Julius Caesar (102-44) määrää tehtäväksi kartan Rooman valtakunnasta.

79 jaa:  Pompeji tuhoutuu Vesuviuksen purkautuessa.  Talojen seinistä löydetään kaupunkilaisten maalaamia vaalimainoksia.
100-luku:  Aleksandrialainen Claudius Ptolemaios (90-168) laatii karttoja.  Niitä löydetään 1400-luvun alussa ja aletaan kopioida.
200-luku:  Kreikkalainen astronominen papyrus on kuvitettu yksinkertaisin kaaviokuvin.
300-luku:  Vergilius vaticanus ja Vergilius romanus sisältävät myös kirjan kuvitusta.  Edellisessä on 50 miniatyyria.  Niiden maisemaesityksessä on myöhäisantiikin freskomaalauksen vaikutusta.
512:  Bysantin käsikirjoituksessa Wiener Dioscurides on runsaasti kuvitusta.  Lääke- ja yrttikirjassa on muun muassa kasvien kuvia.
680:  Book of Durrow edustaa iiriläistä kuvitettua kirjataidetta.
700-luvun loppu:  Kellsin kirjan kuvitus alkaa irlantilaisessa luostarissa skotlantilaisella Ionan (Jona) saarella.  Teos on kuvitettu evankeliumikirja.  Viikinkien sotaretken jälkeen kirja siirretään Meathin kreivikuntaan Kellsin luostariin, jossa se valmistuu 800-luvulla.
800-luku:  Vanhin tunnettu heprealainen kuvitettu käsikirjoitus on egyptiläistä alkuperää.  Juutalaisten kuvitus on harvinaista, sillä he eivät saa tehdä kuvia eivätkä palvella epäjumalankuvia.
900-luku:  Konstantinopolissa Apamean Oppianoksen käsikirjoitus on kuvitettu.  Se on metsästyksen käsikirja ja esittelee myös ajokoirien harjoittamista.  Käsikirjoitus on alkuaan kirjoitettu noin 200.
900-luku:  Ensimmäinen kartta, jossa tiedetään olevan nimetty Islanti, on anglosaksista työtä.  Se voi olla muukin saari.
900-luku:  Koraanin käsikirjoitusten kirjoituksessa sininen nousee perusväriksi kullan rinnalle punaisen ja vihreän jäädessä pieniksi aksenteiksi.  Kulta ja aurinko ovat tiedon, valon ja hengen vertauskuvia. Koristelussa käytetään puuta, jonka muoto on usein palmetti shujaira - pikku puu.  Otsikoissa käytetään eri kalligrafista tyyliä kuin tekstissä.  Otsikot sijoitetaan usein paneliin, jossa taustana on kukka- tai lehtikiehkura-aiheinen arabeski.  Andalusiassa ja Luoteis-Afrikassa marginaaleihin piirretään elämänpuita.
1000-luku:  Intialaisia vanhimpia säilyneitä käsikirjoituskuvituksia ovat Biharin ja Bengalin Pala-dynastian aikaiset buddhalaiset palmunlehtikäsikirjoitukset. 
1042-72:  Gregori San Severolainen piirtää kartan, jossa Punainen meri on värjätty punaiseksi.
1100-luku:  Japanissa tehdään kuvakääröjä emakimono kuten Genji monogatari emaki, Shigi-san engi - Shigi-san-temppelin legendoja ja Choju giga (satiirisia kertomuksia).  Genji-kuvien tekniikka on tsukuri-e, jossa ensin piirretään kuvioiden ääriviivat ja sitten kuviot täytetään kirkkain värein.
1100-luku:  Käsikirjoituksiin maalataan kuvioalkukirjaimia.  Esimerkiksi puunrunko on I ja viljaa sirpillä leikkaava munkki muodostaa Q-kirjaimen.
1100-luku:  Jainalaisia Mahaviran elämään tai kalpasutriin liittyviä käsikirjoituskuvituksia tehdään Intiassa.
1100-1200-luvut:  Islamin kuvituksessa miniatyyrit muistuttavat varjoteatterin henkilöasetelmia esimerkiksi turkkilaisen varjoteatterin karagöz-hahmoja.
1100:  Kiinalaisessa oppikirjassa Yingzao fashi on kuvitettuna katonrakennusohjeita.
1150-luku:  Michelsbergin luostarissa piirretään kynällä pergamentille piirros, joka esittää kirjan syntyä.
1154:  Arabialainen maantieteilijä Abu al-Idrisi tai Muhammed Edrisi (1099-1166) asettuu laajojen matkojensa jälkeen Sisiliaan normannikuninkaan Roger II hoviin.  Roger antaa hänelle tehtäväksi laatia kohokuvakartta tunnetusta maanpiiristä ja antaa kaiverruttaa sen hopeaan.  Kartasta on säilynyt vain muistiinpanoja ja luonnoksia.  Kartan sana Tbst on tulkittu Hämeeksi.  Turku mainitaan.
1200-luku:  Pfaffen Lamprecht -käsikirjoituksessa on kuvituksena pienoismaalauksia.
1200-luku:  Mappa Mundi -kartta sijoittaa Jerusalemin maailman keskipisteeseen.
1200-luku:  Al-Haririn (-1122) maqamoja kuvitetaan.  Kuva vuodelta 1237 esittää orjamarkkinoita Jemenissä.  Eräässä kuvassa on Hulwanin kirjasto Bagdadin lähellä.  Kuvitus seuraa usein hellenististä perinnettä.  Kuvien kompositio on bysanttilainen.  Toinen islamin kuvitusperinne on persialainen.  Kalila wa-Dimna on kuvitettu heraldiseen tapaan sommitelluin eläinkuvin.  Al-Isfahanin teoksen Kitab al-Aghani 20-osainen käsikirjoitus on kuvitettu hovielämää esittävillä muodollisen asetelmallisilla kuvilla.  Monipuolinen kuvitus on al-Qazwinin monelle kielelle käännetyssä teoksessa Luomakunnan ihmeet.  Islamin kirjankuvituksen keskuksia ovat Syyria, Irak, Marokko ja Espanja.
1200-luku:  Ibn Baktishun käsikirjoituksessa on miniatyyri, jossa Aristoteles opettaa.
1200-1400-luvut:  Kirjojen kuvitus antaa aineistoa Persiassa ja Keski-Aasiassa valmistetuista tekstiileistä.  Kirjojen kuvista näkee, että telttojen lattioiden mattojen aiheita ovat eläinhahmot, polvekenauhat ja kalligrafia.
1200-luku:  Intiassa mogulihallitsijat tuovat maahan persialaisen käsikirjoituskuvituksen perinteen.
1200-luvun alku:  Kalila wa-Dimna -teosta kuvitetaan.
1229:  Dioskorideen Materia medica-teoksen arabialaisessa käännöksessä on opettajan ja oppilaiden kuvien lisäksi lääkekasvien kuvia.
1285:  Mesopotamian kartta esittää Tigris-joen suorana ja Eufrat-joen kaartelevana.  Bagdadin kohdalla kanavat yhdistävät jokia.
1290:  Richard Haldinghamilainen piirtää Hereford-kartan, jossa Mare Rubrum - Punainen meri on merkitty punaisella.
1300-luku:  Hieno kuvitus on al-Jahizin 800-luvulla kirjoittaman Eläinkirjan käsikirjoituksessa.  Islamin maailmassa Egyptissä kuvitus alkaa kehittyä.
1300-luku:  Kirjojen illuminaattorit eli kuvittajat käyttävät kuultopaperia (carta lustra) tehdessään useita kopioita samasta originaalikuvasta.  Paperi on hartsilla käsitelty kuultavaksi.
1300-luku:  Saksan juutalaisten ankarimpien kuvanvastustajien eräiden ashkenasirabbien aikana Linnunpää-haggada-teoksessa ihmisillä on haukan pää.  Haukka symboloi Kristusta, Johannesta ja pyhää Roomaa.  Kuvaamalla ihmiset linnunpäisinä taiteilijat kiertävät rabbiinista kieltoa maalata ihmisen kasvoja.  Kuvien kieltäminen on juutalaisuudesta lähtöisin.  Haggada-kirjoja tehdään myös Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa.
1300-luku:  Ranskalaisen teoksen Livre des merveilles - Ihmeiden kirja kuvituksessa esitetään muun muassa Marco Polo pippuria keräävien alkuperäisten asukkaiden seurassa.  Teos on matkakirja.
1300:  Laulukäsikirjoitus Weingartner Liederhandschrift on kuvitettu.  Eräs kuva esittää laulajaa Hartwig von Raute lähetin seurassa.
1320:  Etelä-Saksassa tehdään shavuot- eli viikkojuhlaa varten juutalainen rukouskirja.  Siinä on kuva Ilmestys Siinailla, jossa parraton Mooses ottaa vastaan laintaulut.  Hiippapäinen Aaron on hänen takanaan sekä ryhmä miehiä, jotka tunnistaa juutalaisiksi keskiaikaisista juutalaispäähineistä.  Rukoileville naisille on maalattu eläinten päät, jotta kirjaa rukoukseen käyttävien miesten ajatukset eivät harhautuisi.
1339:  Tiettävästi ensimmäisen kerran Kanaria esiintyy katalonialaisen Angelino Dulcertin kartassa, sitten Medicin purjehduskartassa 1351 ja Pizigani-veljesten kartassa 1367.
1347-48:  Barcelonassa tehdään kopio Moses Maimonideen teoksesta More nevukhim.  Eräässä kuvassa astronomit keskustelevat Maimonideen astronomiaa ja astrologiaa koskevista mielipiteistä.
1350-luku:  Biblia Pauperum Apocalypsis.  Raamatun tapahtumia esitetään kuvin.
1350:  Moses Maimonideen rabbiinisen teoksen Mishne tora espanjalainen käsikirjoitus on kuvitettu.
1375:  Katalonialaisessa kartassa on kuva, jossa arabikauppias ratsastaa tapaamaan Afrikan rikkainta kuningasta.  Hänen kädessään on suuri kultakimpale.  Kartan piirtäjäksi arvellaan mallorcanjuutalainen Abraham Cresques (1325-87).  Kirjeessä 1381 mainitaan Cresques, juutalainen, joka teki maailmankartan.  Kartanpiirtotaidon isä Cresques kuuli Timbuktusta juutalaisilta, jotka toivat kultaa Sudanista Eurooppaan.
1300-luvun loppu:  Alkujaan venetsialainen Christine de Pisan (1364-1430) jäljentää Pariisissa kirjoja.  1400-luvun alussa miehensä kuoleman jälkeen Christine elättää perheensä kirjoittamalla runoja, romansseja, kirjoja naisten kasvatuksesta, historiasta, politiikasta, moraalista, filosofiasta, laeista, sodasta ja kansainvälisistä asioista.  Teoksessaan Cité des Dames hän mainitsee taiteilijatar Anastaisen, jonka kirjankuvituksia ihaillaan Pariisissa.
1400-luku:  Granadalaisessa koraanissa on arabeskista tullut monikerroksinen, kiemurtelevien linjojen muodostama rykelmä.  Arabeski on kasviaiheista ja geometrisista kuvioista sommiteltu ornamentti.  Viiniköynnös esiintyy usein akanthuksen ja palmetin kanssa, mutta siihen liitetään myös granaattiomenoita, pinjan käpyjä tai kukkia.
1400-luku:  Persiassa kirjankuvitus kehittyy, kun omaksutaan uusia vaikutteita Keski-Aasiasta ja Kiinasta.  Kuvituksen alalla ovat Shirazin, Heratin ja Täbrizin koulukunnat.
1400-luku:  Ranskalaisessa teoksessa Livre de Chasse - Metsästyskirja esitetään myös kuvin koirarotuja ja niiden sairauksia.  Kirja kuvailee ja kuvittaa metsästysmenetelmiä.
1400-luku:  Italialainen kuvitettu Tacuinum sanitatis in medicina on keskiaikainen terveydenhoidon käsikirja.  Siinä kuvaillaan kasvien ja ruokien terveydellisiä vaikutuksia ja annetaan parantamiseen neuvoja.  Kirja on arabialaista alkuperää.
1400-luku:  Varsinkin saksalaisessa grafiikassa juutalaisvastaiset puupiirrokset esittävät juutalaisemakon - Judensau, joka imettää juutalaisia, tai juutalaisen ratsastamassa sialla.  Muita symboleja ovat kultainen vasikka, pöllö ja skorpioni.
1400-luvun alku:  Limbourgin veljekset maalaavat Berryn herttualle, Ranskan kuninkaan Juhana II kolmannelle pojalle, tunti- eli rukouskirjan Très riches heures.  Tunnit eivät tarkoita 60 minuuttia, vaan vuorokauden osia, jotka on erotettu uskonnollisiin ja muihin velvoitteisiin.  Maallisia kirjaverstaita syntyy Pariisiin, muihin Ranskan ja Alankomaiden kaupunkeihin, ja laajempi yleisö pystyy hankkimaan tuntikirjoja.  Niissä on miniatyyrikuvitusta.
1400-luvun alku:  Pieniä puupiirroskuvia aletaan värittää, ja syntyy kuvamaalarien ammattikunta, joka on merkittävä 1700-luvulle.  Kuvamaalarit värittävät niin pyhimysten kuvia kuin pelikortteja.  Jost Amman kuvaa 1568 kirjassa Ständebuch kuvamaalaria der Brieffmaler ja puupiirroksen kaivertajaa der Formschneider.
1427:  Claudius Clavuksen kartassa on Finlandi ja siitä pohjoiseen Findlappi.
1434:  Pergamentin radiohiiliajoituksen mukaan viikinkien Vinlandin kartta olisi aito, mutta musteen spektrianalyysin mukaan 1920-luvulta.
1435:  Piirros esittää juutalaista rituaalisesti oikeaoppista teurastusmenettelyä.
1453:  Intialaisessa kuva-Ramayanassa on 318 kuvaa.  Teos on palmunlehtikäsikirjoitus.
1470-luku:  Venetsialainen matkailija kertoo Kairon mattokutomosta, että mattojen kuvionti on säännöllistä ja monimutkaista.  Niiden mallit on ilmeisesti suunniteltu paperilla ja aiheet näyttävät olevan peräisin muun muassa kirjojen koristelusta.
1470:  Käsikirjoituksessa Konstanzer Chronik esitetään juutalaisen rituaalimurha, jonka tekijöinä ovat kristityt.
1470:  Italialaisen haggadan kuvituksena on muun muassa pääsiäis-matsojen valmistus.
1490:  Rukouskirjassa Très riches heures du duc de Berry on miniatyyri, joka esittää paavin ja kardinaalien kulkuetta.  Yksi munkki kaatuu ruton uhrina.
1492:  Saksalainen kartografi Martin Behaim eli Martinus de Bohemia (1459-1507) valmistaa ensimmäisen karttapallon eli omenan.
1493:  Saksalainen puupiirros esittää väitetyn juutalaisten 1476 tekemän rituaalimurhan, kun kolmivuotias Simon katosi Trentossa.  Huhujen mukaan juutalaiset surmaavat kristittyjä lapsia saadakseen heidän vertaan pääsiäisjuhlan matsa-leipään ja noituuden harjoittamiseen.  Juutalaisia alettiin 1100-luvulla syyttää rituaalimurhista.
1500:  Juan de La Cosa merkitsee karttaan Newfoundlandin.  Hänen karttansa härännahkainen kopio valmistuu muutama vuosi myöhemmin ja säilyy.